Blizzard säger sitt om DRM

Medlem

Så länge man kan spela single player utan att vara uppkopplad är jag med på tåget. Jag ogillar Valve och Steam eftersom de inte mig veterligen tillåter detta. Även om jag är uppkopplad 96% av tiden vill jag ha möjligheten att utnyttja produkten som jag själv vill.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Så länge man kan spela single player utan att vara uppkopplad är jag med på tåget. Jag ogillar Valve och Steam eftersom de inte mig veterligen tillåter detta. Även om jag är uppkopplad 96% av tiden vill jag ha möjligheten att utnyttja produkten som jag själv vill.

Eller så välkomnar/inser man att året är 2010 och att vi bara kommer bli mer och mer beroende av diverse moduler.

Part of life.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Så länge man kan spela single player utan att vara uppkopplad är jag med på tåget. Jag ogillar Valve och Steam eftersom de inte mig veterligen tillåter detta. Även om jag är uppkopplad 96% av tiden vill jag ha möjligheten att utnyttja produkten som jag själv vill.

det finns offline-mode på steam

Inaktiv

Precis, så jäkla rätt!

Som tidigare sagts:
-1 Erbjud mervärde och skapa incitament för folk att köpa lagligt

-2 Steam fungerar alldeles utmärkt i offline mode

Medlem

Det där är ju ganska lätt att säga om man är Blizzard och inte gjort något annat än spel som till stor del riktat sig till multiplayer-marknaden de senaste 10 åren.
Hade folk enkelt kunnat piratkopiera och fortfarande spela D2 och SC kompetetivt (eller om det funnits piratservrar till WoW som varit lika bra som Blizzards egna) kan ni tro att visan varit annorlunda.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Det där är ju ganska lätt att säga om man är Blizzard och inte gjort något annat än spel som till stor del riktat sig till multiplayer-marknaden de senaste 10 åren.
Hade folk enkelt kunnat piratkopiera och fortfarande spela D2 och SC kompetetivt (eller om det funnits piratservrar till WoW som varit lika bra som Blizzards egna) kan ni tro att visan varit annorlunda.

Fast det är ju det som är hela poängen för Blizzard. Han sa ju själv att kopieringsskydden alltid går att cracka så därför gör man spel med mycket content som inte går att kopiera så blir det inte kopierat eftersom kopian är meningslös.

Medlem

Nu ska vi inte glömma att Blizzard failar grovt med att göra precis vad de säger. Titta på battle.net 2.0... Ojojoj.

Inget stöd för chat channels, begränsat val i custom map hosting, begränsade regioner, begränsat antal maps uppladade per spelare MEN! vi har ju facebook stöd nu :D:D:D

Bra logic, dålig praktik.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av Saxit:

Det där är ju ganska lätt att säga om man är Blizzard och inte gjort något annat än spel som till stor del riktat sig till multiplayer-marknaden de senaste 10 åren.
Hade folk enkelt kunnat piratkopiera och fortfarande spela D2 och SC kompetetivt (eller om det funnits piratservrar till WoW som varit lika bra som Blizzards egna) kan ni tro att visan varit annorlunda.

Fast det är ju det som är hela poängen för Blizzard. Han sa ju själv att kopieringsskydden alltid går att cracka så därför gör man spel med mycket content som inte går att kopiera så blir det inte kopierat eftersom kopian är meningslös.

Och hur får man det? Jo, man tvingar alla att vara online hela tiden.

Medlem

Blizzard har inte släppt någonting på 7 år som inte finansieras genom månadsbetalning (vilket gjort dem svinigt rika), så vad de än säger nu ger mig faktiskt inte så mkt.

Medlem

Blizzard vet vad det handlar om....skönt att vissa företag fattar hur det ska gå till....:D go blizzard

Medlem

Tummen upp blizz! Om ni fortsätter ge mig spel som diablo2 betalar jag vafan ni vill så länge jag slipper drm!

Medlem

Wow, seriöst?
"Våra utvecklingsteam måste vara fokuserade på att skapa material och coola funktioner, inte anti-pirat-teknologi."

Internet ett måste för att spela, även om det kräver bara en gång för att aktivera spelet.
Inget LAN av anledning att förhindra piratande.

Jadu, inte fokusera på anti-pirat-teknologi?
http://i37.tinypic.com/2ryreow.jpg


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Det är rätt!
Det blir som på steam då
framtiden för PC-spel Steam och Battle.Net

dmn
Medlem
Skrivet av spegelapan:

Det är bara fel, går inte att göra det moraliskt försvarbart.

Man kan också se till sitt eget bästa och skita i sånt där trams som moral och etik.

Medlem

Tack blizzard för denna sköna inställning.

Sen tycker jag idén att man kan följa sina kompisar i singleplayer delen är lysande, har faktiskt gått å funderat när denna funktion ska komma i fler spel.

Medlem
Skrivet av zyr0k:

"Våra utvecklingsteam måste vara fokuserade på att skapa material och coola funktioner, inte anti-pirat-teknologi."
Skönt att någon fattar!

+1

Blizzard börjar bli mina hjältar

Inaktiv
Skrivet av burkmopp:

Andra citatet, bingo!

Det är med sådana tankar man kommer till toppen!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Åt rätt håll iaf.

Sen begriper jag inte ilskan ang lan stödet.
Känns som onödigt tjaffs folk blir upprörda över ingenting.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

O nej booohuuu att inte LAN funkar.. ä va fan folk få se till att ha någon slags nät där dom lanar helt enkelt ^^

Medlem
Skrivet av Blizzard:

Våra utvecklingsteam måste vara fokuserade på att skapa material och coola funktioner, inte anti-pirat-teknologi.

Här slår dom huvudet på spiken. Älskar Blizzard. <3

Gör dom verkligen ALLT rätt? ^^

Medlem

Ja fyyyy vad hemskt av dem att investera i tid och pengar att TA BORT LAN... herre gud vilket gnäll om dubbelmoral när de bara tagit bort en funktion som i dagens samhälle är genombota onödigt iochmed den oändliga tillgången till Internet.

Medlem

Äntligen någon som fattar, väldigt ovanligt idag tyvärr.

Medlem

<3 Blizzard & Valve. De verkar förstå vad spelarna vill ha!

Medlem

Förstår inte tjatet om lan hela tiden, ni kan väl spela online med varandra istället. Ni lanar väl knappast utan internetuppkoppling eller?

Eller har jag missat någonting? :/


signatur

Rädda träden, ät en bäver!

Medlem
Citat:

StarCraft II, due out on July 27, requires a one-off activation and a registered Battle.net account. Once completed, players will be able to get started with the game's single-player campaign in offline mode.

Med andra ord använder sig Blizzard ändå av sedvanligt DRM i StarCraft 2.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av tf05er3:

Vilken frisk fläkt det blir när någon i underhållningsbranschen kan erkänna att vissa bara pirater är "nyfikna" och inte onda konspiratörer som inte förstår t.ex. en cd-skiva måste kosta 219 kronor.

Trevlig läsning annars. Vore kul om de lyckas hitta en lösning på piratproblemet som fungerar.

Spelar väl ingen roll om du är nyfiken eller inte, att piratkopiera är fel och det går inte att göra moraliskt försvarbart.

Klart som korvspad att det går. :evil:

Var inne i stan med min läsare till xboxen och fick den flashad med senaste iXtreme LT idag... så himla gött o kunna få 25 spel för 500kr istället för ETT för 500kr. 8)

Och vill bara tillägga att jag är raka motsatsen till SNÅL... vore jag det så skulle jag ha pengar kvar på kontot. xD Hehe

Medlem
Skrivet av Mathias:

Förstår inte tjatet om lan hela tiden, ni kan väl spela online med varandra istället. Ni lanar väl knappast utan internetuppkoppling eller?

Eller har jag missat någonting? :/

Jag och ett ganska stort antal polare brukar dra ut burkarna till en stuga på landet över helgerna ibland och LANa. I den stugan finns det ingen möjlighet till uppkoppling, sånär som på mobila bredband. Men mobila bredband har ju inte alla, och de lämpar sig inte särskilt bra att spela på heller.

Så SC2 är tyvärr ett spel som går bort på dessa LAN, vilket jag tycker är rätt synd.
Såvitt jag har förstått så är det en hel del som kör sådana här LAN också.

Men i det stora hela så lär det inte vara många som köper SC2 enbart för att spela på LAN där det inte finns någon uppkoppling. Inte heller tror jag det är särskilt många som kommer att låta bli att köpa spelet av principskäl, även om det kan låta så innan...
Däremot så kommer förmodligen alla som vill spela SC2 i multiplayer få lov att köpa spelet istället för att piratkopiera det, vilket är ganska många... Så ur en ekonomisk synpunkt så har nog blizzard gjort ett bra val här.

Men, jag skulle inte bli förvånad inte att det kommer att komma något som kringår uppkopplingskravet och låter folk spela LAN utan uppkoppling ändå. Men det dröjer nog.

Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Spelar väl ingen roll om du är nyfiken eller inte, att piratkopiera är fel och det går inte att göra moraliskt försvarbart.

Klart som korvspad att det går. :evil:

Var inne i stan med min läsare till xboxen och fick den flashad med senaste iXtreme LT idag... så himla gött o kunna få 25 spel för 500kr istället för ETT för 500kr. 8)

Och vill bara tillägga att jag är raka motsatsen till SNÅL... vore jag det så skulle jag ha pengar kvar på kontot. xD Hehe

Det där är bara ekonomiskt försvarbart (för din egen ekonomi, och kanske han som chippade boxen). Men det är på intet sätt moraliskt försvarbart!

Medlem

Jag tycker att deras approach är helt rätt. Visst, att det inte finns möjlighet till LAN-spel kan vara jobbigt för dem som t.ex. hyr/lånar en liten lokal för att lana med sina kompisar... men det är ju iaf ett problem med lösningar.

Medlem

Hur som helst tror jag att det kommer att finnas "piratservrar" där det går att spela kopierade versioner av spelet uppkopplad mot dessa istället. Det verkar fungera så för de flesta spel med det här skyddet (t.ex. MMO-spel).

Medlem

Blizzard kräver att man är uppkopplad för att aktivera spelet - hyllas

Andra gör samma sak - sågas vid fotknölarna

123
Skriv svar