Roligare att köpa spel

Medlem

det jag har märkt att jag blivit riktigt kräsen med vad jag spelar och om det inte är minst 8/10 för mig när det gäller både gameplay och story och hur det ser ut visuellt så lägger jag ner det efter en timme, men ibland så tvingar jag mig igenom ett singelplayer spel med story mest för att jag köpt det och känner mig lite dum om jag inte åtminstone vet vad som storyn var.

det gjorde jag iaf med styx:shards of darkness och dishonored 1 och 2.

och just nu vet jag inte ens vad jag vill spela trots att DMC5 är ute, Darksiders 3, Apex Legends osv. det finns en massa möjliga jag hade kunnat bara slänga mig in i och det hade jag lätt gjort som ung, men nu är det typ "är det ens värt min tid".

Medlem

@BabyJones:

Gud jag vet inte när jag spelade klart ett spel sist, jag spelar ganska långt, men ja jag tröttnar eller så har jag för många andra spel som dyker upp hela tiden lockar mig ifrån? Men dom bästa spelen, nån dag kommer jag avlsuta, så länge sparfilerna finns kvar? Men jag spelar War Thunder väldigt mycket, det tröttnar jag aldrig på, och där finns det ju inget slut heller, 6år i sträck innan det var det WoT, men WT är bäst.,

Skrivet av b_bob:

det jag har märkt att jag blivit riktigt kräsen med vad jag spelar och om det inte är minst 8/10 för mig när det gäller både gameplay och story och hur det ser ut visuellt så lägger jag ner det efter en timme, men ibland så tvingar jag mig igenom ett singelplayer spel med story mest för att jag köpt det och känner mig lite dum om jag inte åtminstone vet vad som storyn var.

det gjorde jag iaf med styx:shards of darkness och dishonored 1 och 2.

och just nu vet jag inte ens vad jag vill spela trots att DMC5 är ute, Darksiders 3, Apex Legends osv. det finns en massa möjliga jag hade kunnat bara slänga mig in i och det hade jag lätt gjort som ung, men nu är det typ "är det ens värt min tid".

Precis så känner jag med..
Nästan för mycket spel kommer ut konstant, man hinner inte landa i något?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Ja jag håller med lessnar mycket fortare om ett spel blir tråkigt gillade det nya darksiders även om det var en hög svårighetsgrad på det men fasnade vid en tentackel boss och la av likadant med god of war fasnade vid en boss fight på en drak rygg och slutade spela det saknade det "köttandet" som dom tre första spelen hade

Medlem

Det beror väldigt mycket på om jag spelar igenom ett spel eller inte.
Fastnar jag för ett spel så kan jag spela det tills jag har tröttnat innan det blir att jag köper ett nytt spel.

Just nu är jag väldigt mycket inne på att försöka bygga upp min Nintendo 64 samling igen men samtidigt så finns det massor av andra spel som jag har missat, ofta nu för tiden när jag köper äldre spel så brukar det bli på någon samlings skiva eller kassett.

Funderar på att köpa SEGA Mega Drive Classics till Switch nästa gång.
Någon som har spelat det som kan tipsa om det är bra?


signatur

ゼルダの城

Medlem

@HaZe303: jag brukar resonera med mig själv om jag ska köpa vissa spel och då säger jag till mig själv, köp bara 1 spel i taget och när du spelat klart det kan du köpa nästa, men med det så blir man extremt kräsen för man vill inte köpa ett spel man inte tror 100% på för man vet att man kommer sitta där och bara slö spela det annars och inte direkt njuta av det för det var väl det som var poängen med spelet från första början, att ha nått att slappna av o ha roligt med.

och då kommer den jobbiga frågan, vad tycker jag är roligt? hur nära möter detta spel mina kriterier?

men förr var det nog mest att man bara köpte ett spel som såg fräckt eller roligt ut och fick reda på hur det är i efterhand för man hade ingen aning om hur spelet var eller om det fanns nån bra story, om det var snyggt etc. man chansade bara och tyckte det var roligt i vilket fall bara för det faktum att man tog sig tid och faktiskt bara satt o spela.
det kunde vara vilket spel som helst.

Medlem
mushjort

@BabyJones: När du var liten hade du kanske inte så många spel, man kunde då heller inte jämföra spel på samma sätt eftersom libraryt var avsevärt mindre. Man sätter inte ribban så högt. Jag tror det blir samma effekt som väldigt rika människor erfarar. Man köper en porsche men tröttnar och vill ha en ferrarri, sen tröttnar man på den och vill ha en lamborghini osv osv.
När man har så otroligt många spel kanske dom förlorar värde snabbare samtidigt som man förväntar sig så otroligt mycket av spel nuförtiden.

Medlem

För mig handlar det snarare om att min tid är mer värdefull en vad den en gång var. Nu har jag fru och barn som tar upp större del av tiden så när jag faktiskt har tid att spela så vill jag inte lägga den tiden på nått jag inte gillar till 100%. Så märker jag under spelets gång att det inte tilltalar mig så avslutar jag det och gör hellre nått som ger ett större mervärde.

När man var yngre trodde man ju att man hade all världens tid, vilket det kändes som. Så då var det lättare att spendera XXXX timmar på ett spel.

Medlem

Tror jag tröttnar efter ännu längre tid nu. Spelen har ju faktiskt generellt varit bättre under vuxen ålder än då man var barn. Jag skaffar/testar dessutom väldigt sällan spel som jag bara tror litegrann på, utan det blir mest bara då jag nästan känner mig övertygad om att jag skulle gilla det.

Medlem

Jag saknar doften av en nytryckt manual.
Jag saknar när man fick hämta ut sitt spel på posten. När spelen låg i en kartong. Nu har en del spel man köper på te.x Steam inte ens en PDF fil med instruktioner över vilka tangenter som gör vad. Möjligtvis får man veta det i en ofta undermålig tutorial. Jaja,jag låter som en bitter gubbe..

Medlem

Nuförtiden görs så många spel med det obligatoriska "open-world + 250timmar gameplay"-tankesättet bara för att man ska stanna i just deras spel och spendera pengar på microtransactions så länge som möjligt. Jag VILL inte spela samma spel i 250timmar såvida vi inte talar om multiplayer RTS eller något liknande.

När det läckte ut innan RDR2 releasen att det skulle vara upp 250timmar gameplay så tappade jag intresset direkt och kommer aldrig spela det. Naughty Dog har gjort det rätt med sina spel The Last of Us och Uncharted, 10-15 timmar super-tight gameplay med kanonbra story från start till slut, det är allt jag vill ha. Jag vill inte springa fram och tillbaka i en öde "open world" och samla morötter, skruvar och andra items till någon bara för att artificiellt förlänga spelets livstid, jag avskyr sånt.

Medlem

Det gäller att hitta rätt spel. Jag har i vuxen ålder (40+) fastnat i Souls-spelen, spelar de lika intensivt som en del spel man körde som ung. Däremot tröttnar jag snabbare på de spel som bara kommer i uppgraderad version (typ Civilization). Det finns så oerhört mycket nytt som är bättre än det som fanns för 20-30 år sedan, men det gäller att hitta det.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Nuförtiden görs så många spel med det obligatoriska "open-world + 250timmar gameplay"-tankesättet bara för att man ska stanna i just deras spel och spendera pengar på microtransactions så länge som möjligt. Jag VILL inte spela samma spel i 250timmar såvida vi inte talar om multiplayer RTS eller något liknande.

När det läckte ut innan RDR2 releasen att det skulle vara upp 250timmar gameplay så tappade jag intresset direkt och kommer aldrig spela det. Naughty Dog har gjort det rätt med sina spel The Last of Us och Uncharted, 10-15 timmar super-tight gameplay med kanonbra story från start till slut, det är allt jag vill ha. Jag vill inte springa fram och tillbaka i en öde "open world" och samla morötter, skruvar och andra items till någon bara för att artificiellt förlänga spelets livstid, jag avskyr sånt.

Håller helt med om att det tyvärr är för mycket sådant i många av dagens AAA-titlar. Sen är det så klart ok om side quest och expansions m.m adderar många timmar medan huvudhandling så att säga är kortare, tycker jag.

Skriv svar