Se nytt Elden Ring-gameplay 15:00 idag!

Medlem

Såg faktiskt bra ut.
Har inte spelat tidigare from software spel, vad kan man vänta sig?
Typ The Witcher klass?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ska bli ett nöje att utforska den här världen. Art direction/estetiken väger upp där grafiska teknikaliteter svajar, som vanligt med FromSoft.

Lite småklipp som tyvärr inte går att att visa direkt i forumet(om jag inte missar något?):

https://giant.gfycat.com/NastyBiodegradableCusimanse.mp4 (Stormveil Castle ser läckert ut)

https://giant.gfycat.com/VerifiablePlainGosling.mp4

https://giant.gfycat.com/NewUnrealisticFlea.mp4

https://giant.gfycat.com/DetailedBigBoubou.mp4

https://giant.gfycat.com/IgnorantPlushAmphibian.mp4

https://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopseller... - Elden Ring var uppe och sniffa som #1 på försäljningen, just nu #2. Trevligt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Oh man! Tycker det ser helt fantastiskt ut. En välsmakande röra från allt From Software tidigare verk (Kings Field, Dark Souls, Sekiro). Gillar upplägget i videon, korta sekvenser som förklarar lite grundläggande hur allt kommer fungera. Jag är supertaggad!

Medlem

Kollat på gameplayet igen nu fast i 4k. Livestreamen var ju lite grötig emellanåt, i alla fall för mig.

Detta kommer bli riktigt bra.

95 på Metacritic. Mark my words.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag hatar souls-spel, aldrig förstått fascinationen trots att jag älskar boss-dödande (dock multiplayer spel som tex World of Warcraft). Men jag tror jag vet varför nu, för nu när jag såg Elden Ring gameplay så slog det mig, det är för att det inte har haft en ordentlig story (enligt mig, jävligt löst och tråkigt) och att allt är så instancerat, världen är död och känns inte som det har något syfte förutom att ta dig dit du ska. Medans Elden Ring, med open world kan fylla det syftet för mig. Jag gick från att se Elden Ring som ännu ett Dark Souls spel till ett Dark Souls RPG, mer likt, vi säger.. Witcher 3, där du är en karaktär och kan utforska och göra olika saker, du bestämmer lite mer än vad tidigare Dark Souls spel tillåter pga att det varit mer instancerat.

Jag fullkomligen älskar Souls-spel (förutom Bloodborne som jag tycker har så oskön värld) men jag håller med om att avsaknaden av story är ett stort minus.

Det finns ingen djupare mening eller mission. Inget sammanhang. Det känns inte som man gör något större, något viktigt.

Världarna känns också ganska kalla och konstgjorda, inte levande och naturliga. Men samtidigt, och det är lite motsägelsefullt, så är världarna så fascinerande, stämningsfulla och på något sätt intressanta ändå. Helt fantastiska spel trots dessa minus.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag kollade bara de första 5 minutrarna. Jag vill inte spoila för mycket. Spelet ser helmumsigt ut!
Elden Ring verkar ha inspirerats mycket ifrån Zelda BotW. Särskilt kart-biten. Det ser jag som väldigt positivt.

Det måste sägas.... världen och vyerna är SAGOLIKA!
När draken flög in var helt makalöst!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag reagerar både positivt samt ställer mig lite skeptisk till vissa beslut; de återanvänder oerhört många animationer samt ljudeffekter från Dark Souls. Detta är något jag inte anser vara en deal-breaker men jag hoppades på något mer "fräscht". Många av de gamla animationerna hade kunnat finputsas åtminstone och några extra execution-animationer vore väl ändå rimligt?

Jag oroar mig lite att de kommer ha snålat rejält på den fronten. Jag minns när jag först gjorde en Back-stab med en scythe i Dark Souls 3 - det var extremt anti-klimatiskt...

De nya animationerna vi ser älskar jag där emot - men oroar mig även där att de gamla kommer kännas extra uråldrade i jämförelse. Jag har aldrig ansett att deras animationer varit perfekt på något sätt och vis.

Jag anser även att de hade kunnat leka lite med ljudeffekterna för att inte rida på "Dark Souls" så pass mycket. Det hade fortfarande kunnat ha varit samma form av ljud, eller t.om ljud effekt helt och hållet men med lite ny "oomph" tillagt eller sådär för att åtminstone ge en fräsch känsla. Men nepp...

Hur liten var budgeten egentligen?
Jag hoppas verkligen att återanvändandet av gamla animationer, ljudeffekter osv kommer reflekteras i gameplay. Om spelet känns och spelas oerhört bra så blir jag nöjd - men snålt tycker jag ändå det är.

Ett bra exempel på en spel-serie som jag anser är GUDOMLIGT bra på att återanvända gamla assets men piffa upp de när det behövs är Monster Hunter.

Inaktiv

Blev lite hypad på det nu, knappt kollat något på det förrän nu när riktigt gameplay läggs ut.
Grafiskt ser det lite mediokert ut men det brukar ju alla FS spel vara, estetiskt är det däremot läckert.

Medlem

Otroligt spel. Framförallt de vertikala nivåerna.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Finns det easy-mode? Då kan jag tänka mig detta
Tyvärr inte tid som småbarnsförälder att nöta och nöta för att komma framåt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Tyckte det var vansinnigt snyggt, stort upp från ds3 helt klart. Samma scenografi som ds3 dock så kan förstå varför folk tycker det är likt, men ljuset och färgerna är mycket skarpare imo!

Hopps på en handling som är öppen för tolkning och inte så rakt fram som Sekiro. Mycket mysterier och annat mys man kan se på youtube med Vatividya (stavning?) och EpicNameBro.

Som många nämner tror jag lätt dom kör med en op karaktär så dom får visa lite. Combaten ser ut att vara mer åt Sekiro hållet men utan att man måste vara världsmästare i tajming, tack för det, det jag hade svårast med i Sekiro helt klart!

Ett orosmoln för en som har begränsad speltid är att det är för stort och kräver för mkt tid.

Men är supertaggad och funderar på att ta en en collectors editon!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag fullkomligen älskar Souls-spel (förutom Bloodborne som jag tycker har så oskön värld) men jag håller med om att avsaknaden av story är ett stort minus.

Det finns ingen djupare mening eller mission. Inget sammanhang. Det känns inte som man gör något större, något viktigt.

Världarna känns också ganska kalla och konstgjorda, inte levande och naturliga. Men samtidigt, och det är lite motsägelsefullt, så är världarna så fascinerande, stämningsfulla och på något sätt intressanta ändå. Helt fantastiska spel trots dessa minus.

Avsaknad av story? Vad har du rökt? Nej då, skoja bara.

Men är väl raka motsatsen emot dig och andra som tycker det inte är story, men måste gräva lite och sen skapa sina egna meningar och teorier! Det jag tycker är så fångande!

Det är för att skaparen Miyazaki(?) läste mycket böcker på engelska som liten men kunde begränsad engelska så därför hitta på själv vad det betydde för att skapa sin egen historia, det är i alla fall vad jag läst

Medlem

Så otroligt hypead, kommer till och med svära i kyrkan och förboka stora versionen av spelet. Har varvat alla tidigare souls-spel och älskar allihopa på ett eller annat vis.

Till er som klagar, varför bemöda sig med att gå in på en artikel, skriva bajs bajs bajs sen klicka på skicka när ni kunde ha struntat i det om ni ändå inte är intresserade. Haha galet.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Så otroligt hypead, kommer till och med svära i kyrkan och förboka stora versionen av spelet. Har varvat alla tidigare souls-spel och älskar allihopa på ett eller annat vis.

Till er som klagar, varför bemöda sig med att gå in på en artikel, skriva bajs bajs bajs sen klicka på skicka när ni kunde ha struntat i det om ni ändå inte är intresserade. Haha galet.

Därför att det är ett diskussionsforum inte ett "håll med eller var tyst"-forum. Grafiken ÄR inte imponerande, den ser OK ut. Vissa vyer ser t.o.m bra ut, andra ser rent dåliga ut, som exemplet nedan.

Vad är detta för ljussättning liksom?

Men smaken är olika. Många tycker ju t.ex. Halo Infinite ser bra ut trots att det ser ut som att det kunde släppts 2010....

Medlem

Såg väl ok ut, inget jag direkt blir supersugen på, för mörkt och dystert med mycket läskiga inslag. Det jag störde mig på var animationer som inte var så smooth alltid och ljudet som jag tyckte överlag var dåligt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Menar du finishers/viceral attacks? De har varit med sedan bloodborne och finns även i DS3.
Som när han bonkade draken i huvudet med ett 2-hand svärd, det går att göra på flera bossar i DS3 t.ex.

Jo absolut, men det såg ut att vara mer regel än undantag, som i Sekiro.

Medlem

Har spelat Valheim senaste veckan och ser att folk klagar på grafiken. Tänkte ''vafan snackar ni om?''
Men refreshade ögonen med Ghost of Tsushima och förstår lite mer varför nu. Det är åldrande grafik. Men art direction är fortfarande rätt och snyggt!!

Något jag är riktigt säker på och ser verkligen fram emot är att FromSoft kommer belöna de som utforskar.
Inte många spel som ger den känslan längre då nästan allt är redan markerat på kartan, här blir det lite tvärtom!
Spellsen såg riktigt bra ut, roliga, nya! Hästcombaten såg väldigt fluid ut.
Kan även tänka mig de svåraste bossarna är inte de som krävs för att klara storyn, det är sådana som är valfria, som ger saftiga vapen/spells.
Ah ser verkligen fram emot detta!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Inte min typ av spel. Så stelt. Så anime.
Men snygga miljöer!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Jag fullkomligen älskar Souls-spel (förutom Bloodborne som jag tycker har så oskön värld) men jag håller med om att avsaknaden av story är ett stort minus.

Det finns ingen djupare mening eller mission. Inget sammanhang. Det känns inte som man gör något större, något viktigt.

Världarna känns också ganska kalla och konstgjorda, inte levande och naturliga. Men samtidigt, och det är lite motsägelsefullt, så är världarna så fascinerande, stämningsfulla och på något sätt intressanta ändå. Helt fantastiska spel trots dessa minus.

Souls spelen har en väldigt djup och komplex mörk story. Det är bara det att ingen berättar det för dig rakt i ansiktet så man måste utforka hela världen för att förstå. Läsa beskrivningen på olika items mm. Få spel som har så komplex och djup i storyn som Bloodborne och Dark souls.

Hallå? Ni klagar på grafik i ett souls spel? Det är gameplay man spelar Souls för!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Souls spelen har en väldigt djup och komplex mörk story. Det är bara det att ingen berättar det för dig rakt i ansiktet så man måste utforka hela världen för att förstå. Läsa beskrivningen på olika items mm. Få spel som har så komplex och djup i storyn som Bloodborne och Dark souls.

Hallå? Ni klagar på grafik i ett souls spel? Det är gameplay man spelar Souls för!

Absolut är det så, men snygg grafik skadar absolut inte.
Förväntade mig inte att det skulle vara lika snyggt som Demons Souls remaken, men det känns gränsfall att det ens är lika snyggt som Dark Souls 3, är väl därför man är lite besviken på detta.

Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

Jo absolut, men det såg ut att vara mer regel än undantag, som i Sekiro.

Venne om det var ett undantag i DS3. Det hände varenda gång man poisebreaka en fiende. Och det verkade vara samma mekanik de visade upp här.

Medlem

Gäsp, ser lika b ut som DS.

Medlem
Skrivet av loerk:

Venne om det var ett undantag i DS3. Det hände varenda gång man poisebreaka en fiende. Och det verkade vara samma mekanik de visade upp här.

Jo, sant.

Såg en genomgång av trailern med Vaatividya, där han kommenterade ett speciellt ljud som spelas när man blockar i rätt tid. Jag får kanske lita på att dom vet vad dom gör 😄

Medlem

Ser som vanligt riktigt läckert ut, men jag kommer med största sannolikhet aldrig att röra spelet. Spelat typ 3 timmar Dark Souls och sen räckte det för mig. Jag är helt enkelt för dålig för deras typ av spel, och har verkligen inte lust att bli bättre


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Avsaknad av story? Vad har du rökt? Nej då, skoja bara.

Men är väl raka motsatsen emot dig och andra som tycker det inte är story, men måste gräva lite och sen skapa sina egna meningar och teorier! Det jag tycker är så fångande!

Det är för att skaparen Miyazaki(?) läste mycket böcker på engelska som liten men kunde begränsad engelska så därför hitta på själv vad det betydde för att skapa sin egen historia, det är i alla fall vad jag läst

Haha, intressant om Myizaki.

Jo, att fylla i lucker och skapa en egen story. Jag märker att jag faktiskt gör det med Dark Souls-spelen automatiskt, på ett omedvetet sätt. Jag funderar och ponerar lixom, och tänker ofta "undra vad är bakgrunden till att den här smeden sitter här bittert och hamrar?"

Men trots det tycker jag det är svagt att Souls-spelen hjälper till så lite. Det skulle vara ännu bättre om de hade lite mer utfyllda och direkta dialoger.

För mig har det alltid känts lite fegt att skapa vaga historier eller låttexter och säga till folk att de får tolka in vad de själva vill. Det funkar inte för mig. Jag vill ta del av en befintlig berättelse, inte bara projicera in min egen fantasi. 😄😂

Om någon annan skapar en berättelse, då "finns" den. Och då vill jag upptäcka den. Det är det som är så coolt med berättelser och myter, att trots att det är påhittat av människor blir det levande och på riktigt. Särskilt om många tar del av samma berättelse! Så funkar det för mig. Lord of the Rings och Elder Scrolls känns för mig nästan som att det är världar som i någon mening existerar på riktigt.

Däremot om det bara är något jag själv kokar ihop eller fyller i, då kan jag lixom inte ta det på allvar. Då "finns" det inte.

Jag tror inte jag är den enda som upplever berättelser och sagor enligt denna princip.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag reagerar både positivt samt ställer mig lite skeptisk till vissa beslut; de återanvänder oerhört många animationer samt ljudeffekter från Dark Souls. Detta är något jag inte anser vara en deal-breaker men jag hoppades på något mer "fräscht". Många av de gamla animationerna hade kunnat finputsas åtminstone och några extra execution-animationer vore väl ändå rimligt?

Jag oroar mig lite att de kommer ha snålat rejält på den fronten. Jag minns när jag först gjorde en Back-stab med en scythe i Dark Souls 3 - det var extremt anti-klimatiskt...

De nya animationerna vi ser älskar jag där emot - men oroar mig även där att de gamla kommer kännas extra uråldrade i jämförelse. Jag har aldrig ansett att deras animationer varit perfekt på något sätt och vis.

Jag anser även att de hade kunnat leka lite med ljudeffekterna för att inte rida på "Dark Souls" så pass mycket. Det hade fortfarande kunnat ha varit samma form av ljud, eller t.om ljud effekt helt och hållet men med lite ny "oomph" tillagt eller sådär för att åtminstone ge en fräsch känsla. Men nepp...

Hur liten var budgeten egentligen?
Jag hoppas verkligen att återanvändandet av gamla animationer, ljudeffekter osv kommer reflekteras i gameplay. Om spelet känns och spelas oerhört bra så blir jag nöjd - men snålt tycker jag ändå det är.

Ett bra exempel på en spel-serie som jag anser är GUDOMLIGT bra på att återanvända gamla assets men piffa upp de när det behövs är Monster Hunter.

Ja, det är helt sjukt hur mycket som är återanvänt från Dark Souls! I princip allt.

Exakt samma art style, samma world design, samma combat, samma co-op, samma bossmöten, samma NPC:s, samma groteska varelser, samma snåla narrativ, samma mystik, samma cut-scenes, samma musik, samma ljudeffekter, samma animationer, samma effekter, samma dystra stämning, samma melankoli, samma arkitektur, samma visual cues, samma UI, samma halvt urlakade färger.

Helt galet att det här inte heter Dark Souls. 😂


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Ja ja, oavsett vad som visas/des, jag kommer att köpa det.
(Suck)

smart

Medlem

En trevlig liten artikel.

https://www.escapistmagazine.com/elden-ring-feels-like-the-cu...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag hoppas den öppna världen känns logisk och att dom lyckas hålla utforskandet fräscht och roligt ända till spelets slut, som artikeln säger, att en del utvecklare gör open world bara för att, större behöver inte alltid vara bättre.

Att Elden Ring inte kommer ha proppfullt med diverse markeringar/points of interest på kartan som bara kommer kännas som ett jobb att göra/utforska i slutändan, samt inga fetch-quests gör mig mer förhoppningsfull att dom kommer lyckas.

Gameplay, bossar, atmosfär och lore är jag inte orolig över alls, där litar jag på Miyazaki och FromSoftware till 100%.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag kommer spela detta hela 2022. Älskar karaktärsskapandet i Soulsspelen. När jag är klar med en karaktär har jag hundra idéer om hur jag vill spela nästa runda. Som väntat är de ofrälsta negativa och de som fattat grejen inser att det här kommer bli Så. Jävla. Nice.

Hade jag inte upptäckt Dark Souls 2011 tror jag faktiskt inte att jag spelat spel alls idag. Det enda negativa är ju att Soulsborne får 90 % av alla spel som släpps att kännas som mellanmjölk.

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

jag vet inte....
XD

Skriv svar