Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Robot
Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Samtidigt utfärdar Opencritic en varning.

#cyberpunk-2077


Medlem

Ganska dåligt att det fungerar så dåligt även på Xbox One X. Har själv inte spelat utan bara tittat på en del videos samt denna artikel.
Bra att det står en varning så man kan utvärdera själv om man vill ta risken att köpa spelet.

Jag ser ju på tex FZs banners för spelet att det primära är current gen men det står "Fungerar även på": next gen. Så det borde ju faktiskt inte vara några problem att spela på current gen enligt marknadsföringen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Spelar på Xbox One X. Har kanske spelat 3-4 timmar, men än så länge har det inte stört mig något speciellt. Ingen topprestanda, men inget som gjort det ospelbart heller. Kanske blir värre senare.

Medlem

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Well, samtidigt kan jag känna att den gamla konsolgenerationen börjar bli rätt.. gammal. Om det ska fortsättas pusha grafiska boundaries så får vi nog räkna med såhär knackig prestanda på 7 år gamla maskiner. Sen kan man ju debattera kring huruvida CD projekt borde ha satsat/marknadsfört på ”last gen” eller inte.

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

För att dom har gjort ett spel som ska vara anpassat för sagda konsol och sålt spelet till dessa konsoler för många miljoner kr.
Uuh. Varför försöker jag ens svara?
Du vet, alla vet. Sluta larva dig.

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

För att spelet började utvecklas för länge sedan? Sen är det en väldans massa pengar att tacka nej till.
Det var precis lika illa när Witcher 3 släpptes på konsoler. Det lär bli mycket bättre.

Medlem

Kör PS4a versionen och även om det grafiskt inte är speciellt snyggt (Witcher 3 var löjligt mycket vackrare) så är det fullt spelbart. Ja det krashar med jämna mellanrum men sparar man (vilket går okey snabbt) ofta så kan man lätt slippa irritation. Det kan slöa ner om man t.ex brassar loss med ett Techvapen i ansiktet på en närgången fiende men jag lider inte. Varje patch kommer ju hjälpa till och när man byter konsol så lär ju allt bara bli bättre.

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

För att spelet utannonserades redan för åtta år sen och var tänkt att släppas i april i år, innan Series X och PS5?

Jag verkar dock rätt ensam om att det knappt är värdigt att spela ens på Series X och PS5. Visst, du får ~60 fps men grafiken är bitvis riktigt dålig även där. Platt och tråkigt. Ingen detaljrikedom. Trötta texturer. Konstig ljussättning. Pratas om att HDR är fullständigt broken på konsol.

Märkligt att det kan finns folk som försvarar detta haveri.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Ganska dåligt att det fungerar så dåligt även på Xbox One X. Har själv inte spelat utan bara tittat på en del videos samt denna artikel.
Bra att det står en varning så man kan utvärdera själv om man vill ta risken att köpa spelet.

Jag ser ju på tex FZs banners för spelet att det primära är current gen men det står "Fungerar även på": next gen. Så det borde ju faktiskt inte vara några problem att spela på current gen enligt marknadsföringen.

Borde inte "current gen" vara Playstation 5 och Xbox Series X nu när de har släppts?

Medlem
Skrivet av SlimJim:

För att dom har gjort ett spel som ska vara anpassat för sagda konsol och sålt spelet till dessa konsoler för många miljoner kr.
Uuh. Varför försöker jag ens svara?
Du vet, alla vet. Sluta larva dig.

Det är såklart fel att kommunicera att den funkar på last-gen när den egentligen är anpassad för next-gen. Du måste vara medveten om att det inte går med dagens och de senaste årens spelutveckling skapa ett spel anpassat för en 7 år gammal konsol. Anledningen till att det blir som det blir nu är pga. corona och konsoltillverkarnas bekymmer med leveranser. Hade alla som, velat ha en next-gen haft en next-gen så hade kritiken inte varit så omfattande och då hade också Cyberpunk 2077 varit next-gen exclusive.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av shapetwig:

Well, samtidigt kan jag känna att den gamla konsolgenerationen börjar bli rätt.. gammal. Om det ska fortsättas pusha grafiska boundaries så får vi nog räkna med såhär knackig prestanda på 7 år gamla maskiner. Sen kan man ju debattera kring huruvida CD projekt borde ha satsat/marknadsfört på ”last gen” eller inte.

Tja, LOU2, RDR2, Ghost of t... är minst lika snygga, om inte snyggare, och rullar bra på PS4. CDprojects beteende i detta fallet kan inte försvaras helt enkelt, ren och skär girighet

Medlem
Skrivet av loerk:

Det var precis lika illa när Witcher 3 släpptes på konsoler. Det lär bli mycket bättre.

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

För att spelet utannonserades redan för åtta år sen och var tänkt att släppas i april i år, innan Series X och PS5?

Jag verkar dock rätt ensam om att det knappt är värdigt att spela ens på Series X och PS5. Visst, du får ~60 fps men grafiken är bitvis riktigt dålig även där. Platt och tråkigt. Ingen detaljrikedom. Trötta texturer. Konstig ljussättning. Pratas om att HDR är fullständigt broken på konsol.

Märkligt att det kan finns folk som försvarar detta haveri.

Jag försvarar inte något haveri. Jag försöker förstå det istället för att inte förstå. Det har hänt mycket under året som vänt upp och ner på hur CDPR har agerat. Det bästa sättet är väl att intervjua olika personer inom CDPR för att få bättre förståelse innan man brassar på med kritiken. Besviken kan man förstås vara men överraskad bör man inte vara.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, LOU2, RDR2, Ghost of t... är minst lika snygga, om inte snyggare, och rullar bra på PS4. CDprojects beteende i detta fallet kan inte försvaras helt enkelt, ren och skär girighet

Det är alltid hög risk med stora ambitiösa projekt som Cyberpunk ex. Framförallt om det blir förseningar och en pandemi. Ägarna ställer krav och värdet på bolaget får inte minska så mycket mer pga. förseningar. Detta var förmodligen enda lösningen för att vara alla till lags. Knappast den bästa lösningen men i alla fall något.

Grafik har väl aldrig varit CDPRs starka gren? Jag upplever att styrkan i Witcher-serien är berättandet inte grafiken och så borde det även vara i Cyberpunk.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Bad om en refund hos MS som gick igenom efter 10 min. Spelade fö. på XSX också, tyckte bara inte spelet inte levererade. CDPR har ju ljugit om det mesta kommer jag nu. Kanske blir ett kör om något år när spelet kostar 149 eller kommer på GamePass.

Någonstans i någon video nämner också Digital Foundry att det ser bättre ut på XSX än PS5 pga att MS har marknadsföringsrättighetterna. Där någonstans stängde jag av videon.

Medlem
Skrivet av Kris:

Det är alltid hög risk med stora ambitiösa projekt som Cyberpunk ex. Framförallt om det blir förseningar och en pandemi. Ägarna ställer krav och värdet på bolaget får inte minska så mycket mer pga. förseningar. Detta var förmodligen enda lösningen för att vara alla till lags. Knappast den bästa lösningen men i alla fall något.

Grafik har väl aldrig varit CDPRs starka gren? Jag upplever att styrkan i Witcher-serien är berättandet inte grafiken och så borde det även vara i Cyberpunk.

Tycker iofs du har fel om grafiken. Witcher 3 är väl ett av de snyggare spelen förra generationen enligt de flesta.

CDProject tog beslutet som på kort sikt var bäst för företaget, dvs att casha in pengarna på alla förhandsbokningar till årets bokslut.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Ja både Xbox och PS4 droppade väl under 20 fps i Witcher 3.
Vettefan om man ska vara sådär hård dock, inte säkert att de åtgärder de gjorde mot Witcher 3 ens fungerade mot Cyberpunk. Samt att vi är mitt i en pandemi, inte som att de har samma förutsättningar som tidigare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lirilesh:

Någonstans i någon video nämner också Digital Foundry att det ser bättre ut på XSX än PS5 pga att MS har marknadsföringsrättighetterna. Där någonstans stängde jag av videon.

De tog tillbaka det uttalandet i den videon som finns i nyheten.


signatur
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Någonstans i någon video nämner också Digital Foundry att det ser bättre ut på XSX än PS5 pga att MS har marknadsföringsrättighetterna. Där någonstans stängde jag av videon.

Haha herregud, det är inte vad de säger.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De tog tillbaka det uttalandet i den videon som finns i nyheten.

De ordade om det ja, att MS nog hjälpt till med utvecklingen av spelet och att det såklart är en bra sak. Men Liliresh kanske slutade kolla för att det var en oseriös sak att häva ur sig? Kan hålla med. Märkligt formulerat och att spekulera sådär.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag verkar dock rätt ensam om att det knappt är värdigt att spela ens på Series X och PS5. Visst, du får ~60 fps men grafiken är bitvis riktigt dålig även där. Platt och tråkigt. Ingen detaljrikedom. Trötta texturer. Konstig ljussättning. Pratas om att HDR är fullständigt broken på konsol.

Märkligt att det kan finns folk som försvarar detta haveri.

Du är absolut inte ensam. Visst, CDPR har varit tydliga från början med att vi skulle få vänta med optimering och ögongodis, men att det skulle vara så här jävla bedrövligt på de nya konsolerna trodde jag aldrig. HDR är helt trasigt. Första gången jag klev ut utomhus trodde jag det var dag när det i själva verket var natt. Allt var ljusgrått och omöjligt att få någon som helst svärta. Platta färger och ingen kontrast. Efter jag stängt av HDR blev det väl ok, men ändå som du skriver saknas ju all detaljrikedom och vettiga texturer. Det är under spelets värdighet. Jag har kört de inledande uppdragen, men tänker vänta på kommande patchar innan jag kör vidare och mina vänner gör likadant.

KoP
Medlem

Hur lyckades dom få Xbone versionen att krascha? Har 20 timmar speltid på Xbone verren och inte en enda krasch än så länge. Antingen har jag haft en väldans tur eller så har dom spelat utan day 1 patchen. :'D

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

Troligen för att det börjades utvecklas flera års sedan.


signatur

Banksy

Testpilot

Trodde inte att det var så pass illa på konsol. Det där skulle vara ospelbart för mig.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Var och är.
Imo är Witcher 3 nästan ospelbart på ps4, jag gissar det är samma på Xbox One.

Ontopic.
Vad är det folk har problem med?
Är det första hand buggar? Det kommer patchas bort.

Är det att det inte är så snyggt som på filmerna/bilderna?
Tror folk på allvar att spelet ska vara lika snyggt på konsol som på PC med senaste gen grafikkort?

Det är bara inse att konsolerna är hopplöst efter och kommer vara så fortsättningsvis, inget som kommer ändras.
Buggar och riktiga grafikfel kommer patchas bort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, LOU2, RDR2, Ghost of t... är minst lika snygga, om inte snyggare, och rullar bra på PS4. CDprojects beteende i detta fallet kan inte försvaras helt enkelt, ren och skär girighet

Finns en viktig sak du missar här i ditt påstående.

1) LOU2, RDR2 och Ghost of T designades till konsol från grunden, och var/är exklusiva till konsol. Det är betydligt enklare att nyttja en specifik form / begränsad hårdvara konsoler har än att designa ett spel anpassat till datorer med tusentals olika konfigurationer.

2) CDPR behövde optimera spelet till 7 plattformar, och dem blev tillräckligt klara med PC versionen redan i April hälsa dem. Endast små optimeringar och buggfixar behövdes. Största problemet har varit att optimera spelet mot last-gen konsoler pga konsolernas urgamla hårdvara

3) CDPR fick vatten över huvudet, och blev giriga.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var och är.
Imo är Witcher 3 nästan ospelbart på ps4, jag gissar det är samma på Xbox One.

Ontopic.
Vad är det folk har problem med?
Är det första hand buggar? Det kommer patchas bort.

Är det att det inte är så snyggt som på filmerna/bilderna?
Tror folk på allvar att spelet ska vara lika snyggt på konsol som på PC med senaste gen grafikkort?

Det är bara inse att konsolerna är hopplöst efter och kommer vara så fortsättningsvis, inget som kommer ändras.
Buggar och riktiga grafikfel kommer patchas bort

Witcher 3 funkade utmärkt för mig på PS4 pro. En av de bästa spelen jag har spelat på konsol som också fungerade felfritt genom 4 st New Game+. Kanske du spelade det på den 7 år gamla varianten av PS4?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av TheRob:

Finns en viktig sak du missar här i ditt påstående.

1) LOU2, RDR2 och Ghost of T designades till konsol från grunden, och var/är exklusiva till konsol. Det är betydligt enklare att nyttja en specifik form / begränsad hårdvara konsoler har än att designa ett spel anpassat till datorer med tusentals olika konfigurationer.

Problemet är ju dock inte PC versionen.
Utan versionerna där de kan nyttja specifik hårdvara. Så vet inte riktigt hur denna jämförelse för sig.

Att renderera en värld som Night City och sättet Redengine fungerar på är helt enkelt inte något som förra generationens konsoler klarar särskilt bra.

Medlem
Skrivet av Kris:

Witcher 3 funkade utmärkt för mig på PS4 pro. En av de bästa spelen jag har spelat på konsol som också fungerade felfritt genom 4 st New Game+. Kanske du spelade det på den 7 år gamla varianten av PS4?

Jag vet faktiskt inte, det är hos en kompis jag spelat, eller snarare hjälpt honom.
Spelet går att spela men är ingen trevlig upplevelse om man säger så, tog emot att se och spela
Jag själv spelade ut spelet för länge sen på PC.

Vet inte om det var pro eller vanliga, men han har PSVR också och det kräver väll Pro?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar