Playstation VR hjälp, suddigt.

Medlem
Playstation VR hjälp, suddigt.

Hej, jag har nyss skaffat mig en ps4 pro (har en vanlig också) och vr (v2) med camera utöver headsetet. Jag behöver lite hjälp för det är suddigt. Jag har kopplat allt rätt så vit jag vet. Jag är närsynt (har svårt att se på avstånd). Det blir skarpare när glasögonen är på men fortfarande lite små suddigt då jag använder headsetet. Har någon något förslag eller hjälp att ge? Skulle uppskattas.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Jag vet inte riktigt vad du menar med suddigt, det är tyvärr ingen skarp bild inne i PS4:ans VR. Den är billig av en anledning. Jag har testat både PSVR och HTC Vive Pro och skillnaden var gigantisk. DIRT Rally PS4 var tex outhärdligt eftersom bilden var så grötig och lågupplöst.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Det kan vara oturligt också att dina ögon inte är perfekt i linje med linsernas sweetspot, det brukar oftast inte vara några problem men kan tänka att har man dålig syn så blir det värre.
Det du kan göra är att justera upp och ner för att få bilden skarp jag tror inte PSVR headsetet har nån funktion att flytta linserna ?

Sen är det inte helt perfekt skärpa heller, som sagt det kräver "bättre/dyrare" headset (som itne finns till PS då)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni har rätt, det är sant att "bättre/dyrare" headset ger bättre bild, men med tanke på priset så är jag nöjd och lite suddighet kan jag acceptera. Jag tycker att det är fascinerande att kunna vända huvudet i ett spel och se rummet man är i på så sätt, väldigt maffigt för en vr nybörjare. Tack för hjälpen, hoppas att PS5 har bättre vr. Kör numera mest konsol. Vad jag sett har dom ingen funktion för att flytta linserna. En än gång, tack för input och hjälp. Någon som vet ett ps4 vr spel som "utnyttjar" kapaciteten så gott det går? Bra anpassat och så till vr.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Skönt att du har lite suddigt, jag kände mig helt blind med PS VR jämfört med Vive & Rift.

Medlem

Ja, VR är magiskt. Testat flera olika spel, vid olika tillfälle men äger tyvärr inte en headset hemma då jag inte vill spela i 1.5x1.5m utrymme som jag har just nu. Jag vill kunna ta 1-2 steg åt alla håll och inte vara orolig över att slå sönder min skitdyra tv eller mot en möbel och paja kontrollen. Det får tyvärr vänta tills jag bor större.

Häng på denna subreddit för tips och inspiration. Det är också bara att googla "best psvr games". Lycka till!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

STÄLL IN IPD.
Du har fullföljt hela installationen korrekt?
All hårdvara bör vara på rätt plats iom att du har fått igång headsetet.
Du ska även gå igenom headsetet installation. Där får du både kalibrera kameran mot headset och ställa IPD (distans mellan pupiller).
Utöver det så är headsetet rätt känsligt för hur det sitter på skallen. Dra det åt lite olika håll så kommer du se ett skärpan justeras. I periferin kommer du inte kunna få det bra dock, men i mitten kan du hitta en sk sweet spot.

SPEL:
Blood & truth
Beat saber
Shooty fruity
Är tre spel som är väldigt nybörjarvänliga där du antagligen slipper bli spyfärdig 🤣

Medlem

Tack för föreslagen Kaffeglass. Jag hade glömt att ställa in det med ögonen, blev lite bättre, tack. Jag har inget problem med spyfärdighet, vad jag vet eftersom det var Blood & truth jag körde som gav mig en vow upplevelse. Verkar inte vara så känslig för vr eftersom jag kollat på en film och spelat blood & truth utan att känna något. Tack Dohman för subreddit länken och det lycka till. Jag har personligen lyckats bryta sönder två metall bord jag köpte på rusta, genom att min matta inte hade något halk skydd (dom är totalt sneda nu, jag fick dock ett bastant blåmärke eller rättare sagt två ). Man meets metal, man won. :D. Jag förstår därför vad du menar med utrymme, en skitdyr tv eller en ordinär phillips 4k tv, vill man inte paja.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Beat saber är nästan ett måste
Astrobot eller vad det heter var ett spel jag och 2 kompisar spelade och hade kul med, är gjord för fler spelare där en har headset och andra kontroll.

Ang "spyfärdighet" så klarar man sig i spel där man står stilla/sitter utan att blå dålig så är man en bra bit på vägen.
Nästa steg är att klara smooth locomotion.
Jag vet dock inte vilka (om det finns till PS) som har det då jag bara spelat såna spel på PC.
Viktigt att sluta direkt man bötjar känna sig dålig och inte försöka "pusha sig" vidare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack molotov, ska köpa det nästa månad. Astro bot rescue? Ska också införskaffas, jag kan köra kontroll och en vän ska få testa på headsetet (tror att han kommer uppskatta upplevelsen). Spel som använder smooth locomotion för ps4 verkar tyvärr inte vara en grej. Jag kanske klarar mig extra bra när det kommer till vr eftersom jag hängt med min fader som ung (han kör lastbil) i lastbilen?. Mm, inte värt att köra vidare om man börjar känna sig dålig, vem vet om man ändar upp vid toan. Molotov, är det en bild från första Call of Duty som du har som profilbild?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Molotov, är det en bild från första Call of Duty som du har som profilbild?

Nej det är från Battlfield 1942


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ah, mitt misstag. Missade Battlefield 1942, mitt första Battlefield var 2:an (grymt att köra med en vän). Trodde det var en soldat från CoD då man stormar en stadsmiljö efter att man lämnat en båt.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

1
Skriv svar