Diskutera – Hur ofta spelar du klart?

Robot
Diskutera – Hur ofta spelar du klart?

Ofta, ibland, aldrig? Berätta hur du spelar!

#diskutera


Medlem

Beror lite på... är de bara text o inget annat så nja...
Vissa spel använder de som ett sätt att få in lite story eller något annat godis i eftertexterna och då kollar man gärna ...

Medlem

Typ alltid, kommer inte ihåg när jag påbörjade ett spel som jag inte slutförde senast.

Eller jo, spelade visst inte klart Monster hunter: World kom jag på nu, så typ 3 år sen senast?
Var inte så kul att spela själv typ.
Diablo 3 vart jag inte klar med heller, även fast att jag var(och nästan är) ett stort fan av serien, börjat bli lite sugen igen dock efter att ha kollat på lite lore videos, tycker dock att D1 var bäst fortfarande.
Varför hatar Blizzard karaktärerna man spelar?
Går väl typ alltid åt skogen för hjältar i Diablo världen.
Karaktären man spelade i 2:an hade nästan ingen relevans till mellansekvenserna, så det kändes knappt som att man var en del av storyn.

Medlem

Måste se eftertexterna, är alltid nojjig över att det kommer en filmsekvens efter.

It's not a lake, it's an ocean

Det beror väldigt mycket på vad det är för slags spel. Äventyrs/actionspel i singleplayer med en speltid på 10-20 timmar brukar jag försöka ta mig igenom. Det gäller exempelvis alla Uncharted (förutom Lost Legacy av någon anledning, ligger i backloggen), Tomb Raider-trilogin, samtliga mainstream Halo-spel, Quantic Dreams spel och mycket annat. Öppna världsspel som RDR 2 försöker jag däremot inte ens ta mig igenom, nu när tiden till spel är så begränsad prioriterar jag inte att lägga så mycket tid på ett enda spel. Jag klarar hellre ut fyra, fem andra.

Jag gillar storydrivna spel så där är förstås storyn en jätteviktig faktor. Detroit: Become Human höll mig klistrad från start till mål, Metro Exodus blev bara bättre och bättre för varje timme. Men tappar jag helt intresset för berättelsen blir det tungt att gå i mål. The Last of Us Part II var ett sådant spel. De sista fem timmarna eller så fick jag verkligen peppa mig själv för att orka hela vägen (spelet var för långt också, kan nämnas).

I år försöker jag verkligen beta av spel som jag inte påbörjat eller bara spelat någon timme i, och det är ju väldigt tillfredsställande att faktiskt ta sig i mål. Framför allt när det är riktigt bra spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Slutför sällan. För mig har en match mellan genre och sinnesstämning stor betydelse.
Ibland kan sinnet skifta mitt i playthroughn och då har jag bara inte lust med just det spelet längre. Går det för lång tid är det svårt att plocka upp det mitt i utan att starta om på nytt.

Senaste spelet jag klarade ut var Ghost of tsushima haha


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag låter eftertexterna rulla i bakgrunden medans jag gör andra saker när jag klarar av ett spel

Medlem

Nästan alltid, men så är berättandet en väldigt stor del av lockelsen i spel för mig. När jag aktivt väljer att lägga ner ett spel så beror det ofta på att story och karaktärer inte håller måttet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag spelar så länge jag har roligt och känner mig aldrig tvungen att spela klart om jag lessnat. Så det är nog mer vanligt att jag inte spelar klart än att jag spelar klart.

NuZ
Testpilot
Skrivet av ChriL:

Måste se eftertexterna, är alltid nojjig över att det kommer en filmsekvens efter.

Är exakt likadan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

brukar googla om det är något i/efter credits, är det inget blir det alt+f4

Medlem

Det händer rätt ofta att jag kommer fram till eftertexterna, d.v.s klarar spelet, men seriöst, själva eftertexterna är bara till för framtida arbetsgivare eller för de fåtal som bryr sig...jag har aldrig fattat varför en del filmer och spel verkar vilja tvinga tittarna/spelarna att se på eländet mot sin vilja. I spel verkar de knappt gå att trycka bort annat än med alt+f4, och på bio ska man lydig sitta kvar och vänta för ett eventuellt extraklipp.

Medlem

Klarar nog 5% av de spel jag spelar. Tycker att spel är alldeles för långa. Hade varit bättre att skala ned till 3-5 timmar.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

När jag spelade på Amiga 500 nästan alltid, idag nästan aldrig. 🙂

FM-guru
F.d. Sisyr

Jättedålig på det historiskt sett, men det är ju också den primära anledningen till mitt deltagande i backloggtråden - så jag jobbar på det.

fp
Medlem

Jag saknar alternativet "Eftertexter i spel?!?" Jag försöker komma i håg när jag en såg några eftertexter i något spel senast.

Medlem

Film - aldrig.
Spel - alltid.

Medlem

Sedan vuxen ålder och därefter intåg av både fru och barn har mängden tid att tillbringa på spel kraftigt förkortats. Med det sagt är jag än mer noggrann med vilka spel jag startar och hur mycket commitment som krävs.

Startar jag något, ska jag alltid slutföra till eftertexter (gäller även film/serier). Tvångstanke jag har kanske 🤔

Lirat alla Assassins Creed. Sagt till mig själv att det inte längre funkar med de bloatade open world-spelen då jag anser att de tappat fokus.. lik förbaskat köpte jag och varvade AC: Valhalla nyligen.

PS: Många ggr går jag den enkla vägen och väljer easy svårighetsgrad enbart för det narrativa och tidsbesparandet (kom igen, jag går upp typ 4:30 varje dag med två barn) 😅

Medlem

Jag har en regel jag får inte köpa ett nytt spel förrän jag klarat av det förra jag köpte in, undantaget är om jag köper något multiplayer spel utan slut. Den här strategin har gjort att jag faktiskt spelar ut de spel jag köper. Samt att jag bara köper spel jag verkligen vill spela och klara ut. Har fungerat över förväntan såhär långt

Medlem

Hatar loggor som intros osv, ser alltid till att få bort dem så gott det går. Inte mycket för eftertexter heller och hatar när de lägga in epiloger osv efter dem så man MÅSTE sitta å vänta.

Ja, otålig

Spelar klart spel om de är bra, är de skräp i mina ögon så åker det i den virtuella soptunnan.

Medlem

En av de klart bästa eftertexterna är till "Portal"

Medlem

Det finns bevisligen viss förvirring huruvida frågan är om man spelar färdigt spelet, eller om man dessutom sitter och tittar på eftertexterna. Antar att det är det första som menas, och måste säga att jag alldeles för sällan spelar färdigt spel idag... Finns så mycket att spela att man byter spel så fort man stör sig på något.

Wasteland 3 är det senaste spelet jag varvade (tittade såklart även på eftertexterna iom att ens namn finns med där), kommer faktiskt inte ens ihåg vilket jag senast varvade innan det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Knappt hälften gissar jag på. Är det bra lir, så oftast. Ibland kan jag köpa ett dlc, men har kommit bort från spelet. Körde precis genom "Sam's story" till metro exodus. Även om jag fick det på releasedagen (gold edition). Så det kan ta ett tag.

Vissa säkert bra spel, köper jag men testar bara. För jag har så lång backlogg. Som deus ex: mankind divided, båda the division mm mm

Samtidigt är man inne på andra, och tredje genomspelningen av kingdom come, och rdr2 😁


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Definera "spela klart" skulle jag säga. Singelplayer spel klarar jag nästan alltid men rollspel eller MP så går det ju knappt.

Medlem

Bra fråga!
Försöker JUST NU ta mig igenom Disco Elysium. Är 5-10% in i spelet och jag har aldrig klickat bort så många prat-bubblor tidigare (utan att läsa).
Älskar peka-klicka äventyrs-spel, och där Thimbleweed Park är favoriten. Men herregud! Det tar ju aldrig sluuuut!!
Ska det vara så mycket dialog, så ska den vara riktigt bra också. Men det kanske kommer med uppdateringen The Final Cut 30/3
Brukar annars ta mig igenom det flesta som jag gillar. Fallout 76 senast men det var så trasigt så gav upp...
Inside och Limbo innan dess och körde igenom dom båda (flera gånger)

Medlem

Edit pga missförstånd av vad det hela handlade om.

Medlem

Här är en kul sak på ämnet; Någon har faktiskt ”skjutit” alla namn under end credits av Super Smash Bros Melee..🙄

https://www.polygon.com/2021/2/4/22266228/smash-bros-melee-cr...

Medlem

Red dead Redemption 2 satt jag stum och tom hela eftertexten. Men den innehöll väl också lite filmklipp har jag för mej.

Medlem

Hade 55 spel till PS2 och spelade igenom ungefär hälften, 28. Skulle gissa på att jag spelar igenom omkring 50% av mina spel nu för tiden också, har dock inte kollat igenom mina spel till PS4 för att ta reda på det.

I dom flesta fall jag lägger ner det så är det för att jag inte gillar huvudpersonen eller berättelsen. Det är lite lustigt att jag fortfarande ser mig själv som ett JRPG-fan när så många JRPGs dom senaste 15 åren har varit rena besvikelser där man spelar en idiot till tonåring eller har en omogen pervers idiot som bästa kompis/sidekick eller vad det nu kan vara.

Medlem

Jag brukar titta igenom eftertexterna första gången jag klarat ett spel då det börjat bli rätt vanligt att utvecklare lägger till något litet påskägg eller cliffhanger-information (i stil med MCU-filmerna) som man missar ifall man hoppar över eftertexten.

123
Skriv svar