Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

Medlem

Känner att jag kan få all information jag behöver inför ett eventuellt köp via Youtube, reviews, Twitch etc. Lägg därtill att man kan få spel väldigt billigt nuförtiden via vissa ställen på nätet. Har därför ingen anledning att tanka ner. Demos uppskattas alltid dock.

Testpilot

Fyllde faktiskt i den där undersökningen.

Piratandet det var ju en livsstil förr i tiden , jag började med att vara Swapper. Eller då man hade BBS som sen blev till till FTP då internet växte.

Precis som så många andra har ju man inte orken eller tiden att härja med piratgrejer. Nu finns det så många alternativ som är enkla och billiga samt man har pengarna att betala för sig.

Medlem

Piratandet på pc spel har helt upphört i vårat hus.
Spel är så billigt idag (till pc) så det finns ingen anledning.
Är man osäker kan man handla billigt på "gråa" marknaden.
Men det finns så många sätt att bilda sig en uppfattning om spel.
Förboka INTE
kolla forum
Kolla filmer
Läs användar recensioner
Läs vanliga recensioner.

Ja man ska vara total nybörjare för att inte fatta det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av adamius:

Frågan känns lite smalt skriven, jag laddar hem 100% av mina spel. Sen att det är från Steam är ju en annan sak :)?

Du menar brett skriven.

Medlem

Senaste jag laddade ner ett spel var väl ca 15 år sen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

Inte piratat på många år. Har man pengar kan man stödja dom utvecklare vars spel man spelar.

Problemet med ditt resonemang är väl att man idag oftast INTE spelar förrän man redan köpt spelet.

Medlem
Skrivet av skurk:
Skrivet av crazyrobban:

Inte piratat på många år. Har man pengar kan man stödja dom utvecklare vars spel man spelar.

Problemet med ditt resonemang är väl att man idag oftast INTE spelar förrän man redan köpt spelet.

Du kan alltid få pengarna tillbaka.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Undersökningen visar också att piratande är vanligat i åldern 0-25 för att sedan stadigt avta.

Pjuh, kan stämma rätt bra då för det va säkert över 10 års sedan jag ens tänkte tanken med wärchat Gam3Z.
Känner mig inte alls gammal... ^_^

Medlem

Spelpriserna är från början baserade på processen att brännas/föras över på tom cd/dvd/kasset, omslag, manualer, box, etc.

Det känns lustigt att kostnaden för en produkt skall vara densamma, eller ens inom 50 % av priset på ett fysiskt exemplar. När det är digitalt.

Skulle valve plötsligt en dag gå i konkurs... prisa vetenskapen att det aldrig sker och gaben dör och någon girig ödla konkar bolaget. cash out.

Så är "mina" spel på vift, alla konton skulle lika gärna kunna bli raderade.

Medlem

Jag har köpt alla spel jag äger i hela mitt liv fram till för ca 2 sedan när jag slutade jobba och började på högskolan. Jag har inte råd att lägga mer än ca 500kr på spel i halvåret och då är det viktigt för mig att att köpa spel med omsorg. Hade jag lagt 500kr på No Mans Sky hade jag varit jävligt förbannad, tur att man testade skräpet innan. Har som regel att aldrig spela ett piratat spel mer än 1h och än så länge har det hållt bra.

Kan ta The Talos Principle t ex. Ett för mig helt okänt spel som jag såg på steam rean i somras. Drog hem det illelagt, blev frälst efter 30 min och köpte det sedan på Steam. Där fick utvecklarna pengar av mig som de aldrig hade fått om jag inte dragit hem det först.

Jag har inte tid eller lust att hänga på forum, se let's play, läsa recensioner och dylikt för vi har alltid olika åsikter om vad som är bra och dålig och ifall spelet faktiskt funkar på min dator.

Medlem

Jag piratade spel när jag gick i skolan, varför betala en halv tusenlapp när man kan ladda ner det gratis? Så är det nog många unga som tänker idag också.

Men idag så behöver jag inte pirata, och har inte gjort det på ca. 10 år. De flesta spel man vill ha vill man verkligen ha, och då vill man köpa det, då slipper man krångel med virus, crack, och så får man alla online funktioner. En 500 lapp för ett spel som man vill ha är ingenting när man jobbar.

Youtube räcker gott och väl för mig för att få en överblick av ett spel.

Medlem

Det är väl lite spelindustrins egna fel också. Då de inte gärna släpper demos på spelen så man kan få prova först.

Så jag tror många tankar hem spelen för att få testa dom innan man pungar ut 500 spänn för att bli besviken. (No man sky *host host*)

ja herre gud bara piratbyron tittar in här och börjar skicka lappar


signatur

New life, New hope

Medlem

Om undersökningens frågeställning hade varit tvärtom

Fråga: Köper du spel?
Svar: 99% Köper spel

Så jävla vinklad fråga

Medlem

Att över hälften skulle ladda ner spel som "demos" (vilket undersökningen visar) tror jag inte ett dugg på. Det är nog snarare pirater som vill göra bra reklam för sig själva, för att på så vis ge piratkopierande mer befogenhet rent generellt. Har personligen aldrig träffat en människa som laddat ner ett spel för testsyfte.

Medlem

Det var många år sedan jag laddade ner och spelade ett piratat spel. Anledningen till att jag gjorde det var nog för att alla jag kände gjorde det och så gjorde även jag. Att det var så lättillgängligt bidrog också. Det var så smidigt att tanka hem istället för att beställa på nätet och sedan vänta några dagar på att få det i brevlådan, eller behöva åka till någon spelbutik flera mil bort.

Sedan kom det bra alternativ, där jag kunde betala för mig och då var det slut på synderna.

Anledning hade jag, men någon ursäkt hade jag inte, även om jag ibland intygade mig själv om att det var helt lagligt att göra så eftersom jag bara gjorde ytterligare en kopia och skaparen hade ju ändå sitt original kvar.

Fattigdom tycker jag inte är en ursäkt. Det kan väl inte vara en mänsklig rättighet att få spela spel? Om nu fattigdom är en bra ursäkt, kan det lika gärna vara helt ok att planka in på diverse konserter eller andra evenemang. Då går det ju även att hävda att om konserten är bra så dunkar jag in biljettkosten på artistens konto i efterhand. Om däremot konserten inte är bra, så blir det inga pengar.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

ja herre gud bara piratbyron tittar in här och börjar skicka lappar

Piratbyrån ja. Det är de som har bevisbördan och ett simpelt uttalande under pseudonym på en spelsida räcker knappast för att bli dömd för att du laddade hem Warcraft 3 år 2002.

Foliehatt eller bara oerhört okunnig om juridik?

FML
Medlem
Skrivet av Loltron:

Spelpriserna är från början baserade på processen att brännas/föras över på tom cd/dvd/kasset, omslag, manualer, box, etc.

Det känns lustigt att kostnaden för en produkt skall vara densamma, eller ens inom 50 % av priset på ett fysiskt exemplar. När det är digitalt.

Skulle valve plötsligt en dag gå i konkurs... prisa vetenskapen att det aldrig sker och gaben dör och någon girig ödla konkar bolaget. cash out.

Så är "mina" spel på vift, alla konton skulle lika gärna kunna bli raderade.

Tycker också det är konstigt att priset är likadant för en digitalkopia som en fysisk sådan. Åven att många gånger så är spel billigare som fysiskgåva. Köpa spel från EA via Origin är också dyrare än andra ställen. Samma sak med Blizzards spelen. Och steam har väl inga egna spel direkt? Om man inte räkna dem som kom ut 10 år sedan, vilket säljs för ingenting när de är rea.

Medlem

Är frågan felformulerad? Jag svarade Ja, det är mitt primära sätt att få tag i spel och blev förvånad att det var så få som svarat det.
Jag laddar ner alla mina spel från Steam, GOG och HumbleBundle.

Medlem
Skrivet av Perry-Golf:

Fattigdom tycker jag inte är en ursäkt. Det kan väl inte vara en mänsklig rättighet att få spela spel? Om nu fattigdom är en bra ursäkt, kan det lika gärna vara helt ok att planka in på diverse konserter eller andra evenemang. Då går det ju även att hävda att om konserten är bra så dunkar jag in biljettkosten på artistens konto i efterhand. Om däremot konserten inte är bra, så blir det inga pengar.

Fattiga är ju redan excluded från marknaden pga sin ekonomiska status.
Hur ska man kunna påpeka ekonomisk förlust som bolag pga den typen av fildelning ?

Din synonym hade ju funkat om det var en konsert med oändligt med sitt/ståplatser, och oändligt med biljetter.
And in that case, självklart ska den fattige få va med.

Tycker synonymer med verkligheten och det digitala är rätt tafatta, den digitala kliver rätt snabbt in i ett spektra som gör verkligheten overklig.

Medlem
Citat:

Laddar du ner spel?

Men nej, jag piratar inte spel. Finns ingen anledning för det och bara sett dåliga ursäkter.

Har man inte råd -> Vänta tills det går ner i pris.

Är osäker på om du kommer gilla spelet. -> Kolla upp via vad du anser är trovärdiga youtubevideos, recensioner, statestik på steam, kompisar osv. Och/eller vänta tills det går ner i pris.

Ogillar ni hur spelets affärsmodell ser ut eller något annat -> Köp inte spelet då eller vänta tills det går ner i pris och/eller någon special edition kommer ut.

Jag köper heller inte via skumrasksidor som g2play, där cdkeys kan vara köpta med stulna kredikort, så utvecklaren sen kan behöva betala tillbaks stora summor via ångerköp.

Drabbar också värst indie utvecklare med skörare budget och som inte har resurser att spåra alla olika keys via alla dessa sidor.

Dvs det kan vara ännu värre än att pirata spelet, speciellt med tanke på att man även då riskerar att stödja kriminell verksamhet, som värst drabbar vanliga människor och mindre utvecklare.

Tycker heller inte sådan sidor bör stödjas på något sätt, då mycket av deras framgång bygger på denna affärsmodel av att köp/sälja cdkeys, där en del av försäljningen kan vara från stulna kreditkort.

Även om de nu sagt att de försöker motverka olaglig handel och sammarbeta med utvecklaren men igen, många av de mindre utvecklarna har inte resurser att spåra alla keys. Eller vill ge information om deras keys till sådana här sidor och jag förstår dem. Kan de inte spåra nyckel får tyvärr de kriminella och sidan som tar del av försäljningen behålla pengarna, medans utvecklaren får stå för notan när det blir återbetaling.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Citat:

Laddar du ner spel?

Dvs det kan vara ännu värre än att pirata spelet, speciellt med tanke på att man även då riskerar att stödja kriminell verksamhet, som värst drabbar vanliga människor och mindre utvecklare.

Även om de nu sagt att de försöker motverka olaglig handel och sammarbeta med utvecklaren men igen, många av de mindre utvecklarna har inte resurser att spåra alla keys. Eller vill ge information om deras keys till sådana här sidor och jag förstår dem. Kan de inte spåra nyckel får tyvärr de kriminella och sidan som tar del av försäljningen behålla pengarna, medans utvecklaren får stå för notan när det blir återbetaling.

Bantade citatet något för allas trevnad. Det är intressant att du talar om "kriminella" som om de vore en annan art av primater. Herregud, de där kriminella.

Det är "kriminellt" att ha för mycket snö på taket på bilen i Sverige. Det är inte Hannibal Lecter som laddar hem någon piratkopia av spel/musik/film ibland utan helt vanligt anständigt folk.

Dessutom går majoriteten av intäkterna till utgivarna (tänk EA) och sällan till utvecklarna.

Jag instämmer dock helt i att frågan är dåligt formulerad.

Medlem
Skrivet av skurk:
Skrivet av Sapiens:
Citat:

Laddar du ner spel?

Dvs det kan vara ännu värre än att pirata spelet, speciellt med tanke på att man även då riskerar att stödja kriminell verksamhet, som värst drabbar vanliga människor och mindre utvecklare.

Även om de nu sagt att de försöker motverka olaglig handel och sammarbeta med utvecklaren men igen, många av de mindre utvecklarna har inte resurser att spåra alla keys. Eller vill ge information om deras keys till sådana här sidor och jag förstår dem. Kan de inte spåra nyckel får tyvärr de kriminella och sidan som tar del av försäljningen behålla pengarna, medans utvecklaren får stå för notan när det blir återbetaling.

Bantade citatet något för allas trevnad. Det är intressant att du talar om "kriminella" som om de vore en annan art av primater. Herregud, de där kriminella.

Det är "kriminellt" att ha för mycket snö på taket på bilen i Sverige. Det är inte Hannibal Lecter som laddar hem någon piratkopia av spel/musik/film ibland utan helt vanligt anständigt folk.

Dessutom går majoriteten av intäkterna till utgivarna (tänk EA) och sällan till utvecklarna.

Jag instämmer dock helt i att frågan är dåligt formulerad.

Om man kommer över någons kreditkortsinformation, köper en jädra massa lagliga cdkeys med kortet och sedan säljer dessa cdkeys på olika sidor, är man inte kriminell då?

Är en stor skillnad på kreditkortsbedrägeri och att glömma ta bort snön på taket från bilen.

Notera också att jag nämde just att det drabbar främst indieutvecklare, som inte har någon stor utgivare med massiva resurser som klarar att hanterar sådana här saker eller en budget där ett par hundratusen mindre inte riskerar att hela företaget går omkull.

Edit: Jag kanske var otydlig för jag tror du missuppfatta. När jag snackar om "de kriminella" snackar jag inte om vanligt folk som piratar eller köper biliga cdkeys på skumrasksidor.

Medlem

Tror inte att jag har piratkopierat något endast spel sedan jag fick min första lön för tio år sedan. Men dessförinnan hände det väl.. ganska frekvent.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Nä nu när man är vuxen och arbetar sen länge finns det inga ursäkter.
Äger hundratals spel, alla inköpta ärligt.
Säkert över 10år sedan man syndade.
Stöd bra spel, köp dom! Ps förboka dock aldrig!

Shit. Att se dig skriva påminner mig om sista året på högstadiet när jag gick med FZ


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

FML
Medlem

Ni som klanka ner på piraterna, jag hoppas ni inte är ett gäng hycklare nu.

Hade en kompis/kollega som såg ner på mig för att jag ladda ner spel, sen satt han själv på 2 TB mp3. Men det var ok.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

För att de är olagligt ? Om inte de är tillräckligt så har du redan bevisat att du har vrickade principer.

De är ingen rätt att testa spelen eller få dem drm-fritt för den delen. Rösta med plånboken och vokabulär istället.

Medlem
Skrivet av kentxy:

Ni som klanka ner på piraterna, jag hoppas ni inte är ett gäng hycklare nu.

Hade en kompis/kollega som såg ner på mig för att jag ladda ner spel, sen satt han själv på 2 TB mp3. Men det var ok.

Absolut,
De finns dom som hycklar något enormt så länge de gynnar dem, sen finns det dom som gör de men vet att de är fel, de har större respekt i mina ögon än de som försöker rättfärdiga piratandet som något lagligt , eller som om det dom gör är rätt.

Skriv svar