Vaccin eller inte?

Medlem
Vaccin eller inte?

Hej. Jag funderar hur ni på FZ tänker kring vacciner.

Jag undrar för att jag inte begriper världens/Sveriges hysteri över covid-19.

Själv har jag inte vaccinerat mig och har inga planer på att göra det. Jag hade tänkt att göra det för att vara solidarisk och eftersom jag inte vill smitta någon. Men eftersom vaccinerade fortfarande sprider smittan så ser jag ingen vits med det förutom för min egen skull.
Och absolut så kommer jag ångra mig om jag blir svårt sjuk, men det är 24 män och 13 kvinnor avlidna av covid i min åldersgrupp. Så jag är inte speciellt orolig över att dö eller hamna på sjukhus.

Jag är absolut för att äldre och människor i riskgrupper vaccinerar sig. Men ser ingen anledning till att själv använda något som kan ge biverkningar (även om risken är liten) mot något som förmodligen inte ger mig större bekymmer än att jag är förkyld/sjuk i en vecka.

Varför du vaccinerade dig eller varför du inte tänkt göra det?

Om du skriver i den här tråden så respektera att andra har en annan uppfattning än du.

Kalla inte folk för antivaxer mm.
Länka inte till värdelösa "bevis" som du hittat på en blogg skriven av en lastbilschaufför osv.

Medlem

För att världens samlade kompetens på området säger att det är en bra ide att vaccinera sig, det borde vara skäl nog för alla oavsett man förstår varför.

Vill även tillägga att de som brukar länka till värdelösa artiklar av okänd natur är just de som motsätter sig vaccin.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ralf:

Hej. Jag funderar hur ni på FZ tänker kring vacciner.

Jag undrar för att jag inte begriper världens/Sveriges hysteri över covid-19.

Själv har jag inte vaccinerat mig och har inga planer på att göra det. Jag hade tänkt att göra det för att vara solidarisk och eftersom jag inte vill smitta någon. Men eftersom vaccinerade fortfarande sprider smittan så ser jag ingen vits med det förutom för min egen skull.
Och absolut så kommer jag ångra mig om jag blir svårt sjuk, men det är 24 män och 13 kvinnor avlidna av covid i min åldersgrupp. Så jag är inte speciellt orolig över att dö eller hamna på sjukhus.

Jag är absolut för att äldre och människor i riskgrupper vaccinerar sig. Men ser ingen anledning till att själv använda något som kan ge biverkningar (även om risken är liten) mot något som förmodligen inte ger mig större bekymmer än att jag är förkyld/sjuk i en vecka.

Varför du vaccinerade dig eller varför du inte tänkt göra det?

Om du skriver i den här tråden så respektera att andra har en annan uppfattning än du.

Kalla inte folk för antivaxer mm.
Länka inte till värdelösa "bevis" som du hittat på en blogg skriven av en lastbilschaufför osv.

Även om vi som är vaccinerade kan sprida sjukdomen vidare vid eventuell infektion, så är det i mycket mindre omfattning än en som är ovaccinerad, då symtomen, som hosta och nysningar (som viruset främst sprider sig via) blir mildare eller uteblir helt. Lägg till att kroppen är förberedd att städa undan viruset från dag ett så tillfrisknandet torde vara snabbare.

Gnällkuk

Jag har vaccinerat mig enbart för andras skull, jag tillhör ingen riskgrupp och skulle med största sannolikhet klara mig bra. Jag tycker att man i det här fallet bör vaccinera sig för just andra. De positiva effekterna överväger risker något helt abnormt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Allergologen avrådde från covidvaccin i mitt fall pga... Ja. Får en massa andra sprutor regelbundet mot mina allergier och det skulle väl kunna bli strul antar jag.

Medlem

Jag förstår inte varför folk helt plötsligt tro sig själva veta bättre än vad professionella inom medicin gör om saker dom inte kan ett skit om. Säger farbror doktor till dig att du ska ta ett vaccin för en farlig sjukdom så vet farbror doktor vad han pratar om, speciellt som det i detta fallet inte bara är en doktor, utan alla.

Och som du säger "men det är 24 män och 13 kvinnor avlidna av covid i min åldersgrupp", det är ännu färre som haft några påtagliga sidoeffekter.

Saker som detta är nog en av dom sämre sakerna med internet, folk får så jävla mycket idéer om saker dom inte kan ett fnutt av.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

För mig var det självklart att vaccinera mig pga:
1) Milda symptom är inte alltid särskilt milda. Att knappt kunna andas och hosta blod definieras som milt, men det känns inte särskilt lockande.
2) Longtids-covid är en större risk i min åldersgrupp än död. Även en tid på IVA kommer ge väldigt långa effekter.
3) Jag har släktingar som har dött av corona och därför vill jag göra allt jag kan för att jag inte ska bidra till att förlora fler. Om tex en av mina föräldrar skulle drabbas allvarligt av sjukdom efter jag hade träffat dom utan att varit vaccinerat skulle jag må skit för resten av mitt liv. Alternativet är att inte träffa dom alls men det mår alla dåligt av.
4) Dom som vet mycket bättre än mig anser att det är ett bra val

Medlem

Var glad för att majoriteten vaccinerar sig då löper du ju mindre risk att få skiten själv

Själv är jag vaccinerad både för min egen och andras del även om jag inte är i riskgruppen.

Medlem

Ser det lite som att uppdatera antivirusprogrammet på datorn. mRNA in för att producera lite extra antikroppar mot det aktuella viruset, no biggie.

Sen har jag väl sett en tendens att de som motsäger sig vaccinet i min omgivning är rätt lågutbildade. Jag är inte alls bildad inom det området men litar på den kompetens som uppmanar.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Otroligt själviskt att inte vaccinera sig om man kan. Hoppas att vaccinpass införs överallt så att personer som inte vill ställa upp för samhället inte kan ta del av det heller i samma utsträckning.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag är vaccinerad. Har haft covid och vill inte ha det igen på den nivå jag hade det. Även om jag själv slapp sjukhusbesök så låg jag utslagen i ungefär 2 veckor. Så jag vaccinerade mig både för min skull och för andras, jag vet själv hur illa det kan gå. Jag klarade mig "bra" medans min farsa gick bort.

Själv tycker jag att om man inte har några andra sjukdomar och/eller problem som talar emot att ta vaccinet så borde man ta det. Man vet inte hur man kommer att ta smällen av covid förrän man har fått det.

Med det sagt så fick jag feber och hade rejäla förkylnings-symtpom i typ en vecka av första sprutan men inget av andra sprutan.

Redaktör

Som typ 1-diabetiker var det extra givet att vaccinera mig, men jag hade gjort det ändå, ingen tvekan. För som @trickeh2k säger ovan: av hänsyn till andra. Om tillräckligt många inte vaccinerar sig kommer det förlänga tiden vi måste brottas med den här skiten - vaccinationen handlar mindre om dig än om att hjälpas åt att stoppa smittan. Man kan välja att inte vaccinera sig, men då tycker jag också att man ska ta ansvar för det genom att hålla sig på smittsäkert avstånd från alla tills vi fått bukt med pandemin.


signatur
Frilansare
Skrivet av Tomas Helenius:

Som typ 1-diabetiker var det extra givet att vaccinera mig, men jag hade gjort det ändå, ingen tvekan. För som @trickeh2k säger ovan: av hänsyn till andra. Om tillräckligt många inte vaccinerar sig kommer det förlänga tiden vi måste brottas med den här skiten - vaccinationen handlar mindre om dig än om att hjälpas åt att stoppa smittan. Man kan välja att inte vaccinera sig, men då tycker jag också att man ska ta ansvar för det genom att hålla sig på smittsäkert avstånd från alla tills vi fått bukt med pandemin.

Vad han sa. Nu slipper ni som inte vaccinerat er vaccinations-pass som dom inför i många andra länder. Då är det bara att man up och stanna hemma, visa att ni är vuxna nog för det förtroendet. Tack!

Medlem

Finns inget behov för mig att vaccinera mig. Ifall jag ska vaccinera mig så väntar jag hellre på ett bättre och mer efterforskat vaccin. Har ingen lust att ta en ny spruta var 4e månad.

Medlem

Har haft covid, har vaccinerat mig.
Som någon ovan skrev, även de milda symptomen är för jävliga.
Har även bekanta i min ålder som låg på IVA och håller på med rehab nu, riktigt dåligt skick på de människorna. Vill inte att det händer någon.
Så främst för att skydda andra.
Solklart!

Medlem

Självklart vaccin.
Jobbar i ett riskyrke så skulle gärna ta en tredje boosterdos nu om det erbjöds, tog mina två doser redan i februari och börjar ju undra hur mycket av effekten som finns kvar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Finns inget behov för mig att vaccinera mig. Ifall jag ska vaccinera mig så väntar jag hellre på ett bättre och mer efterforskat vaccin. Har ingen lust att ta en ny spruta var 4e månad.

Det där är ju bara okunskap och skitsnack. Vaccinet är utforskat och tekniken det bygger på har funnits länge. Det har givits miljarder doser av diverse Covid-vaccin och de har haft god effekt.

Skrivet av Rakoon:

Finns inget behov för mig att vaccinera mig. Ifall jag ska vaccinera mig så väntar jag hellre på ett bättre och mer efterforskat vaccin. Har ingen lust att ta en ny spruta var 4e månad.

Kommer inte hända.
Varken att det kommer ett bättre "och mer efterforskat vaccin" (Det kommer ju vara de vaccin vi har nu som kommer att vara de "bättre efterforskade" i framtiden) eller att vi kommer erbjudas en spruta var 4:e månad.

Det mest sannolika är väl att det kommer att erbjudas i samma sväng som med de årliga influensa-vaccinen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Är självklart dubbelvaccinerad, är dock inte det minsta orolig för mig själv.
Förstår inte hur man kan se på när tiotusentals svenskar dör och ändå inte känna tillräckligt med medmänsklighet för att få en liten bebisspruta i armen.

Medlem

Jag har också vaccinerat mig. Jag förstår inte anledningen till att man inte gör det. Jag är inte heller i någon riskgrupp men jag tycker fan man har ett ansvar ändå. "Bra att alla andra vaccinerar sig så att jag slipper". Boka nu tid och fixa detta på måndag.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Finns inget behov för mig att vaccinera mig. Ifall jag ska vaccinera mig så väntar jag hellre på ett bättre och mer efterforskat vaccin. Har ingen lust att ta en ny spruta var 4e månad.

Så ofta behöver du inte ta, men nya vaccin kommer i framtiden för att anpassas till nya mutationer som är aktuella då, inget konstigt alls.

Medlem

Tycker ändå det är ett konstigt beslut av FHM att släppa på restriktionerna så pass tidigt. Får en känsla av att det kommer bli en ny pandemi när folk återgår till arbetsplatserna. Har tagit båda doserna mest för andras skull men också för min egen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Färdigvaccinerad tills dom kommer på att vi skall ha mera sprutor. Självklart val för mig och alla jag känner/familjemedlemmar.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Force:

Jag förstår inte varför folk helt plötsligt tro sig själva veta bättre än vad professionella inom medicin gör om saker dom inte kan ett skit om. Säger farbror doktor till dig att du ska ta ett vaccin för en farlig sjukdom så vet farbror doktor vad han pratar om, speciellt som det i detta fallet inte bara är en doktor, utan alla.

Och som du säger "men det är 24 män och 13 kvinnor avlidna av covid i min åldersgrupp", det är ännu färre som haft några påtagliga sidoeffekter.

Saker som detta är nog en av dom sämre sakerna med internet, folk får så jävla mycket idéer om saker dom inte kan ett fnutt av.

”Farbror doktor” som menade att resor till och från Iran, Italien och Kina tidigit i pandemin troligen inte skulle sprida viruset.

”Farbror doktor” som menade på att kollektivtrafik där folk står packade som sardiner under rusningstid troligen inte skulle sprida viruset.

”Farbror doktor” som menade att masker, ja de var poänglösa och borde inte bäras alls. Eller jo, nu är de livsviktiga. Faktum är att du behöver tre av dem på en gång.

”Farbror doktor” som ignorerade när Ryssland var först med ett effektivt vaccin, väntade ett halvår på att Astra, Moderna och Pfizer skulle vara redo och sedan menade på att det var livsviktigt att få alla vaccinerade så fort som möjligt. Vad hände då med Sputnik V? ”Nej det är väl onödigt att ta ställning till nu när vi har så många andra alternativ.”

”Farbror doktor” som menade att sidoeffekterna av Astras vaccin var konspirationsteorier.. eller ja, hela vägen tills man slutade använda Astras vaccin här i Sverige.

Folk kan få vilka idéer de vill, faktum är att statistiken är offentlig, lättillgänglig och enkel att förstå till den grad att folk själva kan ta ställning till sin risk och därmed välja att vaccinera sig eller inte. Att i sann anti-vetenskaplig anda ignorera naturlig immunitet hos de som redan varit smittade samt förespråka statlig kontroll över folks privatliv genom idioti som vaccinpass kommer bara underminera uttalanden från ”Farbror doktor” ännu mer och göra framtida (mer dödliga) pandemier och epidemier svårare att hantera. Samma resultat nås av att bunta ihop folk som tagit alla möjliga vaccin men brukar avstå exempelvis influensavaccin med ”anti-vax-kulten” som yrar om autism.

Sedan kan man ju vänta sig att denna tråden kommer vara väldigt ensidig då FZ mer än gärna ”suddar ut” feltänk i frågan så som kritik av vaccinpass. Deras rätt såklart men lite äckligt är det allt.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Finns inget behov för mig att vaccinera mig. Ifall jag ska vaccinera mig så väntar jag hellre på ett bättre och mer efterforskat vaccin. Har ingen lust att ta en ny spruta var 4e månad.

Det är några av de mest effektiva vaccin som finns, vet inte vad du inbillar dig att ett vaccin ska ha för effekt…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ville inte vaccinera mig men gjorde det ändå. Resultatet blev hjärtmuskelinflammation och jag får inte fysiskt anstränga mig på 4 månader. Detta verkar vara en biverkning just unga män kan utsättas för.

Ångrar jag mig? Ja, men Jag vet fortfarande inte vad som kommer ske om jag får covid nu. Jag vet inte heller vad som skulle skett om ja fick covid innan vaccinationen.

Jag dömer ingen som vill vaccinera sig. Jag har full förståelse för det beslutet. Det är ens rättighet som människa att få ta det beslutet själv.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Farbror doktor” som menade att resor till och från Iran, Italien och Kina tidigit i pandemin troligen inte skulle sprida viruset.

”Farbror doktor” som menade på att kollektivtrafik där folk står packade som sardiner under rusningstid troligen inte skulle sprida viruset.

”Farbror doktor” som menade att masker, ja de var poänglösa och borde inte bäras alls. Eller jo, nu är de livsviktiga. Faktum är att du behöver tre av dem på en gång.

”Farbror doktor” som ignorerade när Ryssland var först med ett effektivt vaccin, väntade ett halvår på att Astra, Moderna och Pfizer skulle vara redo och sedan menade på att det var livsviktigt att få alla vaccinerade så fort som möjligt. Vad hände då med Sputnik V? ”Nej det är väl onödigt att ta ställning till nu när vi har så många andra alternativ.”

”Farbror doktor” som menade att sidoeffekterna av Astras vaccin var konspirationsteorier.. eller ja, hela vägen tills man slutade använda Astras vaccin här i Sverige.

Folk kan få vilka idéer de vill, faktum är att statistiken är offentlig, lättillgänglig och enkel att förstå till den grad att folk själva kan ta ställning till sin risk och därmed välja att vaccinera sig eller inte. Att i sann anti-vetenskaplig anda ignorera naturlig immunitet hos de som redan varit smittade samt förespråka statlig kontroll över folks privatliv genom idioti som vaccinpass kommer bara underminera uttalanden från ”Farbror doktor” ännu mer och göra framtida (mer dödliga) pandemier och epidemier svårare att hantera. Samma resultat nås av att bunta ihop folk som tagit alla möjliga vaccin men brukar avstå exempelvis influensavaccin med ”anti-vax-kulten” som yrar om autism.

Sedan kan man ju vänta sig att denna tråden kommer vara väldigt ensidig då FZ mer än gärna ”suddar ut” feltänk i frågan så som kritik av vaccinpass. Deras rätt såklart men lite äckligt är det allt.

Om du tar av dig foliehatten en stund och låter hjärnan svalna så inser du att den individ du hänvisar som ”farbror doktor” inte är ensam om att förespråka vaccin, vad än han haft rätt eller fel i tidigare så är vaccinfrågan bland de med kompetens i princip en global gemensam åsikt.

Ditt försök att spåra ur tråden kanske lyckas så du slipper ta diskussionen på allvar, men dessa beslut om masker, resor och restriktioner har inget att göra med frågan om vaccin.

Svara istället på huruvida du vaccinerat dig eller ej och varför.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vaccinerade mig i Januari-Februari, var aldrig någon tvekan om att göra det. Dels för att jag är i riskgrupp - diabetiker - och dels för att det är det förnuftiga att göra.

Frilansare
Skrivet av kebbe:

Sedan kan man ju vänta sig att denna tråden kommer vara väldigt ensidig då FZ mer än gärna ”suddar ut” feltänk i frågan så som kritik av vaccinpass. Deras rätt såklart men lite äckligt är det allt.

Men sluta nu, vad är det för dumheter?
FZ ensidiga, suddar ut feltänk? Äckliga?

Tycker tråden har haft ganska ok stämning, både för och emot, fram tills ditt inlägg.

Avstängd

Är inte vaccinerad, det är inte min flickvän eller min 75 åriga pappa heller.
För mig är det mycket av ett spirituellt val. Vill vara så naturlig som möjligt. Mitt skydd är ett immunförsvar boostat av bra mat med mycket animaliska fetter, solljus/D-vitamintillskott på vintern, rör på mig varje dag + ett positivt mindset. Inte varit förkyld på 5+ år.

Sen att vi ska kunna vaccinera bort pandemin tror jag inte på. Vaccinet är ett imperfekt vaccin vilket betyder att det hindrar allvarlig sjukdom men det kan inte stoppa smittspridningen. Covid-19 kommer vara med oss för alltid. Så om man vaccinerar sig nu så avtar skyddet med tiden och man kommer behöva boosters för att hamna på samma nivå av skydd igen. En sådan existens tilltalar mig inte.

Skriv svar