Bara 3 % av branschen tycker Steams 30 % av intäkterna är försvarbart
Skulle vara intresserat att veta vad pengarna går till. Det är klart det kostar lite med serverhallar och att vidareutveckla butik osv. Men 30% känns inte rimligt. Rent spontant känns det som att 3-5% borde räcka för att täcka driftkostnader för en digital butik i den storleksordningen som steam men kanske har jag fel.
Med tanke på att vi inte vet hur lite/mycket utav dem 30% faktiskt räknas som vinst efter utgifter så är det konstigt att fråga konsumenterna om 30% är orimligt eller inte.
Såklart vill man om man har publiserat ett spel att 100% av intäkterna ska gå tillbaka till sig själv, allt annat över det kan anses orimligt då det är subjektivt.
Jag tycker att 10 % känns rimligt som basnivå, spontant. Kanske att utvecklare fick lägga på någon procentenhet om de vill få tillgång till Workshopen eller dylikt. Alltså kan det landa runt 10 - 15 % beroende på vilka opt-ins utvecklarna väljer.
Nämnvärt är ju att momsen på 25 % oavsett är i ungefärlig paritet med Steams nuvarande avgift, kan man räkna på hur många serverhallar och nya features vi får för de intäkterna?
Ähum. Lite grann kostar det nog allt att driva Steam.
Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)
Så länge vi inte vet hur mycket Valve omsätter varje år och hur mycket som går till vinst så är det svårt att ta ställning till huruvida 30% är rimligt eller inte. De har ett sjukt stort spelbibliotek, många kunder och hostar spelservrar i många delar av världen. Känns som att 15-20% ändå är rimligt, och att det sedan sänks ju mer spelet säljs. 10-15% brukar ses som standard inom retail, och då har man inga dyra serverkostnader att täcka. Sen om det nu är så många i branschen som är så missnöjda med Valves prissättning, varför inte gå över till Epic om det nu är så mycket bättre där? Något måste ju Valve erbjuda som inte Epic har, och erbjuder ett företag något som ingen annan kan så brukar det resultera i ett högre pris.
Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)
Visst e det.. och allt detta för att för en person på Epic sa att det e för högt och utan att själv visa några siffror om det, man kan ju undra hur mycket det hade dividerats om han aldrig hade sagt nåt om det..
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Svårt att säga, även om jag givetvis är för att en så stor del av kakan som möjligt ska gå till utvecklarna. Man får tänka på att man inte bara betalar för själva funktionerna hos den plattform man släpper spelet på, utan även plattformens potentiella räckvidd.
Ska två plattformar med identisk funktionalitet ta lika stor del av kakan om den ena plattformens etablerade kundbas är 100 000 användare och den andra 10 miljoner användare?
Det är som sagt en svår fråga, men jag tror inte att Valve skulle börja gå på knäna om de sänkte sin andel, och det skulle nog vara bra för marknaden.
Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)
Samma här, jag har ingen aning om vad som är rimligt. Som köpare tycker jag det rimliga ligger i hur mycket jag måste betala och vad jag får för pengarna. Steam-spel har alltid fått kritik för att de inte är billigare till ordinarie pris än fysiska spel, men de erbjuder ju en produkt med massa mervärde: tillgång direkt och överallt, snabb nedladdning, massa kringfuktioner och extremt stor räckvidd. Valve erbjuder en så bra produkt att många av oss är (eller har varit) beredda att betala lite mer än lägsta möjliga pris. Jag tycker de har en svinbra tjänst. Men om de är värda 30 procent av utvecklarens intäkter vet jag inte. Fast ryggmärgen säger "nej, det är för mycket".
Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem
Nu jämför du äpplen med asfalt.
I drank what?
Som många redan påpekat, vi har egentligen ingen aning om vad de har för omkostnader för att hålla plattformen igång och fortsätta utveckla den. Jag tycker absolut att 30% är i överkant och att utvecklarna borde få lite mer. 20% till Valve tycker jag personligen känns som en ganska rimlig summa.
Om man då säger att livsmedelsgrossister ligger på 5-10% så låter 30% väldigt högt med tanke på att det finns bara digitala lager och allt levereras via nätet.
Steam hugger alltså en stor del av kakan av våra och speltillverkarnas pengar på ett sätt som kan ifrågasättas,själv använder jag Epics site numera om det inte finns tillverkarnas egna sidor att tillgå.
Jag surfar och kollar om spelen är värda mina slantar så jag behöver inte STEAM.
CARPE JÄVLA DIEM
Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem
Paypal tar avgift så jag vet inte vad du vill komma med detta. Inte 30% men dock ändå avgift.
OT: Så tycker jag att dom borde sänka till 10--15%
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Att 19% av dom som svarat på enkäten på GDC tycker 5% eller lägre är en rimlig summa visar ganska tydligt att dom inte har någon aning om vad det kostar att driva en onlinebutik. Speciellt inte när EGS på sina 12% går back redan som det är för att vinna marknadsandelar. Man får väl hoppas att alla dom publicerar sina spel på itch io där dom kan välja själva hur mycket pengar som går till butiken, annars har dom det jobbigt med en hel branch som tar mer än dom tycker är rimligt.
Alternativt sälja genererade steamkeys på sin egen hemsida för 100% vinst, men det kräver ju att folk är intresserade att köpa spel på det sättet och inte via steambutiken.
Gammal artikel men tror inte sifforna ändrats så mycket på revenue splits sen dess.
https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...
Att 19% av dom som svarat på enkäten på GDC tycker 5% eller lägre är en rimlig summa visar ganska tydligt att dom inte har någon aning om vad det kostar att driva en onlinebutik. Speciellt inte när EGS på sina 12% går back redan som det är för att vinna marknadsandelar. Man får väl hoppas att alla dom publicerar sina spel på itch io där dom kan välja själva hur mycket pengar som går till butiken, annars har dom det jobbigt med en hel branch som tar mer än dom tycker är rimligt.
Alternativt sälja genererade steamkeys på sin egen hemsida för 100% vinst, men det kräver ju att folk är intresserade att köpa spel på det sättet och inte via steambutiken.
Gammal artikel men tror inte sifforna ändrats så mycket på revenue splits sen dess.
https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...
Nu är det ju inte pga sina 12% som epic går back på, det är att de köper upp rättigheter, ger bort gratis spel samt deras "minimum guantees" program
Vad får man för sina 30%?
El kostar, lokaler personal osv
Sen tycker jag det är bra att Steam är dyrare en andra butiker så inte blir så stort monopol.
Sen när det kommer till jämförelse till Paypal,Visa,Klarna så handlar det om att dom är snabba på dra pengar men tar ett par dagar innan man får betalt så dom får rätt bra ränta på pengarna under dom dagarna.
Nu är det ju inte pga sina 12% som epic går back på, det är att de köper upp rättigheter, ger bort gratis spel samt deras "minimum guantees" program
Om dom behöver köpa upp exklusiva rättigheter och ge bort spel för att locka folk till butiken så ingår det i deras omsättningskostnader. Det finns inget som garanterar att när dom väl slutar med detta att folk kommer fortsätta köpa saker i deras butik. Med det sagt så stämmer det att deras 12% inte täcker kostnaderna för att driva deras butik i dagsläget.
Givetvis är inte deras plan att gå plus i dagsläget för dom tar intäkter från annat håll i förhoppning om vinster senare.
Lägligt att Microsoft nu sänker sin andel till 12% för Windows store
https://www.theverge.com/2021/4/29/22409285/microsoft-store-c...
Jump in.