đŸ•č FZ Game Jam 2020

Medlem

LĂ„ter roligt. Är det tillĂ„tet att anvĂ€nda ett gammalt halvfĂ€rdigt hobbyprojekt och pusha det till fĂ€rdigt spel för jag har nog inte tid att bygga frĂ„n scratch?

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

LĂ„ter roligt. Är det tillĂ„tet att anvĂ€nda ett gammalt halvfĂ€rdigt hobbyprojekt och pusha det till fĂ€rdigt spel för jag har nog inte tid att bygga frĂ„n scratch?

Jag ser gÀrna att reglerna tas fram pÄ ett demokratiskt sÀtt men frÄn mig fÄr du tummen upp Jag ser detta som nÄgot av ett experiment som kanske kan bli ett Äterkommande event om det blir lyckat. Men som sagt personligen tycker jag det Àr ok dÄ det skulle vara roligt om sÄ mÄnga som möjligt fÄr chansen att vara med. FrÄgan Àr vÀl lite om vi ska ha nÄgot tema eller ej men det löser sig

Medlem

Med cirkus en mÄnad kvar till pÄsk sÄ kanske just pÄsk kan vara ett tema? Jag vet inte vad scopet bör vara, vilken tidsram det handlar om osv, bara ett förslag

ELF
Medlem

Skulle vara kul, men det slutar alltid med att jag lÀgger projektet Ät sidan för att jag fastnat eller tröttnat lite.

Har en roadmap (hemsida) som just nu Àr i designstadiet, men jag kommer ingen stans dÄ jag inte fÄr till en sak.
TÀnkte anvÀnda roadmapen för andra hobbyprojekt.

Men kan ju fundera pÄ saken.


signatur

www.fckdrm.com - DRM Ă„r 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hej medlemmar pÄ FZ! Finns det nÄgra andra spelmakare hÀr som skulle vara intresserad av att göra ett lokalt game jam hÀr pÄ FZ? Jag Àr helt öppen för att detta kan vara en dÄlig/onödig idé men om man inte kollar sÄ vet man inte. Jag tÀnkte mig upplÀgget nÄgot i stil med att vi röstar fram ett tema och kommer överens om en tidsram, typ 1-4 veckor max och sen fÄr alla som vill rösta pÄ bÀsta bidrag. Om detta lÄter intressant sÄ skriv gÀrna hÀr i trÄden sÄ fÄr vi se om det finns nÄgra sugna

Är gĂ€rna med men det Ă€r Ludum Dare 46 i april, 18:de-21:sta. https://ldjam.com/

Tycker att man skapar nÄgot helt nytt dÄ det ofast Àr den stora poÀngen med game jams, testa en idé man har eller bara fÄ experimentera. Ifall man fortsÀtter pÄ nÄgot gammalt sÄ finns en risk att du hamnar i samma hjulspÄr.

Skapa ett jam pÄ itch.io för att jag tror det Àr vÀldigt bra anpassat dÀr. DÄ kan vi Àven följa och bestÀmma lite mer konkreta grejjer.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Var lÀnge sedan jag gjorde ett JAM. Valde att gÄ Ät sÀkherhetshÄllet istÀllet för spelutveckling sÄ mina fÀrdigheter Àr minst sagt bristande Men ingen minns en fegis


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

LĂ„ter roligt. Är det tillĂ„tet att anvĂ€nda ett gammalt halvfĂ€rdigt hobbyprojekt och pusha det till fĂ€rdigt spel för jag har nog inte tid att bygga frĂ„n scratch?

Upp till arrangören att sÀtta reglerna sÄ klart men tanken med game jams brukar vara att allt ska göras under tiden det pÄgÄr. Man fÄr anvÀnda fÀrdiga verktyg och libraries sÄ lÀnge dessa finns tillgÀngliga för allmÀnheten.

Medlem

Det hÀr lÄter svinkul!
Jag jobbar med webbutveckling och har aldrig programmerat nĂ„got spel förut. Men det har ju alltid varit en dröm. Är det nu den ska gĂ„ i uppfyllelse?
Riktigt bra initiativ @anon_119148

Medlem

Har ett halvstort projekt som varit igÄng i nÄgra veckor nu. Har jobbat mycket med planeringen av det fram tills nyligen. Innan har jag anvÀnt mig mycket av trello vid planering men hittat ett annat roligt sÀtt att scrumma pÄ. MilaNote. Gratis versionen klarar upp till 100 notes eller vad man kallar dem.

Ska Àntligen börja göra lite mera gameplay saker efter att ha suttit o försökt strukturera upp allting och lösa nÀtverket. Ingen idée att börja ett projekt som skall vara nÀtverk och inte bygga in det i början av projektet, tycker det Àr alldeles för mekigt att börja grÀva i det nÀr man har en halvfÀrdig prototyp. Nu Àr nÀtverket igÄng och saker och ting kan börja skickas som det skall. Nu det roliga börjar.

Kan skryta med en första plats i SGA 2008Žs warm up tÀvling Mitt första projekt jag skrev i DirectX och i helt i C++, nu kör jag bara rakt igenom Unity och C#

Medlem

Dock tycker jag att det ska vara nÄgot svenskt tema för att det finns redan sÄ mÄnga internationella jams.
🇾đŸ‡Ș🇾đŸ‡Ș🇾đŸ‡Ș

Vore kul att vara med, men Àr lite datumberoende för min del. SÄ preliminÀrt ja?

Medlem

Tyckte detta lÀt sÄ kul att jag reggade ett konto bara för att svara. Kodar ett java spel just nu (libgdx), och upptÀckte att det dÀr med att rita spelresurser var bÄde svÄrt och tidskrÀvande. SÄ hade redan gÄtt och blivit sugen pÄ att prova göra nÄgot med ett litet team.

Medlem

Jag Àr gÀrna med!

SkÀgg.
10 Chambers

Har ni nÄgra förslag pÄ roliga teman man skulle kunna göra?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ni nÄgra förslag pÄ roliga teman man skulle kunna göra?

Jag hade ett gamejam pÄ en tÄgresa en gÄng, tema: Dating och Hitler. Det var roligt. TvÄ mÀsterliga spel blev resultatet fyra timmar senare

Killmonday Games
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ni nÄgra förslag pÄ roliga teman man skulle kunna göra?

Ett stealth roguelike spel dÀr man smyger runt i era kontor och saboterar kaffemaskinerna utan att Äka fast. Kanske ha ett par karaktÀrer att vÀlja mellan med olika special abilities? Helenius som en guard post vid datorn och en Jocke med extremt hög aggro range?


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ni nÄgra förslag pÄ roliga teman man skulle kunna göra?

Frag Zone?

OT:
Jag brukar föredra teman som man mÄste tÀnka utanför boxen. Typ. "Du styr vÀrlden inte spelaren", "Du börjar i slutet"


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av bloat:

Ett stealth roguelike spel dÀr man smyger runt i era kontor och saboterar kaffemaskinerna utan att Äka fast. Kanske ha ett par karaktÀrer att vÀlja mellan med olika special abilities? Helenius som en guard post vid datorn och en Jocke med extremt hög aggro range?

Det Àr inte ett tema

Killmonday Games
Skrivet av Nioreh:

Det Àr inte ett tema

NĂ€ det var det inte, sant! FZ som tema vore ju roligt i stort sett


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Jag Àr pÄ!

PÄminner mig om nÀr Svenska PC Gamer hade en tÀvling(?) för spel gjorda i Klick n Play dÀr vinnarna fick vara med pÄ en special CD. Kommer ihÄg spelen Svennes Island och Vietnam 2000 ^^

Ser fram emot alla bidrag om detta blir av! Att starta upp ett okĂ€nt jamspel Ă€r bĂ€ttre Ă€n att öppna paket pĂ„ julafton 😆


signatur

no remorse

Inaktiv

Jag gillar tanken att spelen bör ha nÄgon sorts koppling till FZ samt pÄsk passar ju bra om vi vill sÀtta deadline dÀromkring.

Frilansare

Fan vad kul detta verkar! Tummen upp till alla som ger sig in i experimentet, och till trÄdskaparen!

Frilansare
Skrivet av Kvadruppelmas:

Jag Àr pÄ!

PÄminner mig om nÀr Svenska PC Gamer hade en tÀvling(?) för spel gjorda i Klick n Play dÀr vinnarna fick vara med pÄ en special CD. Kommer ihÄg spelen Svennes Island och Vietnam 2000 ^^

Ser fram emot alla bidrag om detta blir av! Att starta upp ett okĂ€nt jamspel Ă€r bĂ€ttre Ă€n att öppna paket pĂ„ julafton 😆

Svennes Island! KĂ€rlek!

Medlem

Jag Àr pÄ! NÀr kör vi igÄng?

Inaktiv
Skrivet av Lasrod:

Jag Àr pÄ! NÀr kör vi igÄng?

VÀlkommen! Det Àr den stora frÄgan! Jag tÀnkte vi vÀntar nÄn dag eller sÄ för att fÄ in lite intresseanmÀlan sen blir nÀsta steg att komma överens om ett tema och en deadline. Jag hÄller pÄ att kolla upp itch.io som @Madridaren föreslog men hÄll koll hÀr i trÄden nÀrmaste dagarna för mer info

Inaktiv
Skrivet av bent toe:

Menar ni att trÀffas och brainstorma fram ett spel som ni sedan skall bygga?

UrsÀkta sent svar men menar online hÀr pÄ FZ, inte lokalt som att man trÀffas in en lokal. VÀldigt dumt skrivet av mig men har nu uppdaterat inlÀgget sÄ det bör vara tydligt

Det skulle förstÄs vara roligt att kunna samlas i en lokal och jamma över en helg eller sÄ men av praktiska skÀl och inte minst dessa virustider sÄ Àr det bÀst att vi interagerar med varandra över nÀtet

Inaktiv
Achievements och deadline

Nu har jag, @Carl Johansson-Sundelius och @Klorixx funderat lite pÄ upplÀgget och kommit fram till följande:
Anton (Klorixx) föreslog att vi kan anvÀnda oss av sk achievements, alltsÄ att vi föreslÄr ett par tingest som ska finnas i spelet varpÄ Calle gav exemplen "smör" och "rocket launcher". Det kan Àven vara spelregler som "Endast en knapp" eller "Nio liv". Det kommer sen i veckan dyka upp en poll i trÄden dÀr man kan rösta och de tre högst rankade blir Game Jamets achivements.

Startskottet för Game Jamet avfyras nu pĂ„ Fredag (20/3)! Man kan delta ensam eller i grupp. En avskild trĂ„d för de som söker grupp finner ni HÄR

SÄ lÄt höra alla pÄhittiga idéer sÄ röstar vi senare i veckan fram de tre bÀsta! (SjÀlvklart fÄr icke deltagande medlemmar Àven komma med idéer och rösta)

AvstÀngd

LĂ„ter bra! Är det bestĂ€mt hur lĂ€nge jammet kommer pĂ„gĂ„?

SkÀgg.
10 Chambers
Skrivet av Hordaland:

LĂ„ter bra! Är det bestĂ€mt hur lĂ€nge jammet kommer pĂ„gĂ„?

Vi tÀnkte oss fyra veckor. Det kÀndes lagom lÄngt men ÀndÄ inte eoner av tid.

AvstÀngd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tÀnkte oss fyra veckor. Det kÀndes lagom lÄngt men ÀndÄ inte eoner av tid.

LÄter bra för egen del. DÄ har man lite tid att polera ocksÄ.

Skriv svar