FZ om fem år

Backloggens befriare

Ok, ska försöka att fatta mig begripligt och relativt kort.

Innehållsmässigt behövs det kanske inte några extrema justeringar, men dock ska jag ärligt säga att det behövs en föryngring. Jag älskar att ni inte är skrikiga youtubers och lägger tio timmar på en perfekt thumbnail. Men det tillskott i ungdomlig energi som Gurra medförde har börjat sina. Det behövs både ying och yang.

Och det behövs mer innehåll utanför kontorstid. Jag förstår att ni är mitt i livet med familj och hela kittet, men sanningen är att det är där ni blir omsprungna.
Frilansarna gör ett bra arbete, men det är uppenbart att de är just det, frilansare.

Jag har ju noll insyn i hur en redaktion som eran fungerar, men det kan också kännas som vissa nämnt, att det blir väldigt få spel recenserade. Speciellt av den fasta redaktionen.
Gärna mer av den varan.

Och dyk ner i reddit/twitter lite mer, gör ofta kan sådant ni skriver om, när ni väl skriver om det i nyhetsformat vara skåpgammalt.

För att avsluta positivt, så är det ju bara så att vi vill se mer av er, och att ni utmanar vaf ni är bekväma med.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Strömmar, både ensamma med spel eller uppesittarkvällar/GOTY/spelkonferenser är guld. Kanske svårt att hinna med och samtidigt kunna monetarisera, men det uppskattas.

Gnällkuk

Hade varit intressant att snarare veta vad som är reellt att ni faktiskt kan genomföra. Mer bevakning av t ex indie-spel kanske inte är rimligt om det kräver nyanställning av personal om det inte finns budget för det. Generellt sett tycker jag det skulle kunna bli mer interaktion med medlemmarna. Det har funnits en Discord väldigt, väldigt länge men där ser man aldrig någon från FZ.

Överlag vill jag se klart fler recensioner, inte bara stora spel eller omtalade! Vore kul när ni tittar närmare på mindre indie-pärlor.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

många bra tips så inte så mycket att tillföra, håller bara med


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fler små videoklipp?

Kanske vore det något med att ha fler "mini hands on-videos". När ni testar något så medföljer ett litet videoklippt på 1-2 minuter, så man får lite röst, känslor och rörlig bild på upplevelsen. Kanske inte på precis allting, men åtminstone något varannan dag. Se till att lyfta videoklippen i en egen kolumn på sidan. "Senaste videoklippen / videokommentarerna".

Det skulle bli något mellanting mellan "videos" och "screenshots".
Korta videoklipp, lyft upp, vrid runt, kommentera lite, hänvisa till att läsa intrycket i artikeln.
Då blir det som en videoingress till artikeln.

Spela gärna in ifrån den vanliga studion.
Sitt i fotöljen och bjud in till läsa om förhandstitten, recensionen etc.

Det är klart, alla skribenter är inte lika bekväma att sitta framför kameran,
men det skulle ge en extra puff energi till artikeln som ändå tagit en halvtimma eller timma att få till?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hade varit kul med hembesök hos flera som skriver här, de får visa upp nördigheten mm. Vem är det som skriver bakom avataren mm. Hehe.

Testpilot

Kan hålla med @keffkebab om en del. Tycker ibland att jag läser nyheter på Twitter/Reddit och sen kan det dyka upp som nyhet på FZ en dag eller två senare, då känns det inte lika kul att diskutera. Hade gärna sett fler recensioner, framförallt i år tycker jag att det har varit tunt. Sen gärna fler streams och det, men det har jag nog skrivit om tidigare.

Sen kanske reportageresor och sådant, men det går väl inte just nu.

Medlem

Får gärna vara mer videoformat och mer fokus på alla spel som inte är AAA. Tycker även ibland att det kan efterfrågas mer nyanserad rapportering, typ, gör ett djupdyk i Star Citizen istället för att fortsätta posta smånyheter som triggar alla som aldrig googlat det att skriva ”LOL scam”.

Ambassadör
Xbox

@keffkebab sätter fingret på en viktig punkt. FZ post-Gurra har fallit tillbaka lite i en lunk, han vitaliserade alla andra på redaktionen och bidrog med mycket eget engagemang. Det märktes verkligen hur det spritte till i alla på red. Det känns som om det behövs något liknande igen, kalla det föryngring eller revitalisering Det behövs kanske också en något bredare spelbevakning med fler som spelar mer spel om ni förstår vad jag menar. Dels för innehåll men också för olika infallsvinklar, kunskap och erfarenheter från olika typer av spel och plattformar.

Det jag skulle vilja se är:

Mer video content, av alla dess slag.

Roliga streams, såsom ni har haft ibland, oftare och på tider/dagar då folk kan titta och engagera sig live. FF behöver vara mer regelbundet, går det inte köra live på fredagen för att kungen fyller år så kör på en annan dag, eller förinspela, eller kör med annat folk.
Videorecensioner. Inte för att ersätta de skrivna utan som komplement/alternativ. Det har mycket större genomslag, dessutom är det ju väldigt mycket enklare att få en bild av spelet när det är just...rörlig bild och man behöver inte söka sig någon annanstans för det. Man kan då även bara lyssna på recensionen medans man gör annat om det skulle vara så.

MP-spelande med communityt och spelstreams. Få saker som är så engagerande som att spela ihop! Det blir även trevliga streams som också bara går att hänga med i chatt etc. även om man inte själv spelar. Även då streams av diverse intressanta spel av olika slag i mycket högre grad än nu, och på tider då folk kan delta.

Fler och bredare recensioner.

Det flyger en väldans massa spel under radarn här på sajten, och det är ju synd. Även fler uppdaterade åter-recensioner av alla levande spel hade varit trevligt. DLC och expansioner är en stor del av många spel och där vore det också bra med mycket fler recensioner. Jag förstår att det är en budgetfråga, men jag tror nog att det går att klämma in lite mer.

Nyheter i tid.

Det är inte sällan som nyheter dyker upp flera dagar efter att de varit aktuella, ibland trots nyhetstips om saken. Ofta inte alls. Att ha en tokaktuell nyhetstjänst är inte lätt och kanske inte helt rimligt eller nödvändigt men här finns det ändå mycket att förbättra.

Eget material.

Reportage, artiklar och egna djupdyk (som @Mox+ skriver ovan) är det som kan särskilja en sajt och där borde det satsas mycket mer. Det är ju sådant som man vill läsa eller titta på! Nyheter i korthet kan man ju trots allt få överallt, och som tidigare nämnts fortare på annat håll. Artikelserier om svenska spelstudios t.ex, eller djupdykningar i olika spel, möjligheterna är oändliga!

-------------------------------

Det är naturligtvis svårt att hänga med i allt, men jag får ibland känslan av att det går väldigt mycket i gamla spår och nästan snuddar vid gammelmedia ibland. Det ska ju absolut inte vara något skrikigt Youtube-muppande, men det finns ju mycket annat att hämta från modern media. Framförallt involverandet och uppbyggandet av community-känslan via engagemang, driv och kontinuitet. Lika viktigt är så klart innehållet, en bredare täckning och modern presentation. Tillgänglighet och aktivitet på fler dagar och tider är också viktigt.

Det blev en himla lång rant där som låter mer negativ än det är menat. Men det är där jag skulle vilja se FZ framöver.


signatur

Jump in.

Medlem

jag tyckte det var bra när ni testade lite olika spel som vi fick rösta fram . Sen skulle var kul och se er lira lite mp i olika
strategi och rpg spel kanske flera på FZ kan vara med eller varför inte ge Sweclockers på fingrarna och vi får se roliga bataljer.
Och till sist varför inte ha Jocke provar fps-spel samt Calle provar rts-spel.

Hmm kom på mera kanske en dröm eller önsketänkande men tänk er FZ-granskar med Jocke Josefsson med en mick och Calle med
en kamera jagar ubisoft och frågar vad i H har ni gjort med heros spelen eller Jagar Andra stora speltillverkare.

Skägg.
10 Chambers

Först och främst, jag älskar er ärliga och konkreta feedback. Det är precis sånt vi behöver höra.

Skrivet av keffkebab:

Ok, ska försöka att fatta mig begripligt och relativt kort.

Innehållsmässigt behövs det kanske inte några extrema justeringar, men dock ska jag ärligt säga att det behövs en föryngring. Jag älskar att ni inte är skrikiga youtubers och lägger tio timmar på en perfekt thumbnail. Men det tillskott i ungdomlig energi som Gurra medförde har börjat sina. Det behövs både ying och yang.

Och det behövs mer innehåll utanför kontorstid. Jag förstår att ni är mitt i livet med familj och hela kittet, men sanningen är att det är där ni blir omsprungna.
Frilansarna gör ett bra arbete, men det är uppenbart att de är just det, frilansare.

Jag har ju noll insyn i hur en redaktion som eran fungerar, men det kan också kännas som vissa nämnt, att det blir väldigt få spel recenserade. Speciellt av den fasta redaktionen.
Gärna mer av den varan.

Och dyk ner i reddit/twitter lite mer, gör ofta kan sådant ni skriver om, när ni väl skriver om det i nyhetsformat vara skåpgammalt.

För att avsluta positivt, så är det ju bara så att vi vill se mer av er, och att ni utmanar vaf ni är bekväma med.

Nyheterna är intressant. Spontant känns som Reddit somnat in lite? Det mesta snabba sker via Twitter, är min uppfattning. Och ibland är vi sena, men ser ändå ett värde i att vi, här i communityt, diskuterar det vidare. Inget försvar, bara reflektion.

Skrivet av trickeh2k:

Hade varit intressant att snarare veta vad som är reellt att ni faktiskt kan genomföra. Mer bevakning av t ex indie-spel kanske inte är rimligt om det kräver nyanställning av personal om det inte finns budget för det. Generellt sett tycker jag det skulle kunna bli mer interaktion med medlemmarna. Det har funnits en Discord väldigt, väldigt länge men där ser man aldrig någon från FZ.

Överlag vill jag se klart fler recensioner, inte bara stora spel eller omtalade! Vore kul när ni tittar närmare på mindre indie-pärlor.

Streams är något vi ska göra mer av, helt klart. Jag vill ha mer daglig interaktion, det ger både oss och er mycket energi.


signatur
Medlem

Mer video/ljud för att komplettera skriften. Framförallt så bör ni dra in en yngre person i det materialet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Mer e-sport? Sett Trackmania (https://www.twitch.tv/trackmania) i helgen, riktigt bra racing. Jag har (tyvärr) inte så stor erfarenhet av e-sport men tror det beror mest på att jag hör så lite om det. Hade varit trevligt med någon slags kalender eller liknande kanske? Är jag ute och snurrar när jag frågar efter sådant på FZ? Fel typ av site?

12
Skriv svar