đčïž FZ Game Jam 2020
Ett stealth roguelike spel dÀr man smyger runt i era kontor och saboterar kaffemaskinerna utan att Äka fast. Kanske ha ett par karaktÀrer att vÀlja mellan med olika special abilities? Helenius som en guard post vid datorn och en Jocke med extremt hög aggro range?
Det Àr inte ett tema
Om det inte visar sig att kontoret Àr flyttat till mÄnen och man mÄste hitta en nyckel som Àr gömd i en kaffemaskin för att fÄ upp en dörr till ett förrÄd sÄ man kan fÄ tag i en Rocket Launcher, vilket Àr det enda vapnet som kan döda Calle. Calle i sin tur Àr en sÄn dÀr lÀskig typ som t.ex. i Amneia eller Clocktower och dödar den egna karaktÀren pÄ sÀtt som bryter mot fysikens lagar.
Dag 1: DÄ Àr min resa igÄng. Jag har ingen erfarenhet nÀr det kommer till spelutveckling men har en del kunskap om programmering. Idag har jag beslutet mig för vilket program jag ska anvÀnda, vilket blev Godot. Jag hade en idé att göra ett fz-manager-spel men skrotade den redan innan jag började. Jag tror jag hade kunnat göra ett bÀttre manager-spel Àn den idéen jag kör pÄ nu, men kÀnde att det inte innehöll de steg jag ville lÀra mig. Vad det blir istÀllet fÄr ni, möjligtvis, se om en mÄnad.
SÄ efter en dag med tutorials och dokumentlÀsande har jag nu skapat mappen i vilken spelet kommer utvecklas. Utvecklar-dagen slutade med strömavbrott. NÀr detta skedde hade jag lyckats fÄ igÄng de grundlÀggande rörelsefunktionerna av spelarkaraktÀren. FÄr se om jag hinner fÀrdigt inom tidsramen.
Dag 2: TitelskÀrm och första nivÄn (av planerade fem dÀr varje nivÄ Àr ett eget litet minigame) tillrÀckligt klar för att gÄ vidare. FÄr medge att jag tjuvstartade med att börja rita grafik tidigare i veckan. Har lagt ner orimligt mycket tid pÄ detta hitills, fÄr hoppas att det kan hÄlla i sig
HÀr bygger vi en mÄnraketkastare, hur gÄr det för er?
skulle vara kul att se vad ni hunnit göra hittills
Jag kommer nog med skicka in ett bidrag om jag hinner. Kom pÄ en rolig ide
Det finns 4 nyckelord nu men i texten stÄr det att det ska vara 3, menar ni att man ska ha med minst 3 av dom 4 eller mÄste alla 4 vara med?
De Àr helt valfria, se dem som inspiration. Sen fÄr man sÄklart ett plus i kanten om man anvÀnder dem. Den fjÀrde Àr ganska sjÀlvförklarande
De Àr helt valfria, se dem som inspiration. Sen fÄr man sÄklart ett plus i kanten om man anvÀnder dem. Den fjÀrde Àr ganska sjÀlvförklarande
Om man har med calle som nyckelord, fÄr man ta med din bild frÄn forumet och ha med i spelet?
Om man har med calle som nyckelord, fÄr man ta med din bild frÄn forumet och ha med i spelet?
@Morti Skulle va roligare om du ritar ett fint portrÀtt av Calle istÀllet för att ta en rippad bild. Ett program jag rekommenderar Àr Paint
https://i.imgur.com/OXDGc08.png
En mycket tidig mockup i photoshop i ett försök att fÄ nÄgon kÀnsla för karaktÀrerna och miljöns design. SÀger dock inte sÄ mycket om spelet i sig sÄ lÀs inte in i bilden för mycket
Ălskar designen pĂ„ Calle!!
Om man har med calle som nyckelord, fÄr man ta med din bild frÄn forumet och ha med i spelet?
Klart du fÄr. Mitt fejs stÄr till ditt förfogande.
https://i.imgur.com/OXDGc08.png
En mycket tidig mockup i photoshop i ett försök att fÄ nÄgon kÀnsla för karaktÀrerna och miljöns design. SÀger dock inte sÄ mycket om spelet i sig sÄ lÀs inte in i bilden för mycket
AlltsÄ, jag Àr redan kÀr!
Noll erfaranhet av spelutveckling mer Àn att jag börjat försöka lÀra mig Unity tvÄ-tre gÄnger för att snabbt ge upp. SÄ det hÀr kÀnns perfekt för mig att Àntligen fÄ Àndan ur och göra klart nÄgot.
Kan ju dela med mig av mitt första försök att fÄ spelarkaraktÀren att vÀnda sig Ät det hÄll man gÄr:
BestÀmde mig för att fÄ karaktÀren att vÀnda sig mot musen istÀllet, med stor framgÄng:
Noll erfaranhet av spelutveckling mer Àn att jag börjat försöka lÀra mig Unity tvÄ-tre gÄnger för att snabbt ge upp. SÄ det hÀr kÀnns perfekt för mig att Àntligen fÄ Àndan ur och göra klart nÄgot.
Kan ju dela med mig av mitt första försök att fÄ spelarkaraktÀren att vÀnda sig Ät det hÄll man gÄr:
https://i.imgur.com/dkdJG6Y.gif
BestÀmde mig för att fÄ karaktÀren att vÀnda sig mot musen istÀllet, med stor framgÄng:
https://i.imgur.com/ozKTjkY.gif
Varför sÄg det dÀr sjukt grymt ut? FÄr Paper Mario-vibbar!
Varför sÄg det dÀr sjukt grymt ut? FÄr Paper Mario-vibbar!
Hahah. Ja lite kul Àr det iallafall. Kanske fÄr lÀgga tillbaks det framöver, ser bra mycket trÄkigar ut just nu nÀr jag "fixat" problemet.
https://i.imgur.com/OXDGc08.png
En mycket tidig mockup i photoshop i ett försök att fÄ nÄgon kÀnsla för karaktÀrerna och miljöns design. SÀger dock inte sÄ mycket om spelet i sig sÄ lÀs inte in i bilden för mycket
Noll erfaranhet av spelutveckling mer Àn att jag börjat försöka lÀra mig Unity tvÄ-tre gÄnger för att snabbt ge upp. SÄ det hÀr kÀnns perfekt för mig att Àntligen fÄ Àndan ur och göra klart nÄgot.
Kan ju dela med mig av mitt första försök att fÄ spelarkaraktÀren att vÀnda sig Ät det hÄll man gÄr:
https://i.imgur.com/dkdJG6Y.gif
BestÀmde mig för att fÄ karaktÀren att vÀnda sig mot musen istÀllet, med stor framgÄng:
https://i.imgur.com/ozKTjkY.gif
Mycket imponerande!
SjÀlv har jag inte ens hunnit öppna mitt projekt Àn, bara lite anteckningar.
MEN, mÄnga tankar och ideer finns pÄ plats.
Min primÀra utgÄngspunkt just nu Àr "hur upprörd skulle @Carl Johansson-Sundelius bli om jag gjorde X"...
@Klorixx: Jag Àr egentligen i planeringsfasen fortfarande men kunde inte motstÄ frestelsen att pÄbörja kodning och grafiken
Har just fÄtt ihop the basics som player movement och basic animationer. Tilesen Àr placeholder lÄnade frÄn ett annat projekt. Lite mörk bakgrund för att se benen men fÄr tweaka det sen
@Klorixx: Jag Àr egentligen i planeringsfasen fortfarande men kunde inte motstÄ frestelsen att pÄbörja kodning och grafiken
https://i.imgur.com/9KKGXDn.gif
Har just fÄtt ihop the basics som player movement och basic animationer. Tilesen Àr placeholder lÄnade frÄn ett annat projekt. Lite mörk bakgrund för att se benen men fÄr tweaka det sen
Ser sÄ sjukt gulligt ut. Vill spela nu! Ser verkligen fram mot slutresultatet.
LÀrde mig precis den hÄrda vÀgen att Unity inte har autosave. SÄ van vid att alla editors har det. Som tur Àr hade jag mest pillat med kod sÄ förlorade inte sÄ jÀttemycket nÀr Unity krashade och glömde bort ett par timmars jobb. Dags att gÄ tillbaka till ctrl+s spammet man ganska nyligen lyckats vÀnja sig av med.
Mycket imponerande!
SjÀlv har jag inte ens hunnit öppna mitt projekt Àn, bara lite anteckningar.
MEN, mÄnga tankar och ideer finns pÄ plats.
Min primÀra utgÄngspunkt just nu Àr "hur upprörd skulle @Carl Johansson-Sundelius bli om jag gjorde X"...
Min ribba Àr hög, men hur hög?
Dag 3: Tog paus frÄn kodningen ikvÀll. IstÀllet blev det att komponera musiken. Jag Àr lika mycket nybörjare av musik-skapande som spel-utvecklande. Men efter nÄgra timmar fick jag ihop en, enligt mig, trevlig melodi som troligtvis kommer spela i huvudmenyn. Jag började ocksÄ pÄ ambient musik som ska spela under spelets gÄng.
Kul att se/höra hur det gÄr för folk!
HÀr Àr en liten update pÄ mitt projekt, nu funkar raketkastaren och raketerna nÄgorlunda som jag vill. De exploderande Calleklonerna Àr dock placeholder Ät nÄgonting annat. Eller?
Vet ej varför gifen blev sÄ konstigt (o)flyt pÄ men jag orkade ej spela in igen. Jag lovar prestandan i spelet Àr bÀttre
Noll erfaranhet av spelutveckling mer Àn att jag börjat försöka lÀra mig Unity tvÄ-tre gÄnger för att snabbt ge upp. SÄ det hÀr kÀnns perfekt för mig att Àntligen fÄ Àndan ur och göra klart nÄgot.
Kan ju dela med mig av mitt första försök att fÄ spelarkaraktÀren att vÀnda sig Ät det hÄll man gÄr:
https://i.imgur.com/dkdJG6Y.gif
BestÀmde mig för att fÄ karaktÀren att vÀnda sig mot musen istÀllet, med stor framgÄng:
https://i.imgur.com/ozKTjkY.gif
Haha!
Vi Àr ett team pÄ 3 stycken som Àr med!
Team Trekraften!
VĂ€lkomna!
Kul att se/höra hur det gÄr för folk!
HÀr Àr en liten update pÄ mitt projekt, nu funkar raketkastaren och raketerna nÄgorlunda som jag vill. De exploderande Calleklonerna Àr dock placeholder Ät nÄgonting annat. Eller?
https://i.imgur.com/GZy8TUJ.gif
Vet ej varför gifen blev sÄ konstigt (o)flyt pÄ men jag orkade ej spela in igen. Jag lovar prestandan i spelet Àr bÀttre
Haha, det Àr sÄ vackert.
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Jag deltar! Oklart om jag kommer att ha tid att fÀrdigstÀlla nÄgot, men jag gör det jag hinner och orkar sÄ fÄr vi se om jag kommer med nÄgot resultat
Ett tips till de som Àr intresserade av att skapa ett spel men kÀnner sig övervÀldigade och inte vet hur eller vart de ska börja Àr att se över LibGDX.
LibGDX is a relatively low level, free, open source cross platform game development framework. The goal of the project is to assist you in creating games/applications and deploy to desktop and mobile platforms without getting in the way and letting you design however you like.
VÀldigt anvÀndarvÀnligt och vÀldokumenterat och det finns en stor mÀngd tutorials över en bred nivÄ pÄ Youtube etc. Rekommenderat IDE Àr exempelvis Eclipse.
Constants and variables
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Jag (homebrewed games) kör ett soloprojekt med titlen "Jesus easter adventure".