Blizzard backar - inget stöd för TCP/IP i Diablo II Resurrected

Medlem
Skrivet av loerk:

Du kan ju läsa tråden eller artikeln innan du slänger ur dig ignorant dynga.

Jag har läst den 2gånger och står fast i att jag inte bryr mig om det

Medlem

Säkerhetsrisken är ju att folk inte skall köra piratat samt att man skall i större omfattning utesluta moddar.
Därmed inte sagt att det blir ett dåligt spel.
Det blir lite av en D2 version av Diablo 3 helt enkelt.
Inte dumt. Älskade vad Diablo 3 blev med expansionen.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Älskar dessutom hur folk säger att det "luktar reforged" och att det nu minsann är fara och färde. Samma personer som tycker det är häftigt att hata på EA så fort tillfälle ges, vare sig det är rättfärdigat eller inte. Reforged och Resurrected är som natt och dag, för det första var Reforged av en helt annan studio och som dessutom inte fick tid eller pengar till att utveckla det.

Alltså, jag känner väl att det finns legitimitet till en viss skepticism här ändå. Man brukar ju säga att när det gäller spelutvecklare "Du är inte bättre än ditt senaste spel" och Reforged (om vi bortser från wow-expansioner och dylikt) är faktiskt Blizzards senaste spel. Nu är jag inte den som målar fan på väggen och räknar ut dem. Men i mina ögon är det ändå de som måste bevisa för oss köpare att Reforged var ett "misstag" som de tänker rätta till. Menar, det vi fick i Reforge var ju inte alls vad som marknadsfördes innan så även vad de än säger (såg filmen) är det upp till bevis om de hållit vad de lovat när D2 Resurrected faktiskt släppts.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det är dock illavarslande.

Är det? Att vissa aspekter av originalet skulle behövas bytas ut var ju en självklarhet. Reforged lovade en massa saker de senare valde att skita i t.ex. i form av löften om cutscenes som skulle göras om men som aldrig gjordes om, löften om modstöd som aldrig riktigt blev av etc.

I detta fallet har de ju inte gått ut och lovat att detta stöd skall finnas utan det är bara vad folk tolkat att Blizzard skall ha med bara för att det fanns i originalet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men men, mindre valmöjligheter är tydligen okej enligt alla som säger "detta kommer inte påverka mig". Antar dessa personer också aldrig kört en mod eller ett modifierat spelläge likt CS, Dota, gungame, eller liknande i hela sitt liv...

Förlusten av TCP/IP kommer mig veterligen inte att påverka mig det minsta i detta fall. Jag kör inte direktlänk eller moddar i Diablo.

Huruvida man har eller inte har kört en mod eller ett modifierat spelläge likt CS, Dota, gungame i något annat spel är inte relevant eftersom det som sagt är andra spel.

Sen kan jag förstås förstå om folk som vill kunna köra TCP/IP är besvikna.

ELF
Medlem

Gissar att det bara är att glömma en utgåva på GOG då.
Hade gärna sett en release av D2 där nu i och med denna remake då D2 inte har släppts där än. Det är bara D1+Hellfire som finns.

De kan glömma mina pengar om det är låst till battle.net och inte har direct connect stöd.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av jawik:

Förlusten av TCP/IP kommer mig veterligen inte att påverka mig det minsta i detta fall. Jag kör inte direktlänk eller moddar i Diablo.

Huruvida man har eller inte har kört en mod eller ett modifierat spelläge likt CS, Dota, gungame i något annat spel är inte relevant eftersom det som sagt är andra spel.

Sen kan jag förstås förstå om folk som vill kunna köra TCP/IP är besvikna.

Poängen var att hur vet du redan innan att du aldrig vill modda Diablo?

Exempelvis om någon skapa en mod som lägger till en till en ny unik klass, eller en mod där man kan spela Diablo 1 kampanjen, eller en mod där man spelar som en Ghost enhet från Starcraft och slåss mot Zerg.

Hur vet du redan nu att det aldrig skulle vara intressant?

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Anledningen till varför jag aldrig köpte WC3 har med att blizzard plötsligt hade äganderätt över de moddar som communityn gjorde. Nu med borttagandet av TCP -IP så antar jag att jag bör avstå från D2R också, eller kommer modstöd finnas? Moddarna som kommer från communityn brukar ju i regel vara det som lyfter ett spel upp över det vanliga, men inget moddstöd, inget köp!

När WC3 begav sig under betatiden så fanns det en läckt battle.net server som kunde köras på en linux holk. Så man kunde köra med sina polare utan behov att ansluta sig mot riktiga battle.net. Det lär väl dock inte hända igen...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Poängen var att hur vet du redan innan att du aldrig vill modda Diablo?

Exempelvis om någon skapa en mod som lägger till en till en ny unik klass, eller en mod där man kan spela Diablo 1 kampanjen, eller en mod där man spelar som en Ghost enhet från Starcraft och slåss mot Zerg.

Hur vet du redan nu att det aldrig skulle vara intressant?

Ah ok. Jag är till 99% säker på att jag inte kommer att vilja modda Diablo då jag inte har haft något intresse av moddning i de tidigare Diablo-versionerna. När det kommer till Diablo har jag kört vanilla och inte haft något intresse av något annat.

Generellt sett är jag inte så intresserad av moddar överhuvudtaget. Jag har mest kört moddat i vissa FPS och survival-spel, men även där väldigt sparsamt. Oftast kör jag originalspelet tills jag tröttnar på det och då går jag vidare till nästa spel. Vissa kanske skulle hävda att man missar en upplevelse på det sättet, men det är inget jag känt att jag gjort.

Så jag tror ändå att förlusten av TCP/IP inte kommer att påverka mig personligen något.

Medlem

Tror inte det kommer påverka mig...

Från att varit ett spel man sett fram emot, så lutar det åt att jag inte kommer köpa. Det känns som om allt kommer behövas köras direkt mot activitions servrar, och ser inte något behov av det i ett spel som d2.
Det blir bara massa bekymmer och huvudvärk.

Medlem

Vad har Blizzard-Activision gjort för att fixa fiaskot WC3 Reforged? Inte mycket, efter releasen har de istället hållit tyst och verkar nästan vilja glömma bort spelet. https://www.pcgamesn.com/warcraft-3-reforged/patch-updates

Antagligen sålde det långt under förväntan och då är Activision-Blizzard snabba med att lägga spelet på lågnivå-underhåll med bara ett fåtal personer som fixar buggar. De borde kolla och repetera vad Hello Games gjort med NMS.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag har läst den 2gånger och står fast i att jag inte bryr mig om det

Det gör inte ditt påstående mindre ignorant eller otrevligt.
Att du bryr dig spelar mindre roll, men att påstå att det bara är pirater som far illa är ju felaktigt.

Men ja, så länge det inte påverkar dig så spelar det väl ingen roll vem som stryker med, skön inställning.

Gnällkuk
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså, jag känner väl att det finns legitimitet till en viss skepticism här ändå. Man brukar ju säga att när det gäller spelutvecklare "Du är inte bättre än ditt senaste spel" och Reforged (om vi bortser från wow-expansioner och dylikt) är faktiskt Blizzards senaste spel. Nu är jag inte den som målar fan på väggen och räknar ut dem. Men i mina ögon är det ändå de som måste bevisa för oss köpare att Reforged var ett "misstag" som de tänker rätta till. Menar, det vi fick i Reforge var ju inte alls vad som marknadsfördes innan så även vad de än säger (såg filmen) är det upp till bevis om de hållit vad de lovat när D2 Resurrected faktiskt släppts.

I sak har du rätt, men det är ju två helt olika studios. Ett som var in-house och ett utomstående som förvärvades i spelets slutskede. Det här är en helt annan femma och går inte att jämföra. Folk överanalyserar något helt extremt för att man tar bort tcp/ip.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

TCP/IP, vilka minnen. Något säger mig att modstöd kommer läggas till lite längre framåt i tiden, dom vill väl att man ska spela det som det "är tänkt" till en början om inte annat.

Off-topic:
Jag hoppas nästa nya spel från Blizzard blir något från Starcraft-universumet på något vänster.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Har svårt att se att detta slår hårt mot merparten. Visst, tråkigt. Men handen på hjärtat, vem hade ens tänkt att lira över tcp /ip?

Jag gissar att du är från en generation som aldrig har njutit av känslan av att samla ihop sin PC för den otroligt roliga känslan att kunna sitta med sina kompisar i samma rum och spela hela helger tillsammans.

Men vi vet alla att de inte vill ha detta för pirate reasons.

Medlem
Skrivet av jawik:

Ah ok. Jag är till 99% säker på att jag inte kommer att vilja modda Diablo då jag inte har haft något intresse av moddning i de tidigare Diablo-versionerna. När det kommer till Diablo har jag kört vanilla och inte haft något intresse av något annat.

Generellt sett är jag inte så intresserad av moddar överhuvudtaget. Jag har mest kört moddat i vissa FPS och survival-spel, men även där väldigt sparsamt. Oftast kör jag originalspelet tills jag tröttnar på det och då går jag vidare till nästa spel. Vissa kanske skulle hävda att man missar en upplevelse på det sättet, men det är inget jag känt att jag gjort.

Så jag tror ändå att förlusten av TCP/IP inte kommer att påverka mig personligen något.

Det är tyvärr det som är grejen. De flesta förstår nog inte att även om de aldrig spelat nån mod, så har dom kanske spelat ett spel som kommer från en mod. Låter CS, DOTA, diverse tower defence, PUBG, roblox tex bekant? De flesta av dessa spelen kommer ursprungligen från moddar. Genom att strypa möjligheten för uppfinningsrika människor i communityt att göra roliga moddar, minskar också tillväxten av möjliga roliga spel i framtiden.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det är tyvärr det som är grejen. De flesta förstår nog inte att även om de aldrig spelat nån mod, så har dom kanske spelat ett spel som kommer från en mod. Låter CS, DOTA, diverse tower defence, PUBG, roblox tex bekant? De flesta av dessa spelen kommer ursprungligen från moddar. Genom att strypa möjligheten för uppfinningsrika människor i communityt att göra roliga moddar, minskar också tillväxten av möjliga roliga spel i framtiden.

Så vilka roliga spel har kommit från under 21 års period man har kunnat modda Diablo 2 som har sedan blivit en självstående spel?
Så länge Blizzard inte gör en Reforged som förstör gamla spelet, så kan folk som vill modda och spela moddad D2 kunna göra det med orginala D2.

Sen TD och DOTA kommer inte från mods. Det kommer från spelens egna level creators, inte från mods. PUBG kan jag på rak arm inte komma på skulle komma ifrån någon mod heller? Närmaste jag kommer tänka på är DayZ som är en ARMA 3 mod, men det är fortfarande inte i närheten utav vad PUBG är.

För vad jag kan komma på, så har inget D2 mod blivit så pass stort att det har sträckt sig utanför D2. Kan ha fel, men på rak arm, kan inte komma på något.

Så sorry, men jag tror inte att eftersom D2R har tagit bort mod-möjligheter att det kommer påverka att inga roliga spel kommer släppas i framtiden.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det gör inte ditt påstående mindre ignorant eller otrevligt.
Att du bryr dig spelar mindre roll, men att påstå att det bara är pirater som far illa är ju felaktigt.

Men ja, så länge det inte påverkar dig så spelar det väl ingen roll vem som stryker med, skön inställning.

Det är ett spel = leksak! Det handlar inte om liv och död.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det är ett spel = leksak! Det handlar inte om liv och död.

Spel tycker jag är en livsstil och kultur. Har varit en stor del av mitt liv åtminstone.

Om man annars tar "Det handlar inte om liv och död" tankesättet till sin yttersta spets, kommer det ju sluta med att allt som inte handlar om överlevnad är överflödigt och inte värt att diskutera. Varför ha mer än en slags sko, en slags bil, ett slags hus osv, allt i samma färg och form.

Om allt bara ska handla om överlevnad, vad för slags liv är det till slut man lever för?

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det är tyvärr det som är grejen. De flesta förstår nog inte att även om de aldrig spelat nån mod, så har dom kanske spelat ett spel som kommer från en mod. Låter CS, DOTA, diverse tower defence, PUBG, roblox tex bekant? De flesta av dessa spelen kommer ursprungligen från moddar. Genom att strypa möjligheten för uppfinningsrika människor i communityt att göra roliga moddar, minskar också tillväxten av möjliga roliga spel i framtiden.

Jag har spelat spel/spellägen som kan sägas ha sitt ursprung i moddar. Generellt tycker jag moddar är bra för att det låter spelare anpassa spel efter hur de vill ha dem och det kan i undantagsfall leda till idéer om nya spel och spellägen.

Med det sagt så gällde mina svar i den här tråden Diablo II Resurrected specifikt och inte moddar i allmänhet. Jag tror inte några nya spel eller spellägen skulle komma ur moddbarhet till D2R som jag sedan skulle spela. Därför tror jag fortfarande att förlusten av TCP/IP inte påverkar mig.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spel tycker jag är en livsstil och kultur. Har varit en stor del av mitt liv åtminstone.

Om man annars tar "Det handlar inte om liv och död" tankesättet till sin yttersta spets, kommer det ju sluta med att allt som inte handlar om överlevnad är överflödigt och inte värt att diskutera. Varför ha mer än en slags sko, en slags bil, ett slags hus osv, allt i samma färg och form.

Om allt bara ska handla om överlevnad, vad för slags liv är det till slut man lever för?

Jag skrev som jag gjorde för att den antydes att jag inte bryr mig om folk som stryker med. Jag tror verkligen inte att någon kommer dö av att tcp/ip inte finns i diablo 2 r. Det var inte meningen att pissa på någons livstil

Medlem
Skrivet av loerk:

Det gör inte ditt påstående mindre ignorant eller otrevligt.
Att du bryr dig spelar mindre roll, men att påstå att det bara är pirater som far illa är ju felaktigt.

Men ja, så länge det inte påverkar dig så spelar det väl ingen roll vem som stryker med, skön inställning.

Fast ingen ryker? Diablo 2 kommer fortfarande existera, du kan fortfarande modda det spelet så som du vill. Att D2R uteblir mods stoppar inte dig från att skapa mods till D2.
Så för all del, fortsätta modda om du tillhör den gruppen som gillar skapa och spela det. D2R är ett mer eller mindre grafisk lyft för de som vill spela orginala D2. Vill jag spela ett moddad D2, då går jag och spelar ett moddad D2 som finns redan idag.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag skrev som jag gjorde för att den antydes att jag inte bryr mig om folk som stryker med. Jag tror verkligen inte att någon kommer dö av att tcp/ip inte finns i diablo 2 r. Det var inte meningen att pissa på någons livstil

Men igen, varför fortsätter du argumentera från ett liv eller död perspektiv? Det är ju i slutändan lika värdelöst och tomt argument som whataboutism eller Not as bad as logiken.

Medlem
Skrivet av Sille:

Jag gissar att du är från en generation som aldrig har njutit av känslan av att samla ihop sin PC för den otroligt roliga känslan att kunna sitta med sina kompisar i samma rum och spela hela helger tillsammans.

Men vi vet alla att de inte vill ha detta för pirate reasons.

Är väl inget som hindrar dig från att samla ihop dina kompisar i samma rum och lira d2r. Välj bara ett rum med internetuppkoppling

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Vem bryr sig? Vad ska man med tcp/ip till? Det är väl bara gnidna pirater som inte vill betala för sig som blir drabbade av detta

Exakt, så är det.

Idag är det en ganska totalt onödig funktion.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det är ett spel = leksak! Det handlar inte om liv och död.

Snacka om att tolka något bokstavligt.

Skrivet av Shamanfox:

Fast ingen ryker? Diablo 2 kommer fortfarande existera, du kan fortfarande modda det spelet så som du vill. Att D2R uteblir mods stoppar inte dig från att skapa mods till D2.
Så för all del, fortsätta modda om du tillhör den gruppen som gillar skapa och spela det. D2R är ett mer eller mindre grafisk lyft för de som vill spela orginala D2. Vill jag spela ett moddad D2, då går jag och spelar ett moddad D2 som finns redan idag.

Fast du tror inte att folk såg fram emot att porta över sina mods när blizzard uttryckligen hade lovat att det här skulle finnas med? Vad sägs om att sluta försvara utvecklare som om ni vore bästa vänner? Speciellt ett företag som blizzard.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så vilka roliga spel har kommit från under 21 års period man har kunnat modda Diablo 2 som har sedan blivit en självstående spel?
Så länge Blizzard inte gör en Reforged som förstör gamla spelet, så kan folk som vill modda och spela moddad D2 kunna göra det med orginala D2.

Sen TD och DOTA kommer inte från mods. Det kommer från spelens egna level creators, inte från mods. PUBG kan jag på rak arm inte komma på skulle komma ifrån någon mod heller? Närmaste jag kommer tänka på är DayZ som är en ARMA 3 mod, men det är fortfarande inte i närheten utav vad PUBG är.

För vad jag kan komma på, så har inget D2 mod blivit så pass stort att det har sträckt sig utanför D2. Kan ha fel, men på rak arm, kan inte komma på något.

Så sorry, men jag tror inte att eftersom D2R har tagit bort mod-möjligheter att det kommer påverka att inga roliga spel kommer släppas i framtiden.

Utanför d2 för just spelet diablo 2 kanske, men många andra spel har ju gett många bra mods och ju färre spel som ges modstöd, ju lägre möjlighet. På tal om d2 så finns ju faktiskt en riktigt bra mod kallad projekt diablo 2 där moddarna haft möjlighet att ändra om en hel del i spelet och på så vis gett oss ytterligare spel för pengarna. Hur kan detta vara dåligt är min fråga?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast du tror inte att folk såg fram emot att porta över sina mods när blizzard uttryckligen hade lovat att det här skulle finnas med? Vad sägs om att sluta försvara utvecklare som om ni vore bästa vänner? Speciellt ett företag som blizzard.

Vart exakt försvarar jag Blizzard som om vi vore bästa vänner? Ingenstans.

Poängen som jag skrev står kvar; Ingen ryker. Modcommunityt kommer vara kvar om de vill fortsätta med det, då orginala D2 kommer fortfarande existera. De som gillar spela med dem modsen kommer fortsätta med det.

Kommer vissa bli besvikna? Ja, som med exakt allt som ändras i alla spel som någonsin släpps. Ta vilket spel som helst, som gör en ändring antingen under utvecklingens gång, eller efter spelet är släppts, så kommer det alltid finnas någon som är besviken.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så vilka roliga spel har kommit från under 21 års period man har kunnat modda Diablo 2 som har sedan blivit en självstående spel?
Så länge Blizzard inte gör en Reforged som förstör gamla spelet, så kan folk som vill modda och spela moddad D2 kunna göra det med orginala D2.

Sen TD och DOTA kommer inte från mods. Det kommer från spelens egna level creators, inte från mods. PUBG kan jag på rak arm inte komma på skulle komma ifrån någon mod heller? Närmaste jag kommer tänka på är DayZ som är en ARMA 3 mod, men det är fortfarande inte i närheten utav vad PUBG är.

För vad jag kan komma på, så har inget D2 mod blivit så pass stort att det har sträckt sig utanför D2. Kan ha fel, men på rak arm, kan inte komma på något.

Så sorry, men jag tror inte att eftersom D2R har tagit bort mod-möjligheter att det kommer påverka att inga roliga spel kommer släppas i framtiden.

Sen ser jag att du nämner PUGH som red på vågen av armas mod "king of the hill" när det blev stort.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så vilka roliga spel har kommit från under 21 års period man har kunnat modda Diablo 2 som har sedan blivit en självstående spel?
Så länge Blizzard inte gör en Reforged som förstör gamla spelet, så kan folk som vill modda och spela moddad D2 kunna göra det med orginala D2.

Sen TD och DOTA kommer inte från mods. Det kommer från spelens egna level creators, inte från mods. PUBG kan jag på rak arm inte komma på skulle komma ifrån någon mod heller? Närmaste jag kommer tänka på är DayZ som är en ARMA 3 mod, men det är fortfarande inte i närheten utav vad PUBG är.

För vad jag kan komma på, så har inget D2 mod blivit så pass stort att det har sträckt sig utanför D2. Kan ha fel, men på rak arm, kan inte komma på något.

Så sorry, men jag tror inte att eftersom D2R har tagit bort mod-möjligheter att det kommer påverka att inga roliga spel kommer släppas i framtiden.

Sen kommer dota all stars från wc3 av en sk kreatör, i mina ögon en sk moddare 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

123
Skriv svar