Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Allt, även det mest vidrigaste.

Medlem

Kyckling Quesadilla med gräddfil, guacamole, och salsa som dipp. Faktiskt rätt roligt att tillaga i och med att man bygger dem i stekpannan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Baronova:

Ser gutt ut.
Är det smörstekta tortillas du kör med?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

@Baronova:

Ser gutt ut.
Är det smörstekta tortillas du kör med?

Stekte faktiskt i olja på ganska låg värme. Medan den ligger i pannan lägger jag på det jag vill ha (förstekt) kyckling, ruccola, mozarella, och finhackad chili. Vik ihop på mitten och låt den bli varm på båda sidorna, och se till att pressa ganska ordentligt med stekspade så att den blir kompakt och inte ramlar isär när du tar upp den och delar den.

Jag märkte också att det blir lättare att äta om kycklingen är hela filéer som man skivar tunt. Om du har mindre bitar kyckling ramlar innehållet ganska lätt ut.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Quesadillas är så jäkla guld. Enkelt och smarrigt. Brukar köra frukost-quesadillas ibland.

Medlem

Extra tid och frihet på veckodagar?

Flyttat inlägg till egen tråd.

Genväg:
#4030563


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ikväll blir det en enkel och god LCHF rätt som funkar bra i matlådan: Broccoligratäng med stekta extra fina delikatessköttbullar.

Recept på gratängen:

Broccoligratäng
500 gram broccoli
2 st ägg
3 dl ost, smakrik, riven
1 dl grädde
salt
peppar

1. Sätt ugnen på 225°. Skär broccolin i buketter och koka broccolin i 5 minuter i lättsaltat vatten så att de har en aning tuggmotstånd kvar. Låt broccolin sedan rinna av och lägg i en gratängform.

2. Blanda sedan ihop övriga ingredienser i en bunke och häll blandningen över broccolin. Gratinera i 15 minuter i ugnen tills osten fått en fin färg.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

En återkommande rätt för mig och sambon som alltid slinker ner.

Aglio e olio

2 portioner
1 pkt färsk spaghetti (250g)
1 dl olivolja
1 nypa chilipulver
6 st tunt skivade vitlöksklyftor
1 dl färsk persilja
Parmesanost
Citronsaft
(100g tärnad halloumi)

Koka pastan
Fritera vitlöksskivor i olivoljan med chilipulver tills de blir lätt gyllene, bränns de blir det bittert.
Lägg över kokt pasta i pannan tillsammans med finhackad persilja, en halv dl pastavatten och några droppar citronsaft. Blanda rejält.
Servera med nyriven parmesan, salt och peppar.

Jag brukar vilja ha lite mer sälta och en extra konstistens så brukar steka 100g tärnad halloumi ihop med vitlöken, blir sjukt gott.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Inaktiv

Äggröra med soltorkad tomat, bacon, kruksallad, babytomat, lite fetaost, en chiliknäcke, kaffe och en skvätt blodapelsinjuice

Skribent

Korvstrognanoff med krossade tomater, grädde, lök, vitlök solo <--- Grymt att få vitlöken utan att behöva böka med klyftor och skit + starka kryddor.
Ris kokat med grönsaksbuljongstärning <--- Blir riktigt jävla bra smak på riset. Prova nästa gång.
Paprika och gurka samt en Festis jag hittade i utförsäljningshyllan igår. Helt ok faktiskt.

Medlem

Snabbmakaroner med riven ost och hot sauce...

Skribent
Skrivet av Jiminy:

Snabbmakaroner med riven ost och hot sauce...

Enkelt, snabbt, gott. I like it!

Medlem

åt nåt som jag har inte ätit sen man gick gymnasiet, vilket är 15 år sen ungefär

gorbys piroger!

smakade inte så gott som jag trodde men inte fan var man en finsmakare på 18 bast

Medlem

Choklad-kokosglasstårta

Perfekt när man vill bjuda på något utan grädde eller ägg.

5 portioner
5 minuter att laga, 1 timma att vänta

Du behöver
- 400g Kokosgrädde (1 burk Kung Markattas)
- 0.75 dl socker
- 0.75 dl kakao

Bonus
- lite vaniljextrakt eller liknande
- frysta bär och marshmallows för dekoration

Tillagning
1. Blanda ihop allt i en plastdunke,
2. Täck med lite plast och ställ bunken i frysen
3. Vänta en timma
4. KLART.

Servering
1. Ställ dunken i mikron, defrosta i 1 minut
2. Häll ut tårtan i en djup tallrik och dekorera

Kommentar
Den blev vrålgod!
- Hela familjen älskar den!
- Pupillerna är blåbär btw.

Bonus

Tårtan blir ännu knasigare vid servering:

Originalreceptet hittades på Kungmarkatta.se
Sno receptet, remixa och dela din skapelse!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Så, vad lagar ni för gutt den här söndagen?

Jag och frugan kör vidare med:
”Två storkok på söndan, fri hela veckan”-strategin.

- Hon slängde ihop en Shepherd’s pie och
- jag har en Schweizerfärs i ugnen.

Två timmars jobb, 4-6 timmars frihet i veckan.
- Vi fick dessutom sy-energier ifrån att vi kunde hacka upp all lök på en gång samt att ugnen redan va uppvärmd och klar när jag skulle köra in mitt storkok!

Nu slipper vi handla, laga mat och diska i några veckodagar framöver!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

åt nåt som jag har inte ätit sen man gick gymnasiet, vilket är 15 år sen ungefär

gorbys piroger!

smakade inte så gott som jag trodde men inte fan var man en finsmakare på 18 bast

Deluxe edition:

Tillaga i ugn istället för mikro.

Tillsätt en eller flera strängar hamburger dressing över köttfärsen på pirogen.

Ät och ”njut”!


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Inaktiv

Körv

Inaktiv

Crêpes fyllda med citron/pepparkyckling, feta och lök

På sidan testade jag en äppelchutney jag gjorde tidigare idag. Den bör stå på sig några veckor men funkar absolut redan idag. Behöver en mindre stekpanna så mina crêpes inte blir så gigantiska. Sen har jag en halvkass ugn så jag får inte den där krispiga ytan på toppen. Men smakerna satt

Medlem

Bakade pizza, det blev gott, trots hål i botten.

Inaktiv

Lasagne på köttfärs, pesto, soltorkad tomat och mozzarella

Medlem

Kebab i bröd fick de bli efter dagens barnkalas, imorrn blir de att bygga ihop Lego Super Mario

Medlem

Hemmalagad Pho!

Visserligen från i går; friday is thai day!

Medlem

Vi fortsätter med framgångsreceptet:

Två storkok på söndan, fri hela veckan!!!

1. Stekt Köttfärs med bacon+svamp (jag)
2. Kycklingsoppa (frugan).

Det här är vad som är över efter alla fyra käkat.
Vi har dessutom frysta lunchlådor ifrån förra veckans storkok, samt en laxsoppa ifrån igår! Behöver inte laga något på flera dagar nu! Freedom! Freedom!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Bakfylle-gyrostallrik!

Köper ”Schysst Käk” gyroskött (troligtvis godaste alternativet till att göra det själv förutsatt man kan laga mat dvs. Hemmagjort är inte alltid bäst bara för att det är hemmagjort!) och friterar pommes i actifryern.

Skivad silverlök, gurka och vitost på samt en jefla massa vitlökssås!

Ett stort glas coca cola med isbitar också!

Perfekt mot baksmälla

Medlem

Det blev stekt Uer och rödtunga med kokt färskpotatis grillade plommontomater och röd+gul paprika lite rotfrukter och fänkål med smörkokta småmorötter och sockerärtor och fänkålskräm
glömde såklart fota den...

Medlem

@Dragonflame:

Det där lät superavancerat!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

@Hanzo
Faktiskt inte.. lite pilligt var det ju men det är bara roligt
fänkålskrämen är bara 100g creme bonjour och ca 150g grillade fänkåls kuber en grillad vitlöksklyfta lite salt och lite citron och på med stavmixern
jag äter färsk fisk varje helg

Medlem

Igår blev det halloumiburgare med grejer i och avokadokräm

Medlem

Söndag i dag; alltså långkok. I dag skulle det lagas hemmagjorda gyros.
Först marinerades ca 1,5Kg fläskkarré:

Därefter monterades den på spett:

Och tillagades:

När den var färdig strimlades den:

Och när allt var färdigt:

Serverades den i små tortillas med lämpliga tillbehör:

Resultat:

Medlem

Blev japanskt igår!

Gyozas (hemmagjorda av kyckling och köpta degskivor)
Edamame samt ris med grillade sesamfrön och salladslök + teriyakiliknande sås till riset (brukar strö sesam och salladslök på riset och ringla sås över. Asgött!)

Wasabi (tyvärr inte äkta då de rötterna jag köpte hem från Japan senast redan är slut och det blev tyvärr ingen resa i år)

Patenterad soya-mix att dippa gyozan i.

Enkelt och löjligt gott! Ger en liten Japan-feeling när man saknar sig tillbaka

Inga foton förrän man kan skicka direkt från telefonen till forumet. Pallar inte mecka med Imgur osv...)

Skriv svar