Ratchet and Clank: Rift Apart utvecklades "utan crunch"

Robot
Ratchet and Clank: Rift Apart utvecklades "utan crunch"

"Det är möjligt att jobba på ett grymt spel utan att lida."

#Insomniac, #Ratchet-and-clank-rift-apart


Medlem

Crunch är ett tecken på dålig planering av management. Det ska absolut gå att undvika.

Medlem

Det kan säkert påverka kvalitén, det måste väl vara svårt att vara kreativ när man arbetar under stress?

Spelet verkar lite kort, fast kvalitén verkar ju bra och en bra arbetsmiljö är också en väldigt viktig utveckling för branschen.
Rätt skönt att platinum inte heller verkar vara för besvärlig. men hade nog helst sett något new game plus eller liknande för att dryga ut speltiden ifall jag betalade fullpris.

Recensenter brukar dock älska kortare spel, det gör ju deras arbete rätt mycket enklare, både i bedömning och arbetstid.
Jag föredrar ifall det i alla fall tar minst 20H att spela igenom ett varv, ifall det finns multiplayer så kompenserar det dock och då går det bra med 8-12.
Se fram emot ett spel som man är klar med på 2-3 dagar känns lite tråkigt.

Förra God of War och Horizon hade rätt lagom speltid, har inget emot ifall det är längre dock, vilket är väldigt välkommet ifall spelet har rolig spelmekanik som man inte tröttnar på.

Medlem

Vad bra då, kan jag köpa spelet med gott samvete sen när jag lyckas få tag i ett PS5.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Crunch är ett tecken på dålig planering av management. Det ska absolut gå att undvika.

Agreed. Förstår att spel är otroligt komplexa projekt med många rörliga delar, men om man sätter ett scope som man håller sig till och har en buffert för oförutsedda saker så borde det gå att undvika en hel del. Skulle tro att mycket handlar om scope creep, helomvändningar eller tidsestimat som helt enkelt var orimliga från början.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Även om det inte är i samma "branch" så tycker jag som vanligt att denna bild är extremt talande för hur det brukar se ut i projekt (med erfarenhet från diverse olika typer av kunder)...

Har för mig den ursprungliga bilden gjordes av någon redan på 1930-talet

Dock trevligt att höra att det ändå finns de som planerar och projekterar korrekt, men sen är det så klart lättare att klara sig utan crunch om man "fritt" kan sätta release och inte lovar guld och gröna skogar när man sitter med sten och en öken...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Recensenter brukar dock älska kortare spel, det gör ju deras arbete rätt mycket enklare, både i bedömning och arbetstid.
Jag föredrar ifall det i alla fall tar minst 20H att spela igenom ett varv, ifall det finns multiplayer så kompenserar det dock och då går det bra med 8-12.
Se fram emot ett spel som man är klar med på 2-3 dagar känns lite tråkigt.

Är ingen recensent men jag är av åsikten att de flesta spel är alldeles för långa. Älskar R&C men 20 timmar låter för långt för den typen av spel, jag är nöjd med cirka 10 timmar kampanj och sen kan man kan köra Challenge Run (NG+) där man fortsätter levla upp vapen och armor.

Så många spel som aldrig blir färdigspelade för man hinner tröttna halvvägs igenom.

Skribent
Skrivet av Arzei:

tidsestimat som helt enkelt var orimliga från början.

Känns som spelbranschen och reklambranschen har guldmedalj i den grenen. Man vet redan från början att tidsramen är för kort. Men blir försäkrad av positiva projektledare om att: jodå, det kommer gå sååååå bra.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Känns som spelbranschen och reklambranschen har guldmedalj i den grenen. Man vet redan från början att tidsramen är för kort. Men blir försäkrad av positiva projektledare om att: jodå, det kommer gå sååååå bra.

Exakt, och utan adekvat arbetstagarskydd så riskerar de som säger ifrån att bli ersatta av någon som inte gör det. Are we winning yet?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Känns som spelbranschen och reklambranschen har guldmedalj i den grenen. Man vet redan från början att tidsramen är för kort. Men blir försäkrad av positiva projektledare om att: jodå, det kommer gå sååååå bra.

Prova komma till byggbranschen så ser du vad "crunch" verkligen är för något.

Gnällkuk
Skrivet av Lirilesh:

Prova komma till byggbranschen så ser du vad "crunch" verkligen är för något.

Testa byt till sjukvården så tror jag du skulle omvärdera din uppfattning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är ingen recensent men jag är av åsikten att de flesta spel är alldeles för långa. Älskar R&C men 20 timmar låter för långt för den typen av spel, jag är nöjd med cirka 10 timmar kampanj och sen kan man kan köra Challenge Run (NG+) där man fortsätter levla upp vapen och armor.

Så många spel som aldrig blir färdigspelade för man hinner tröttna halvvägs igenom.

Då har du antagligen ganska dåligt med speltid, 800Kr för 10 timmar samt att det brukar ta 4-6 timmar innan man får grepp om många spel.
Det brukar ju också ta tid innan karaktärer och deras utveckling slår igenom så att man börjar bry sig, på 10 timmar så hinner jag nog inte bygga upp någon meningsfull relation i alla fall.

Om man är ganska snabb så verkar spelet i alla fall ta 8-10 timmar och ca 15 för platinum, jag upplever det som sagt lite snävt ifall det är ett spel som jag skulle förväntas se fram emot i flera år och som jag också förväntas betala fullt pris för.
Något som är subjektivt och som man kan fundera över i så fall är ju vart gränsen går, hur mycket är man villig att betala för hur lång speltid och finns det andra hobbys eller saker man skulle tycka att det var mer värt att lägga pengarna på istället.
Men det är ju en svår fråga såklart, en fotboll eller ett sällskapspel erbjuder ju rätt mycket mer speltid till exempel.

Själv så tycker jag det är lite irriterande att det finns så många som inte är intresserade av större upplevelser när det kommer till spel.
Det är ju ganska vanligt att spelare trycker bort cut-scenes eller inte slutför spel som du säger, jag skulle aldrig få för mig detta och uppskattar oftast att plöja igenom lore.
Jag är ju också uppväxt med att kämpa mig igenom spel och att bli belönad med ett tillfredställande slut med en riktigt bra slutvideo, vart rätt sur efter jag spelat igenom Super Mario 2 till och med, kändes ju helt onödigt att ha spelat igenom en dröm:)

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är ingen recensent men jag är av åsikten att de flesta spel är alldeles för långa. Älskar R&C men 20 timmar låter för långt för den typen av spel, jag är nöjd med cirka 10 timmar kampanj och sen kan man kan köra Challenge Run (NG+) där man fortsätter levla upp vapen och armor.

Så många spel som aldrig blir färdigspelade för man hinner tröttna halvvägs igenom.

Jag tar gärna en kompakt kampanj och sen massor av återspelningsvärde och kanske DLC på det ifall det verkligen klickar. Så jag håller med. Jag har inte oändligt med speltid och byter lätt till nya spel och eller spelar onlinespel istället. Så en kompakt kampanj, ja tack!

Tänker lite Diablo. Okej, nu är kampanjen slut, men det är här spelet börjar på allvar och det finns hur mycket som helst kvar att göra som är minst lika kul.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Prova komma till byggbranschen så ser du vad "crunch" verkligen är för något.

Skrivet av trickeh2k:

Testa byt till sjukvården så tror jag du skulle omvärdera din uppfattning.

Jag har ingen erfarenhet av byggbranschen, men spelutveckling och sjukvård har jag varit genom. Det är kanske lite dumt att försöka framställa en crunch som värre än den andra om man inte har erfarenhet av det själv.

Av min erfarenhet är sjukvård och spelutveckling väldigt olika, men de hamnar ändå på rätt jämförbar nivå i slutändan. Det jobbigaste med sjukvården är dock att man ofta utvecklar känslomässig avskiljning för att skydda sig från all lidelse man ser, och det kan lätt påverka privatlivet.

Problemet är när det kommer till acceptans av omvärlden, för folk kan ofta inte föreställa sig att det kan vara så jobbigt att göra datorspel och hasplar ur sig mindre genomtänkta kommentarer som ”försök att jobba inom X så får du se vad crunch verkligen är”.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det kan säkert påverka kvalitén, det måste väl vara svårt att vara kreativ när man arbetar under stress?

Spelet verkar lite kort, fast kvalitén verkar ju bra och en bra arbetsmiljö är också en väldigt viktig utveckling för branschen.
Rätt skönt att platinum inte heller verkar vara för besvärlig. men hade nog helst sett något new game plus eller liknande för att dryga ut speltiden ifall jag betalade fullpris.

Recensenter brukar dock älska kortare spel, det gör ju deras arbete rätt mycket enklare, både i bedömning och arbetstid.
Jag föredrar ifall det i alla fall tar minst 20H att spela igenom ett varv, ifall det finns multiplayer så kompenserar det dock och då går det bra med 8-12.
Se fram emot ett spel som man är klar med på 2-3 dagar känns lite tråkigt.

Förra God of War och Horizon hade rätt lagom speltid, har inget emot ifall det är längre dock, vilket är väldigt välkommet ifall spelet har rolig spelmekanik som man inte tröttnar på.

Ratchet & Clank har New Game+ redan, men dom kallar det för "Challenge Mode" av någon anledning istället. Vet inte varför dom inte gör som resten av branschen då "Challenge Mode" mer låter som något hardmode eller liknande

Medlem

Jag har för mig att Insomniac har vunnit ett flertal priser som en av USA:s absolut bästa arbetsplatser. Då var det inte bara inom spelbranschen utan totalt.

Medlem

Sedär


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Då har du antagligen ganska dåligt med speltid, 800Kr för 10 timmar samt att det brukar ta 4-6 timmar innan man får grepp om många spel.
Det brukar ju också ta tid innan karaktärer och deras utveckling slår igenom så att man börjar bry sig, på 10 timmar så hinner jag nog inte bygga upp någon meningsfull relation i alla fall.

Om man är ganska snabb så verkar spelet i alla fall ta 8-10 timmar och ca 15 för platinum, jag upplever det som sagt lite snävt ifall det är ett spel som jag skulle förväntas se fram emot i flera år och som jag också förväntas betala fullt pris för.
Något som är subjektivt och som man kan fundera över i så fall är ju vart gränsen går, hur mycket är man villig att betala för hur lång speltid och finns det andra hobbys eller saker man skulle tycka att det var mer värt att lägga pengarna på istället.
Men det är ju en svår fråga såklart, en fotboll eller ett sällskapspel erbjuder ju rätt mycket mer speltid till exempel.

Själv så tycker jag det är lite irriterande att det finns så många som inte är intresserade av större upplevelser när det kommer till spel.
Det är ju ganska vanligt att spelare trycker bort cut-scenes eller inte slutför spel som du säger, jag skulle aldrig få för mig detta och uppskattar oftast att plöja igenom lore.
Jag är ju också uppväxt med att kämpa mig igenom spel och att bli belönad med ett tillfredställande slut med en riktigt bra slutvideo, vart rätt sur efter jag spelat igenom Super Mario 2 till och med, kändes ju helt onödigt att ha spelat igenom en dröm:)

Fast nu låter det ju som att du pratar om något helt annat än Ratchet and Clank. Jag älskar spel som t.ex Witcher 3 och har väl lagt 200 timmar på det, men det tar knappast 6 timmar att få grepp om en actionplattformare och jag har spelat R&C sedan serien startade på PS2 så karaktärer och gameplay är inte direkt främmande.

Sen förstår jag inte riktigt hur brist på speltid skulle spela in heller. Om man tröttnar på ett spel halvvägs igenom så kan man ju välja att traggla sig igenom det till slutet, men det är ju inte ett bra sätt att spendera sin tid. Det är därför folk istället hoppar över till något nytt.

Spelar du för att du tycker det är kul eller för att du känner att du måste?

Flakmonkey

Härligt att höra. Tror också det hjälpt att de inte började visa upp det för tidigt och att de inte började prata om release innan de nått det stadiet då de faktiskt kunde se målet slutmålet. Tror många utvecklare och utgivare är på tok för snabba med att både visa upp spel och ge releasedatum, fast å andra sidan så får många skit om de inte gör det från oss fans. Kanske har att göra med att R&C, även om det har en trogen skara fans som verkligen gillar det, inte alls har den typen av fanatiska fans som andra spel har där det tycks vara på betydligt mer liv eller död.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Prova komma till byggbranschen så ser du vad "crunch" verkligen är för något.

Lustigt jag har fått en annan uppfattning. Vilken del av branschen talar vi om? Den är ju ganska bred. =P
Jag är fartygs/industrielektriker och uppfattningen jag har fått från VP-rörselektriker är att det är mer eller mindre obefintlig övertid åtminstone för deras räkning. Extremt tighta offerter så det undviks så långt det går.
Sedan är fartygsbranschen ganska extrem och det spelar nästan ingen roll vad man själv kostar då det i många fall är en piss i Nilen i sammanhanget.
Men en inspektör kan ibland gaffla om några hundra kronor för en komponent samtidigt som man i nästa vända kan få åka ner till Spanien och vända på ett dygn. Olika servicekonton. =P

Jag förstår inte varför crunch (övertid) i spelbranschen skulle vara värre än i något annat yrke?
Man kan inte jämföra mot länder som är mer eller mindre helt laglösa när det kommer till arbetstagarens rättigheter som exempelvis USA.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Lustigt jag har fått en annan uppfattning. Vilken del av branschen talar vi om? Den är ju ganska bred. =P
Jag är fartygs/industrielektriker och uppfattningen jag har fått från VP-rörselektriker är att det är mer eller mindre obefintlig övertid åtminstone för deras räkning. Extremt tighta offerter så det undviks så långt det går.
Sedan är fartygsbranschen ganska extrem och det spelar nästan ingen roll vad man själv kostar då det i många fall är en piss i Nilen i sammanhanget.
Men en inspektör kan ibland gaffla om några hundra kronor för en komponent samtidigt som man i nästa vända kan få åka ner till Spanien och vända på ett dygn. Olika servicekonton. =P

Jag förstår inte varför crunch (övertid) i spelbranschen skulle vara värre än i något annat yrke?
Man kan inte jämföra mot länder som är mer eller mindre helt laglösa när det kommer till arbetstagarens rättigheter som exempelvis USA.

I mitt fall som konsult. Ständiga förseningar i planeringen som påverkar oss längre fram i kedjan. Risk för dyra förseningsavgifter tvingar fram tonvis med övertid och helgarbete. När vägar och andra offentliga sektorer påverkas av bygget så skiter dom fullständigt i hur mycket du jobba/stressad du känner dig. Saker ska ut och det är så fort som möjligt.

Som du nämner, tighta offerter och omöjliga ramar för leverans gör det omöjligt att inte stressa. Lägg sedan på 10-15 samtal om dagen från gubbarna som vill ha allt - nu nu.

Håller med. Tycker mycket fokus lägg på övertid i spelbranschen, men övertid finns precis överallt. Men ingen skriver om det liksom. Någon nämnde sjukvården innan. De stackarna går på knäna varje dag med sina sjuka arbetspass. Samtidigt får de ruskigt dåligt betalt.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

I mitt fall som konsult. Ständiga förseningar i planeringen som påverkar oss längre fram i kedjan. Risk för dyra förseningsavgifter tvingar fram tonvis med övertid och helgarbete. När vägar och andra offentliga sektorer påverkas av bygget så skiter dom fullständigt i hur mycket du jobba/stressad du känner dig. Saker ska ut och det är så fort som möjligt.

Som du nämner, tighta offerter och omöjliga ramar för leverans gör det omöjligt att inte stressa. Lägg sedan på 10-15 samtal om dagen från gubbarna som vill ha allt - nu nu.

Håller med. Tycker mycket fokus lägg på övertid i spelbranschen, men övertid finns precis överallt. Men ingen skriver om det liksom. Någon nämnde sjukvården innan. De stackarna går på knäna varje dag med sina sjuka arbetspass. Samtidigt får de ruskigt dåligt betalt.

Okay.

Dom där samtalen "nu nu" verkar vara ett bekymmer i många branscher.
Saker och ting planeras helt enkelt för dåligt och jag skyller det delvis på att det har blivit alldeles för lätt att ringa.
Det har skapat någon tro om att allt går att lösa löpande så länge det går att få fatt i någon vilket förstås inte är fallet.

Nä andra branscher har inte den exponeringen i media så det hör man inte mycket om.
Sjukvården hör/läser man visserligen om.
Villkoren är inte mycket att hurra för och någon bättring lär väl inte ske. Tycker ofta det är dåliga arbetsvillkor i yrken som klassas som typiska kvinnoyrken.
Har en släkting som jobbar på äldreboende och där kan det ingå att man efter sitt normala arbetspass även måste sova kvar på boendet under någon form av obetald beredskap.
Så man måste sova där, man får inte betalt men man måste rycka ut om det händer något. Sedan får man gå hem på morgonen...
För att citera min farbror: "Det hade aldrig skett på en manlig arbetsplats för ingen man hade någonsin accepterat sådana villkor".


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Okay.

Dom där samtalen "nu nu" verkar vara ett bekymmer i många branscher.
Saker och ting planeras helt enkelt för dåligt och jag skyller det delvis på att det har blivit alldeles för lätt att ringa.
Det har skapat någon tro om att allt går att lösa löpande så länge det går att få fatt i någon vilket förstås inte är fallet.

Nä andra branscher har inte den exponeringen i media så det hör man inte mycket om.
Sjukvården hör/läser man visserligen om.
Villkoren är inte mycket att hurra för och någon bättring lär väl inte ske. Tycker ofta det är dåliga arbetsvillkor i yrken som klassas som typiska kvinnoyrken.
Har en släkting som jobbar på äldreboende och där kan det ingå att man efter sitt normala arbetspass även måste sova kvar på boendet under någon form av obetald beredskap.
Så man måste sova där, man får inte betalt men man måste rycka ut om det händer något. Sedan får man gå hem på morgonen...
För att citera min farbror: "Det hade aldrig skett på en manlig arbetsplats för ingen man hade någonsin accepterat sådana villkor".

Helt sjukt ju. Jag som tyckte att jag har det jobbigt när jag hjälper vår supportavdelning med jouren då och då och kan få ett samtal när som helst mellan 17:01-08:00.

Om man ska gnälla om sin övertid så är väl min värsta "crunch" på Stordalens "nya" fina hotell i Oslo.
De gjorde t.o.m. en serie om det kaoset..

1
Skriv svar