Sådant internet tog död på (och som vi saknar lite grann)

Skribent
Skrivet av Tröjan:

En sak till: att ha tråkigt. Det har man ju inte längre. Eller ens barn. Det finns alltid en skärm i närheten som erbjuder förströelse. När jag var liten kunde man spela bingo på text-tv, se på Helgmålsbön, titta på klockan som tickade på tv-skärmen inför att ett tv-program började, läsa texten på mjölkpaketet.

Hahaha just ja! Bingo på Text-Tv. Text-Tv var för övrigt det första jag kollade när jag kom hem för nyheter.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Hahaha just ja! Bingo på Text-Tv. Text-Tv var för övrigt det första jag kollade när jag kom hem för nyheter.

Text-tv appen är nog den mest använda app på min telefon

Gillar formatet. Enkelt. Rakt på sak. Ingen reklam.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Text-tv appen är nog den mest använda app på min telefon

Gillar formatet. Enkelt. Rakt på sak. Ingen reklam.

Viktigt, går det spela bingo i appen??? haha


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Viktigt, går det spela bingo i appen??? haha

Inte vad jag vet, men har inte forskat igenom alla sidorna. Håller mig mest kring 300 och uppåt, 377 är en gammal favorit!

Medlem
Skrivet av henkka:

Bra innehållsrika fysiska tidningar, de är klart sämre idag.

Att kvalité gick före kvantitet och det gällde för i princip allt. Vet de som har kvar en fungerande kaffekokare från 1970-talet. Nån som har kvar sin kaffekokare från 2008? (förutsatt att du använder den dagligen, skåputrymmesslösare räknas inte).

Normal social interaktion med andra människor. Folk kan f*n inte släppa ifrån sig sin fula iFåne i 2 minuter utan måste tvångsmässigt se om någon lagt ut något totalt jävla obetydligt på facebook osv. Släpp skärmen jävla endorfin-pundare! (Ja, din jakt på "likes" är små endorfinkickar och du är beroende).

Spelar alltid Pokemon Go när jag går ut så släpper aldrig mobilen:P
Hänt några gånger att det kommit kommentarer från ofta äldre folk i stil med "vad är det som är så intressant med de där mobilerna" och jag brukar tröttsamt tänka "håll käften bry dig inte..."

Medlem

Magin med att få en tjejs nummer försvann med internet. Jag gick på högstadiet i slutet av 90-talet och det var något magiskt med att få ett nummer på den tiden.

Nu är alla människor ett klick borta, det tror jag är negativt på många sätt.

Avstängd
Skrivet av Tröjan:

En sak till: att ha tråkigt. Det har man ju inte längre. Eller ens barn. Det finns alltid en skärm i närheten som erbjuder förströelse. När jag var liten kunde man spela bingo på text-tv, se på Helgmålsbön, titta på klockan som tickade på tv-skärmen inför att ett tv-program började, läsa texten på mjölkpaketet.

Du saknar det alltså? 🤔

Medlem

Gamla, stora spelförpackningarna med medföljande lektyr.

Videos i spel som Red Alert där det fanns coola cutscences eller THPS2 och NHL spelen där man kunde låsa upp videos. I och med youtube är information overflow på videos.

Saknar också speldemos på CD skiva som följer med speltidningar. Inslaget i smaskig plast.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Du saknar det alltså? 🤔

Det är klart, många av oss gör det. Att ha det tråkigt är viktigt för den mentala hälsan och utvecklingen t.ex. hos barn. Det är när du inte är stimulerad som du börjar använda fantasin och reflekterar och bearbetar tankar och känslor.

Det är dock svårt nu för tiden, vilket är synd.

Medlem
Skrivet av Runner55:

Det kanske inte räknas, men jag saknar nätet som det var före facebook. Före det vet jag inte om det hade tagit död på så värst mycket egentligen. Nätet var fortfarande ungt och sågs ännu som något udda. Nu är telefonen och sociala medier plötsligt jätteviktigt för gemene man.

Knåpa samman sidor i HTML för hand i Notepad.exe och tanka upp på Angelfire.

Jag blev en jävel på att bygga snygga hemsidor på den tiden, men intervjuade dåligt och saknade nog lite social kompetens, så det blev inte någon andra intervju hos Framtidsfabriken

Skribent
Skrivet av Pixelwood:

Magin med att få en tjejs nummer försvann med internet. Jag gick på högstadiet i slutet av 90-talet och det var något magiskt med att få ett nummer på den tiden.

Nu är alla människor ett klick borta, det tror jag är negativt på många sätt.

Ja! Verkligen, jag är född 1980 och det där med att få en tjejs nummer var verkligen speciellt. Sen sitta hemma och vara nervös när du skulle ringa för att numret var ju oftast ett fast nummer. Mamman eller ännu värre, pappan kunde ju svara när man ringde. 😀


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Det är klart, många av oss gör det. Att ha det tråkigt är viktigt för den mentala hälsan och utvecklingen t.ex. hos barn. Det är när du inte är stimulerad som du börjar använda fantasin och reflekterar och bearbetar tankar och känslor.

Det är dock svårt nu för tiden, vilket är synd.

Det går att ha tråkigt nu också så din tes faller tyvärr. Håller med om att fantasi och kreativitet är viktigt för ens mentala utveckling dock.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Knåpa samman sidor i HTML för hand i Notepad.exe och tanka upp på Angelfire.

Just ja, GeoCities... hade en sida där ett bra tag innan de la ner. Nu är allt Blogg eller egen sajt. Visst - kul att leka med/kunna, har också haft webbserver, men idag bara orkar jag inte sitta och fippla med någon *AMP stack.

Medlem
Skrivet av bond12:

Det här vad gäller spel på fysiska kopior tror jag kan hålla i sig i åtminstone några år till om inte mer då digital versionerna oftast kostar 100-200 spänn mer än fysiska.

Ibland nästan ingenting, jag ser folk rea ut DVD/Blueray i bulk för 10 kr/styck på diverse auktions sajter. Kallar detta "Netflix Effekten".

Medlem

Saknar att sitta bak i bilen och läsa spel-manualen om och om igen. Nu drar man ner det digitalt och ingen manual att lösa.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shadee:

Inte vad jag vet, men har inte forskat igenom alla sidorna. Håller mig mest kring 300 och uppåt, 377 är en gammal favorit!

Hear, hear!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Oj! Tror det bara var typ en och en halv eller två månader sedan som jag handlade av Discshop senast. Hade ingen aning om att de hade lagt ner.
Tråkigt

Inaktiv
Skrivet av Gaara:

Dischop gick väl ihop med CDON eller nåt sånt?

Försöker man gå in på Discshop så står det:

Välkommen till CDON!

CDON har köpt Discshops varulager och domän. Vi vill hälsa dig välkommen hit och hoppas du kommer trivas på Nordens största marknadsplats.

Medlem

Saknar att hyra och kolla nya tv-spel (sega megadrive och snes) på Liljehallen och att kolla disneydags innan rederiet började...
Det var en enklare tid på något sätt, man träffades mer hemma hos varandra och lånade spel. Ingen satt men sin mobiltelefon (för det fanns inga då), facebook eller instagram.

Ett bra exempel är när man varit hemma hos släktingarna de 15 åren, alla sitter med sina mobiltelefoner med vissa undantag för midsommaren -19 och möjligen -20 där ingen hade mobilen framme på hela kvällen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ibland nästan ingenting, jag ser folk rea ut DVD/Blueray i bulk för 10 kr/styck på diverse auktions sajter. Kallar detta "Netflix Effekten".

Glömde skriva att jag syftar på next gen spel

Medlem

Jag vet inte vad jag saknar egentligen men apropå en kommentar ovan om att man bara kunde gå till sin kompis och fråga "ska vi va" (som man sa när man inte kunde säga "leka" längre), det kan man inte göra idag. Eller det kanske man kan om man är supertajta vänner men ens det? Det kan jag i och för sig sakna lite för det bjuder en på att vara mer spontan.

Sedan kanske det var lite enklare bara för att man var ung tonåring också men jag minns tiden när jag alltid stängde av datorn vid 19:00, gjorde fyra mackor och satt och tittade på The Simpsons på ZTV (innan det blev sexan) varje dag, det kan man inte riktigt göra idag utan att vara beroende av internet. Netflix är internet, ska du spela på datorn så måste du ha internet för att det ska fungera och ska du lyssna på musik så måste du ha internet. Det är på gott och ont det där. Det mest optimala hade också varit precis som jag gör nu, sitter vid en dator för att ha tillgång till forum, sociala medier med mera. Inte telefonen.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Du saknar det alltså? 🤔

Saknar och saknar… Men dagens generation hade nog mått bra av att känna på lite riktig tråkighet ibland.

Medlem

Minns när man blev kris-skitnödig och raskt letade efter en Kalle tidning man inte hade läst, så satt man där i lugn och ro och läste.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

En sak till: att ha tråkigt. Det har man ju inte längre. Eller ens barn. Det finns alltid en skärm i närheten som erbjuder förströelse. När jag var liten kunde man spela bingo på text-tv, se på Helgmålsbön, titta på klockan som tickade på tv-skärmen inför att ett tv-program började, läsa texten på mjölkpaketet.

Att ha tråkigt är ju inget svårt att ha bara gå ut i köket o diska, göra rent golvbrunnen i badrummet ja allt som har med städa att göra, besöka svärmor o där blir man fast en hel dag nu i jul...suck

Medlem
Skrivet av Gaara:

Att ha tråkigt är ju inget svårt att ha bara gå ut i köket o diska, göra rent golvbrunnen i badrummet ja allt som har med städa att göra, besöka svärmor o där blir man fast en hel dag nu i jul...suck

Det är skillnad på att tycka att hushållsarbete är tråkigt, och att behöva hitta på sin egen vardagsunderhållning. Idag är varje dopamin-fix bara några klick bort på telefon eller tv, men så var det inte förr.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det är skillnad på att tycka att hushållsarbete är tråkigt, och att behöva hitta på sin egen vardagsunderhållning. Idag är varje dopamin-fix bara några klick bort på telefon eller tv, men så var det inte förr.

Lika lätt och få tråkighet som underhållning tycker jag. Det är du själv som bestämmer vad du vill ha. Underhållning behöver inte ha med mobiler och tv o göra, Har du tråkigt så gör något åt saken sitt inte där o stirra in i en vägg. Dra ut o träffa en polare eller nåt.

Medlem

Random NHL-pod och diska, laga mat och städa. Man slipper ha tråkigt idag om man inte verkligen vill.

Läser fortfarande på toa, dock mest serietidningar. Ikväll ropade jag in ett par Pondus, Judge Dredd och faktiskt några klassiker i form av Pyton. Blir nog asbizarrt!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Avstängd
Skrivet av Tröjan:

Saknar och saknar… Men dagens generation hade nog mått bra av att känna på lite riktig tråkighet ibland.

Uppfostran och disciplin så löser det kreativa och mentala utvecklingen sig galant. Behöver inte ha en tråkig tillvaro för det.

Medlem

Gamla tiderna lärde mig att eliminera tråkighet, som just att diska. Pappers tallrikar, äta direkt ur lådan på hämtmat eller äta ute, det löser 90% av disken 🙂 En del saker var bättre förr, men inte allt.

Skriv svar