Diskutera – Blir Steam Deck flipp eller flopp?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fulci:

Fullbokad till Q2/Q3 2022. Verkar som det gått bra hittills.

Vet vi ungefär hur många enheter det innebär?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Flopp!

Valve gillar att dra igång hype kring sina produkter för att sedan dra sig ur i sista stund, lite som en frånvarande farsa som aldrig håller det han lovar.

De har väl aldrig övergivit någon fysisk produkt de skapat?

Även de som slutade sälja har de fortfarande support för.

Avstängd
Skrivet av eld:

De har väl aldrig övergivit någon fysisk produkt de skapat?

Även de som slutade sälja har de fortfarande support för.

Nej, du har givetvis helt rätt.

Medlem

Jag ser definitivt en marknad för denna då den fyller ett (trodde jag iaf) tomrum mellan låsta bärbara enheter som Switch och plattor och ett helt öppet system. Plattorna fyllde ju ett oväntat tomrum mellan mobil och bärbara, och jag tror att den här kommer lyckas med samma bedrift…dessutom kommer man ju kunna spela allt istället för det kassa utbudet av mobila kvalitetsspel.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag tror det blir en "flipp", men jag tror också det är relativt enkelt att det blir så. Detta är ju ingen konsol med sitt egna ekosystem, så det kan inte bli som en Vita eller Wii U. Plattformen behöver inte attrahera spelutvecklare då den kan köra Steamspel. Det är den cykeln som normalt bestämmer om konsoler är lyckade eller inte. Plattformen behöver spel för att attrahera användare och utgivare behöver användare för att det ska vara värt att släppa spelen.

Den cykeln hänger inte över Steam Deck, vilket gör att jag inte tror en "flopp" är rimligt.

Presterar den som Vita eller WiiU är det väl att betrakta som en jätteflipp? Men du menar kanske att förväntningarna inte är jämförbara. Skulle den sälja 14 milj så tror jag Valve är väldigt nöjda, men vem vet, de har väl inte sagt något om sina förväntningar på försäljning?

Quake-konnässsör

Tror absolut det finns en marknad i det mer bärbara, nu har jag kanske inte läst på så mycket om den, men om batteritiden är bättre än Switchen också blir det ännu bättre.

Nintendo har jag förstått är lite svårt och släppa spel till, då Nintendo är just Nintendo. Men man kommer få en större valmöjlighet med stream deck.

Sen får man se hur bra den fungerar i praktiken i händerna på användarna.

Medlem

Om man vill ha bra bärbara spel så lär man klara sig bra på Nintendo 3DS eller Switch fram tills denna går att få tag på i handeln.

Medlem

Jag har bokat upp mig på den dyrare modellen. Trodde detta kommer bli nice. Att den dessutom kan dockas är riktigt nice. Kommer ha dockan vid tvn med trådlös mus o tangentbord. Är inte bättre än min gaming rigg men tror ändå den kommer hålla rätt bra. Q2 2022 fick jag som besked när jg bokade

eld
Medlem
Skrivet av almblad:

Tror absolut det finns en marknad i det mer bärbara, nu har jag kanske inte läst på så mycket om den, men om batteritiden är bättre än Switchen också blir det ännu bättre.

Jämför vi rakt av typ skyrim vs skyrim så kommer den ha mycket bättre batteritid.

Men allt beror helt på spelen, så 2-8 timmar!

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Flopp!

Valve gillar att dra igång hype kring sina produkter för att sedan dra sig ur i sista stund, lite som en frånvarande farsa som aldrig håller det han lovar.

Daddy issues?

Quake-konnässsör
Skrivet av eld:

Jämför vi rakt av typ skyrim vs skyrim så kommer den ha mycket bättre batteritid.

Men allt beror helt på spelen, så 2-8 timmar!

Låter ju trevligt, men man får se när "verkliga" personer få sätta händerna på maskinen i fråga låter absolut trevligt att ma kan sitta och spela en mer varierad upplevelse, plus att man eventuellt inte behöver köpa spel två gånger för att få dem bärbart.

Tack för svaret

Medlem

Jag är iaf tokhajpad på denna. Inbiten PC spelare, men äger en switch som jag gillar just för att jag slipper sitta fastlåst vid skrivbordet.

Skillnaden mellan denna och steam machines är ju att Valve kommer med egen hårdvara, och någonting unikt (i PC världen). Steam machines var ju bara stationära datorer utan Windows.

Men hur det funkar kommer att bli avgörande, både prestanda och kompatibilitetsmässigt. Jag är fortfarande lite skeptisk till Proton och hur det kommer funka med alla dessa spel som ska installera sin egen launcher som Origin och Uplay. Och när de säger att den kör allt de testat, hur stor del av sitt bibliotek har de testat?

Worst case kommer en flod av felrapporter och det visar sig att de bara startat upp HL2 ett par gånger ...

Medlem

Jag tror den kommer lyckas, gör den det finns förhoppningen att spelutvecklare börjar optimera spel specifikt för den eftersom alla Steam Decks har samma komponenter under huven förutom lagring då. Kan avsevärt förbättra prestandan på så sätt.

Mycket önsketänkande jag vet men får se hur den tas emot.

Medlem

Jag kanske läste igenom lite slarvigt vad som skrivits, men jag har inte sett någon nämna det faktum att dom flesta av oss redan äger en hög spel till den. Det gör ju för mig att det blir väldigt intressant jämfört med om det hade släppts en ny konsol jag där jag måste punga ut med mer slantar för nya spel.

Medlem

Hoppas Valve kan ge NiNTENDO en knäpp på näsan.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

eld
Medlem
Skrivet av almblad:

Låter ju trevligt, men man får se när "verkliga" personer få sätta händerna på maskinen i fråga låter absolut trevligt att ma kan sitta och spela en mer varierad upplevelse, plus att man eventuellt inte behöver köpa spel två gånger för att få dem bärbart.

Tack för svaret

Yep, som tur är så är de rätt öppna med information så går väldigt lätt att räkna ut tekniska saker!

Det som återstår är ju verkligen hur den känns att hålla och i spela på, sånt vet man ju inte personligen förräns man själv använder den!

eld
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag tror den kommer lyckas, gör den det finns förhoppningen att spelutvecklare börjar optimera spel specifikt för den eftersom alla Steam Decks har samma komponenter under huven förutom lagring då. Kan avsevärt förbättra prestandan på så sätt.

Mycket önsketänkande jag vet men får se hur den tas emot.

Det har varit lite snack om att optimera steamdeck för spelen:

Att man klockar ner cpu och klockar upp gpu för spelen som kräver mer gpu, eller klockar ner saker specifikt för att passa ett spel, så man får 60 fps, optimala inställningar men så mycket batteritid som möjligt!

Medlem

Säkert jättefrän! Men tror på flopp, Master race gillar inte handhållet helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vet vi ungefär hur många enheter det innebär?

Det fanns en läckt siffra från ett fel i koden som visade köposition men det var väldigt tidigt. Strax över 100k bokade på 90 minuter enligt det, men ta det med en nypa salt.
https://arstechnica.com/gaming/2021/07/html-holes-provide-a-g...

Man får väl hoppas att de kan öka produktionstakten också för att få ner köerna.

Får se när det kommer riktiga tester och recensioner och inte bara pressmeddelanden och begränsad hands-on. Det lilla man fått se verkar lovande i alla fall.

Medlem

Jag hoppas och tror på en stor flipp!

Jag är främst taggad för kontrollen.

Inaktiv

Tror nog att den kommer floppa, i den mening att den kommer inte upp till Vitas försäljningssiffror (och den ansågs vara en flopp med sina 16-17miljoner enheter). Men som emuleringsmaskin hittar den nog sin publik.

Medlem

För att låta riktigt tråkig så tror jag det varken blir flipp eller flopp. Tror det kommer bli ett mellanting. kommer gå runt ekonomiskt, men inte göra några stora pengar då jag tror att det är en rätt begränsad skara som är intresserad av den.

Medlem

Tror den kan bli lovande, det blir mittemellan, ska bli ännu mer intressant med framtida version 2 när allt finslipats.

Kanske många som köper detta istället för spel pc eller skippar konsol, kanske kommer en docka så man kan köra den mot monitor om det nu inte redan finns uttag.

phi
Medlem

Solklar flopp.

Medlem

Absolut en flipp om den något så när håller vad den lovar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fulci:

Det fanns en läckt siffra från ett fel i koden som visade köposition men det var väldigt tidigt. Strax över 100k bokade på 90 minuter enligt det, men ta det med en nypa salt.
https://arstechnica.com/gaming/2021/07/html-holes-provide-a-g...

Man får väl hoppas att de kan öka produktionstakten också för att få ner köerna.

Får se när det kommer riktiga tester och recensioner och inte bara pressmeddelanden och begränsad hands-on. Det lilla man fått se verkar lovande i alla fall.

Jo, precis. Så det är fråga om rätt små volymer än så länge. Missförstå mig rätt, jag önskar verkligen att Deck blir en succé, det vore jättekul med en ny produkt på marknaden som blev framgångsrik. Men jag tror att den kommer bli en nischprodukt som tilltalar ett ganska smalt segment av spelare (även om den egentligen borde tilltala fler, kan man tycka). Men vi får se!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Handhållna enheter mår bäst av AArch64, inte x86.

Om de bara haft Apples muskler, hade inte klagat över denna med en M1 Processor och Rosetta2 😁

Är sjukt nöjd med min Macbook Air även om det inte direkt är en gaming maskin.

Medlem

Jag hade hoppats på en stationär konsol. med steam os, linux, windows. 6k som man kunde tagit 24 mån avbetalning med 0 avgift & ränta så 250 kr per månad.

Geeks Gaming

Tror helt klart på Flipp. Är själv sugen för att kunna ligga på soffan eller i sängen och spel. Men samtidigt så har jag steamlink på tvn och har sagt till mig själv nu att jag ska använda den men aldrig gjort de. Så får se. Kanske en sån där onödig present till mig själv.

Tror på flipp

123
Skriv svar