Diskutera – Hur styrs dina spelköp av spelföretags dåliga beslut?

Medlem

Jag valde xbox 360 i stället för ps3 iom hur usel deras launch var och pg.a hur drygt Sonys Eu-representant uttalade sig. "EU är ju vana att vänta så vänta i några månader till är ju för oss ingen fara". Uttalandet i sig är ingen fara MEN! När konsollen blir dyrare OCH helt och hållet saknade bakåtkompabilitet på det hela så sa jag helt enkelt fuck it och köpte en krysslkåda.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Kör nästan uteslutande single player spel så det är ganska lätt att undvika mikrotransaktioner och annat trams, kör inte ens online co-op om jag kan hjälpa det då det sabbar immersion, så länge det inte påverkar grundspelet kan jag tåla en och annan kosmetisk mikrotransaktion.

Dom enda undantagen är diverse mobilspel där man kan komma undan med att inte betala ett öre, samt Warframe där jag lagt lite pengar på deras premium valuta för att jag ville stöda utvecklaren.

I övrigt undviker jag Kinesiska publishers så gott jag kan med tanke på deras regerings otaliga brott mot mänskligheten och fingrar i varje företag men jag kunde inte låta bli Genshin Impact, önskar jag hade styrka att låta bli men spelet verkade för bra för att vara sant med tanke på priset och jag gillade deras förra spel Honkai Impact (tänk förenklad Bayonetta gameplay i sci-fi setting), får se hur det ser ut om ett halvår.

Medlem

Raderade mitt Blizzard konto efter Kina grejen, inte spelat ett enda Blizzard spel efter det.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Man lär sig rätt snabbt vilka spel man ska akta sig för. Om ett spelföretag gör dåliga beslut så går det snabbt ut över spelen. Skulle ha köpt nya marvel spelet. Men förstod att det skulle bli ett väldigt dåligt spel.

Medlem

Jag har insett att det enda sättet att ha något som helst inflytande till spelföretag är just pengar och speltid. Så ja, jag spelar inte spel från en större mängd företag som betett sig illa på ett eller annat vis. Jag behöver inte deras produkter utan klarar mig alldeles utmärkt med andra spel.

Medlem

Det finns (nästan) bara en sak som retar gallan på mig i spelen idag och det är när företag vill ha hutlöst betalt för absolut ingenting. Jag betalar gärna för kvalité, men när man får en halvfärdig produkt i handen och förväntas köpa sig fram till den kompletta upplevelsen, och gärna till ett pris lång över vad något spel är värt så blir det inget köp för mig.

Mobilspelsmarknaden och deras kränkande priskalkyler är det främsta exemplet...ni vet, "Best deal - 1000 gems for only 99,99$!" för att få någon ögonblicklig lite skitboost eller en chans till något "extraspecialrareexclusive". Tyvärr så hakar PC-marknaden på, och det leder ofta till en hel del sunkiga spel, vilka ratas direkt av mig. Här är FZ och liknande sidor, samt också användarrecensioner väldigt viktiga då många sådana här "spel" hinner uppmärksammas och kvävas i sin linda så att säga.

Medlem

Köper alltid battlefield spelen trots mestadels besvikelse. Men dem är ett måste.

Ubisoft har jag inte rört på 2+ år.. Copy paste tredje person/open world... Blää.

Håller mig oftast till större indie studios som Bohemia interactive, Crytek, slightly mad studios, codemasters och liknande.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hotar aldrig med bojkott. Har dock slutat med all form av förbokning. Köper spel sent numera (inte alltid, läs 2077), ofta nått år efter. Broken, BS och allmänt trista lir gör att man väntar eller avstår. Börjar väl bli gammal.

Bara att jag förbokade och köpte Fallout 4 Pip-Boy Edition...herre jösses, vilken idiot man var..å bara 5 år sen

Medlem

Avstår alltid vid PK-anpassning eller om jag får veta att företaget står bakom någon puckad ideologi.

It's not a lake, it's an ocean

Nej, det kan jag inte påstå. Jag köper aldrig EA:s spel, men det är för att de inte intresserar mig. Det finns många företag med tveksam värdegrund (eller ingen alls) samt vidriga affärsmetoder, men som konsument är det allt svårare att vara renlärig. Inte ens när Naughty Dog gör som de gjorde med TLOU 2, vilket är den största besvikelse jag upplevt på år och dag, manar jag till bojkott. Jag borde kanske ha avbokat den collector's edition och special edition jag hade förbokat när jag började inse vartåt det hela barkade, men det gjorde jag inte. Så här i efterhand kan jag väl lite delade känslor kring det, det var mycket pengar.

Min senaste bojkott var mest känslomässig. Efter Xbox One-avtäckningen i maj 2013 sade jag att jag aldrig skulle köpa den. Efter E3 samma år förbokade jag PS4 i ren protest (men jag avbokade den när jag insåg att det inte fanns några intressanta releasespel). Det dröjde till 2015 innan jag fann skäl att släppa tankarna på bojkott. Spelen kom till slut att tala, vilket väl är rätt rimligt. Sedan dess har Xbox One varit min primära plattform, jag har köpt totalt fyra Xbox One-konsoler och över 60 spel. Så Microsoft har tjänat en del pengar på mig, men å andra sidan har de verkligen förändrats sedan den där bedrövliga avtäckningen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Palla bry sig, spelar de spel jag vill spela bara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag skulle gärna bojkotta spel som sätter en filmsekvens precis innan checkpointens start så man måste kolla om på den om och om igen när man dör.. maddafakkas..

Medlem

Jag skulle inte säga att jag bojkottar, däremot minskar mitt intresse för spel där företaget varit svinigt och de väger mindre. Det finns AAA-spel som jag fortfarande kan vara intresserad av och kanske till och med vill köpa, men det blir att jag köper högkvalitativa indiespel först för att de helt enkelt frestar mig mer och känns bättre att köpa. Det är vad de värsta företagen gör med mig, de gör det helt enkelt för jobbigt att köpa deras spel.

Tror att det handlar om alternativ, om man känner att man har alternativ så är det mycket lättare att köpa de som känns bättre helt enkelt. Därför kan jag förstå de som fortfarande köper spel av de "dåliga" företagen till viss del, då de ofta köper på grund av att det inte finns bättre alternativ i den genre av spel de gillar (eller att de inte vet vilka alternativ som finns).

Avstängd

Hade inte haft ett enda spel om jag gått efter det, finns ju inte ett spelföretag utan skit. Innan någon nämner CD PROJEKT RED som felfria, så har dom milt sagt överdrivit med att vara pk.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Inaktiv
Skrivet av Spelentusiast:

Hade inte haft ett enda spel om jag gått efter det, finns ju inte ett spelföretag utan skit. Innan någon nämner CD PROJEKT RED som felfria, så har dom milt sagt överdrivit med att vara pk.

På vilket sätt har de överdrivit med att vara pk?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Avstår alltid vid PK-anpassning eller om jag får veta att företaget står bakom någon puckad ideologi.

När drar du gränsen för PK, kvinna i huvudrollen, mörkhyad i huvudrollen? Hur vet du om det är en anpassning eller för att storyn är skriven så?

Avstängd
Skrivet av anon_306295:

På vilket sätt har de överdrivit med att vara pk?

Ex stöd till BLM.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

jbx
Medlem
Skrivet av lyrael:

Vill jag ha ett spel så köper jag det, bryr mig inte om vad internet tycker om företagen bakom det.

Samma här ^^ bryr mig inte ett smack


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Inte köpt ett EA spel sedan battlefield 4, mest för att dom mjölkar så jävla mycket med sin mtx osv.
Sedan har vi gamesworkshop som alltid har svindyra ofärdiga spel och bara rider på att det är warhammer.

Det är företag som gång på gång uppvisat exakt samma beteende, då blidde det inga pengar.

Majoriteten av alla spel jag inte köper är ju såklart för att jag inte gillar dom, där faller även EA och GW's spel in för att det generellt är något som inte tilltalar mig i slutprodukten.

Vissa spel köper jag och sedan kommer till en punkt i spelet där allt bara känns skit tråkigt, typ the last of us 2 när man börjar spela som anabola kärringen abbie. Nog för att det var många *eyerolls* innan det i spelet, men där tappade jag det spelet helt.
Sedan var hon ju helt ointressant också, så det var en hel del moment som gifte sig där och inbringade en känsla av total apati, en total likgiltighet till att fortsätta, så jag stängde av skiten och har inte startat det igen. Hade ju gärna refundat det spelet.

Medlem

Hade det kommit fram att något spelföretag finansierar/finansieras av militanta nazistgrupper/ISIS eller liknande hade jag avstått, och avskräcks väl en del när det känns som att spelet är lite väl kommersiellt designat framför "själen" i det eller vad man ska säga. I övrigt går jag mest över hur bra spelet verkar vara, utgår från att mina åsikter inte alla gånger överrensstämmer med produkter jag köper.

Medlem

Men helt ärligt. Hälften vet säkert inte att den godisen dom älskar görs i nån barnfabrik. Ganska svårt att hålla koll på men kommer det fram något sådant inom spelvärlden så får man nog bojkotta.

Tänker dock inte höja mig till skyarna. Jag är en gamer och läser sällan på. Jag spelar det jag vill.

Medlem
phi
Medlem

Som andra sagt; det påtvingande och skitnödiga PK-dravlet som börjat sprida sig som en cancersvulst i spelbranschen. Allt ska ta mig fan göras till politik.

Samt totalbojkott av EA från min del.

Medlem

Skulle aldrig köpa ett playstation

Medlem

Har lite olika saker som får mig att tänka en extra gång innan jag tar fram plånboken:

  • Utstuderade och manipulativa spelsystem utvecklade i samarbete med psykologer för att vara så beroendeframkallande som möjligt.

  • Mikrotransaktioner riktade till barn och allmänt viljesvaga människor.

  • Dåliga arbetsförhållanden som det inte görs något med, bortförklaras, eller helt sonika ignoreras.

  • Kinesiska pengar inblandade eftersom jag inte gillar att stötta ett land som ignorerar mänskliga rättigheter. (Jag vet att det mesta i mitt hem förmodligen är tillverkat i Kina, men det är inte realistiskt att utföra en total bojkott.)

Kommer säkert på något mer senare.

För övrigt har jag inte något problem med att spel har kvinnor som inte är rena sexobjekt, svarta människor, eller helt enkelt allmän mångfald.

Avstängd
Skrivet av Thane:

När drar du gränsen för PK, kvinna i huvudrollen, mörkhyad i huvudrollen? Hur vet du om det är en anpassning eller för att storyn är skriven så?

För att kunna avgöra om något är politiskt forcerat så måste man kunna något om politik.

För att hjälpa dig på traven så är tex The last of us 2 ren och skär vänsterpropaganda, om man inte märker det så är det för att man inte har någon kunskap i ämnet.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

FM-guru
F.d. Sisyr

P2W innebär givetvis bojkott, men det är tack och lov ett fenomen jag ser mindre och mindre av.

Medlem

Bojkott för vissa spelföretag kör jag inte med men vissa saker skadar mitt generella spelintresse som hobby.

Medlem
Skrivet av Thane:

När drar du gränsen för PK, kvinna i huvudrollen, mörkhyad i huvudrollen? Hur vet du om det är en anpassning eller för att storyn är skriven så?

Vad har kvinnor eller mörkhyade att gör med pk? Ser man skillnad på politik och dramaturgi brukar det bli tydligt en bit in i storyn om det är propaganda eller ej.

Medlem

Bojkottar Ubisoft efter första Watch Dogs.
Vilken dynga.

123
Skriv svar