Vilket var ditt första spel?

Medlem

Min dagmammas son hade en MSX. Ganska säker på att det är mitt första minne, Maze of Galious på en liten svartvit TV

It's not a lake, it's an ocean

Test Drive på Commodore 64. Jag minns att jag tyckte att sprickorna i vindrutan var så realistiska. Well...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Mitt starkaste tidiga spelminne

En av de starkaste tidiga spelminnen jag har är Alley Cat som jag spelade på min mammas jobb på sent 80-tal
Alley Cat

Medlem

Första jag verkligen minns är FALCON FIGHTER på Vic20. Ljudet var ju såhär i efterhand inte det minsta tjatigt och enerverande


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Medlem

Det var nog NES och Super Mario.

Medlem

Måste vara -86 kanske och farsan köpte en PC 286:à skulle jag tro. Hade lite spel på den men kan inte komma på något 😢 vet att jag spelade t.ex. paper boy och ski or die men det kan varit lite senare.
Körde även Super Mario på NES nån gång under 80-talet hemma hos min morbror vilket var ruggigt roligt.
Sen lite C64 hos nån polare.
Trist att inte ha kvar det där första minnet av att spela för första gången

Medlem

Kommer inte ihåg vilket som var det absolut första, men det var något av dessa på en pc som en kompis hade tidigt:

Big Top

J-Bird

Digger

Medlem

Ett av mina första spel.

Medlem

Pong på en vad jag minns telstar hemmakonsoll, runt 1978.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Allra första spel jag spelade var en rymd spel på Finlandsbåten. Minns inte namnet. Första spelet som jag ägde var goonies 2 till NES år 1985.
Första spelet jag köpte med egna pengar var Metal gear solid 1. 350kr på tv & video butiken i Väsby centrum. Minns de som igår!


signatur

🐖💨💩

Medlem

The Great Giana Sisters till C64:an.

Har också ett minne av någons storebror som halade fram en hemlig diskett till oklar plattform. Det hela utspelade sig i orange/svart och gick ut på att hamra i takt/fort på ngn knapp för att för att de pixelerade siluetterna skulle kopulera. Vet inte om det var så mycket mer än en "in"- och en "ut"-bild.

Medlem

Bygg bilar med Mulle Meck, 1997. Rulla ut och rulla på
Lennart Jähkel gjorde Mulle Mecks röst. Jävla Salka som alltid sprang bort. Spela dataspel med Doris Digital.

Medlem

Första datorspelet jag spelade, vi var tvungna att åka in farsans jobb och spela det på en av hans kollegors dator då ett av systemkraven var färgskärm.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Borde varit Game & Watch, Green House, man skulle spraya insekter eller spindlar har jag för mig.
Annars är det nog Exploding Fist på C64.

Medlem

Grymt bra spel. Den ligger numera på vinden och dammar

Medlem

Mitt första spel var Super Mario Bros till NES. Måste ha varit 4 år. Minns att jag sög som fan på det

Medlem

Super Mario Land till GameBoy (svartvitt). Helt otroligt att det spelet ryms på 64 Kb.


signatur

https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8

Medlem

Jag tror det var mindstorm på vectrex. Hyrde den över helgen ibland. Gissar att det var 84,85 någon gång.

Fantastiska specs på den.

CPU: Motorola 68A09 @ 1.5 MHz
RAM: 1 KB (two 4-bit 2114 chips)
ROM: 8 KB (one 8-bit 2363 chip)
Cartridge ROM: 32 KB
MOS 6522 Versatile Interface Adapter (VIA)

Daz
Medlem

Första spelet jag spelade var Pac-Man där man for runt och åt saker och försökte undvika spöken. Vet inte vad konsollen heter men den fanns innan Nintendos NES i all fall som släpptes senare. Annars tog spelandet fart på allvar i alla fall när just Nintendo Entertainment System (NES) släpptes som min mor och far köpte till oss barn. Spelade mycket Mario där i början och allt eftersom släpptes det fler spel som man spelade. Har frågat föräldrarna vad det var för någon konsoll som Pac-Man var till men de vet inte då de inte är speciellt intresserade av spel. De har inte kvar konsollen heller utan har slängt den tyvärr.

Medlem

MoonStone & Double Dragon

Medlem

Wizball på min äldre kusins Atari är det första spelminnet jag har. Min första dator var en Commodore 64 jag ärvde av samma kusin när han skaffade en Amiga 500. Då var man avis!


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

NuZ
Testpilot

Maniac Mansion tror jag det var. Men första spelet jag riktigt fastna för var Yoshi Island som ligger väldigt varmt om hjärtat än


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Game & Watch
Vectrex
PC - Lands of Lore 2 - sen var jag fast.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Super Mario Bros 1

sen var det nog:
Life Force


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alex Kidd in Miracle World eller Quake 2, minns inte vilket som var först

Någon apparat hos farmor man spelade tennis/ishockey med två rattar. Ping Pong?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Alex Kidd in Miracle World eller Quake 2, minns inte vilket som var först

Ja de är ju väldigt lika och kom ut ungefär samtidigt. Förståeligt att man blandar ihop minnena.

Medlem

Ett mellanmjölk-svar: Super Mario Bros och Zelda 2 runt 1990-91. Min halvbror som bodde hos sin mamma i Umeå kom upp med jämna mellanrum för att bo med oss i Luleå en vecka eller två. Han hade alltid sin NES med sig, tillsammans med en ryggsäck full med spel. De spel som stack ut var SMB och Zelda 2, jag har även en del starka minnen från Adventures of Lolo.

Medlem

Minnet sviker mig lite.. Står mellan spyro the dragon eller crash bandicoot till ps1, kan ha vart så att båda införskaffades samtidigt.. Hur som helst är de många roliga minnen från tiden som grabb.. Och än idag kan jag bli lika ilsken över vissa banor på crash bandicoot 😬😬 #HivaKontrollen

Skriv svar