Xbox Series - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jo den låter lite när skivan spinner för fullt. Tystare än de tidigare konsolerna men man märker det så tydligt när man inte hör konsolen i övrigt. Men din låter också bara när den "spinner"? och ev. vid uppstart av konsolen när den läser av vad som finns i.

Ah, bara när den arbetade med skivan som var i.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Jag tycker det helt klart är en intressant affärsmodell som Microsoft lagt upp och säkert passar massvis med folk, vilket jag tycker är bra. Fler alternativ för konsumenterna är bra!

DOCK gör du lite felaktiga antaganden, du kan ju faktiskt kränga en ps5:a sedan köpa ps now (~700 spel i dagsläget). Ps now kostar 650kr/12 månader. 6000kr + 1300 är faktiskt rätt mycket mindre än vad du betalar under 24 månader. Den jämnförelsen är väl mer rättvis? OBS: Jag lägger ingen värdering i pengarna här tycker båda alternativen känns prisvärda och tror game pass verkar vara lite "vassare" rent generellt.

edit: ordbyte

Fast att jämföra PS Now med Game pass är inte riktigt rättvis, då Microsoft släpper alla sina studios nya spel direkt på Game Pass, när Sony verkligen inte gör det. Exempel, inget av The Last of Us eller Ghost of Tsushima ligger på PS Now, medan Halo/Gears/Forza etc kommer dag ett. Sen, än så länge, finns det inte ett enda spel till PS5 annonserad till PS Now. Inte riktigt likvärdiga tjänster.
Sen ingår Xbox Live i All Access, PS+ ingår inte i PS Now om jag minns rätt och lägger vi till den summan är vi skrämmande nära, fast jag får en räntefri avbetalning av Microsoft med betydligt nyare spel.

Vi kan vrida och vända på detta i all evinnerlighet, alla kommer inte hålla med om vad som har bäst värde, men hur vi än debatterar så är det fortfarande faktum för mig att Microsoft har hittat sin killer-app och i det området ligger Sony efter (just nu).

Medlem
Skrivet av TheConsul:

DOCK gör du lite felaktiga antaganden, du kan ju faktiskt kränga en ps5:a sedan köpa ps now (~700 spel i dagsläget). Ps now kostar 650kr/12 månader. 6000kr + 1300 är faktiskt rätt mycket mindre än vad du betalar under 24 månader. Den jämnförelsen är väl mer rättvis? OBS: Jag lägger ingen värdering i pengarna här tycker båda alternativen känns prisvärda och tror game pass verkar vara lite "vassare" rent generellt.

edit: ordbyte

Jag förstår vad du menar, PS Now i praktiken är också en grym tjänst. I mitt fall när jag provade på det så streamade jag de spel som erbjöds, när det väl funkar så är det OK - lite hack och annat skumt. Men många av mina försök ledde till att "streamen" dog och mina saves inte sparades. Funkar inte detta i Sverige, med ett av världens bästa uppkoppling, så har jag svårt att se att det funkar i länder med sämre förutsättningar.

Men vem vet. De kanske satsar mer på det nu efter GamePass.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Beera:

Ah, bara när den arbetade med skivan som var i.

Då är det nog ingen fara alls För jänkarna verkar det dykt upp lite strul för vissa på Reddit osv med rykande enheter osv. Låter som fraktskador. Finns även bilder på konsoler med spräckta sidopaneler osv. Men om den inte ryker, UDH läsaren inte låter "för mycket" så är det nog ingen fara


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Whatamada:

Sen ingår Xbox Live i All Access, PS+ ingår inte i PS Now om jag minns rätt och lägger vi till den summan är vi skrämmande nära, fast jag får en räntefri avbetalning av Microsoft med betydligt nyare spel.

Ps+ behövs inte om man vill spela multiplayer i spelen som man får via PSnow.
Sen får man PSNow (5€/månad) + PS-plus(5€/månad) + EaPlay (2€/månad) för 12€ i månaden om man vill ha alla 3.

Nyare spel vs fler spel och räntefria avbetalningar får man från många håll och kanter om man vill köpa konsolen på avbetalning. 11,95€ / månad i 3 år har jag hittat för PS5 DE

Skrivet av NuZ:

Då är det nog ingen fara alls För jänkarna verkar det dykt upp lite strul för vissa på Reddit osv med rykande enheter osv. Låter som fraktskador. Finns även bilder på konsoler med spräckta sidopaneler osv. Men om den inte ryker, UDH läsaren inte låter "för mycket" så är det nog ingen fara

Rykande enheter har nog inget att göra med fraktskador. Troligtvis felaktigheter i strömkälla eller dåliga kondensatorer


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Ps+ behövs inte om man vill spela multiplayer i spelen som man får via PSnow.
Sen får man PSNow (5€/månad) + PS-plus(5€/månad) + EaPlay (2€/månad) för 12€ i månaden om man vill ha alla 3.

Nyare spel vs fler spel och räntefria avbetalningar får man från många håll och kanter om man vill köpa konsolen på avbetalning. 11,95€ / månad i 3 år har jag hittat för PS5 DE

Precis, så om vi skulle hitta en butik som säljer PS5 helt räntefritt och utan fakturaavgift samt uppläggningsavgift, slår ihop €12 x 24 månader (ungefär 2900:- enligt valuta.se) så får vi resultatet att PS5 med PSNow + PS-plus och EA-play kostar lika mycket som Xbox Series X med All Access men jag fick inga nya releaser från Sonys studios dag ett (om någonsin), men det fick jag hos Microsoft.

Jag vill vara extra tydlig med att jag kommer köpa en PS5 så fort jag kan, är supertaggad på den, men i denna delen av smidighet och tillgång/utbud, så ligger Sony back.

Förtydligande: Utgår ifrån Series X och optisk PS5 i mina beräkningar.

Medlem

[quote postid="4060162" userid="326543" name="Whatamada"]
Jag går hem med konsolen och betalar 370:- i månaden i 24 månader.

Ytterligare en månads faktura. Låter dyrare än att hosta upp 6k på ett bräde.
Grattis iaf till Nextgen gaming 👍🏽


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av Renton:

[quote postid="4060162" userid="326543" name="Whatamada"]
Jag går hem med konsolen och betalar 370:- i månaden i 24 månader.

Ytterligare en månads faktura. Låter dyrare än att hosta upp 6k på ett bräde.
Grattis iaf till Nextgen gaming 👍🏽

Nja, konsolen och gamepass i ett bräde kostar faktiskt mer än avbetalningen gör totalt, så vågar påstå att det är billigare.
Men tack, är supernöjd, till min egen förvåning då jag gick in skeptisk till Series X.
Nu hoppas jag att PS5 gör mig än mer nöjd

Medlem

Har använt min ett tag och laddningstider att komma in i spel är fantastisk, konsolen är knäpptyst jämfört med One X och man märker av den kraftigare hårdvaran tom i Sea of Thives där det tidigare kunde gå tungt av att bara öka field of view men nu flyter det på bra som fan även inställt på högsta.
Det enda negativa är storleken på lagringen då 1TB försvinner snabbt med några spel installerade.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Rykande enheter har nog inget att göra med fraktskador. Troligtvis felaktigheter i strömkälla eller dåliga kondensatorer

Som det verkar så beror det på dålig hantering lagermässigt och främst i staterna av någon anledning. Xbox har ju dual voltage också så 230 i 110v enheterna ska ju inte göra nått heller. Dåliga kondisar låter troligt pga röken men svårt att tro AMD skulle lyckas med det misstaget på sina plattor


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då är det nog ingen fara alls För jänkarna verkar det dykt upp lite strul för vissa på Reddit osv med rykande enheter osv. Låter som fraktskador. Finns även bilder på konsoler med spräckta sidopaneler osv. Men om den inte ryker, UDH läsaren inte låter "för mycket" så är det nog ingen fara

Hahaha jag såg det. Fy fan vad jag skulle gråta om min box vart skadad i frakten eller började ryka sådär som en sett på internet.

Laddade in The Division 2 nyss och sjukt vad snabbt laddtiderna gått ner. Tack MS, tack!

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Fast att jämföra PS Now med Game pass är inte riktigt rättvis, då Microsoft släpper alla sina studios nya spel direkt på Game Pass, när Sony verkligen inte gör det. Exempel, inget av The Last of Us eller Ghost of Tsushima ligger på PS Now, medan Halo/Gears/Forza etc kommer dag ett. Sen, än så länge, finns det inte ett enda spel till PS5 annonserad till PS Now. Inte riktigt likvärdiga tjänster.
Sen ingår Xbox Live i All Access, PS+ ingår inte i PS Now om jag minns rätt och lägger vi till den summan är vi skrämmande nära, fast jag får en räntefri avbetalning av Microsoft med betydligt nyare spel.

Vi kan vrida och vända på detta i all evinnerlighet, alla kommer inte hålla med om vad som har bäst värde, men hur vi än debatterar så är det fortfarande faktum för mig att Microsoft har hittat sin killer-app och i det området ligger Sony efter (just nu).

Som jag skriver så la jag inget värde i själva tjänsten men grundpåståendet var att man var tvingad till att köpa spel för 800kr men på xbox fanns en tjänst där man fick ett stort bibliotek av spel. Sen att Xbox har en bättre (nästan obestridbart?) tjänst är väl trevligt för alla som kör xbox och/eller pc

Ju bättre/mer populär gamepass blir så kanske ps now blir ännu bättre som följd (har inget av dem själv).

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Fast att jämföra PS Now med Game pass är inte riktigt rättvis, då Microsoft släpper alla sina studios nya spel direkt på Game Pass, när Sony verkligen inte gör det. Exempel, inget av The Last of Us eller Ghost of Tsushima ligger på PS Now, medan Halo/Gears/Forza etc kommer dag ett. Sen, än så länge, finns det inte ett enda spel till PS5 annonserad till PS Now. Inte riktigt likvärdiga tjänster.
Sen ingår Xbox Live i All Access, PS+ ingår inte i PS Now om jag minns rätt och lägger vi till den summan är vi skrämmande nära, fast jag får en räntefri avbetalning av Microsoft med betydligt nyare spel.

Vi kan vrida och vända på detta i all evinnerlighet, alla kommer inte hålla med om vad som har bäst värde, men hur vi än debatterar så är det fortfarande faktum för mig att Microsoft har hittat sin killer-app och i det området ligger Sony efter (just nu).

Sen laddar man ju ner spelen till hårddisken med Gamepass. Med PS Now så streamar du, vilket kan påverka kvalitén.


signatur

"There will be another time"

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Som jag skriver så la jag inget värde i själva tjänsten men grundpåståendet var att man var tvingad till att köpa spel för 800kr men på xbox fanns en tjänst där man fick ett stort bibliotek av spel. Sen att Xbox har en bättre (nästan obestridbart?) tjänst är väl trevligt för alla som kör xbox och/eller pc

Ju bättre/mer populär gamepass blir så kanske ps now blir ännu bättre som följd (har inget av dem själv).

Kanske skulle varit tydligare i att med PS5 så blir en "tvingad" att köpa för att spela nya spel, t.ex Sackboy medan på Game Pass kommer det nya spel i tjänsten direkt vid release t.ex Gears Tactics.
jag hoppas verkligen att PSNow blir en motsvarighet, för i dagsläget är det ingen höjdare i jämförelse.

Medlem

Helt otroligt hur snabb och tyst den är (var tvungen att gå nära och lyssna med örat för att känna den lätta brisen av fläkten)
Ruskigt snabb i menyer och att hoppa mellan spel, många spel på last gen på tex xbox one x som har haft performance mode upp till 60fps är nu riktigt stabila och är en fröjd att spela.

Enda som saknas nu är mer next gen titlar, dock klarar man sig riktigt bra på gamepass i nuläget medans man väntar 5/5.

Medlem
Min LG OLED tappar signal i 4K och 120hz

Hör och häpna!

Drog till EG i varberg igår vid 13.00 och hämtade upp en xbox serie x, hade ej förbeställt, de hade några på lager.

Har en LG oled B9 2019.
Dock megastrul med bilden om intällningarna är 4K och 120hz, rutan blir till slut helt svart och tv tappar helt signalen.

Ställer jag ner inställningar till 1080p och 60hz, funkar det igen

Har kontaktat microsoft, som inte direkt visste vad som strular.

Kontaktat LG, och enligt support är en uppdatering på gång mycket snart, som skall avhjälpa problemet.

Skall vara LG tv med Hdmi standard 2.1, som kan ha dessa problem.

Finns säkert någon på forumet som kan fylla i med med tekniska förklaringar.

Kanske detta kan hjälpa någon?

Medlem
Kompletts förbokning..

Jättekul att folk är nöjda med seriesxs. Jag sitter fortfarande och lirar på min onex.
Bokade min i april på komplett no och förhandsbetalade 9900. Har fortfarande inte fått någonting. 😔🙈 det här är i Norge men det fungerer på samma sätt här.
Så nu blir det import från Sverige där min gode vän har köpt 2stk. Han skickar med dhl fredag och vipps kostade allt nästan 8000. Men fan värt! Jag kommer aldrig köpa något mer hos komplett i framtiden.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Som det verkar så beror det på dålig hantering lagermässigt och främst i staterna av någon anledning. Xbox har ju dual voltage också så 230 i 110v enheterna ska ju inte göra nått heller. Dåliga kondisar låter troligt pga röken men svårt att tro AMD skulle lyckas med det misstaget på sina plattor

Verkar mer vara folk som leker med vapes. Finns lite klipp på twitter om hur de gör..

Medlem
Skrivet av Lokritz:

Sen laddar man ju ner spelen till hårddisken med Gamepass. Med PS Now så streamar du, vilket kan påverka kvalitén.

Man kan ladda ner spel med PS Now precis som med Gamepass, så länge det inte är PS3 spel. Synd bara att Sony snålar och tar bort sina stora titlar efter några månader, men dom har ju också haft det väldigt lätt den här generationen till skillnad från Microsoft.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lirilesh:

Verkar mer vara folk som leker med vapes. Finns lite klipp på twitter om hur de gör..

Haha ok varför då?! Är ju vattenånga och det lär inte vara bra för komponenterna.
Såg också att det tydligen går att stabilisera en svävande pingisboll på SX. Ska testa när jag kommer hem från jobbet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha ok varför då?! Är ju vattenånga och det lär inte vara bra för komponenterna.
Såg också att det tydligen går att stabilisera en svävande pingisboll på SX. Ska testa när jag kommer hem från jobbet

Fråga mig inte varför, men det är väl ett sätt att förstöra för Microsoft. Ser ingen annan logik i det annars.

https://twitter.com/tomwarren/status/1326530676066308097?s=21

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lirilesh:

Fråga mig inte varför, men det är väl ett sätt att förstöra för Microsoft. Ser ingen annan logik i det annars.

https://twitter.com/tomwarren/status/1326530676066308097?s=21

Såg i Forbes också att de flesta av dessa virala videos på reddit var fake och ett sett att försöka förstöra MS PR nu vid släpp. LGs uppdatering för TV samt fraktskador värkar vara det mest vanliga problemet på riktigt.

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2020/11/11/these-smoki...


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av NuZ:

Som det verkar så beror det på dålig hantering lagermässigt och främst i staterna av någon anledning. Xbox har ju dual voltage också så 230 i 110v enheterna ska ju inte göra nått heller. Dåliga kondisar låter troligt pga röken men svårt att tro AMD skulle lyckas med det misstaget på sina plattor

Om du syftar på den "virala" videon så är det uppenbart fake(alternativt att Msoft har tryckt in kondensatorer avsedda för ställverk i series x.)
Här är en video som visar hur man kan göra om "tricket".

Edit: Sen på bollen.

https://twitter.com/XboxStudio/status/1326517572167233537?s=2...

Skrivet av PARRAPOSS:

Hör och häpna!

Drog till EG i varberg igår vid 13.00 och hämtade upp en xbox serie x, hade ej förbeställt, de hade några på lager.

Har en LG oled B9 2019.
Dock megastrul med bilden om intällningarna är 4K och 120hz, rutan blir till slut helt svart och tv tappar helt signalen.

Ställer jag ner inställningar till 1080p och 60hz, funkar det igen

Har kontaktat microsoft, som inte direkt visste vad som strular.

Kontaktat LG, och enligt support är en uppdatering på gång mycket snart, som skall avhjälpa problemet.

Skall vara LG tv med Hdmi standard 2.1, som kan ha dessa problem.

Finns säkert någon på forumet som kan fylla i med med tekniska förklaringar.

Kanske detta kan hjälpa någon?

Tillse att du har senaste firmware(05.00.03). Jag har C9 och hade problem till dess att jag uppdaterade och sedan drog ur nätkabeln ett par minuter så den hinner ladda ur. Nu kan jag köra 4k/120HZ/12bit/VRR

Edit: Du kan tanka ner nya firmwaren på sticka och uppdatera manuellt om du inte vill vänta på att LG pushar ut uppdateringen.

Avstängd
Skrivet av Lokritz:

Sen laddar man ju ner spelen till hårddisken med Gamepass. Med PS Now så streamar du, vilket kan påverka kvalitén.

Finns det faktiskt folk som tror detta ännu? Lite som att tro xbox one ännu har Always online krav.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_118566:

Om du syftar på den "virala" videon så är det uppenbart fake(alternativt att Msoft har tryckt in kondensatorer avsedda för ställverk i series x.)
Här är en video som visar hur man kan göra om "tricket".

https://twitter.com/XboxStudio/status/1326517572167233537?s=2...

Tillse att du har senaste firmware(05.00.03). Jag har C9 och hade problem till dess att jag uppdaterade och sedan drog ur nätkabeln ett par minuter så den hinner ladda ur. Nu kan jag köra 4k/120HZ/12bit/VRR

Ja jag såg det och länkade Forbes artikel om det i tidigare inlägg. Ja jag såg en del trodde det var SX de var fel på när det var TV uppdateringen som behövdes på både twitter och reddit. Skulle också vilja ha en C9. VRR ska göra sådan skillnad i flytet har jag hört. Är väl som Freesync som jag har men bättre?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Fråga mig inte varför, men det är väl ett sätt att förstöra för Microsoft. Ser ingen annan logik i det annars.

https://twitter.com/tomwarren/status/1326530676066308097?s=21

Antingen är det en stor konspiration för att svärta ned Microsofts fläckfria rykte och FÖRSTÖRA för Xbox Series X.. eller så är det ett fåtal personer som ser en möjlighet att få sina 10 minuter i rampljuset genom virala klipp. Vilket som är mest troligt beror nog på hur djupt man sitter i fanboyträsket.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kebbe:

Antingen är det en stor konspiration för att svärta ned Microsofts fläckfria rykte och FÖRSTÖRA för Xbox Series X.. eller så är det ett fåtal personer som ser en möjlighet att få sina 10 minuter i rampljuset genom virala klipp. Vilket som är mest troligt beror nog på hur djupt man sitter i fanboyträsket.

På twitter och Reddit med sådana saker är det inte svårt att bli viral heller. Tror nog det handlar om pranks och försöka vara rolig än att det är Ponies/Xbots som håller på


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av kebbe:

Antingen är det en stor konspiration för att svärta ned Microsofts fläckfria rykte och FÖRSTÖRA för Xbox Series X.. eller så är det ett fåtal personer som ser en möjlighet att få sina 10 minuter i rampljuset genom virala klipp. Vilket som är mest troligt beror nog på hur djupt man sitter i fanboyträsket.

Självklart har det i slutändan med intäkter/10min i rampljuset att göra. Men menar mer att sånt här på riktigt kan förstöra ett varumärke då inte alla är källkritiska.

Dumt formulerat av mig såklart.

Inaktiv
Skrivet av NuZ:

Ja jag såg det och länkade Forbes artikel om det i tidigare inlägg. Ja jag såg en del trodde det var SX de var fel på när det var TV uppdateringen som behövdes på både twitter och reddit. Skulle också vilja ha en C9. VRR ska göra sådan skillnad i flytet har jag hört. Är väl som Freesync som jag har men bättre?

Det är typ samma sak. VRR är en HDMI-standard där krav är att det ska klara HDR och 120HZ och lite sånt. Den är sprungen ur AMDs Freesync. Freesync har ju utvecklats med tiden så det är lite knepigare att veta exakt vad en "freesync"-skärm klarar utan närmare info.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du betalar ju för spelen med Game Pass också. Din månadskostnad kommer bli högre än med PS5. Det du glömmer är att du inte äger någon av spelen i Game Pass heller. Den dagen du slutar betala för det så står du där utan spel. Köper du däremot spel på PS5:an så har du de fortfarande efteråt, och du har möjligheten att sälja de begagnat (för fysiska spel då iallfalla).

Gamepass ultimate kostar ju som två st högbudgetspel per år. Det är en bra deal för de flesta, eftersom de som jag förstått ska innehålla spel från microsofts studios från dag 1. Och de få spel man faktiskt tänkt att köra flera gånger även efter att man sagt upp gamepass, kan man ju köpa när de reas ut.

Skriv svar