Gears 3 är bra trots innovationsbristen

Flakmonkey
Gears 3 är bra trots innovationsbristen

Håller på och rundar av en långhelg här ute i stugan där vi hunnit med en himla massa bra och kul saker. Jag har bland annat fått slita rejält för att frigöra en massa växtlighet från "berget" så att vi kan gjuta grunden för en utbyggnad. Inte det roligaste jobbet kanske, men väldigt tillfredsställande ändå. Det är ju något terapeutiskt med bara få göra något riktigt slitgöra med bra musik och öronen som man lätt ser resultatet av. Plus att det är skönt att ta ut kroppen ordentligt. Inte så att jag vill jobba med det varje dag, men med ett stillasittande som jag har så är det nyttigt.

Hursom så var det inte det jag skulle ta upp här utan #Gears of War 3 som jag och min bror har spelat två sena kvällar här. Jag minns när det första spelet i serien kom till Xbox 360. Faktum är att jag skrev FZ:s recension för det och gav det då full pott vilket väl säger en hel del om vad jag tyckte om det då. Såhär i efterhand har jag inte så mycket åsikter om det betyget. Spelet var verkligen en omvälvande upplevelse då och bröt (tro det eller ej) den form som actionspel normalt hade. Nej det var inte först med cover-tekniken men det var spelet som visade var skåpet skulle stå och det kombinerat med en imponerande presentation gjorde att det var svårt att värja sig.

Sedan dess har dock mycket hänt och det var därför inte så svårt att förstå varför uppföljarna inte hade samma effekt som originalet. Wow-faktorn fanns helt enkelt inte där vilket i ärlighetens namn inte har så mycket med kvalitet att göra. För att något ska kännas "wow" måste du nästan vara först med någonting och det är svårt att vara det med uppföljare som både aktieägare och fansen inte vill ha så mycket nytt i.

#Gears of War 3 är ett tydligt exempel på detta. Jag är nog en fyra timmar in i det vid det här laget och jag har inte hittat något nyskapande överhuvudtaget. Vad jag däremot har hittat är ren och skär underhållning i en väloljad maskin. Jag och min bror har haft kul sedan första sekunden och vad mer behöver man egentligen? Visst är det förutsägbart och även enformigt med strider på löpande band. Men är det så hemskt om striderna är roliga?

Jag tycker inte det och för mig fyller spelet samma behov som hollywood-rullar som följer en standardmodell med snygga specialeffekter. De förändrar knappast min syn på livet men de berikar det ändå genom att bjuda på härliga stunder. För mig är det ett viktigare kriterie när ett spel eller film ska bedömas än om det är innovativt eller inte.

#blogg

1
Skriv svar