Palmer Luckey: Oculus Rift är "obscent billig"

Medlem

Väntar ändå hellre på starVR och HtC Vive.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

från en äldre inverju:

"How much is the consumer version of the Rift going to cost?
Luckey: The current developer kits are $300. We don’t know what the consumer version’s going to cost — it could be more, could be less. But we’re looking to stay in that same ballpark. We’re not going to be charging $800 or something. We have to be affordable. If you’re not affordable, you may as well not exist for a huge segment of the market."

vilken skitsnackare, men bra att de iaf redan är införstådda med att detta kommer faila ganska rejält pg.a att det helt enkelt är för dyrt för att nå ut till den breda massan.


signatur
Flakmonkey

Det han säger får mig att tänka på hela cirkusen när PS3 kom och kostade 599$ vilket var billigt sett till det man fick rent "teknikmässigt" men väldigt mycket för "bara en konsol". Antar att det är samma sak här då många nog ser det som en extragrej till sin dator som inte borde kosta lika mycket som en dator kan kosta i sig. Krydda sen detta med brutna förhoppningar eftersom de satsade på ett betydligt lägre pris i sin kampanj och du har en härlig shitstorm.

Sen tror jag nog inte att de någonsin lovat att det skulle kosta 300$ eller vad de nu sa, utan snarare att det var vad de satsade på. Borde vara en väldigt stor skillnad och det är det rent juridiskt men här på internet vet man ju att en målsättning och förhoppning är samma sak som ett löfte

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det han säger får mig att tänka på hela cirkusen när PS3 kom och kostade 599$ vilket var billigt sett till det man fick rent "teknikmässigt" men väldigt mycket för "bara en konsol". Antar att det är samma sak här då många nog ser det som en extragrej till sin dator som inte borde kosta lika mycket som en dator kan kosta i sig. Krydda sen detta med brutna förhoppningar eftersom de satsade på ett betydligt lägre pris i sin kampanj och du har en härlig shitstorm.

Sen tror jag nog inte att de någonsin lovat att det skulle kosta 300$ eller vad de nu sa, utan snarare att det var vad de satsade på. Borde vara en väldigt stor skillnad och det är det rent juridiskt men här på internet vet man ju att en målsättning och förhoppning är samma sak som ett löfte

runt 350$ Sa dem den skulle ligga på. hittar inte tråden längre men jag e säker på att jag läste det under kickstartern.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av vurt:

från en äldre inverju:

"How much is the consumer version of the Rift going to cost?
Luckey: The current developer kits are $300. We don’t know what the consumer version’s going to cost — it could be more, could be less. But we’re looking to stay in that same ballpark. We’re not going to be charging $800 or something. We have to be affordable. If you’re not affordable, you may as well not exist for a huge segment of the market."

vilken skitsnackare, men bra att de iaf redan är införstådda med att detta kommer faila ganska rejält pg.a att det helt enkelt är för dyrt för att nå ut till den breda massan.

"If something’s even $600, it doesn’t matter how good it is, how great of an experience it is — if they just can’t afford it, then it really might as well not exist. We’re going for the mainstream, but time will tell what the market is."

Efter ett sådant uttalande så känns ju $599 som en käftsmäll. Men å andra sidan så fortsätter han med att allt beror på hur marknaden ser ut. Antar att man bytte marknad när Facebook kom in i bilden?

Flakmonkey
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Nosnos:

Det han säger får mig att tänka på hela cirkusen när PS3 kom och kostade 599$ vilket var billigt sett till det man fick rent "teknikmässigt" men väldigt mycket för "bara en konsol". Antar att det är samma sak här då många nog ser det som en extragrej till sin dator som inte borde kosta lika mycket som en dator kan kosta i sig. Krydda sen detta med brutna förhoppningar eftersom de satsade på ett betydligt lägre pris i sin kampanj och du har en härlig shitstorm.

Sen tror jag nog inte att de någonsin lovat att det skulle kosta 300$ eller vad de nu sa, utan snarare att det var vad de satsade på. Borde vara en väldigt stor skillnad och det är det rent juridiskt men här på internet vet man ju att en målsättning och förhoppning är samma sak som ett löfte

runt 350$ Sa dem den skulle ligga på. hittar inte tråden längre men jag e säker på att jag läste det under kickstartern.

Vore då intressant att veta om det var för utvecklingsvarianterna eller den slutgiltiga produkten samt om det var ett mål eller löfte. Och var kickstartern öht för slutprodukten eller "bara" för att kunna skapa utvecklingsvarianterna för att sedan kunna start massproduktionen med någon annan partner, typ Facebook?

Inaktiv
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Ja är man pantad och rik så köper man en telefon för mer än en tusing. Men whatever floats your boat lixom.

Medlem

Folk borde se detta som en väldigt dyrt alternativ till en skärm.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Ja är man pantad och rik så köper man en telefon för mer än en tusing. Men whatever floats your boat lixom.

iPhone är knappast nån rikemanstelefon utan en av de vanligaste mobilerna i världen, ingen iPhone har någonsin lanserats för under 5000 Kr och 5500-6000 Kr är numera riktpriset för en medelmåttig mobil, alltså vad majoriteten köper sina mobiler för oavsett märke.

Man kan argumentera att folk delbetalar mobilerna med abonnemang men även Riften kommer att gå att delbetala när den kommer ut i handeln.

Medlem

Inte alls konstigt att priset är högre i början när bara deras VR-lösning finns på marknaden. Skulle tro att priset går ner ett par snäpp senare när de andra VR-lösningarna från andra företag kommer ut.

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Galaxy s6 edge 32gb kostar 7.5k

Jämförelsen fungerar bara om S6s skärm kostat €700.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:
Skrivet av Bl4ckh4wk:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Galaxy s6 edge 32gb kostar 7.5k

Jämförelsen fungerar bara om S6s skärm kostat €700.

Min tanke.

Medlem

Om man jämför hur mycket man använder en telefon och vad man kan ha den till jämfört med en oculus så kan man nog räkna ut att den jämförelsen är meningslös. En telefon och en oculus har inget med varandra att göra och har helt olika funktioner.

Ska man jämföra i de banorna så kan man lika gärna säga att en oculus är tokbillig jämfört med att köpa en ny bil.

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

En mobil kan man göra 20 olika grejer på (om inte mer). En Oculus Rift kan bara användas till 1 sak: VR.

Riktigt dålig jämförelse.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Om man inte har onödigt gott om stålar eller möjligtvis planerar att utveckla för VR, så känns det lite crazy att lägga ut pengar på Oculus i det här skedet. Man kan ju i alla fall vänta tils både Vive och Oculus etc. har släppts och recenserats.

tnn
Medlem

Tror folk att en Oculus Rift bara är ett par skärmar?
Det är nog en jävla massa teknologi man betalar för. Måste säga att jag inte tycker att priset är så uppåt väggarna som många verkar hävda.
Speciellt om man tänker på att det är en produkt som i dagsläget är riktad till ett relativt litet antal entusiaster, vad jag antar, då man lär behöva en dator som är någorlunda high-end för att driva det ordentligt.
Sitter inte inne på några siffror men jag skulle gissa att en väldigt liten procent av alla gamers har maskiner som klarar av att driva Oculus på en rimlig nivå.

Medlem

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper ett hus för att bo i för 2000000+.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Jag gör det. Jag tycker det är idiotiskt att köpa en svindyr telefon. Min telefon kostade 200 kr och den kan jag ringa och skicka SMS med, och använda som mp3-spelare.

Medlem
Skrivet av tnn:

Tror folk att en Oculus Rift bara är ett par skärmar?
Det är nog en jävla massa teknologi man betalar för. Måste säga att jag inte tycker att priset är så uppåt väggarna som många verkar hävda.
Speciellt om man tänker på att det är en produkt som i dagsläget är riktad till ett relativt litet antal entusiaster, vad jag antar, då man lär behöva en dator som är någorlunda high-end för att driva det ordentligt.
Sitter inte inne på några siffror men jag skulle gissa att en väldigt liten procent av alla gamers har maskiner som klarar av att driva Oculus på en rimlig nivå.

Hela grejen med FB köpet, enligt Palmer själv, var ju att priset då skulle kunna pressas ned till en nivå som innebar en marknad för den stora massan.

Det var ju NU det skulle ta fart. Så nej, jag är inte besviken för att jag personligen inte har råd, utan för att jag självklart fattar att detta innebär att det inte kommer komma ut mer än ett fåtal titlar och större delen av utbudet blir samma plojspel som vi hade med devkit, dvs. indieutvecklare som tar fram lite enkla grejer. Jag har redan gått igenom denna fas med DevKitsen, intresset för ploj-VR är över för min del.

Besvikelsen är att starten redan varit väldig seg för VR och detta blev knappast en ljusning på något sätt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Ja är man pantad och rik så köper man en telefon för mer än en tusing. Men whatever floats your boat lixom.

iPhone är knappast nån rikemanstelefon utan en av de vanligaste mobilerna i världen, ingen iPhone har någonsin lanserats för under 5000 Kr och 5500-6000 Kr är numera riktpriset för en medelmåttig mobil, alltså vad majoriteten köper sina mobiler för oavsett märke.

Man kan argumentera att folk delbetalar mobilerna med abonnemang men även Riften kommer att gå att delbetala när den kommer ut i handeln.

En Iphone är knappast en medelmåttig telefon. Den räknas helt klart som high-end.
Enligt mig lägger folk idiotiskt mycket pengar på telefoner.
Min Motorola Moto G köpte jag för en tusenlapp. Vad kan en Samsung Galaxy S6 för fem gånger pengarna göra som min mobil inte kan?

Medlem

Sony kommer även släppa sitt system till PS4. Känns som en bättre lösning och gissar att de blir svårt att sälja VR utrustning 3 gånger så dyr som konsolen, blir nog billigare.

https://www.playstation.com/en-us/explore/playstation-vr/

Medlem
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av gerald:

699 pund i checkout och pengarna gick till irland.
Så ett skattepåslag blir det som luckey säger,men nån svensk tull moms utöver det blir det iaf inte.

699 pund, eller 699 euro?

699 pund, då är man ju uppe i ca 9300 kr. Jag tyckte det var saftigt nog med 699 euro (cirka 6800 kr enligt forex)

Förlåt,felskrivning menade 699euro

Medlem

Problemet för mig ligger inte i att jag inte har råd. De som är jävligt taggade för VR kommer köpa detta men jag sitter och velar om detta är något för mig och då är 7000kr jävligt mycket pengar för något som senaste gången jag testade gjorde mig åksjuk. Så dem som är som jag och velar är detta för mycket för ett insteg in i VR bubblan.

Köpte ju en tvättmaskin nyss för 6000 kr vilket är en produkt som behövs här i livet. En telefon för 10000 är ju något man använder till så mycket mer. Så priset måste ju motsvara den tänkta nyttan och med telefon och tvättmaskin vet jag vad jag får och vad nyttan är.

Medlem
Skrivet av employed:

Folk borde se detta som en väldigt dyrt alternativ till en skärm.

Jag har redan projektor. Den ger en 120" bild på väggen, kostade för övrigt bara 5000 och kan användas även med Windows utan att den måste specialanpassas med mjukvara. Även om jag faktiskt har råd med en CV1 så tänker jag inte köpa den för tillfället då jag inte är dum i huvudet (Och jag har en DK2).

Prissättningen på Oculus har gått seriöst fel om målsättningen var "mainstream" enligt citatet tidigare i tråden, sen får vi inte glömma bort att detta är Sverige och då blir det ett påslag på 1-2 tusen på €700 = ungefär 10K krona, vilket är långt från "obscent billigt" och ingenting som gemene Mainstream-Svensson har råd med.

Verkar som om Facebook/Oculus verkar vara ganska bortkopplade från den verklighet med begränsade pengar i plånboken som vanliga människor bor i, nu blir det bara entusiaster som kommer att köpa.

VR kommer 2016, men inte med de stormsteg vi trodde.

Medlem
Skrivet av gerald:

Nej priset i pund går till europa och tillkommer ingen svensk tull moms.

Jo, det gör det visst. Momsen är betald från början.

Skrivet av Bojkott:

Hörlurarna = $90
Xbox kontrollen = $60
Spelen = $50

Jag tror att om man hade skippat allt krimskrams så hade man kunnat ha ett pris på $399. Jag personligen är inte i behov av vare sig kontrollen eller ljudet, så det känns som en väldigt onödig extrakostnad.

Allt krimskrams är en bråkdel av kostnaden säger Palmer. Facebook betalar inte dom där priserna för tillbehören då utgivarna vill ha med dom med OR

Medlem

Är nog inte speciellt dyrt egentligen med tanke på vad man får i teknikväg. Två riktigt pixeltäta paneler med 90hz-stöd, riktigt bra tracking, nån sketen 360kontroll osv. Utvecklingen av produkten har nog inte varit gratis för dom direkt. Men precis som med TV-apparater som kör ny teknik så kommer nog priserna att sjunka rejält inom ett par år och landa på mer behagliga nivåer.

Medlem

Jag vet inte vart jag hörde eller läste det nånstans, men har för mej att HTC vive hintat om pris mellan 8-12 000 kr så det blir inte billigt att skaffa VR oavsett utgivare.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
k3m
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av tnn:

Tror folk att en Oculus Rift bara är ett par skärmar?
Det är nog en jävla massa teknologi man betalar för. Måste säga att jag inte tycker att priset är så uppåt väggarna som många verkar hävda.
Speciellt om man tänker på att det är en produkt som i dagsläget är riktad till ett relativt litet antal entusiaster, vad jag antar, då man lär behöva en dator som är någorlunda high-end för att driva det ordentligt.
Sitter inte inne på några siffror men jag skulle gissa att en väldigt liten procent av alla gamers har maskiner som klarar av att driva Oculus på en rimlig nivå.

Hela grejen med FB köpet, enligt Palmer själv, var ju att priset då skulle kunna pressas ned till en nivå som innebar en marknad för den stora massan.

Det var ju NU det skulle ta fart. Så nej, jag är inte besviken för att jag personligen inte har råd, utan för att jag självklart fattar att detta innebär att det inte kommer komma ut mer än ett fåtal titlar och större delen av utbudet blir samma plojspel som vi hade med devkit, dvs. indieutvecklare som tar fram lite enkla grejer. Jag har redan gått igenom denna fas med DevKitsen, intresset för ploj-VR är över för min del.

Besvikelsen är att starten redan varit väldig seg för VR och detta blev knappast en ljusning på något sätt.

det här är det viktigaste tycket kag också. med dessa priser lär VR bli en kort historia.

123
Skriv svar