Kena: Bridge of Spirits

Robot
Kena: Bridge of Spirits

Ett välpolerat, förtrollande äventyr i mindre skala.

#Ember-lab, #Kena-bridge-of-spirits


Medlem

Kul att spelet fått så positiva omdömen trots det snäva recensionsembargot, jag kommer nog att skaffa det under hösten.

Jag är kanske i minoritet här, men jag börjar vara trött på spel som har femtioelva färdigheter att låsa upp. Ett fåtal märkbara uppgraderingar har mera tyngd och rubbar inte flödet i spelupplevelsen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Blev besviken på detta spelet, vad riktigt förväntansfull. Combaten är helt OK. Det jag gillar mest är att fiender blir "interrupted" när du slår dom, vilket jag stör mig enormt mycket i dark souls och witcher är hur värdelös djur och monster kan stå och ladda sin attack när jag står och matar attacker, dessutom när man är en "stark karaktär" och möter svaga djur. Spelet får plus för det.

Men det är småsaker jag stör mig på som sänker betyget helt är animationer och cinematics som inte går att skippa, som tex loota kistor och hitta en Rot. Dubbelhoppet gör dig långsammare och du tappar fart.

Tröttnade fort på pussel och världen, även fast den är mycket trevlig att utforska. Skulle nog nu i efterhand ge spelet 2.5/5 betyg på FZ-skalan.

Gen
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Kul att spelet fått så positiva omdömen trots det snäva recensionsembargot, jag kommer nog att skaffa det under hösten.

Jag är kanske i minoritet här, men jag börjar vara trött på spel som har femtioelva färdigheter att låsa upp. Ett fåtal märkbara uppgraderingar har mera tyngd och rubbar inte flödet i spelupplevelsen.

Jag håller med dig men önskar isf att färdigheterna (förutom Rot-attackerna) gjorde någon mer märkbar skada. Då det ej finns uppgraderingar till vapen/utrustning blir det lite trist att hela tiden göra samma skada.

Skrivet av noreason:

Blev besviken på detta spelet, vad riktigt förväntansfull. Combaten är helt OK. Det jag gillar mest är att fiender blir "interrupted" när du slår dom, vilket jag stör mig enormt mycket i dark souls och witcher är hur värdelös djur och monster kan stå och ladda sin attack när jag står och matar attacker, dessutom när man är en "stark karaktär" och möter svaga djur. Spelet får plus för det.

Men det är småsaker jag stör mig på som sänker betyget helt är animationer och cinematics som inte går att skippa, som tex loota kistor och hitta en Rot. Dubbelhoppet gör dig långsammare och du tappar fart.

Tröttnade fort på pussel och världen, även fast den är mycket trevlig att utforska. Skulle nog nu i efterhand ge spelet 2.5/5 betyg på FZ-skalan.

Håller med om att det är skönt att små fiender blir stunnade när du slår dem men å andra sidan finns nackdelen att du är låst tills din animation löpt klart. Så slår du en boss och snabbt vill köra parry kan du inte göra det då du måste vänta på att den attacken du gör blir klar och blir därmed givetvis träffad. Har dött otaliga gånger pga detta faktum.

Sen saknas ju något mer från Dark Souls och det är att dogde inte har några i-frames så det är egentligen bara ett skutt men eftersom de flesta bossattacker är lock on så handlar allt om att trycka på knappen i rätt millisekund.

Medlem
Skrivet av Gen:

Håller med om att det är skönt att små fiender blir stunnade när du slår dem men å andra sidan finns nackdelen att du är låst tills din animation löpt klart. Så slår du en boss och snabbt vill köra parry kan du inte göra det då du måste vänta på att den attacken du gör blir klar och blir därmed givetvis träffad. Har dött otaliga gånger pga detta faktum.

Sen saknas ju något mer från Dark Souls och det är att dogde inte har några i-frames så det är egentligen bara ett skutt men eftersom de flesta bossattacker är lock on så handlar allt om att trycka på knappen i rätt millisekund.

Håller med, bra poäng som jag också blivit irriterad på. Animation-cancelling är rätt viktigt i combat, och att dodgen, som du säger inte bara är trycka i rätt millisekund, och att bossarna har auto-aim.

Skribent
Skrivet av noreason:

Blev besviken på detta spelet, vad riktigt förväntansfull. Combaten är helt OK. Det jag gillar mest är att fiender blir "interrupted" när du slår dom, vilket jag stör mig enormt mycket i dark souls och witcher är hur värdelös djur och monster kan stå och ladda sin attack när jag står och matar attacker, dessutom när man är en "stark karaktär" och möter svaga djur. Spelet får plus för det.

Men det är småsaker jag stör mig på som sänker betyget helt är animationer och cinematics som inte går att skippa, som tex loota kistor och hitta en Rot. Dubbelhoppet gör dig långsammare och du tappar fart.

Tröttnade fort på pussel och världen, även fast den är mycket trevlig att utforska. Skulle nog nu i efterhand ge spelet 2.5/5 betyg på FZ-skalan.

Just att man inte bara kunde trycka på "X" och kuta vidare samtidigt som kistor och dylikt öppnas på egen hand tänkte jag lite på också, men kom fram till att jag inte direkt stördes av det eftersom animationen är hyfsat snabb för kistor/krukor och att man inte springer på nya rots sådär jätteofta.

Förstår dock de som tycker att det är störande, och det hade varit bra om man kunde välja att inaktivera animationerna.

Skrivet av noreason:

Blev besviken på detta spelet, vad riktigt förväntansfull. Combaten är helt OK. Det jag gillar mest är att fiender blir "interrupted" när du slår dom, vilket jag stör mig enormt mycket i dark souls och witcher är hur värdelös djur och monster kan stå och ladda sin attack när jag står och matar attacker, dessutom när man är en "stark karaktär" och möter svaga djur. Spelet får plus för det.

Men det är småsaker jag stör mig på som sänker betyget helt är animationer och cinematics som inte går att skippa, som tex loota kistor och hitta en Rot. Dubbelhoppet gör dig långsammare och du tappar fart.

Tröttnade fort på pussel och världen, även fast den är mycket trevlig att utforska. Skulle nog nu i efterhand ge spelet 2.5/5 betyg på FZ-skalan.

Du spelar Dark Souls fel. Allt på Strength + Great Club 2H då stunnar du så gott som alla fiender

Gen
Medlem
Skrivet av noreason:

..och att bossarna har auto-aim.

Ett exempel är:

Corrupted Toshi, när han kör eldattacken med staven (fyra slag). Är man nära honom så ser diametern för attacken normal ut men är man längre bort och dessutom dodgear bort från bossen så känns det som att stav och diametern ökar extremt och träffar en ändå. Finns flera andra exempel där det känns som att det är programmerat för att träffa en var man än är och enda möjligheten att undkomma är dodge/parry.

Skrivet av Jonny Myrén:

Just att man inte bara kunde trycka på "X" och kuta vidare samtidigt som kistor och dylikt öppnas på egen hand tänkte jag lite på också, men kom fram till att jag inte direkt stördes av det eftersom animationen är hyfsat snabb för kistor/krukor och att man inte springer på nya rots sådär jätteofta.

Förstår dock de som tycker att det är störande, och det hade varit bra om man kunde välja att inaktivera animationerna.

En grej som störde mig mycket gällande animationer är att om man hoppar från hög höjd så dunsar hon till i marken och gör en lång animation där hon böjer sig ner och sedan ställer sig upp vilken tar minst två sekunder om inte mer. Men dubbelhoppar man precis innan man nuddar marken tycker jag det borde vara logiskt att hoppet då registreras som kort fallhöjd och den animationen jag precis nämnde INTE spelas upp, men tydligen är det inte så.

Faller man från väldigt hög höjd dör man ju och samma princip gäller där, även om du dubbelhoppar innan du landar så dör du ändå (om du ens hinner dubbelhoppa pga att skärmen blir svart då du dog). Lite märkligt om du frågar mig.

Medlem

Musiken är väldigt bra.

Medlem

4/5 känns som ett passande betyg för mig med!
Det enda jag stör mig på är att man bara får "hattvaluta" av många pussel, och movementssystemet känns ganska stelt ibland, speciellt när man hoppar.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

För att vara ett spel från en ny och liten (runt 15 personer?) ser det väldigt imponerande ut.

Framtiden ser ljus ut för Ember Lab.

Medlem

Här är en recension som gör spelet rättvisa. Håller med på nästan allt, definitivt delen att de kunde gjort exploring lite mer "värt" än att bara samla hattar/poäng. Trots detta är spelet riktigt roligt och svårt i vissa delar (om man kör på svåraste svårighetsgraden). Tror jag är på sista bossen nu så hoppas att kunna klara av den ikväll. Mycket bra spel och helt klart värt pengarna 4/5.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Här är en recension som gör spelet rättvisa. Håller med på nästan allt, definitivt delen att de kunde gjort exploring lite mer "värt" än att bara samla hattar/poäng. Trots detta är spelet riktigt roligt och svårt i vissa delar (om man kör på svåraste svårighetsgraden). Tror jag är på sista bossen nu så hoppas att kunna klara av den ikväll. Mycket bra spel och helt klart värt pengarna 4/5.

Lugn nu, recensionen tar ju knappt upp spelmekanik och hur det fungerar praktiskt i spelet.

Medlem

Håller med recensionen i stort men för min del landar det på 3/5. Blev lite för enformigt i sista zonen när man lärt sig hur pusslen och plattformardet fungerade var det lite väl repetitivt. Och hade gärna sett lite mer belöning för utforskandet.

Men stark debut och jag hoppas på fler spel i samma anda. De har verkligen lyckats med att få till en mysig känsla i världen.

Medlem

Ska bli kul att se vad Emberlab hittar på härnäst.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Lugn nu, recensionen tar ju knappt upp spelmekanik och hur det fungerar praktiskt i spelet.

Din poäng? Jag håller med recensionens betyg, det får jag väl göra även om du anser att recensionen saknar information om spelmekaniken?

Medlem

Bra recension, spelet är en stark 4.5a av mig. Hade så gärna velat ha lite olika rustningar och vapen att hitta/använda.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skribent
Skrivet av Rakoon:

Lugn nu, recensionen tar ju knappt upp spelmekanik och hur det fungerar praktiskt i spelet.

Vissa recensioner har vi ett kortare format på, och då blir det tyvärr svårt att gå in på saker och ting i detalj. Då är det vettigare att prata om helhetskänslan och vad som specifikt känns bra och dåligt, och sedan komplettera med en video som ger en fingervisning om spelmekaniken.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag är kanske i minoritet här, men jag börjar vara trött på spel som har femtioelva färdigheter att låsa upp. Ett fåtal märkbara uppgraderingar har mera tyngd och rubbar inte flödet i spelupplevelsen.

Du är verkligen inte ensam och att tycka så.
Alla dessa open-world spel tex, som liknar Far Cry och har 200+ grejer man ska låsa upp på en totalmaxad skill-tree skärm har aldrig intresserat mig. För mig blir det motsatt effekt när man får vetskap om att sånt existerar, orkar inte bry mig.

Det enda "skill-tree" liknande jag tycker är precis lagom är i DOOM 2016 & DOOM ETERNAL.
Perfekt balans, inte för mycket och det känns heller inte för lite. Det jag låser upp fyller också omedelbart en funktion som man kan känna av.

Därför kan jag också uppskatta spel som inte fokuserar skitmycket på att ha såkallade skill-tree's och upplåsningar.

Ontopic:
PC versionen av KENA känns dock lite janky emellanåt. Såsom att kameran känns väldigt o-precis och vobblig. Nästan som V-synk effekt när man slår på det på en skärm som inte har G-Sync / Freesync. Känns som att styra med kameran med en joystick även fast man styr med musen.
Finns mycket för EmberLab att fixa, som tex, större skala på kamera-känsligheten, skärpefilter på/av funktion, TAA på/av funktion, TAA upscaling i menyn, joystick-drift, osv.
Det var mycket småsaker som gjorde PC versionen till en småjobbig upplevelse. Lyckligtvis är Unreal Eninge 4 väldigt enkel att konfigurera själv efter egen smak och de saker som nämns ovan kan man patcha in manuellt i config-filer.
Finns mer att läsa om på PC Gaming Wiki.

Medlem

Ser fram emot att sitta och mysa med detta i höst!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Bra recension, spelet är en stark 4.5a av mig. Hade så gärna velat ha lite olika rustningar och vapen att hitta/använda.

Tyckte att jag läste om att Ember Labs planerar mer material där just combat står i fokus. Förhoppningsvis kommer det lite mer rustningar/vapen för att krydda upp.

Många verkar påpeka att styrningen är något seg osv, utgår från att det är något EL också kommer att justera.

Väntar en eller två månader innan köp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

RmK
Medlem

Tack för recensionen! Jag tror detta får bli mitt nästa spel efter jag har klarat av AC: Valhalla. Om jag inte ger mig på något mer ur backloggen såklart.

Medlem

Håller med om otroligt snyggt, roliga strider är mer tveksamt,, kul överaskning dock även om jag aldrig orkade spela klart det. För mig är det en trea.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Razken:

Du är verkligen inte ensam och att tycka så.
Alla dessa open-world spel tex, som liknar Far Cry och har 200+ grejer man ska låsa upp på en totalmaxad skill-tree skärm har aldrig intresserat mig. För mig blir det motsatt effekt när man får vetskap om att sånt existerar, orkar inte bry mig.

Det enda "skill-tree" liknande jag tycker är precis lagom är i DOOM 2016 & DOOM ETERNAL.
Perfekt balans, inte för mycket och det känns heller inte för lite. Det jag låser upp fyller också omedelbart en funktion som man kan känna av.

Därför kan jag också uppskatta spel som inte fokuserar skitmycket på att ha såkallade skill-tree's och upplåsningar.

Ontopic:
PC versionen av KENA känns dock lite janky emellanåt. Såsom att kameran känns väldigt o-precis och vobblig. Nästan som V-synk effekt när man slår på det på en skärm som inte har G-Sync / Freesync. Känns som att styra med kameran med en joystick även fast man styr med musen.
Finns mycket för EmberLab att fixa, som tex, större skala på kamera-känsligheten, skärpefilter på/av funktion, TAA på/av funktion, TAA upscaling i menyn, joystick-drift, osv.
Det var mycket småsaker som gjorde PC versionen till en småjobbig upplevelse. Lyckligtvis är Unreal Eninge 4 väldigt enkel att konfigurera själv efter egen smak och de saker som nämns ovan kan man patcha in manuellt i config-filer.
Finns mer att läsa om på PC Gaming Wiki.

Koppla in en dosa min herre så är du hemma! Det är precis lika i souls trippel aaa spelen skulle jag säga. Byggda för dosa.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra recension. Tycker det var ett bra och mysigt spel som passade mig perfekt efter 170timmar med death stranding. Nu är den stora frågan vad jag ska ge mig på för nytt spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tyckte att jag läste om att Ember Labs planerar mer material där just combat står i fokus. Förhoppningsvis kommer det lite mer rustningar/vapen för att krydda upp.

Många verkar påpeka att styrningen är något seg osv, utgår från att det är något EL också kommer att justera.

Väntar en eller två månader innan köp.

Var läste du det?:) Skulle vara roligt att titta på deras planer.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Köpte det, och nu väntar Ember Labs första spel på att spelas. Är väldigt förhoppningsfull och hoppas på mycket trevlig tid framför skärmen!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Koppla in en dosa min herre så är du hemma! Det är precis lika i souls trippel aaa spelen skulle jag säga. Byggda för dosa.

Är ju precis det jag har gjort när jag påpekar "joystick drift" i mitt inlägg.
Bland det första jag fick göra var att felsöka för överkänslig deadzone och öka kamera-sensen över 1.0.

Det är ju inte jag som konsument som ska fixa sånt. Det ska ju vara utvecklarens jobb kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Razken:

Är ju precis det jag har gjort när jag påpekar "joystick drift" i mitt inlägg.
Bland det första jag fick göra var att felsöka för överkänslig deadzone och öka kamera-sensen över 1.0.

Det är ju inte jag som konsument som ska fixa sånt. Det ska ju vara utvecklarens jobb kan jag tycka.

Oj jävlar, missade det. Märkte inget sådant alls på ps5 versionen. Synd att de ska fuska med sånt där gällande pc.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Älskade spelet. Redan nyfiken på vad de kommer hitta på med en större budget för det var ett imponerande resultat och för prislappen får man mer spel än med många AAA titlar som kostar nästan det dubbla.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar