Helgdiskussion – Tidernas bästa shooterspel ääär...

Medlem

Omöjligt att välja bara ett

-Doom - Min Introduktion till FPS (på SNES dessutom. Pc-versionen var en uppenbarelse när första datorn köptes in ca 1995, grafiken var ju helt sjuk!)
-Quake 2 - Introduktionen av Multiplayer för min egna del
-Half-life - Stämningen!! Och såklart de legendarisa moddarna
-Call of Duty 4: Modern Warfare - För att det är apgrymt och hittills det bästa i en underhållande serie spel. (Känslan landar ju så skönt precis mellan Counter-strike och Quake 3)
-Quake 3/QL - För den helsjuka mängden timmar man nött.

Bubblare:
Wolfenstein: The new order - Bäst hagelgevär på flera år. <3
Bioshock Infinite - Världen + The mindfuck ending.

Tips om kanal för andra FPS-Geeks. Grymma mängder recensioner av alla möjliga sköna FPS:
https://www.youtube.com/user/Gggmanlives/videos

Inaktiv

No one lives forever
Runner-ups är Metro 2033, Half-Life 2 (inkl. episode 2) samt Alien vs Predator

Medlem

1. GoldenEye

2. Perfect Dark

Det finns ingen arvtagare till tronen.

Medlem
Skrivet av autograph:

Dessa tycker jag är roligast!
(Ingen rangordning.)

Quake 2 &amp; 3.
Unreal Tournament
Duke Nukem 3D
Return to Castle Wolfenstein
CS:GO
BF: Bad Company 2
COD: MW2
Bulletstorm
BF4

Lite nyfiken.. varför inte Quakeworld?

Medlem

Hade ju glömt AvP 2. Aldrig varit så nära att skita på mig så många gånger. Klarade bara av att spela spelet en kvart åt gången och då lät jag som en liten skolflicka hela tiden.

Medlem

No one lives forever och return to castle wolfenstein

Medlem
Skrivet av phi:

Quake/QuakeWorld.

Helt klart. Inget som kommer nära enligt mig.

Medlem

Doom 1 & 2
Doom 2 och bana 5 i multiplayer

Sen ligger nog Battlefield 1942 ganska högt upp på listan också. Samt Wolfenstein men jag fastande nog mer för Doom serien och sen senare Quake etc.

Medlem
Skrivet av Lukan:

Half-Life

Stort underjordisk forskningslabb
Pussel
Xen
Stort ändring av tempot
Stor variation av fiender
Man är fri att gå runt när andra spel gör cutscenes som tar över allt
Någon konstig spänning över det hela, som ej går att förkla

Half-Life multiplayer hade jag riktigt roligt med förr faktiskt, men var ett bra tag sedan nu, kanske får starta upp det igen och kolla läget

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Enda sättet det blir underhållande är genom typ Gordon's mind:
https://www.youtube.com/watch?v=7J80KD4BG7M

Medlem

Vet inte om det är dom "bästa" spelen. Men några spel jag spelat mest och gillat mest under tiden var nog... Först och främst Doom 2. Hela familjen satt å spelade, jag, brorsan och våra föräldrar. Vi alla "tävlade" om vem som kom längst utan å dö osv.

Sen var det nog CoD och CoD 2. Spelade igenom SP på CoD på svåraste (väldigt viktigt då) minst 14 gånger. CoD 2 var mest MP, men det var bara jag å en polare som ville spela det på våra LAN. Dom andra var så jädra dåliga å ville inte köra mot oss. Minns en gång när vi körde jag mot 5 lr va det var. Jag vann så hårt :P.


signatur

"We Want Fun And We Wanna Get Wasted" - Andrew W.K

Medlem

Shogo M.A.D.
Allt för få som spelade det spelet :/

Medlem

Som tiderna bästa FPS (RPG) skulle jag säga första Deus Ex, där har jag tappat räkningen på antal gånger som man varvat spelet, och bannemej nästa varje runda har man hittat någonting nytt som man missat tidigare rundor.

Normal FPS skulle jag då säga Quake serien i överlag.. Svårt att säga om vilket av dom tre första som är bäst då man har nött alla spelen stenhårt..


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Om man måste välja ett i varje kategori.

Singelplayer:
Dark Forces II

Multiplayer:
Call of Duty 4

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Half life, men det är inte riktigt en shooter.

Då är

Dark Forces

Duke Nukem 3D

klara vinnare.

Nyfiket frågat. Varför är Half-Life inte en riktig shooter? Hur definierar du en shooter?

Medlem

Half life är mer än en shooter, dvs som går ut på mer än att specifikt röja fiender. Det finns avsnitt och längre perioder där man inte möter fiender, eller där vägen framåt inte bygger på att skjuta fienden. I spel som Duke Nukem, Shadow Warrior osv är fokus mer på att röja sig igenom banor med fiender som dyker upp med ganska hög frekvens.

Medlem

För att kunna göra en någorlunda rättvis bedömning så måste man skilja på singleplayer och multiplayer.
Half-Life och Quakeworld kan aldrig konkurrera med varandra tex.

Medlem

Just nu: Insurgency
Hur bra som helst. Hardcore och oförlåtande utan airstrikes och attackhundar. Borde vara fler som spelar som vill slippa vehicles och ovan nämnda företeelser.
Flest timmar har lagts på Cod 4: modern warfare 2
Optimalt spel med begränsad mängd airstrikes och skit men det är lite gammalt nu.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Half life, men det är inte riktigt en shooter.

Då är

Dark Forces

Duke Nukem 3D

klara vinnare.

På vilket sätt är Half Life inte en shooter?

Medlem
Skrivet av returpack:

För mig får det bli F.E.A.R.
Jag började inte spela "på riktigt" förrän 2005-2006. Jag har visserligen gått tillbaka och upptäckt många äldre spel senare, men slow-mo, fysiken och dismemberment kombinerat med alla roliga vapen gör att det ändå får bli F.E.A.R.

Det hade jag glömt bort men du har fanimej rätt, FEAR satte sina spår hos mig ocksp, första spelet gjorde att lirade alla delarba efter även de aldrig gav den där känslan son FEAR när det kom ut. Den där roundhouse-kicken och melee som blandades in med slo-mo var så ball!

Medlem

Quake 3 hade bäst multiplayer men inget slår ju half life när det gäller singleplayer!

Medlem

Quakeworld
Quake 2 (weaponsfactory) om man nu ska räkna med mods

Medlem

Quake2 Rocket Arena! La helt för många timma kring detta MOD i diverse tureringar. Bästa scenen och skönt häng på Quakenet sen gick man vidare till Quake 3 Rocket Arena / Clan Arena. de andra FPS är nära men Quake är nog kung av FPS.

Skrivet av burkmopp:

TF2
Vi ser effekterna av det lyckade konceptet idag med spel som Overwatch och Battleborn på gång, eller varför inte mer eller mindre släppta Dirty Bomb.

Codename eagle lirade jag innan BF1942 så för mig var de det första storslagna fps liret där man kunde styra allt möjligt. Annars ligger det nånstans imellan BF2, BF Vietnam och BFBC2 som favoriter.

Edit: Höll på glömma Chivalary som har helt klart bäst närstridssystem, och Rune bara för att det är det enda spelet som man kan slå ihjäl motståndaren med sin egen arm.

Ahhh, Rune! Många minnen till det spelet, kunde man inte springa runt och kasta huvudena på varandra i matcherna också?

Medlem

Hänger ihop med mycket nostalgi, men måste säga:
Quake 2
Half-Life
Delta Force 2
Unreal Tournament - Tactical Ops, dvs ett mod med unreal-motorns motsvarighet till cs. Någon som spelat?
Idag:cs go

Medlem

Counter Strike får jag nog säga. Det är ju ett spel som förändrats mycket genom åren, men när det kom så var det ju galet roligt. Tidigare spelades vi Quake 2 i multiplayer och när CS version 5.1 spreds som en löpeld hoppade alla kompisar på tåget och tyckte det var galet kul. Visst har man tröttnat på CS då man lagt ner några tusen timmar i det och vilket annat FPS har man spelat så mycket?

Unreal Tournament 1. Tycker det är jättebra. Det kom med så många nya gamemods till FPS genren som tex "assault" och hade många häftiga banor som blivit klassiker idag. Ett adrenalinpumpande soundtrack. Bots som gjorde att jag som inte hade internet hemma hade sjukt kul ändå!

Doom 1 - Kanske det mest nyskapande spelet någonsin. Kanske inte var så, men det kom ju med så mycket nytt. Idag händer det ju inte att ett spel förbättrar spelupplevelsen lika mycket som Doom gjorde på 90 talet. Vilken förbättring jämfört med andra titlar.

Quake 2 - Ett spel som många inte hade datorer för att köra. Själv satt man och dregglade och tyckte det var så himla häftigt när man fick spela hos en kompis. Första spelet jag såg i OPEN GL (alla andra spel kördes i software bara) så vilken jäkla förbättring grafikmässigt!). Multiplayern var hur kul som helst och är det en idag.

VINNAREN:
Blir ändå Day of Defeat version 1.3. Har aldrig haft lika kul med ett fps som med denna version. Spelade så pass mycket att jag klättrade i klanerna och tillslut hamnade i Sveriges bästa klan Po&Co.

FÖRLORAREN:
Alla spel som är tänkta för multiplayer där det är så många objekt som ligger och stör överallt. Jag vill att det ska gå snabbt, vara upplyst och enkelt att se motståndare. Det ska bara vara skills som avgör vem som vinner!

Medlem

Unreal Tournament - Tactical Ops

Tror jag spelade det. Men vad jag minns så kom det aldrig ut från beta-stadiet. Jag spelade den första modden som gjorde om UT till CS iaf och den var inget vidare. Coola vapen minns jag, men jag spelade inte så mycket. Mötte bara bottar för hade bara 56k modem och fick för dålig ping online.

Skrivet av ekenputtet:

Hänger ihop med mycket nostalgi, men måste säga:
Quake 2
Half-Life
Delta Force 2
Unreal Tournament - Tactical Ops, dvs ett mod med unreal-motorns motsvarighet till cs. Någon som spelat?
Idag:cs go

Medlem

System shock 2.
Deus ex.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Om man jämför spelet med typ system shock 1 så är det ganska lackluster förutom grafiken som är 4 år nyare.
Half life var för linjärt och enkelt men det är kanske för det gillades.

Medlem

FPS i all ära men mest roligt har jag personligen haft med första Max Payne.

Skriv svar