Kvinnan som ställde frågor på Blizzcon 2010 kommenterar händelsen

eld
Medlem
Skrivet av Soligare93:

Har du ens spelat WoW?
Vad snackar du ärligt talat om?

Blir ganska så trött på hela narrativet om att det bara handlar om '' kåta tonåriga gamer killar '' också, herregud du kan inte känna många kvinnor...
Att snacka om vad som är praktiskt eller inte i WoW är ganska så lönlöst dessutom och de män som springer ut i melee i krig i WoW utan tröja är fem hundratusen gånger fler än kvinnorna som visar hud alls.
Det har blivit en meme att nästan alla skurkarna är halvnakna muskelmän, t om the Jailer skulle va en äldre skäggig trollkarl men de gjorde honom istället till en muskelman IGEN utan tröja.
Och igen vi snackar om melee fighters, de enda kvinnorna jag kan tänka på som visar hud är ranged.
Vad tror du är minst praktiskt?

Om du vill klaga om sexism så borde du kanske se inombords lite och fråga dig själv varför du är okej med att män klär sig opraktiskt och visar hud men om en kvinna gör det så är det helt plötsligt ett problem.

För övrigt så har många av de här manliga karaktärerna ganska så många fangirls ( och boys ) också som tycker att de är sexiga...
Många artister är dedikerade till det.
Samma I LoL t ex, typ 9 utav 10 av de senaste manliga karaktärer har varit en sexig kille utan tröja som alla spenderar månader över att va kåta på.
Men sedan visar en kvinna lite urringning eller mage och folk får panik.

Jag tror att många utav er ironiskt nog har en jäkligt '' grabbig '' syn på det här och sedan försöker att låta progressiva, kvinnor och andra minoriteter är inte så uptighta som ni verkar tro...
De flesta jag ser klaga på det här är ärligt talat män som försöker att vinna poäng online.

Jag tyckte att deras svar var dåligt också, men jag stör mig något så fruktansvärt på att folk försöker att göra det här till något helt annat och pusha ett annat narrativ...
Kvinnor är inte en jäkla monolit, och inte heller män.
Om du på allvar som sagt innan anser att du kan kolla på karaktärerna och sedan säga '' de är män som skapat dom/ gillar dom '' så lever du under en sten.
För MÅNGA kvinnor ÄR det en power fantasy, även för många män.
Herregud ta dig en titt på RP kommunitet och kvinnliga artister för spelet, deras konst och OC's får WoW att se ut som en kyrka.

Om jag inte minns fel så är de näst populäraste genren för kvinnor efter mobilspel JRPG's, och FFXIV är oerhört populärt bland kvinnor och jag har spelat det sedan ARR och om du anser på allvar att Blizzard spel är '' översexualiserade '' så hade du inte klarat FFXIV.
Jag tror också att anledningen till att många män har en power fantasy att vara stor och stark är därför att det är det som generellt anses vara attraktivt i män, folk vill vara '' desired '' så att säga.
Män vill vara maskulina för att attrahera kvinnor vise versa, att skryta och visa vad man har ÄR en power fantasy som får en att känna sig cool och stark.
Att bara kolla på kvinnor som är väldigt feminina och sexuella på ett feminint sätt och sedan säga '' det är en manlig fantasi '' är ironiskt nog ett väldigt manligt och '' bro:ish '' sätt att se på det hela.

Sedan överdriver folk sjukt mycket om WoW, vi snackar för det mesta om kvinnor som visar mage, i ett spell fullt utav män som är allergiska mot tröjor och går tröjlösa konstant.
Om en kvinna visar mage för dig är '' översexualiserat '' så tror jag att det är du som har problem.

All armor i spelet som är '' bikini armor '' är ifrån Vanilla och de har aldrig lagt till något nytt sånt, och det finns sjukt många kvinnor som gillar det och vill ha mer också.
Det jag tror att de flesta andra kvinnor bryr sig mest om och vad jag själv bryr mig om iaf är val.
Att sexualiserade karaktärer och gear existerar är inte ett problem, problemet är när det är det enda valet du har vilket aldrig har varit ett problem i WoW.

Jag blir ganska så trött också på att argumentet alltid är att ta bort att kvinnor visar hud eller har feminina kurvor, istället för att helt enkelt ge andra options för BÅDA könen.
För sanningen är den att kvinnor ofta har FLER options i spel än vad män har.
Om män bara har byxor och inget annat och kvinnor har allt ifrån kjolar, leotards, och ja bikini armor till byxor etc.
Då istället för att grina över att kvinnor visar hud så borde argumentet va att män ska få lika mycket val som kvinnor också imo...
Vilket är för det mesta vad de gjort i FFXIV vilket jag också tror är anledningen till att andra kvinnor gillar det så mycket också och det är så populärt.

Blir så sjukt trött på att det alltid ska handla om att ta bort valmöjligheter istället för att lägga till fler.
Speciellt när jag ärligt talat nästan enbart ser män snacka om det här, jag vet att det var en kvinna i videon men ärligt talat när jag ser mig omkring så är det 99% män som sitter och snackar skit därför att en kvinna vågade visa ben.

Men spelet ÄR INTE FULLT UTAV DETTA FÖR KVINNLIGA KARAKTÄRER HELLER.
Så vad snackar ni ens om?
Spelet har också MYCKET fler män som springer ut i krig halvnakna än kvinnor... Som sagt har ni ens spelat WoW?
Skjortlösa män har blivit en meme nästan alla antagonister och många bossar har varit skjortlösa muskelmän...

Hej,

Jag skrev rätt många gånger att blizzard i stora drag redan har fixat många av problemen med mycket mer genomtänkt design på kvinnor i WOW som inte bara slutar upp i bikinirustning, och som du säger så var detta ett problem från 10 år sen eller så.

Jag försökte förklara vad problemet var och varför blizzard och många andra spelföretag har gått vidare och faktiskt aktivt försöker fixa detta.

Det riktiga problemet var deras attityd till det hela under panelen, som skvallrar om hur företagskulturen var på den tiden (vilket är ämnet i stämningsansökan och hela situationen), så sluta låsa fast dig vid att försvara förlegad karaktärsdesign som blizzard redan börjat ta tag i för ett bra tag sen.

Avstängd
Skrivet av lajklajk:

Hela den här diskussionen hör hemma i 2010 .. Herregud, är folk fortfarande kränkta över high fantasy mode?

Kränkthetskulturen anno 2021 är hundratalet gånger värre än vad den var 2010. "Sexist armor" i WOW är inte en grej helt enkelt, punkt. I andra spel? kanske, men inte i WOW. Har lirat sedan 2005, har flertalet female characters, ingen av dem är eller försöker se sexig ut. Inte heller är det vanligt i spelet, 99% av all female armor visar inte massa hud.

Extremister som vill skapa problem där de inte finns, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jupp. Apex Legends precis släppta karaktär säger hej:
https://cdn1.dotesports.com/wp-content/uploads/2021/08/030920...

Varför han inte har samma kevlar-liknande pansar över magen som på resten av kroppen kan man undra...

I stand corrected.
Fast, procentmässigt är det ändå inte samma förhållande?

Medlem
Skrivet av General White:

Kränkthetskulturen anno 2021 är hundratalet gånger värre än vad den var 2010.....

Ja, helt klart, och den verkar vara särskilt stark hos den grupp av personer som ofta dyker upp i diskussionstrådar som denna och liknande (som behandlar ett känsligt ämne), med enda målet att försöka förminska problem och kalla alla meningsmotståndare "extremister" etc.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Ja, helt klart, och den verkar vara särskilt stark hos den grupp av personer som ofta dyker upp i diskussionstrådar som denna och liknande (som behandlar ett känsligt ämne), med enda målet att försöka förminska problem och kalla alla meningsmotståndare "extremister" etc.

Pluspoäng för att du skrev det så pass bra formulerat att det kan passa in på precis vilket läger som helst i dagens för- och emot-kultur!

Medlem
Skrivet av eld:

Kan inte hitta något bra exempel i wow förutom detta:

https://wow.zamimg.com/uploads/screenshots/normal/742406.jpg

fast det viktiga i "översexualisering" är "över", vilket inte är någon nivå spelen har nått till ännu, då ett spel fullt med detta hade gjort många män rätt så obekväma.

detta är det enda är du rolig eller? sluta göra en skev bild med vilje.

gott om armors som legitimt aldrig skulle vara passande om du ska "skydda" dig.

sexuallisering sker i alla spel på båda hållen who the f cares?
för det är just detta ett spel i en fantasi värld.
ta det för vad det är just ett spel.

att du gillar leka vit knekt är en annan femma, varsegod gör så men sitt inte och säg åt folk hur folk ska uppföra sig eller tycka.

Enligt mig är det totalt vansinne.

skitstövlar och idioter finns och det är bra större mängden tycker dom är idioter om inte nästan alla problemet är ni som militant beter er som ni gör är att ni hotar friheten i spel/film och diverse saker.

Och det är inget fel i om något är sexualliserat för fem öre.

Däremot är det livsfarligt när folk försöker styra hur spel och story ska vara vi ska ha en svart snubbe en grön en vit en indian och sen ska vi ha inga lättklädda.

Lägg av du förstår väl hur detta bara förstör allt?

vad i helskotta har detta med verkligheten o göra?

Idioter kommer alltid finnas, du kommer aldrig komma ifrån det.

eld
Medlem
Skrivet av FuzioN:

detta är det enda är du rolig eller? sluta göra en skev bild med vilje.

gott om armors som legitimt aldrig skulle vara passande om du ska "skydda" dig.

sexuallisering sker i alla spel på båda hållen who the f cares?
för det är just detta ett spel i en fantasi värld.
ta det för vad det är just ett spel.

att du gillar leka vit knekt är en annan femma, varsegod gör så men sitt inte och säg åt folk hur folk ska uppföra sig eller tycka.

Enligt mig är det totalt vansinne.

skitstövlar och idioter finns och det är bra större mängden tycker dom är idioter om inte nästan alla problemet är ni som militant beter er som ni gör är att ni hotar friheten i spel/film och diverse saker.

Och det är inget fel i om något är sexualliserat för fem öre.

Däremot är det livsfarligt när folk försöker styra hur spel och story ska vara vi ska ha en svart snubbe en grön en vit en indian och sen ska vi ha inga lättklädda.

Lägg av du förstår väl hur detta bara förstör allt?

vad i helskotta har detta med verkligheten o göra?

Idioter kommer alltid finnas, du kommer aldrig komma ifrån det.

Spelindustrin har gått vidare, jag vet inte varför du skriker som om det var 2010.

World of warcraft började redan röra sig bort från bikini-armors för länge sen och är nu mer kreativa när det kommer till sina karaktärer, de har även varierat hudtoner rätt rejält, speciellt på människor, samt kul tirans som äntligen kom med variation på kroppsformen.

Och vet du vad, världen gick inte under.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

detta är det enda är du rolig eller? sluta göra en skev bild med vilje.

gott om armors som legitimt aldrig skulle vara passande om du ska "skydda" dig.

sexuallisering sker i alla spel på båda hållen who the f cares?
för det är just detta ett spel i en fantasi värld.
ta det för vad det är just ett spel.

att du gillar leka vit knekt är en annan femma, varsegod gör så men sitt inte och säg åt folk hur folk ska uppföra sig eller tycka.

Enligt mig är det totalt vansinne.

skitstövlar och idioter finns och det är bra större mängden tycker dom är idioter om inte nästan alla problemet är ni som militant beter er som ni gör är att ni hotar friheten i spel/film och diverse saker.

Och det är inget fel i om något är sexualliserat för fem öre.

Däremot är det livsfarligt när folk försöker styra hur spel och story ska vara vi ska ha en svart snubbe en grön en vit en indian och sen ska vi ha inga lättklädda.

Lägg av du förstår väl hur detta bara förstör allt?

vad i helskotta har detta med verkligheten o göra?

Idioter kommer alltid finnas, du kommer aldrig komma ifrån det.

Att du vill leka dödsknekt är ju en annan femma. Du är fullt välkommen att presentera de kroppar du tycker lutar mer åt sexualisering än power fantasy.

Så typ, samma sätt som du reagerar när du läser den meningen lär en annan reagera när du skriver liknande meningar till dem. Detta handlar om styrkefantasier. Du kan ju själv läsa en väldigt tidig artikel som highlightar den typen av kroppsproblem som World of Warcraft (såvitt jag vet) fortfarande dras med.

Artikel från 2007 om sexualisering av kvinnliga kroppar i World of Warcraft: https://www.wired.com/2007/05/sexual-dimorphi/

Ifall du bygger upp en community med miljoner spelare så har du ett ansvar mot din community. Medan jag instämmer i att det är okej att sexualisera så finns det ansvar som kommer med en community, inte minst också hur du hanterar diskussioner om känsliga ämnen. Många tjejer jag känner som lirar MMO:s och liknande är aströtta på kroppstyperna som finns representerade, man "får acceptera det" men det görs ju inte med glädje, till alla kåta mäns glädje som sitter där med sina övermuskulösa maktfantasiera och kvinnokroppar som är lätta att peta in i diverse porrfilmer. Jag vill inte vara elak, men jag tycker det är ironiskt att höra begrepp som "white knight" komma i form av anfall från människor som bokstavligen försvarar narrativet att männen är kraftfulla och räddar de svaga tjejerna. För mig är detta synonymt med att ignorera skillnaderna i kroppstyperna på display i spel som World of Warcraft när man resonerar om att "släpp på det" eller "rötägg finns alltid" och liknande.

Detta har allt med verkligheten att göra. Att både du och jag kan njuta av sexuella kroppar har verkligen NOLL att göra med ansvaret man bär som utvecklare och hur man hanterar situationer som de i intervjun. Folk får skapa vilka spel de vill, samtidigt som man får acceptera verkligheten att man aktivt får in mindre kvinnliga deltagare om man designar spelet på det sättet som World of Warcraft är designat. Att man dessutom får in de som vill lira ändå för det är ett otroligt stort spel, och tillslut kanske även bryter gränserna trots att folk känner sig obekväma i sina avatarer, det öppnar upp för diskussioner kring förändring.

Säg att Facebook implementerar samma typer av designer på alla sina avatarer. Ska alla bara köpa det för att "fri vilja" eller vad blir liksom poängen där? World of Warcraft har huserat miljontals spelare genom åren och vad jag kan avgöra har andelen varit cirka 1/3 tjejer under större delen av den tiden. Det är en ganska signifikant andel människor som alltså fråntas möjligheten att välja en muskulös kroppstyp för sin ras medan männen får det per automatik.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Spelindustrin har gått vidare, jag vet inte varför du skriker som om det var 2010.

World of warcraft började redan röra sig bort från bikini-armors för länge sen och är nu mer kreativa när det kommer till sina karaktärer, de har även varierat hudtoner rätt rejält, speciellt på människor, samt kul tirans som äntligen kom med variation på kroppsformen.

Och vet du vad, världen gick inte under.

Kul att höra det kommit lite variation på kroppstyperna (för en ras?), har bara lirat spelet i typ 2 timmar när jag var 15.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Kul att höra det kommit lite variation på kroppstyperna (för en ras?), har bara lirat spelet i typ 2 timmar när jag var 15.

Yep, det är ju bara om du väljer en specifik människo-fraktion, men det är ett litet bra steg på vägen. Hade varit kul om man kunde få dessa variationer som ett val istället, med lite mer variationer!

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, det är ju bara om du väljer en specifik människo-fraktion, men det är ett litet bra steg på vägen. Hade varit kul om man kunde få dessa variationer som ett val istället, med lite mer variationer!

https://i.imgur.com/5xHklpj.png

Ett litet steg i alla fall. Bestämmer de sig för att släppa ett nytt MMO någon dag får man ju hoppas att de lärt sig något på vägen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Usch, det klippet får mig att må illa. Seriöst, hur tänkte de?

Folk i denna tråd började direkt prata om ämnet i hennes fråga, och det kan man tycka olika om, men det känns inte som att det är vad problemet är nu.

Medlem

Folk som är arga på panelen som svarar, Tror ni de hade svarat annorlunda om en kille hade frågat eller?
Tror att en kille som ställt samma fråga hade fått samma nonchalanta svar. Tror att den personen också hade också blivit utskrattade av publiken på grund av frågan och inte vem som ställde den.

Om jag går till Starcrafts pressträff och frågar dem varför deras män ser ut som kroppsbyggare/kvinnor ser ut som fotomodeller så skulle det vara samma sak. Alla normalbegåvade vet själva svaret på den frågan men vissa personer skulle fråga den i alla fall bara för att påverka och försöka belysa ett "problem". Att det måste vara mångfald och hänsyn även i fantasivärlden och inte bara i riktiga världen. Om det inte är även tjocka/fula/olika ursprung på människor i spel så blir vissa människor kränkta.

Är dessa människor trångsynta eller är det den andra sidan som är trångsynta. Frågar du mig så är det skaparens vision som ska styra och vill den som gjorde spelet ha variation så ska det vara så. Vill de inte ha variation så borde det också vara Okej. De som inte gillar det får spela något annat.

eld
Medlem
Skrivet av Izuel:

Folk som är arga på panelen som svarar, Tror ni de hade svarat annorlunda om en kille hade frågat eller?
Tror att en kille som ställt samma fråga hade fått samma nonchalanta svar. Tror att den personen också hade också blivit utskrattade av publiken på grund av frågan och inte vem som ställde den.

Nej, vi hade fått samma grabbkultur i panelen och en utskrattad snubbe. Poängen var inte hånet för att hon var kvinna, det var för att de hånade kvinnofrågor.

Skrivet av Izuel:

Om jag går till Starcrafts pressträff och frågar dem varför deras män ser ut som kroppsbyggare/kvinnor ser ut som fotomodeller så skulle det vara samma sak. Alla normalbegåvade vet själva svaret på den frågan men vissa personer skulle fråga den i alla fall bara för att påverka och försöka belysa ett "problem". Att det måste vara mångfald och hänsyn även i fantasivärlden och inte bara i riktiga världen. Om det inte är även tjocka/fula/olika ursprung på människor i spel så blir vissa människor kränkta.

Vill vända på det, folk kan acceptera alla slags former på divers fantasyraser i spel, men så fort det blir snack om att inkludera mer kroppsformer eller hudtoner så blir vissa skitarga och det är jättekonstigt.

Sen så är starcraft-exemplet jättedumt då manliga karaktärer i spelen får en variation av karaktärer medans de flesta kvinnorna har fått designen "sexig".

Och nej, he-man kroppen är skapad för män, inte för att attrahera kvinnor.

Skrivet av Izuel:

Är dessa människor trångsynta eller är det den andra sidan som är trångsynta. Frågar du mig så är det skaparens vision som ska styra och vill den som gjorde spelet ha variation så ska det vara så. Vill de inte ha variation så borde det också vara Okej. De som inte gillar det får spela något annat.

"Skaparens vision" är lite mer komplicerad än sådär, spel görs av massor av personer och visioner, till och med en creative director måste kapa sina visioner. Historiskt sett så har ju studios varit tvungna att göra mer attraktiva kvinnor i sina spel för att markering kräver det, inte för att det var deras vision.

Att respektera skaparens vision brukar ju inte heller gå så bra, kolla bara på de som reagerade starkt på last of us 2.

Skriv svar