Roligare att köpa spel

Medlem

"Forumsnack: tröttnar man lättare på spel i vuxen ålder?"

Ja! Eller är nya spel sämre än förr?
Har man blivit mer kräsen?
Jag spelar också om gamla roliga spel.


signatur

autograph

Testpilot

Det är väl inte så konstigt om man har spelat mycket genom åren att man då har sett liknande saker tidigare etc. min lösning är att bli än mer kräsen med de spel jag väljer att lira.

Medlem

I mitt fall är det tidsbristen som avgör mer, förr spelade man igen spel även fast det inte kändes 100%. Med familj och jobb så slutar jag direkt när denna känsla kommer och tar upp nästa spel istället. Tror verkligen inte det är kvalitén på spelen som är sämre, började spelkärriären med Atari och 8-bit.

Medlem

I mitt fall har ålder inneburit mer pengar och möjlighet att köpa spel men mindre tid att lägga på dem. Därför blir det så att jag köper en massa intressanta spel och har inget behov av att spela dem igen, om det inte är något väldigt speciellt. Om jag spelar något igen så är det nog oftast för att återupppleva någon del igen men i flesta fall kanske det räcker med att söka upp det i youtube. Jag är dock något av en completionist dock, startar jag spela så spelar jag klart det.

Skribent

Problemet för mig är att tanken på att spela spelen är roligare än faktiskt spela spelen. Köper massvis och sedan samlar de vuirtuellt damm i Steambiblioteket och i hyllan vid PS4an.

Medlem

Brukar försöka mig på det där med självinsikt. Är detta ett spel jag kommer vilja/orka spela igenom. Är det inte det håller jag mig till de jag redan har som ligger och väntar. Känns meningslöst att fylla på en spelhylla som redan är så full att det skulle ta en mansålder att forcera.
Det släpps som sagt så mycket spel nu för tiden så får nervsammanbrott och tre livskriser bara vid tanken att behöva spela allt. Så nej tack, hellre tar jag ett välskapt spel som håller i längden så man slipper bruset. Mitt 15 åriga jag hade nog blängt av misstro på den som skrev det här och som inte kunde få nog av speltidningar och nya spelsläpp.

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Problemet för mig är att tanken på att spela spelen är roligare än faktiskt spela spelen. Köper massvis och sedan samlar de vuirtuellt damm i Steambiblioteket och i hyllan vid PS4an.

Know the feeling. Har ett gäng spel till PS4an som bara samlar damm eftersom jag lägger all vaken tid på wow, pubg och nu division 2 på PC

Medlem

Jag är väldigt kräsen vilka spel jag köper nuförtiden, så det blir mycket att kolla vad det är noga innan köp. Så det blir att man köper mycket mindre spel nu än vad man gjorde när man var yngre och hade mindre pengar ^^

Jag tenderar att köpa spel där det finns valmöjligheter hur man spelar dem, så mycket RPG, strategi och olika openworld spel. Spel där man kan fördjupa sig mer i, istället för linjära spel där det bara är att följa en väg.

Sedan vill man ju absolut undvika känslan av att man köper ett spel som man tappar intresse av efter ett par timmar.

Medlem

Tycker absolut som de flesta att spel var bättre förr i tiden, men jag förstår att det är nostalgi känslan som lurar hjärnan. Jag har ändock på äldre dar spenderat allt mindre pengar på spel och jag köper bara spel som jag verkligen tror på. Jag läser betyg och vad spelet handlar om, sen tittar jag på vad spelet har för betalmodell och vilken utgivare står för spelet. Sen väljer jag huruvida det är värt att köpa spelet eller inte.

Kan stolt säga att av de spel jag har installerat just nu på Steam så lyder följande:
Ultimate General: Civil War: 110 timmar
Wreckfest: 226 timmar
MudRunner: 68 timmar
Mount & Blade: Warband: 751 timmar

De är de spelen jag 'senast' köpt och jag känner att det har betalat sig väldigt bra! Att lägga till märke att alla de spelen är 'buy once'! Jag tror att det skapar spelgläjde när man inte känner sig luttrad av alla förbenade lootlådor eller P2W. Jag klarar inte heller av spel som har massor med 'help-tooltips' överallt. Känner att informationen man absorberar blir för mycket. Lägg därav till märke att dessa spel jag har nämnt saknar överväldigande information.

Kan iallafall känna glädje över att se fram emot Mount & Blade: Bannerlord om jag hinner få spela det innan jag dör på ålderns höst!

Just det, några bubblare som jag inte har lagt ned många timmar på eftersom man har spelat ut storyn och det finns inget 'sandbox' att fortsätta med är bl.a. Project Warlock, The Banner Saga 1, 2... Dessa spel tycker jag är välgjorda och trevliga att spela.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Jag känner likadant. Har diskuterat det med vänner och funderat en del. Men har kommit fram till att spelen var mycket bättre förr. Nu är det mycket fokus på marknadsföring och hype och mindre fokus på själva produkten. Lär inte förbättras heller då det tydligen finns folk som köper vilket skräp som helst. Säger inte att allt är kasst såklart men majoriteten av spelsläpp.

känns aldrig som att man får ett "helt" spel idag. Alltid ingame-köp, eller inplanerade DLC innan spelet ens har släppts. Värsta jag vet är betal-skins/loot crates. Förr låste man upp sådant genom att ex klara uppdrag. Nu betalar man sig igenom var o vartannat spel, därav blir upplevelsen dålig.

Inaktiv
Skrivet av Rackaren:

Men har kommit fram till att spelen var mycket bättre förr.

Håller inte med alls. Nostalgibrillorna som lurar där och inget annat. Förr hade man
nintendo 8bitars och 16bitars.

Det har sin charm helt klart men är inget jämfört med spel som wow, pubg, dos2,
last of us, god of war och liknande.

Som jag skrev till nån annan så var man ung och okultiverad. Allting var awesome och fett.
Felet många i dagsläget gör är att jaga den där känslan av ett nytt spel som aldrig går att få tillbaka för
konceptet tv-spel är inte NYTT längre. Nostalgi is a double edged sword !

Men men. Alla tycker olika

Medlem

Bra sida om ni vill se hur många timmar och värdet ni spenderat på varje spel:
https://steamdb.info/calculator/

https://steamdb.info/calculator/76561197990122715/?cc=us

Medlem
Skrivet av autograph:

"Forumsnack: tröttnar man lättare på spel i vuxen ålder?"

Ja! Eller är nya spel sämre än förr?
Har man blivit mer kräsen?
Jag spelar också om gamla roliga spel.

Tröttnar man lättare på spel i vuxen ålder?

Jag tror inte att det handlar om ifall man är vuxen eller inte, utan jag tror att frågan beror mer på...
ifall man har andra mer genuint meningsfulla saker att fylla ens vardag med:

  • En eller flera stimulerande fritidsintressen, studier eller arbeten.

  • Ett eget hushåll, trädgård, bil eller djur som man har ansvar för.

  • En eller flera föreningar man har något ansvar i.

  • En familj eller nära vänner - vars relationer man jobbar för att underhålla och förbättra.

  • En intim partner - som man jobbar med att lösa tvister, missförstånd och skapa en bättre framtid med.

  • Ett eller fler barn - för man har inte vuxit upp på riktigt förrän man har någon viktigare att ta hand om än sig själv.

Ju fler av ovanstående man har (och tar ansvar för) desto mindre meningsfullt (tror jag) spelande kan upplevas och därför tröttnar man fortare idag än, när man var 8-9 bast.

Sen Jag tror det är lättare att tröttna om man redan spelat mycket och ofta eftersom man redan sett mycket och kan inte lika enkelt överraskas eller stimuleras till den grad som en nybörjare med färska ögon.

Inaktiv
Skrivet av Joakim Palm:

Tröttnar man lättare på spel i vuxen ålder?

Det handlar nödvändigtvis inte om ifall man är vuxen eller inte, utan jag tror att frågan beror mer på
Om man har andra mer meningsfulla saker att fylla ens tid med:

  • En eller flera stimulerande fritidsintressen, studier eller arbeten.

  • Ett eget hushåll, trädgård, bil eller djur som man har ansvar för.

  • En eller flera föreningar man har något ansvar i.

  • En familj eller nära vänner - vars relationer man jobbar för att underhålla och förbättra.

  • En intim partner - som man jobbar med att lösa tvister, missförstånd och skapa en bättre framtid med.

  • Ett eller fler barn - för man har inte vuxit upp på riktigt förrän man har någon viktigare att ta hand om än sig själv.

Ju fler av ovanstående man har och tar ansvar för desto mindre meningsfullt (tror jag) spelande kan upplevas och därför tröttnar man fortare än säg när man var 8-9 bast.

Sen Jag tror det är lättare att tröttna om man redan spelat mycket och ofta eftersom man redan sett mycket och kan inte lika enkelt överraskas eller stimuleras till den grad som en nybörjare med färska ögon.

Seriöst som fan det där

Medlem
Skrivet av Gardet:

känns aldrig som att man får ett "helt" spel idag. Alltid ingame-köp, eller inplanerade DLC innan spelet ens har släppts. Värsta jag vet är betal-skins/loot crates. Förr låste man upp sådant genom att ex klara uppdrag. Nu betalar man sig igenom var o vartannat spel, därav blir upplevelsen dålig.

fast det här beror ju helt på hur du konsumerar spel.

de stora AAA spelen har ju alla blivit som FIFA. ubisoft släpper ett nytt asscreed varje år, EA släpper nytt battlefield, activision släpper nytt COD osv osv. alltid samma sak med minimala ändringar / förbättringar. men det finns ju enormt många andra typer av spel, som inte alls håller på så här.

kan jämföras lite med folk som bara lyssnar på radio i bilen på väg hem från jobbet varje dag och klagar på att dagens musik suger. eller folk som bara tittar på påkostade blockbusters på bio.

ta reda på och leta upp spel själv istället. ALLA indiespel är inte promenadsims eller pixliga roguelikes.

för bara några år sedan så kändes det helt främmande för mig att jag skulle sätta mig och spela ett 2d plattformsspel tex, och än mindre spela igenom hela spelet. men det finns så jävla många förbisedda spel där ute som är BRA, bara man ger sig fan på att sätta sig in i spelet och faktiskt spela det.

Medlem

signatur

autograph

Testpilot
Skrivet av BabyJones:

Hej
I hela mitt liv så har jag älskat att spela och det bästa jag visste var när mina föreldrar lät mig välja ett spel som jag kunde få köpa. Spelet jag valde kunde jag spela om 20 gånger utan att tröttna och jag struntade i ifall det igentligen var extremt dåligt.

Jag äger idag cirka 650 spel på steam och säkert 100 till om man räknar med resten av alla klienter. Jag äger också en ps4 pro, xbox one x, Switch, 3DS, HTC Vive och en Vita.

Nu för tiden så har jag tur ifall ett spel håller min uppmärksamhet i 1-2 timmar innan jag köper nästa. Jag försöker säga till mig själv att jag kommer gå tillbaka och spela igenom spelen men det händer aldrig. Nu är jag också extremt kräsen så minsta lilla problem kan får mig att stänga av spelet helt.

Är det bara jag som känner så? Brukar ni spela igenom ett spel ordentligt innan ni köper ett nytt?

Skrivet av Rackaren:

Jag känner likadant. Har diskuterat det med vänner och funderat en del. Men har kommit fram till att spelen var mycket bättre förr. Nu är det mycket fokus på marknadsföring och hype och mindre fokus på själva produkten. Lär inte förbättras heller då det tydligen finns folk som köper vilket skräp som helst. Säger inte att allt är kasst såklart men majoriteten av spelsläpp.

Denna diskussion är kul , har poppat upp i olika former på forumet förut och som 47 år gammal gamer så kan jag direkt säga att NEJ spelen var inte bättre förr.
Man ser gärna tillbaka med nostalgi glasögonen på den tiden då man var ung och oförstörd och inte hade upplevt de där spelen som man växte upp med och som var det bästa som fanns. (Vilket dom inte var egentligen)

När man blir äldre har man börjat lära sig vad man gillar så om ett spel tickar av flera av boxarna på din lista på saker du inte gillar så har man också lättare att neka och hoppa över nåt som man vet kommer vara frustrerande. Man blir en luttrad gamer helt enkelt och ytterst få saker får dig att bli förvånad.

Som tips kan jag ge som flera andra att om man känner sig trött på spelandet att ta paus tills man känner suget komma. Det är ju meningen att spel skall vara kul och som lite äldre har man inga som helst problem att fylla tiden med andra saker tills man får tillbaka peppet.

Satsa på lir som du vet med dig passar med de som du minns var roliga , använd din erfarenhet att sortera bort skräpet och se igenom hype.

Själv har jag en egen intern spellista och priolista jag underhåller under varje år med intressanta spelsläpp som jag känner mig sugen på.
Jag köper in de spelen och kör igång. Jag har mina egna mål satta att spel jag gillar. Där kommer jag att köra igenom storyn på 100% . Spel som på nåt vis gör mig besviken eller har för stora buggar brukar jag helt sonika släppa som en het potatis.

Njut av de spel du hittar som du tycker är roliga. Jag njuter långsamt av de spelen jag känner att jag tycker är roliga.

Mitt nöje består i att utforska världen och verkligen göra så många uppdrag och hitta så många saker jag pallar med i spelen tills jag känner mig mätt och vill fortsätta samt avsluta spelet.

Just nu så har jag upptäckt att Division 2 är minst lika mysigt att springa runt och utforska i som 1a spelet. Kommer att njuta av många timmar gissar jag innan jag kör klart.

Medlem

kort svar , JA det skulle jag vilja säga.

Lite längre svar, Jag har sedan jag var 7 år när jag satt spela gamla 8 bitars och Amiga. På den tiden kunde jag sitta med ett spel I ett halvår säkert så som zelda och megaman och ha lika roligt hela tiden, Nu är det dock helt annorlunda jag är petnoga med saker ska vara top notch för att jag ska tycka det är värt att spela.

Medlem

Jag började spela 1989.
Fram till 2012 när Star wars the old republic släpptes lirade jag rätt mycket.
I den graden att jag ångrar allt mitt spelande nu i efterhand.

Efter 2012 blev det world of tanks. Lätt att lira snabba battles.

Nu klarar jag inte av att lägga massa tid på spel. Redan slösat bort halva mitt liv lol.
Satsar på gymmet och min framtid innan jag blir pensionär haha.

Svar på det hela är att spelandet är för tidskrävande och inte lika kul längre.
Finns intressantare saker att göra.

Medlem

Ja visst tröttnar man snabbare som vuxen, men det gäller ju inte bara spel. Det gäller ju det mesta i livet, när man var barn kunde ju en liten träpinne vara intressant i fyra timmar om man ville. Sedan finns det idag så många spel att faller man in i det träsket där man bara köper nytt, nytt, nytt hela tiden så ger man ju aldrig spelen en chans. Jag köper kanske 5-6 spel per år och spelar de tills det är "färdiga". Det kan vara 15 timmar för ett metro spel, eller 200 timmar för ett multiplayer spel. Varierar ju såklart hur mycket man gillar spelet. Men man måste försöka att inte hamna i träsket där man spelar 2 timmar sedan köper nytt..

Medlem

Skulle nog säga att mängden bra spel jag lirar klart är ungefär samma som förr har alltid varit rätt få spel årligen för min del som känts såpass bra, medan ett grovt överflöd av skit råder på marknaden som är bra mycket större än förr.. Min backlogg är inte så jävlig, men har refundat hur många spel som helst.

Medlem

Startade själv en likande tråd i slutet av 2017, och kan bara konstatera att min backlog av ps4 spel sedan dess har stigit från runt 25 till runt 35 spel. Sjukt, köper alltså i snitt ett spel i månaden och spelar inte ens ett spel i halvåret.

Kom precis till chapter 5 i rdr2 vilket spelet säger är ungefär 40% progress. Efter 5 månader

Så för mig handlar det inte om att tröttna, utan snarare den extrema tidsbrist och konkurrens från andra aktiviteter som stjäl den lilla egentid man har.

Sen fortsätter jag köpa spel på grund av någon romantiserad bild / belöningskick i hur nice det ”ska bli att spela”. Tycker att jag såhär 10 år senare bort lärt mig att så inte blir fallet.

Maganiserade min ps3:a nyligen. Oklar på varför jag öht spar den, men är väl fikapengar man får av att sälja den, samtidigt som jag fortfarande tror att jag ska spela dom ospelade spelen nån dag. Var runt 80 spel jag puckade ner. Är bog bra om ens hälften var avplastade.
Lär bli samma sak med PS4:an när PS5 kommer.

En intressant grej var även: trophyn för chapter 4 i rdr2 på ps4 hade ungefär 45%. Kommer nog starta en egen tråd för detta när jag tagit mig igenom rdr2 och sett vad den sista ligger på, men det könns också helt sjukt. Ett av 2018 års mest hypade, mest efterlängtade spel, och så har inte ens hälften av spelarna tagit sig förbi chapter 4 vilket ungefär är 1/3 av spelet så som jag förstått det. I min mening horribelt låga siffror, måste vara många i samma sits...

Medlem

Är 42 år och egen företagare, spel använder jag för att koppla av. (Och för att det är kul) Men blir mest rocket league och andra snabba spel där jag kan engagera mej en timme, och sen stänga av.
Har tappat nyfikenheten att utforska olika spel själv, därför jag kollar in fz tre-fyra gånger per dag antar jag. Här gör andra det åt mej. 😀

KoP
Medlem

Spelar ytterst sällan multiplayer spel nuförtiden jämfört med när man var yngre. Tycker jag får ut mera utav singleplayer spel. Vill kunna avnjuta en story i min egna takt och utforska varenda vrå utan någon stress. Att panga på randoms om å om å om å om å om igen på något slagfält får jag inte ut något av.

Så nej, tröttnat på spel har man väl inte egentligen gjort, bara ändrat inriktning och smak.

Och spelar sällan om spel där man ställs inför olika val och slut. Jag står för dom val jag gjort under min igenomspelning och thats it. Sen går man vidare till nästa spel.

Medlem

Med mer än 60.000 spel på olika plattformar liggandes (strax under 2000 på steam) så kan jag säga att för min del (47 jävla år gammal) är det stora problemet internet.
Alltså, ska man vara känslig är det väl inte internet i sig som är problemet utan jag själv.
Det är helt på tok för ofta jag "måste kolla en sak" på internet och avbryter de spelen jag spelar och gör det istället - sen slutar det med att man spenderar en massa onödig tid där istället och kollar på allt annat än det jag igentligen skulle kolla.

Så yes, min backlog är omöjlig att klara av.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Quake-konnässsör

Tror att en av faktorerna är också att det är betydligt enklare och köpa spel idag än vad det var förr, och ett större utbud av dem.

Man kanske blir mera suktad att köpa då det finns mera reklam, Youtube, diverse olika hemsidor, twitch. Förr så var det ända stället som man kunde se spel var i spel tidningar som kom ut en gång i månaden, eller vissa recensioner på 4v om man hade tur.

Jag vet att till konsol så köper jag spel som jag inte har spelat ännu, då om jag inte köper dem så försvinner dem från hyllan och blir svårt att få tag på de senare.

Man spelar de spel som fängslar en och tycker är intressant, resten behöver man inte lägga tid på. Så man kanske har blivit mer noggrann på vilka spel man lägger sin tid på.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Denna diskussion är kul , har poppat upp i olika former på forumet förut och som 47 år gammal gamer så kan jag direkt säga att NEJ spelen var inte bättre förr.
Man ser gärna tillbaka med nostalgi glasögonen på den tiden då man var ung och oförstörd och inte hade upplevt de där spelen som man växte upp med och som var det bästa som fanns. (Vilket dom inte var egentligen)

När man blir äldre har man börjat lära sig vad man gillar så om ett spel tickar av flera av boxarna på din lista på saker du inte gillar så har man också lättare att neka och hoppa över nåt som man vet kommer vara frustrerande. Man blir en luttrad gamer helt enkelt och ytterst få saker får dig att bli förvånad.

Som tips kan jag ge som flera andra att om man känner sig trött på spelandet att ta paus tills man känner suget komma. Det är ju meningen att spel skall vara kul och som lite äldre har man inga som helst problem att fylla tiden med andra saker tills man får tillbaka peppet.

Satsa på lir som du vet med dig passar med de som du minns var roliga , använd din erfarenhet att sortera bort skräpet och se igenom hype.

Själv har jag en egen intern spellista och priolista jag underhåller under varje år med intressanta spelsläpp som jag känner mig sugen på.
Jag köper in de spelen och kör igång. Jag har mina egna mål satta att spel jag gillar. Där kommer jag att köra igenom storyn på 100% . Spel som på nåt vis gör mig besviken eller har för stora buggar brukar jag helt sonika släppa som en het potatis.

Njut av de spel du hittar som du tycker är roliga. Jag njuter långsamt av de spelen jag känner att jag tycker är roliga.

Mitt nöje består i att utforska världen och verkligen göra så många uppdrag och hitta så många saker jag pallar med i spelen tills jag känner mig mätt och vill fortsätta samt avsluta spelet.

Just nu så har jag upptäckt att Division 2 är minst lika mysigt att springa runt och utforska i som 1a spelet. Kommer att njuta av många timmar gissar jag innan jag kör klart.

Det är faktiskt exakt det jag har gjort nu tagit en paus. Lite dumt att jag nyss köpte en dyr monsterdator Har hittat andra grejer att sysselsätta mig med som även är lite mer gynnande. Men vill att suget kommer tillbaks, för spelande kan vara så jäkla kul! När Warcraft 3 Reforged släpps lär jag dock spela igen

Medlem

Jag tror det handlar om två faktorer:

  1. "Choice overload", det vill säga att man helt enkelt har för många alternativ. Om man tittar på ett spelbibliotek med flera hundra spel blir det svårt att välja ett spel ur mängden. Detta är ett vanligt förekommande som inte bara gäller spel, utan i princip allt där man får ett överflöd av alternativ att välja bland.

  2. Med åldern blir tiden mer värdefull, och med vuxen ålder tillkommer även ansvar och arbete. Man får inte lika mycket tid över till fritid som man brukade få som barn. I mitt fall leder det till att jag spelar spel i korta sessioner för att jag är rädd att den tid jag investerar spenderar inte ska kännas meningsfull. Jag vill få ut bästa tänkbara speltid av min fritid, och det leder till att jag ofta bara sitter och tittar på mitt spelbibliotek och gör upp en lista över för-, och nackdelar i huvudet.

Med det sagt händer det ofta att jag köper nya spel; gissningsvis för att komma bort från det där överflödet av alternativ, och för att hitta ett guldkorn som jag vill investera spendera min tid på så att inte min fritid känns bortkastad.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Jag känner likadant. Har diskuterat det med vänner och funderat en del. Men har kommit fram till att spelen var mycket bättre förr. Nu är det mycket fokus på marknadsföring och hype och mindre fokus på själva produkten. Lär inte förbättras heller då det tydligen finns folk som köper vilket skräp som helst. Säger inte att allt är kasst såklart men majoriteten av spelsläpp.

Bättre förr nja, jag tror att då det begav sig och man spelade på c64,amiga500,nes,snes osv så var det oftast en helt ny upplevelse för varje spel man provade, spelen idag är såklart bättre på alla vis, dock ger dom inte samma aha upplevelse längre för mig som tyckte nästan allt man spelade på NES osv var det ballaste och roligaste man upplevt..att bli så fascinerad och uppspelt igen, så som man blev av super mario,ice climber,soccer,slalom osv det är nog nära på omöjligt att lyckas med av ett spel från 2019 iaf för en 38 åring.. skulle det hända, ja då säger jag grattis till den spelutvecklaren..

Testpilot
Skrivet av Rackaren:

Det är faktiskt exakt det jag har gjort nu tagit en paus. Lite dumt att jag nyss köpte en dyr monsterdator Har hittat andra grejer att sysselsätta mig med som även är lite mer gynnande. Men vill att suget kommer tillbaks, för spelande kan vara så jäkla kul! När Warcraft 3 Reforged släpps lär jag dock spela igen

Låter som en bra plan. Det sköna med dagens spelmarknad är att man har så många val.
AAA spel ploppar fram som verkar roliga , samtidigt slåss de med mysiga och unika indie spel i en salig röra med early access spel som i många fall är grymt roliga. Som grädde på moset släpps gamla klassiker dels i enhanced editions eller att spel portas över till nya plattformar.

Då mitt spelsug minskar bryter jag gärna av med mina andra intressen. Det brukar inte ta lång tid innan man känner att man vill spela nåt igen.

Skriv svar