Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Avstängd

Jag är 30% in i spelet och har fortfarande samma häst. Har läst att många blivit av med sina, hur lyckas ni?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag är 30% in i spelet och har fortfarande samma häst. Har läst att många blivit av med sina, hur lyckas ni?

Mina hästar dör. Skulle gå runt ett tåg som stod ivägen, smalt mellan tåg och ett hus, så började tåget åka och Arthur samt häst klämdes ijhäl. Red över till blackwater, blev supermördad av bounty hunters. Osv. Massa sätt att dö på i spelet Sen är jag inte så försiktig heller. Blir ofta att man hamnar i diverse trubbel.

Ambassadör
Xbox

Hästar blir ju också bättre när bonding-leveln går upp, kan utföra lite fler manövrar.

Vid de tillfällen det är möjligt så finns det också Horse revive potions att använda om oturen varit framme.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Mina hästar dör. Skulle gå runt ett tåg som stod ivägen, smalt mellan tåg och ett hus, så började tåget åka och Arthur samt häst klämdes ijhäl. Red över till blackwater, blev supermördad av bounty hunters. Osv. Massa sätt att dö på i spelet Sen är jag inte så försiktig heller. Blir ofta att man hamnar i diverse trubbel.

Jag blev supermördad av bountyhunters i blackwater med men fick börja utanför området, med min häst.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag blev supermördad av bountyhunters i blackwater med men fick börja utanför området, med min häst.

Då överlevde hästen. Om hästen och Arthur dör får man inte hästen tillbaka

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Då överlevde hästen. Om hästen och Arthur dör får man inte hästen tillbaka

Ah ok, min häst verkar odödlig än hur många som skjuter!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Zontos: "Gående" häst: Skritta!

Medlem
Skrivet av mjuksmek:

@Zontos: "Gående" häst: Skritta!

Tackar!

Avstängd

Jag saknar lite stämning inne på saloonerna dock. Man borde kunna köpa en öl eller whisky och sätta sig vid pokerbordet.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tänkte sammanfatta alla grymma tips i den här tråden imorgon, så kommer ni på fler under dagen, skriv gärna!

Vart for tipsen?


signatur

PS5 och inget annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Vart for tipsen?

Därt!

Pga lite strul med inspelningar hann jag inte med idag. Kanske senare ikväll, men först ska vi ha möte inför Dreamhack.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Ok, nu kör vi. Massor av tips i punktform, tack för alla bidrag i tråden (gjord av mästerliga @Zimpan) och @jkeg som tipsade om denna Reddit-tråd. En del av dessa grejer förklaras i förbifarten i uppdrag, andra ingenstans, så alla borde kunna hitta några nya lärdomar här.

Fiffiga genvägar!

  • Håll i start (eller motsvarande) för att få upp kartan direkt

  • Håll in cirkel/B för att komma direkt ut ur shopkatalogen

  • Tryck L1/LB för att dra ditt senaste vapen, eller stoppa undan det om det är draget (dubbeltryck för tricks!)

  • Styrkors-Upp avfyrar ett skott i lyften

  • Styrkors-Vänster visar dig listan på önskemål och utmaningar. Håll i för att titta på journalen

  • Styrkors-Ned (håll) roterar mellan kartlägen, där du kan välja att ta bort allt för inlevelse!

  • Under Settings kan du ställa in att du springer med bara en knapptryckning men för att kuta måste du fortsatt hamra på knappen

  • Om du håller in ridknappen medan du går in i cinematic mode kan du sedan släppa och hästen fortsätter längs den röda vägmarkeringen till waypoints

  • Håll in fyrkant eller X för att fortsätta söka igenom byrås med flera lådor

Bra att veta

  • Om du matchar trycken på X/A med din häst galopp förbrukas inte lika mycket av pållens stamina

  • Du kan låsa upp fast travel från lägret genom en uppgradering, läs mer om det här

  • Använd lassot på vittnen utan att förlora moral, eller på djur för att döda dem utan att skada pälsen.

  • Håller du i lassot och slår någon binder du dem istället direkt

  • Du tar dig lättare upp för branta backar om du hukar dig och får lägre tyngdpunkt (ping @breahl)

  • Du kan snöra din häst överallt - håll in triangel/Y när du sitter på den.

  • Behöver någon tacklas? Spring mot dem och tryck på triangel/Y

  • Du kan interagera med speglar L2 och cirkel, eller LT+B

  • Har du ett högt värde på prisjägarmarknaden? Spendera alla slantar och låg dig bli arresterad för att få ett nollat konto, du blir dock av med alla dollar du har på dig

  • Du kan köpa och bära ett fickur, som du plockar fram på samma menyplats som kameran och kikaren (R2 eller RT för att välja grej)

  • Kameran är egentligen spelets photo mode, där du även kan ta selfies med olika ansiktsuttryck och poser

  • Du kan backa hästar (och därmed vagnar) genom att hålla in R1/RB

  • Om du är snabb med den vänstra analoga spaken när du initierat avstigning från hästen kan du styra vilken sida det sker på

  • Strandsatt i ödemarken och utan häst? Spara spelet, och ladda sparfilen, så var det problemet löst.

  • Vissa saker kan du inte göra förrän du kommit till uppdragen som "förklarar" aktiviteten, såsom att rykta din häst eller fiska

Brott, straff och vapen!

  • Vapenfoder (läderdetaljerna) gör att de håller bättre för slitage

  • Du kan sätta kikarsikten på vanliga gevär och repetergevär, och därefter välja hur du vill sikta.

  • Du kan sparka från sadeln genom att tycka cirkel eller B - riktningen bestäms av den analoga spaken

  • Låsta lådor på diligenser går att få upp utan det särskilda verktyget - dynamit och skott går också.

  • Släng dig på actionfilms-vis genom att trycka på fyrkant/X när du siktar med ditt vapen

  • När du sitter vid lägerelden kan du skåra standardammo för extra skada

  • En hel mask gör dig mer anonym än bandanan och helst ska du bära helt andra kläder än dina ordinarie om du ska busa då även din look känns igen. Det gäller även snajdiga vapen du personifierat.

  • Råkar du "ärva" en ny häst eller tämjt en ny? Vissla när du sitter upp så kommer din gamla att följa efter. Funkar också när du kör vagnar.

Skäggbonanza!

  • Skägg växer bara naturligt till nivå 6, därefter krävs hair tonic

  • Hair Tonic fördubblar växtfarten, och dricker du tre flaskor på en gåång växer det åtta gånger snabbare än normalt

  • Utan hair tonic tar det inledningsvis 1,6 riktiga timmar för skägget att växa till första nivån, och nästan 20 timmar mellan nivå 9 och 10.

  • Håret blir aldrig längre än 7, trots hair tonic

Jakt och fiske

  • Förhandsgranska kvaliteten på ett jaktbyte genom att använda L2/LT - går att göra genom kikaren.

  • Sälj perfekta pälsar till trappern för att göra dem tillgängliga för klädsbeställningar - detsamma gäller olika trinkets hos fence.

  • Trappern erbjuder den bästa vapenutrustningen, snäppet vassare än vapenhandlarnas grejer

  • Fördelarna dessa ger är permanenta, så du kan byta till andra grejer för visuell flärd

  • Segt att fiska? Skjut den eller ännu bättre - dynamita den!

  • Ont om plats när du jagar? Fokusera på en tam häst och be den följa efter dig och du dubblar dina jaktmöjligheter!

  • Du behöver inte ta av djur från hästen för att donera dem till Pearson i lägret eller sälja dem till stadens slaktare

  • Använd Dead Eye för långdistansskott på djur på delar som inte påverkar pälsen (läs huvudet)

Fler tips? Skriv kategori enligt ovan och ditt tips och jag slänger in det.


signatur
Medlem

Första kvällen sen släppet utan att spela, kära värld så trött. Får ta igen det imorgon..


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Vad jag gillar spelet! Fullkomligt förälskad i att det inte förklarar för dig och tempot är rejält nerdraget. Tog ett par timmar innan man fastnar i den tjusningen men sen undrar man varför fler spel inte vågar "släppa taget" om spelaren så som detta gör.

Något jag tycker är riktigt skoj är Dueller, man kan öva på att duellera med revolvern och leka Lucky Luke i vildmarken genom att långsamt dra R2. Det tog ett tag innan man förstod "hur" duellerna går till men dom blir riktigt naturliga och skicklighetskrävande när man förstår dem

Jag är i extas! <3


signatur

Nämen!

Medlem

Vad tycker ni annars om RDR2-appen?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
  • När du sitter vid lägerelden kan du skåra standardammo för extra skada

Det går inte att välja antal om man vill crafta flera, men håller man in X/A så går det mycket fortare.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Då överlevde hästen. Om hästen och Arthur dör får man inte hästen tillbaka

Jag använder hästen som man får via "ultimate-utgåvan" av spelet. Tydligen är den odödlig... eller ja, man kan inte förlora den. Har den kvar ännu trots att den dött många gånger.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Det var kanske lite mer fantasifullt än min häst som fick heta Herr gnägg.

Eller min häst som heter Mr Hingst.

Medlem

Nu äntligen hände det att jag råkade "jump to horse" i stället för att hälsa på en förbipasserande ryttare. Hade prickskyttegeväret framme och då blir det ju inte en fokusering på närmaste människa då man trycker L2 utan en siktning. Och så tog jag över hans häst och var tvungen att döda honom sen. Innan jag hann släpa iväg liket så kom ett vittne, som jag blev tvungen att döda och släpa iväg. Inte mindre än tre vittnen efter varann (på en stig mitt i en avlägsen skog) var jag tvungen att döda och gömma innan jag äntligen hann fram till det primära liket och kunde bära iväg det.

Medlem

En dum grej som jag märkt är att då man siktar på ett djur så är det oftast tre kvalitetsstjärnor - i en tiondels sekund. Sen ändras det till det slutgiltiga. När man siktar hejvilt i pressade jaktsituationer är det lätt att luras att det är ett perfekt djur man fick på kornet, om man sedan tappade bort det direkt. Och så följer man efter, hittar det och tänker att men vad fan, visst såg jag ett perfekt djur nyss? Och så blir man osäker på om man tappat bort det och fått syn på ett annat sämre i stället.

Är det förresten nån som lyckats använda åteln? Jag har placerat ut tre gånger, på ställen med symboler för motsvarande typ av djur, men inte ett djur har gått fram och sniffat.

Medlem

Någon som vet om man kan se hur mycket pengar man har utan att gå till campet varje gång?

Avstängd
Skrivet av Witchfinder:

Nu äntligen hände det att jag råkade "jump to horse" i stället för att hälsa på en förbipasserande ryttare. Hade prickskyttegeväret framme och då blir det ju inte en fokusering på närmaste människa då man trycker R2 utan en siktning. Och så tog jag över hans häst och var tvungen att döda honom sen. Innan jag hann släpa iväg liket så kom ett vittne, som jag blev tvungen att döda och släpa iväg. Inte mindre än tre vittnen efter varann (på en stig mitt i en avlägsen skog) var jag tvungen att döda och gömma innan jag äntligen hann fram till det primära liket och kunde bära iväg det.

Jo är verkligen folk och går lite överallt i det här spelet som det verkar.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Detta var en bra video med tips också.

https://www.youtube.com/watch?v=aCTIFoyFkU4


signatur

PS5 och inget annat.

jbx
Medlem

Tackar, ska genast testa några av tipsen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Qjt
Medlem
Skrivet av devilda:

Någon som vet om man kan se hur mycket pengar man har utan att gå till campet varje gång?

Gå in i ditt inventory (håll höger-pil).

Medlem

En fun fact, man kan kasta lasso på en död höst och släpa iväg den (iaf om du sitter på en annan häst). Kan någon testa om det funkar med döda människor också? Sitter på jobbet nu...

* Man kan också släpa iväg döda människor med lassot.

Medlem
Skrivet av devilda:

Någon som vet om man kan se hur mycket pengar man har utan att gå till campet varje gång?

Tryck nedåt på d-paden så får du upp information om aktuellt uppdrag, tid, temperatur och vart du befinner dig samt hur mkt dollar du har (syns uppe till höger).

Medlem

Har testat att sno 3 olika vagnar för att försöka lasta upp döda djur/pälsar på dem. Det går inte

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

En dum grej som jag märkt är att då man siktar på ett djur så är det oftast tre kvalitetsstjärnor - i en tiondels sekund. Sen ändras det till det slutgiltiga. När man siktar hejvilt i pressade jaktsituationer är det lätt att luras att det är ett perfekt djur man fick på kornet, om man sedan tappade bort det direkt. Och så följer man efter, hittar det och tänker att men vad fan, visst såg jag ett perfekt djur nyss? Och så blir man osäker på om man tappat bort det och fått syn på ett annat sämre i stället.

Är det förresten nån som lyckats använda åteln? Jag har placerat ut tre gånger, på ställen med symboler för motsvarande typ av djur, men inte ett djur har gått fram och sniffat.

Du kan använda Dead Eye för att lokalisera djur du precis har skjutit, men man ska ju vara säker på vilket håll den drog också om det är fler djurspår.

Medlem

Strandsatt i ödemarken och utan häst? Spara spelet, och ladda sparfilen, så var det problemet löst.

För teleporterande djur är realism!

Skriv svar