Är så ”opepp” på nästa generation...

Skribent

Nu är jag inte direkt spekulant på någon av de nya konsolerna i dagsläget, men jag håller med om att det känns som en väldigt ljummen lansering. Hårdvaran känns som ett riktigt lyft jämfört med tidigare konsollanseringar, men det hade verkligen behövts lite fler bombastiska spel som verkligen driver hem den där next-gen-känslan.

Medlem

Har precis skaffat en xbox kontroll till gaming pcn med ett nvidia 2070 och kopplat till 4k oled tvn, klarar 4K 60fps på alla spel nu på ultra grafik och raytracing så känns som man redan har next gen hemma tycker micrsoft borde göra ett tv interface till windows 10 dock

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Själv är jag förvånad över att nästa Horizon ens kommer nästa år? Det om nåt borde vara ett PS5-exklusivt spel. Vilka fler spel det blir än de du räknade upp får vi se, om det ens blir några. Kan tycka det är lite märkligt att endast de tre titlarna ska stödja PS4. Varför just dem, liksom?

För att MÅNGA kommer vilja spela miles morales i november men bara en bråkdel kommer få tag på en PS5:a. Gissar också att horizon är en relativt tidig 2021 titel när PS5-leveranserna inte hunnit komma ikapp efterfrågan. God of war 2 däremot är troligen en sen 2021 titel när alla som VILL köpa en PS5:a också kommer ha kunnat få tag på en.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Checker:

Kommande xbox känns verkligen inte intressant. Den verkar inte klara av VR på grund av hårdvaran

Klarade Playstation och PSVR av det så kan Microsoft med sina Xbox göra det också. Frågan är ju bara om de vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

För min del är de nya plattformarna inte speciellt upphetsande. Det är spel jag kikar på när jag blir hypad och än så länge så finns det inget till dessa plattformar, som inte också kommer till PC, som skulle motivera ett "early adopter" köp vid släpp. Finns dock gott om spelsläpp till redan befintliga plattformar som jag känner betydligt större hype inför.

Jag är dock bara intresserad av RPGs, Tactics RPGs och VNs på konsol och de brukar ha längre utvecklingstid.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klarade Playstation och PSVR av det så kan Microsoft med sina Xbox göra det också. Frågan är ju bara om de vill.

Njää... Är nog mer att Microsoft inte riktigt behärskar hårdvaruutvecklingen som krävs för att fixa det.

Vi såg ju det med xbox one x. Där ville dom.
High fidelity VR och allt vid första uppvisningen. Sedan försvann det helt plötsligt och inte ett ord om det. Verkar som att Microsoft inte klarar av det helt enkelt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Kommer ha fullt upp med WoW Shadowlands i ett halvår-år så innan dess är det inte aktuellt iaf.

Sen om man redan väntat så länge kan man lika gärna vänta till nästa version av konsolen kommer så slipper man alla barnsjukdomar också

Moderator | Testpilot
Skrivet av Checker:

Njää... Är nog mer att Microsoft inte riktigt behärskar hårdvaruutvecklingen som krävs för att fixa det.

Vi såg ju det med xbox one x. Där ville dom.
High fidelity VR och allt vid första uppvisningen. Sedan försvann det helt plötsligt och inte ett ord om det. Verkar som att Microsoft inte klarar av det helt enkelt.

Menar du att hårdvaran är för svag eller något annat?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte alls, uppgraderar hellre min speldator och använder både till soffhäng och skrivbordspangande..


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag vill vara peppad för jag älskar nya konsoler för att jag älskar ny teknik.

Men både Sony och Microsoft har varit duktiga på att inte peppa mig genom att ge oss så extremt lite info.

Nu när jag skriver det här är det 45 dagar kvar till release och det känns som att vi vet så lite.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Menar du att hårdvaran är för svag eller något annat?

Kraften räcker säkert till. Det är ju trots allt deras calling card "muh teraflops, muh 4k" även om i början på denna generation grät spencer över "play the games, not the resolution".

Nu inför kommande generation tog dom sin one x, Slängde på kraftigare hårdvara och försöker kalla det en ny generation. Ja förutom då med series s som av någon märklig anledning är svagare än One x.

Dom klarar inte ens av att få in gyro i kontrollen (vilket är det klart bästa styrsättet när det kommer till precision i shooters), hur ska dom då kunna klara av att utveckla något VR relaterat.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jag är rätt "pepp"" på nästa generation.

Jag tycker konsollerna känns roliga och är vad jag kommer lägga pengarna på istället för PC. Jag har 3st fungerade datorer, nyaste ca 4-5 år gammal som fungerar till alla PC exklusiva spel jag är intresserad av. Nu spelar jag Wow och dess kommande expansion när den kommer, det kommer hålla mig sysselsatt tills nästa år då man kan gå in och köpa konsollerna utan att boka,

Ser inte varför jag ska lägga pengar på nya PC delar som gtx 3080 vilket isf leder till att hela datorn måste bytas ut när jag ändå inte har behovet. Det skulle bli dyrt.

Medlem
Skrivet av Checker:

Kraften räcker säkert till. Det är ju trots allt deras calling card "muh teraflops, muh 4k" även om i början på denna generation grät spencer över "play the games, not the resolution".

Nu inför kommande generation tog dom sin one x, Slängde på kraftigare hårdvara och försöker kalla det en ny generation. Ja förutom då med series s som av någon märklig anledning är svagare än One x.

Dom klarar inte ens av att få in gyro i kontrollen (vilket är det klart bästa styrsättet när det kommer till precision i shooters), hur ska dom då kunna klara av att utveckla något VR relaterat.

Självklart skulle Microsoft klara av att fixa ett gyro i en handkontroll om de velat ha det. Och de skulle nog inte ha några större svårigheter att fixa vr heller.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Självklart skulle Microsoft klara av att fixa ett gyro i en handkontroll om de velat ha det. Och de skulle nog inte ha några större svårigheter att fixa vr heller.

Verkar nog ha stora problem på den fronten tyvärr


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Fått för mig att playstation inte brukar komma med några riktigt tunga släpp vid release, men efter något år brukar det börja rulla ut titel efter titel. Men kanske bara är specifikt för min spelsmak.


signatur

- pixelfantast

Medlem

inga konsoller kan peppa mig som är datanörd i själen det enda jag faktiskt lirat på konsoll öht är RDR2 för jag ville använda min feta TV och ha lite mer utmaning i form av att lira med kontroll


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Jaekae:

Har precis skaffat en xbox kontroll till gaming pcn med ett nvidia 2070 och kopplat till 4k oled tvn, klarar 4K 60fps på alla spel nu på ultra grafik och raytracing så känns som man redan har next gen hemma tycker micrsoft borde göra ett tv interface till windows 10 dock

Med alla spel, antar jag du menar alla spel du spelar. För ett 2070 klarar inte av 4k 60fps med ultra inställningar, och definitivt inte om du kör Raytracing också. Ställer du ner detaljerna lite så kan du ju spela 4k 60fps dock. Men huvudsaken är att du är nöjd så klart

Håller med, vore trevligt med en launcher där du verkligen inte kommer behöva mus och tangentbord. Alltså inte som steam big picture mode, där du rätt som det är har något ligger i bakgrunden som kräver att du måste klicka ok på osv.

För att återkomma till ämnet, Har en PS5 förbeställd, dock vet jag inga spel jag ska köpa till den just nu. Sitter och väger om jag ska bry mig om XBOX denna generation. Xbox har alltid varit mitt primära konsol val, men då allt kommer till PC nu, och jag har ett 3090 beställt (Jo borde köpt ett 3080) , så känns det rätt dumt att sitta och spela spelen på en klenare pryl... Men teknik nyfikenheten gör ju att man blir intresserad ändå....

Känner jag mig rätt så slutar det med att jag har en PC, PS5, XBOX SX ändå, och ingen tid att spela några spel som vanligt när man jobbar.

Medlem

Väldigt pepp! Men vi får se hur lätt det blir att få tag på. PS5, Xbox Series X, RTX 3080.. allt verkar vara svårt att få tag på. Skitkul

Medlem

Kikar lite på priserna på spelen så intresset svalnar lite då. Blev lite spontant sugen på lbp plattformsspelet. Är styrningen likt tidigare spel med tydlig latens i hopp så är det inte lika intressant dock.

Medlem

Jag är nog för gammal för att få julaftonkänslan av nya konsoler. Men kul med något nytt på tv-bänken i novembermörkret.

Har bokat en series X, och tror faktiskt det här kan bli en bra tid för Microsoft den här generationen. Sony har ju ett ruskigt bra försprång, men tycker Xbox-teamet hittills gått från klarhet till klarhet i lanseringen. Tycker det finns ett självförtroende man inte sett innan med att vara först med pris, först med att visa upp konsolen, först med att låta folk testa den och så vidare.

Att inte Xbox visat upp någon VR som vissa påpekar ser jag bara som positivt. Sist la dom en förmögenhet på kinnect, som inte gav en krona tillbaka. Tror styrelsen är trötta på experiment, och vill lägga krutet på spelen då det är där Sony dominerat.

Medlem

Älskar ny konsol relese, har köpt alla sony´s konsoller från ps 1 på relesedagen, hoppas jag får 5an den 19é. Tycker hypen att döma
så är ps5 glödhet!! Tunga AAA titlar kommer det vet vi..

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Jag är nog för gammal för att få julaftonkänslan av nya konsoler. Men kul med något nytt på tv-bänken i novembermörkret.

Har bokat en series X, och tror faktiskt det här kan bli en bra tid för Microsoft den här generationen. Sony har ju ett ruskigt bra försprång, men tycker Xbox-teamet hittills gått från klarhet till klarhet i lanseringen. Tycker det finns ett självförtroende man inte sett innan med att vara först med pris, först med att visa upp konsolen, först med att låta folk testa den och så vidare.

Att inte Xbox visat upp någon VR som vissa påpekar ser jag bara som positivt. Sist la dom en förmögenhet på kinnect, som inte gav en krona tillbaka. Tror styrelsen är trötta på experiment, och vill lägga krutet på spelen då det är där Sony dominerat.

Jo Xbox tuffar på nu och det är kul att se, dom har nog som sagt mest att bevisa också.
Man får mycket för pengarna och det finns potential för bra spel framöver, men jag upplever fortfarande att det inte finns titlar som kan mäta sig med Sonys.
Det kan ju komma att ändras framöver och Xbox pratar ju om AAAA titlar, så vi får väl se vad som händer.

När det kommer till VR så skiljer sig strategierna här ganska markant.
Microsoft gick all in och försökte tvinga på konsumenterna Kinect istället för att motivera genom features och mjukvara för att sälja den.
PSVR är ju ett tillval och Sony vill nog vara ute i god tid för att få ett starkt grepp om VR, utan att tvinga på konsumenterna detta.
Jag ser starkt fram emot PSVR2 och hoppas att både nya generationen konsoler och VR kommer ge en ganska stark knuff framåt för utvecklingen av för spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Checker:

Verkar nog ha stora problem på den fronten tyvärr

Har de ens prövat? Om inte så kan de ju bevisligen inte ha stora problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Checker:

Verkar nog ha stora problem på den fronten tyvärr

Hört talas om Hololens, Windows Mixed Reality och Kinect?

Medlem

Det tyngsta släppet på många år kommer ändå vara Cyberpunk.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Tycker det är svårt, har sålt mitt ps4 pro sen ett år. Skaffat 3 små sen 2015, så fått omprioritera livet lite. Förr spelade jag alltid playstation sen ps1 och ihop med studentkamrater på kvällarna. Men de har med små nu och slutade med att vi aldrig hann spela så mycket länge. Sista året har vi spelat switch här hemma, Mario Kart och untitled goose game. Har en gammal spelpc, men att köpa en ny och sitta där på kvällarna går inte min fru med på, konsol blir en bra kompromiss. Men ändå svårt att välja, Game Pass verkar ju lovande och ett bethesdafan sen Morrowind, så lutar åt Xboxhållet denna gången. Hur resonerar ni?

Medlem

Besviken på releaselineup, men alltid kul med ny hårdvara.
Kostnaden för en ny konsol vart ~7:e år är försumbar i den stora konkursen, så varför inte?

Taggad på att se om dom nya kontrollerna är något att ha, ssdn verkar ju göra saker åt laddtider samt hopps att detta eviga ”kopierar & installerar” som lätt kan ta en halvtimme när man ska uppdatera ett spel är löst...

Ambassadör
Xbox

Är mycket pepp! Xbox går in väldigt starkt i nästa generation och det är väldigt spännande att följa. Kul att se dynamiken förändras lite


signatur

Jump in.

Avstängd

Jag tycker Xbox är mycket vänligare förr kommande generation.
För. Jag har alltid varit Sony vänlig.

Men denna generation känns det som Xbox är mindre giriga än Sony.
Men. Jag avvaktar lite till.
Men det lutar mkt åt Xbox för mig denna generation.

Medlem

Hoppat över en hel generations spelande så är sjukt peppad faktiskt
Det mesta ser bra ut faktiskt av vad som visats från Ps5
Förutom GODFALL, verkar helt värdelöst o kan inte fatta allt snack om detta
Kommer aldrig spela det och är 100 % säker på att jag inte kommer missa något

Skriv svar