Hockeylegenden Tommy Söderström sågar Heatons deltagande i Mästarnas Mästare

Medlem

Jag blir så upprörd att en "Isräjsare" ska få vara med! Det är ju för fan motorcykeln som kör. Han sitter ju bara på och åker med! Jag tänker bojkotta programmet! Det här förstör allt nöje för mig! Jag kan inte ta detta underhållningsprogrammet på allvar!

Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Jock_(stereotype)

In Canada and the United States, a jock is a stereotype of an athlete, or more to the point, someone who mainly accesses sports and sports culture, and does not much access or have access to intellectual culture .[1][2] It is generally attributed mostly to high school and college athletics participants who form a distinct youth subculture. As a blanket term, jock can be considered synonymous with athlete.[3]

Similar words that may mean the same as jock include meathead, musclebrain, and musclehead.[4] These terms are based on the stereotype that a jock is muscular, but not very smart, and cannot carry a conversation on any topic other than one relating to sports, exercise, or sex.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jo, jocks är ju kända för sin intelligens. Och ishockey är riktigt populärt i en handfull länder, medan det spelas elektroniska spel i varje land på jorden.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Förstår honom ! Inte sätter man ungarna framför en dator och spelar spel under idrottslektioner. Tanken med sport är att hjärtat ska pumpa ut blod till ansträngande muskler således att kondition och muskler arbetas och förstärks. Stillasittande spel skapar inte gudomliga muskulösa kroppar likt zeus och skall därmed inte klassas som en sport.

Tror du blandar ihop orden sport och idrott.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Förstår honom ! Inte sätter man ungarna framför en dator och spelar spel under idrottslektioner. Tanken med sport är att hjärtat ska pumpa ut blod till ansträngande muskler således att kondition och muskler arbetas och förstärks. Stillasittande spel skapar inte gudomliga muskulösa kroppar likt zeus och skall därmed inte klassas som en sport.

Precis som i motorsporter stärks inte kroppen av utövandet men kräver ändå god fysik.
En tränad människa har bättre reaktionstider och klarar av att prestera under stress. Något som är A och O i esport.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Vad är nästa grej? Yatzy? Backgammon? Det är ett skämt."

Ironiskt nog är schack en stor, gammal och väl erkänd sport. man har tävlat seriöst i schack tusentals år innan hockey ens existerade. Ishockey är väl förresten också något barn håller på med? Enda gången jag spelat hockey var i högstadiet.

Och för att vara lite elak: Vad har Tommy ens gjort som målvakt? Stått i en bur något större än han själv och försökt hindra en gummerad stenklump från att komma in.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Moltoy:

Saxat från wiki: Ordet sport kommer från ordet desport på gammal franska, vilket betyder fritid.[källa behövs] Detta kan tyckas förvånande i dag, då mycket sport är professionell och många har sporten som jobb snarare än som fritidssysselsättning. På engelska heter det sports där det ursprungligen betydde något i stil med "nöje". I äldre svenska syftade sport på friluftsnöjen som jakt och sportfiske, och länge användes mest ordet idrott.

Sport och idrott[redigera | redigera wikitext]

Skillnaden mellan idrott och sport, med några exempel.
Ibland används begreppet "sport" inom nordiska språk synonymt med idrott, men orden är egentligen inte helt utbytbara. Termen sport omfattar även vissa aktiviteter som inte är fysiska och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack[1]. Begreppet idrott kan också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som joggning, stavgång, aerobics och aikido.

På svenska används i dagligt tal dock begreppen sport och idrott som nästan synonyma och begreppen används ofta om varandra. Båda orden betyder numera oftast fysisk aktivitet i form av tävlingar

Funkar på Svenska men hur är det Engelskan?

Spelar väl ingen roll?

Det enda jag har problem med i esport sammanhang är att man inte använder sina riktiga namn.

Jag tror personligen det skulle gynna esport (är själv sjukt ointresserad men stödjer det)

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Zainter:

Förstår honom ! Inte sätter man ungarna framför en dator och spelar spel under idrottslektioner. Tanken med sport är att hjärtat ska pumpa ut blod till ansträngande muskler således att kondition och muskler arbetas och förstärks. Stillasittande spel skapar inte gudomliga muskulösa kroppar likt zeus och skall därmed inte klassas som en sport.

Om du nu är seriös. I dom olympiska spelen så utför man idrott, vilket du åsyftar (idrott då, olympiska spelen togs upp bara pga Zeus), idrott består av fysisk sport, medans sport kan vara så mycket mer, t.ex schack. Så på vilket sätt är schack en sport men inte datorspel?

För det första tycker jag man inte ska jämföra hobby och hobby, i detta fall schack med datorspel, Visst att olympiska kommittén har beslutat att schack är en sport kan man nog ta sig en funderare på. Enda anledning till det är att det är en uråldrig tanke-sport där strategi och förmåga att "förutse" sin motståndares mönster med varje pjäs under så kort tid som möjligt,(schackuret till hjälp).
Datorspel okej visst mängdträning, strategier, reflexer, motståndare, tidspress under vissa spel. Det är nytt, miljontals spelar spelen vilket leder till tävling och publik. Men fysiskt? ALDRIG! och där är nog anledning till varför många anser datorspelande som icke sport du kan inte ta eller känna spelet med fingrarna likt schackpjäsen. Mitt tycke är att om man nu ska jämföra datorspelande som "sport" kan man lika gärna jämföra det med frågesport, Där du inte kan ta eller känna i frågorna fysiskt. Ska man ändå anse datorspel som sport! för fan ! släng in korvätartävlingar där allt ovan tränas in med. Eller något annat fånigt som kärringkånk som det tävlas i med.

Medlem
Skrivet av Zainter:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Zainter:

Förstår honom ! Inte sätter man ungarna framför en dator och spelar spel under idrottslektioner. Tanken med sport är att hjärtat ska pumpa ut blod till ansträngande muskler således att kondition och muskler arbetas och förstärks. Stillasittande spel skapar inte gudomliga muskulösa kroppar likt zeus och skall därmed inte klassas som en sport.

Om du nu är seriös. I dom olympiska spelen så utför man idrott, vilket du åsyftar (idrott då, olympiska spelen togs upp bara pga Zeus), idrott består av fysisk sport, medans sport kan vara så mycket mer, t.ex schack. Så på vilket sätt är schack en sport men inte datorspel?

För det första tycker jag man inte ska jämföra hobby och hobby, i detta fall schack med datorspel, Visst att olympiska kommittén har beslutat att schack är en sport kan man nog ta sig en funderare på. Enda anledning till det är att det är en uråldrig tanke-sport där strategi och förmåga att "förutse" sin motståndares mönster med varje pjäs under så kort tid som möjligt,(schackuret till hjälp).
Datorspel okej visst mängdträning, strategier, reflexer, motståndare, tidspress under vissa spel. Det är nytt, miljontals spelar spelen vilket leder till tävling och publik. Men fysiskt? ALDRIG! och där är nog anledning till varför många anser datorspelande som icke sport du kan inte ta eller känna spelet med fingrarna likt schackpjäsen. Mitt tycke är att om man nu ska jämföra datorspelande som "sport" kan man lika gärna jämföra det med frågesport, Där du inte kan ta eller känna i frågorna fysiskt. Ska man ändå anse datorspel som sport! för fan ! släng in korvätartävlingar där allt ovan tränas in med. Eller något annat fånigt som kärringkånk som det tävlas i med.

Edit: Lägg till extreme sport's - Extreme Ironing extreme strykning där fysik kräver sitt med att stryka sin skjorta på dom uddaste platserna.

Medlem

Vuxna män som jagar en puck/boll är väl lika mycket lek


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Idrottare är fan nästan alltid korkade.

Medlem

om jag inte har fel så är väll e-sport en sport men ingen idrott?

Medlem

Jag har utövat väldigt många sporter. Sen vaknade jag och började med gaming istället. Iofs så har jag gibbat sen 1990. All in!!

FML
Medlem

Står inte OS för olympiska spelen trots allt? På norska är de för övrigt OL, vilket är de olympiske leker.

Sport är väl dessutom inte synonymt med idrott?

Men cred till Glenn iaf!

Medlem

Alla dessa 10-åriga esports-proffs....

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Jante kommer ju genast in och man hoppas han spöar "elitidrottaren", speciellt med tanke på att han är en "reserv". Men visst, en schackspelare som ställer upp i en fysisk "mästartävling" hade man väl också kunnat ifrågasätta.

Med det sagt vill jag minnas att det redan konstaterats att elitsatsande gamers (eller gejmers enligt SAOL) eller "e-sportare" behöver ha rätt bra fysisk kondition, annars når de inte eliten. På samma sätt är exempelvis fotbollsspelare generellt mer intelligenta än befolkningen tror eftersom de behöver kunna läsa spelet, lära sig flera språk, en viss form av social kompetens osv även om de kanske inte är så "akademiskt meriterade".

Vad gäller tävlingen i sig kunde man lika gärna lägga ner: Stenmark är mästarnas mästare och fler program är överflödiga.

Vadå jante? Det är väl snarare jante att alla ska få vara med oavsett om man sysslar med "riktig" idrott eller inte... Jag gillar e-sport men att ta med det i MM är jag tveksam till.

Medlem

Att dumförklara esport på det sättet för att man inte är insatt eller intresserad är ju bara löjligt, säger mer om individen som säger det än vad de uttalar sig om.

Om man ska dra sådana paralleller kan man dumförklara allt vad heter nöje & Entertainment etc, typ hockey, fotboll, filmer you name it.

Bara ett lågt uttalande.

Medlem

Direkt jag hörde detta på radion så visste jag att det var någon som skulle börja klanka ner på Heaton... Den generationen kommer aldrig acceptera Esporten

Medlem

Hockeylegenden Tommy Söderström

Den här kommentaren är till dig:
Du är målvakt i en sport där målet knappt är större än målvakten, du är jätte duktig.
-Håll käften nu, och för aldrig talan för "riktiga" idrottare igen!

Medlem

"Jag vet inte riktigt vad det är för något, därför är det dåligt."


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det är kul att se dom här gamla stötarna bli oroliga nu när e-sporten börjar ta lite plats


signatur

Good Night, Good Luck

Medlem
Skrivet av Azlan1:
Skrivet av SWEBarb:

jag tycker heller inte att en e-sports spelare har nåt att göra i Mästarnas Mästare då kan dom lika gärna göra ett program bara för e-spelare tycker jag.

Prova att åka till sydkorea E-sport är större än Fotboll där.

Kan ju bero på att de är skitdåliga på fotboll


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Jag kan inte ett skit om hockey, men det är väl bara en lek? Sånt man gjorde efter skolan när man var liten? Vad blir nästa grej, kast med liten boll? Det spelar ingen roll om man är smart eller inte. I hockey kan en med iq 90 vara lika duktig som en med iq 130. Det funkar ju liksom inte i intellektuella sammanhang. Jag överväger definitivt att bojkotta expressen om dom ringer och ber mig kommentera saker.

Jag kommer ihåg när Kenta Nilsson var med på kändis-Jeopardy. Frågan är om inte 90 är alldeles för högt.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Jag kan inte ett skit om hockey, men det är väl bara en lek? Sånt man gjorde efter skolan när man var liten? Vad blir nästa grej, kast med liten boll? Det spelar ingen roll om man är smart eller inte. I hockey kan en med iq 90 vara lika duktig som en med iq 130. Det funkar ju liksom inte i intellektuella sammanhang. Jag överväger definitivt att bojkotta expressen om dom ringer och ber mig kommentera saker.

Du tog orden direkt ur min mun, tack!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av breahl:
Skrivet av Troll1:

Jag kan inte ett skit om hockey, men det är väl bara en lek? Sånt man gjorde efter skolan när man var liten? Vad blir nästa grej, kast med liten boll? Det spelar ingen roll om man är smart eller inte. I hockey kan en med iq 90 vara lika duktig som en med iq 130. Det funkar ju liksom inte i intellektuella sammanhang. Jag överväger definitivt att bojkotta expressen om dom ringer och ber mig kommentera saker.

Bara för din info så tjänar hockeyspelare mycket mer pengar än CS-spelare. Sen ser många fler människor på ishockey med än CS. Tänkte bara ge dig lite insikt lilla nörd. CS eller e-sport kan aldrig mäta sig med hockey eller fotboll.

Ska vi kolla till League of Legends eller Dota kanske? Kanske inte lika mycket som vissa hockey spelare.. men kom inte och säg att det handlar om mindre pengar.
Och dessutom.. kom och inte säg att det är så många fler som kollar på ishockey än väldigt många E-Sport spel! Då kan du inte ha mycket koll du inte, tyvärr.

Dota 2: Turnering nu i Augusti, prize pool är uppe i 20.7 miljoner DOLLAR! Vilket är långt efter hockeyn? Nja!
Kan väl lägga in en länk till en sida som visar dom senaste summorna inom E-Sport.. http://www.esportsearnings.com/tournaments

Växer i summor snabbt senare år. Tänk också på att det blir bara mer och mer turneringar också.

Medlem

Jag kan inte så mycket om Hockey, men det är väl en sysselsättning för sådana som inte kunde få ett riktigt jobb?

Medlem
Skrivet av Mjölkspam:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Troll1:

Jag kan inte ett skit om hockey, men det är väl bara en lek? Sånt man gjorde efter skolan när man var liten? Vad blir nästa grej, kast med liten boll? Det spelar ingen roll om man är smart eller inte. I hockey kan en med iq 90 vara lika duktig som en med iq 130. Det funkar ju liksom inte i intellektuella sammanhang. Jag överväger definitivt att bojkotta expressen om dom ringer och ber mig kommentera saker.

Bara för din info så tjänar hockeyspelare mycket mer pengar än CS-spelare. Sen ser många fler människor på ishockey med än CS. Tänkte bara ge dig lite insikt lilla nörd. CS eller e-sport kan aldrig mäta sig med hockey eller fotboll.

Ska vi kolla till League of Legends eller Dota kanske? Kanske inte lika mycket som vissa hockey spelare.. men kom inte och säg att det handlar om mindre pengar.
Och dessutom.. kom och inte säg att det är så många fler som kollar på ishockey än väldigt många E-Sport spel! Då kan du inte ha mycket koll du inte, tyvärr.

Dota 2: Turnering nu i Augusti, prize pool är uppe i 20.7 miljoner DOLLAR! Vilket är långt efter hockeyn? Nja!
Kan väl lägga in en länk till en sida som visar dom senaste summorna inom E-Sport.. http://www.esportsearnings.com/tournaments

Växer i summor snabbt senare år. Tänk också på att det blir bara mer och mer turneringar också.

Vi kan ju samtidigt tillägga tittare, MLG Columbus hade 1.6 miljoner samtida tittare - https://esports.yahoo.com/mlg-columbus-had-1-6-143455288.html

Detta är alltså enbart CS, vilket också ökar varje år.

Uuuunderbart HeatoN! Hoppas han slaktar skiten ur alla!

Medlem

Jag är 40 och spelar rätt mycket spel, jag kanske är gammal och inte hänger med... men. Jag håller med Tommy. Det känns inte som att det passar ihop. Mästarnas mästare är en fysisk tävling med kondition och styrka etc. och det känns som e-sport inte riktigt synkar med det. Nåja...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Ichinin:

Var är alternativet "Ser inte på TV och bryr mig inte" ?

Vi noterar det i en separat kolumn.

"Carl Johansson Sundelius sågar Ichinin"

Skriv svar