Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Medlem
Skrivet av N_micke:

Hur är det, går det för en som inte kvalar in som elitspelare utan som halvkass att lära sig och ta sig igenom spelet? Ser onekligen spännande ut men känner mig lite avskräckt samtidigt

Mitt första soulsborne spel. Dvs inte spelat dark souls eller liknande innan. Jag är inte heller en av dom som brukar vars bäst bland polarna på spel. Sekiro går ganska bra för mig. Mkt stealth och mkt planering men sen lär man sig ganska snabbt hur vissa gubbar funkar. Rätt go känsla när man inser att man har full kontroll på en situation man innan tänkte ”ööööh ok?”. Jag har inte nötat sönder mig i fighter flera timmar för att klars nått. När det är för svårt går jag någon annanstans och spelar och nästa gång man är tillbaka har man kanske en ny skill eller två plus att man har bättre förståelse för spelet.

En sak du skall ha med dig om du bestämmer dig för att spela det är att många fighter bygger på att attackera mkt och blocka mkt. Första instinkten kan vara att ducka, hoppa, backa och peta in något slag då och då. Det tar tid och är lite svårare så. Våga va in their face.

Medlem
Skrivet av Govein:

Mitt första soulsborne spel. Dvs inte spelat dark souls eller liknande innan. Jag är inte heller en av dom som brukar vars bäst bland polarna på spel. Sekiro går ganska bra för mig. Mkt stealth och mkt planering men sen lär man sig ganska snabbt hur vissa gubbar funkar. Rätt go känsla när man inser att man har full kontroll på en situation man innan tänkte ”ööööh ok?”. Jag har inte nötat sönder mig i fighter flera timmar för att klars nått. När det är för svårt går jag någon annanstans och spelar och nästa gång man är tillbaka har man kanske en ny skill eller två plus att man har bättre förståelse för spelet.

En sak du skall ha med dig om du bestämmer dig för att spela det är att många fighter bygger på att attackera mkt och blocka mkt. Första instinkten kan vara att ducka, hoppa, backa och peta in något slag då och då. Det tar tid och är lite svårare så. Våga va in their face.

Jag tackar för svaret


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Quake-konnässsör

@N_micke: Absolut går det att spela! Tycker spelet lär en funktionerna riktigt bra och det är bra kontroller. Visst man kommer dö ofta mot bossarna, men det är det som är vitsen också. Varje död har en mening, man lär sig bossarnas mönster och på så vis kan man besegra dem.

Om du är intresserad så köp det, det är värt resan genom spelet.

Kom ihåg att man kan springa oändligt länge, och det är väldigt användbart i striderna. Kameravinkeln kan ibland vara din värsta fiende när man slåss nära väggar.

Releasehästryttare

Tror jag kastar in handduken, snake bröderna satte stopp för mitt äventyr.
(försökt nu i 3 dagar på dem utan att ens få ner dem förbi första livet)

From software vann denna runda, förhoppningsvis blir deras nästa spel lättare.

Medlem
Skrivet av almblad:

@N_micke: Absolut går det att spela! Tycker spelet lär en funktionerna riktigt bra och det är bra kontroller. Visst man kommer dö ofta mot bossarna, men det är det som är vitsen också. Varje död har en mening, man lär sig bossarnas mönster och på så vis kan man besegra dem.

Om du är intresserad så köp det, det är värt resan genom spelet.

Kom ihåg att man kan springa oändligt länge, och det är väldigt användbart i striderna. Kameravinkeln kan ibland vara din värsta fiende när man slåss nära väggar.

Tack!

Lutar åt ett köp men tar mig en funderare och kollar runt lite mer, total spelbrist för stunden så behöver få mig något.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Releasehästryttare

@N_micke: Undvik det! Visst finns det stunder som är bra, men frustrationen är betydligt större i detta spel.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tror jag kastar in handduken, snake bröderna satte stopp för mitt äventyr.
(försökt nu i 3 dagar på dem utan att ens få ner dem förbi första livet)

From software vann denna runda, förhoppningsvis blir deras nästa spel lättare.

Skrivet av Devan:

@N_micke: Undvik det! Visst finns det stunder som är bra, men frustrationen är betydligt större i detta spel.

Meeen! Säg inte så när jag nästan lyckats bestämma mig för ett nytt spel!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Devan:

Tror jag kastar in handduken, snake bröderna satte stopp för mitt äventyr.
(försökt nu i 3 dagar på dem utan att ens få ner dem förbi första livet)

From software vann denna runda, förhoppningsvis blir deras nästa spel lättare.

Ska inte säga för mycket, har inte spelat det själv än

Releasehästryttare

@kaealy: LOL, I fucking knew it!

Visste att nån skulle säga Git gud om jag skrev det jag gjorde

Medlem
Skrivet av Devan:

@kaealy: LOL, I fucking knew it!

Visste att nån skulle säga Git gud om jag skrev det jag gjorde

(fick googla va fasen det betydde)


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

@kaealy: LOL, I fucking knew it!

Visste att nån skulle säga Git gud om jag skrev det jag gjorde

Git gud, scrub.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

@Devan:

Well if everyone else is doing it.....

Tråddemonen
Testpilot

Tänkte att jag skulle dela med mig lite klipp på hur jag har klått några bossar, vissa behöver man inte vara fullt utrustad för.

Long-arm Centipede Giraffe

Tråddemonen
Testpilot

Lady Butterfly

Releasehästryttare

@Zimpan: lady butterfly är enda bossen jag klarade på första försöket, alla andra tog 10+ försök.

Varför gjorde du två inlägg btw?

Medlem
Skrivet av N_micke:

Meeen! Säg inte så när jag nästan lyckats bestämma mig för ett nytt spel!

Haha har inte mött dom/den bossen så blir också lite rädd. Dock har jag lirat 22h hittills och jag har 2 olika bossfighter i varsin riktning samt ett outforskat område. Skulle jag köra fast där jag är har jag ändå haft roligt nästan lika länge som god of war. I värsta fall får man YouTubea en ”how to beat”-guide som kommer säga samma som vanligt... ”dubbelhoppa i ansiktet på folk som grabbar dig för extra posture dmg.”. Guld värt i vissa fighter. Och även att tänka på att man tradear slag. Slå tills fienden deflectar/parerar (alltså inte vanlig block). Det är en signal att det är din tur att börja blocka och försöka deflecta. Men att du får en deflect betyder inte nödvändigtvis att det är din tur att slå igen. Ingen gyllene regel men du kommer långt på detta.

Som referens har jag alltså 22h på 3 riktiga bosssar (dödade) och då har jag inte lagt överdrivet mkt tid på bossarna. Dock lagt ca 2h på att grinda extra guld/exp.

Du får mer än gärna hojta till om du köper spelet och undrar något. Jag är långt ifrån ett Pro men villig att försöka hjälpa till

Medlem
Skrivet av Govein:

Haha har inte mött dom/den bossen så blir också lite rädd. Dock har jag lirat 22h hittills och jag har 2 olika bossfighter i varsin riktning samt ett outforskat område. Skulle jag köra fast där jag är har jag ändå haft roligt nästan lika länge som god of war. I värsta fall får man YouTubea en ”how to beat”-guide som kommer säga samma som vanligt... ”dubbelhoppa i ansiktet på folk som grabbar dig för extra posture dmg.”. Guld värt i vissa fighter. Och även att tänka på att man tradear slag. Slå tills fienden deflectar/parerar (alltså inte vanlig block). Det är en signal att det är din tur att börja blocka och försöka deflecta. Men att du får en deflect betyder inte nödvändigtvis att det är din tur att slå igen. Ingen gyllene regel men du kommer långt på detta.

Som referens har jag alltså 22h på 3 riktiga bosssar (dödade) och då har jag inte lagt överdrivet mkt tid på bossarna. Dock lagt ca 2h på att grinda extra guld/exp.

Du får mer än gärna hojta till om du köper spelet och undrar något. Jag är långt ifrån ett Pro men villig att försöka hjälpa till

Ja jag får nog fasen ge mig på detta trots allt. Får bli ett köp efter jobb tror jag. Lär behöva tips och råd isf

Det är alltså bossarna som är jävligast, resten är utforskande och hanterbara fiender?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Ja jag får nog fasen ge mig på detta trots allt. Får bli ett köp efter jobb tror jag. Lär behöva tips och råd isf

Det är alltså bossarna som är jävligast, resten är utforskande och hanterbara fiender?

Spännande!

Bossarna och minibossar är jävligast. Minibossarna är enklare i sina movesets så dom kan ofta lista ut alternativt komma tillbaka till senare. Många av dom går att springa förbi men finns en del som måste klås för att kunna komma vidare. Finns nästan alltid (eller kanske alltid alltid?) ett sätt att ta deras första ”prick” stealthy. Du kommer fatta vad jag menar med ”prick”. Kör du fast på fom är en guide lätt att hitta och lära sig.

Utforskandet och hanterandet av vanliga fiender är inga problem. Svårt ibland men kommer inte stoppa dig.

Spoilerfree tips inför starten då de första timmarna kan va rätt svåra.
1. Hirata. Du hittar dit tidigt men det blir jävligt svårt i slutet. Kör så långt som möjligt och sen kom tillbaka senare.
2. Mikiri skillen kommer användas genom hela spelet. Lika bra att skaffa tidigt. Trycka bara ”B”(?) för att motarbeta ”röda” stickattacker och även ”stick-sparkar”. Dvs thurst-attacker. Alla röda attacker är dock inte thurst.
3. Stealth äger. ”Stealtha bättre”-skills kanske låter tråkigt men är värt guld. Behöver nog inte rusha till dig dom men klart värt att ha senare.
4. Guld och exp halveras när du dör helt. Exp faller inte under den nivå/skillpoint du nått. Lägg pengar på guldpåsar innan du börjar nöta miniboss/boss.

Tråddemonen
Testpilot

@Devan: Tog flera försök för mig med Butterfly eftersom att jag körde igenom hela minnet fram till henne efter att jag fick klockan. Så jag gav mig på bossen alldeles för tidigt utan en enda uppgradering i liv och Attack Power. Gjorde två inlägg eftersom att jag laddade upp andra videoklippet medans jag postade det första, visste inte hur lång tid det skulle ta att ladda upp ett 8mins klipp här hemma.

Medlem
Skrivet av Govein:

Spännande!

Bossarna och minibossar är jävligast. Minibossarna är enklare i sina movesets så dom kan ofta lista ut alternativt komma tillbaka till senare. Många av dom går att springa förbi men finns en del som måste klås för att kunna komma vidare. Finns nästan alltid (eller kanske alltid alltid?) ett sätt att ta deras första ”prick” stealthy. Du kommer fatta vad jag menar med ”prick”. Kör du fast på fom är en guide lätt att hitta och lära sig.

Utforskandet och hanterandet av vanliga fiender är inga problem. Svårt ibland men kommer inte stoppa dig.

Spoilerfree tips inför starten då de första timmarna kan va rätt svåra.
1. Hirata. Du hittar dit tidigt men det blir jävligt svårt i slutet. Kör så långt som möjligt och sen kom tillbaka senare.
2. Mikiri skillen kommer användas genom hela spelet. Lika bra att skaffa tidigt. Trycka bara ”B”(?) för att motarbeta ”röda” stickattacker och även ”stick-sparkar”. Dvs thurst-attacker. Alla röda attacker är dock inte thurst.
3. Stealth äger. ”Stealtha bättre”-skills kanske låter tråkigt men är värt guld. Behöver nog inte rusha till dig dom men klart värt att ha senare.
4. Guld och exp halveras när du dör helt. Exp faller inte under den nivå/skillpoint du nått. Lägg pengar på guldpåsar innan du börjar nöta miniboss/boss.

Jag tackar för tipsen! Ser med viss oro fram emot att börja spela det.

Update: Köpt, hemma på lunch och startade nedladdningen.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Lite drygt 20h in i spelet och måste bara säga WOW! Helt fantastiskt spel ack svårt som bara den ibland men det gäller att inte ge upp. Som andra har nämnt så kan man nästan alltid "gå åt ett annat håll" om man fastnat på en fiende eller ett område. Detta har jag gjort stundtals och när man återkommer lite starkare lyckas man
Har spelat ds1,2,3 och bloodborne och jag vågar säga att detta har jag haft mest roligt med!!

Medlem
Skrivet av N_micke:

Jag tackar för tipsen! Ser med viss oro fram emot att börja spela det.

Update: Köpt, hemma på lunch och startade nedladdningen.

Hyyyype

Medlem

Ett tips jag kan komma med är att byta ut kontrollknapparna. Man kan skräddarsy "bindings" även på handkontrollen. Jag ändrade slag och deflect till "triggerknappsrna" och satte grapplinghook & protesen till rb/lb ist. Kändes mycket bättre

Medlem
Skrivet av Syltlöken:

Ett tips jag kan komma med är att byta ut kontrollknapparna. Man kan skräddarsy "bindings" även på handkontrollen. Jag ändrade slag och deflect till "triggerknappsrna" och satte grapplinghook & protesen till rb/lb ist. Kändes mycket bättre

Ja det är riktigt Nice. Jag lät det va som det är men testade först att byta runt lite. Märkte att jag hade monster hunter world i reflexminnet haha.

Skribent
Skrivet av N_micke:

Hur är det, går det för en som inte kvalar in som elitspelare utan som halvkass att lära sig och ta sig igenom spelet? Ser onekligen spännande ut men känner mig lite avskräckt samtidigt

Jag är på min höjd halvbra, och tycker det är riktigt kul. Visst fastnar man lite ibland, men man kan oftast komma på fungerande strategier om man tänker till lite. Helt klart värt att lira även om man inte är asbra på spel rent generellt.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Zimpan: lady butterfly är enda bossen jag klarade på första försöket, alla andra tog 10+ försök.

Varför gjorde du två inlägg btw?

Första försöket? Grymt!

Jag har försökt massor av gånger senaste dagarna men misslyckas gång på gång 💀. Har tappat räkningen... 🤪

Ja, jag vet... GIT GUD. Hur svårt kan det vara! 😂

Jag brukar sticka iväg till annat område emellanåt, kommer sedan tillbaka med någon ny skill eller nytt vapen och försöker igen... och misslyckas igen!

Himla lustigt det där. Jag menar, vid det här laget borde jag ha klarat av bossen. Men antagligen tänker jag fortfarande för mycket Dark Souls och rör mig därför på fel sätt. Det sitter liksom i ryggmärgen. Måste låta bli det och istället gå mera rakt på. Tänka Sekiro!

Men nu har åtminstone klarat av första ronden en gång så jag tror jag har det snart...

Medlem
Skrivet av Govein:

4. Guld och exp halveras när du dör helt. Exp faller inte under den nivå/skillpoint du nått. Lägg pengar på guldpåsar innan du börjar nöta miniboss/boss.

Jag önskar att jag hade vetat om tipset om guldpåsarna från start. Jösses vad mycket pengar jag hann förlora innan jag hittade tradern!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mikiri Counter, jösses. Tala om definitionen av risk/reward för de svårare fienderna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Om fiender har en längre kombo som avslutas med ett farligt slag så kan den vara riktigt lätt att få in. Tänk mycket på att fiender som använder vapen och attackera taktiskt håller olika stances innan de delar ut attacken, som kan vara en bra hint på ungefär vad för typ utav attack du kan förvänta dig vid det tillfället.

Dessa attacker kan ofta variera mellan hugg, sweeps och stick attacker.

Medlem

Inte kommit långt, hunnit dö en del, men känns lovande


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skriv svar