"Kompromisslösa kvalitetskrav" försenar nya Deus Ex
Det jag har svårt att förstå är hur man kan sätta ett datum för när man vet att det är polerat nog. Rätt attityd bör väl ändå vara "det är klart när det är klart"?
När man jobbar med mjukvaruutveckling behöver man alltid ha ett hum om hur lång tid saker tar. Både för planeringens skull, men även ekonomins. Man är medveten om att vissa komponenter är mer riskfyllda än andra. Något som tar ett år att göra går ofta att estimera ganska exakt (vilket är varför man ofta kan utannonsera ett releasedatum lång tid innan). Talar vi om nåt som kommer ta flera år att göra är det även flera års felmarginal man får räkna med. Men att jobba utan att ha någon som helst målbild tidsmässigt fungerar inte riktigt.
Den här typen av uppskjutningar är de mest rimliga i mitt tycke. Om releasen var beräknad att vara om tre månader är det ganska exakt nu, 3-6 månader innan som du bör veta att deadlinen inte håller. Då är det förmodligen ett flertal riskfaktorer som smällt och tar längre tid att åtgärda än vad de ursprungligen hade förväntat sig. Man beräknar ofta med olika scenarion och nu gissar jag att det är ett av deras worst case-scenarion som slagit ut. Nu har man istället mer kunskap om vad som behöver göras och kan då på nytt sätta ett estimerat datum för när det bör vara klart.
Helt OK, vill ha ett så perfekt spel som möjligt.
En stor eloge till dem
Men det sätter å andra sidan en press på att de levererar, för om spelet blir à la Batmanbuggigt så står de med ett än större hundhuvud nu när de hävdar att de går som fanbärare för kvalité Men jag tror de levererar, har de gjort förut om jag inte minns fel!
För att spel ska vara kul ^^
För mig låter detta helt perfekt! Det är så många andra spel som kommer i februari att jag trodde jag skulle bli knäpp. Nu slipper jag välja mellan ME2 o DE
Samma här! för mycket bra på en gång är synd faktiskt. De får gärna ta längre tid på sig för att göra bättre spel framöver.
Nog för att jag gärna hade viljat ha Deus Ex i Februari, men om det här innebär ett bättre felfritt och polerat spel så har jag inga problem att vänta lite till.
Det har varit alldeles för många spel som rushats ut de senaste åren bara för att hålla ett visst släppdatum, spel som har haft stora brister med ofärdiga funktioner, ryckiga rörelser/animationer, spelförstörande buggar, grafikproblem, physikproblem osv.
Hellre då att utvecklarna får lite extra tid än att vi spelare ska behöva dras med ett trasigt spel de första 3-6 månaderna. Jag kan ju tycka att det borde vara i företagens eget intresse att ha ett väl fungerande spel vid släpp och få bra recensioner som gör att folk är beredda att betala fullpris, än att få betyg som dras ner av att spelet är buggigt och gör att folk väntar med att köpa spelet tills att priset sänkts och spelet patchats.
Jag har full förtroende för Eidos Montreal, om dem anser att spelet behöver mer tid så behöver spelet mer tid.
Alla borde kunna vänta lite längre om slutprodukten blir bättre, kan inte komma på någon vettig anledning varför man skulle vilja ha en sämre produkt bara för att få det snabbare.
Under tiden kan man lira om Human Revolution med ett annan tillvägagångssätt t.ex..