Notch bjuder på Schyffert-auktion - till förmån för flyktingkrisen

Medlem

Så fort någon skriver ett litet skit om flyktingkaoset eller om notch! så kommer tusen till och kommenterar det här!


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Alltså vad fan....

Flyktingkatastrofen uppmärksammas, pengar samlas in, hjälp fixas... och folk tävlar i inbördes beundran om vem som visste först och att det ger dålig smak?

FOLK FÅR HJÄLP NU! Det är det enda viktiga. Pengar samlas in, folk försöker hjälpa.

Intrycket man får från vissa här är "tack, men nej tack" till de som vill hjälpa nu. Klart som fan det är lättare samla folk runt ett problem som finns i närområdet. Och nu när folk reagerar är det BRA.

Uppmuntra folk till att göra mer istället för att klaga....

Medlem

Rekommenderar folk att titta på Hans Rosling på Youtube och Ted Talk.
https://youtu.be/0_QrIapiNOw


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Medlem

Schyffert är en idiot och den som inte tror att majoriteten av dessa "flyktingar" utnyttjar situationen för att ta sig till välfärdsparadisen i västeuropa är en större idiot.

http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.html

75% vuxna män. Vilken tur att svensk media visar en sådan verklighetstrogen bild då allt vi ser är bilder på just barn och kvinnor.

Lidande blir förstås de som faktiskt är i behov av hjälp, men vi får självfallet inte låta den verkligheten synas i media. Dagens Nyheter och deras heliga hashtags är viktigare.

Medlem

Jag är jätteglad för att folk skänker pengar, ser verkligen att opinionen håller på att vända.

Sen är det jättetråkigt att sverigedemokraterna och dess anhängare blir kränkta av att folk vill hjälpa. Jag vet av erfarenhet att empati inte är er deras starka sida, men det kanske vore bra för dem att försöka känna något någon gång. (nu är iofs hat också en känsla, men tänkte mer på kärlek).

Warpgun, chilla med din paranoia, alla är inte emot dig och alla som inte är med dig är inte kommunister/stasi/ufos/tomtar.


signatur

IDKFA

Inaktiv

Folk bjuder ju över Notch för att de vet att han kommer bjuda över dem.
Aja, han har väl pengar så det räcker och blir över.

Medlem
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Jag menar inte alla såklart, men många gamers har visat en hatisk attityd mot tjejer/kvinnor, kanske samma grupp nu som inte gillar att Notch visar empati.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unavailable:

Schyffert är en idiot och den som inte tror att majoriteten av dessa "flyktingar" utnyttjar situationen för att ta sig till välfärdsparadisen i västeuropa är en större idiot.

http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.html

75% vuxna män. Vilken tur att svensk media visar en sådan verklighetstrogen bild då allt vi ser är bilder på just barn och kvinnor.

Lidande blir förstås de som faktiskt är i behov av hjälp, men vi får självfallet inte låta den verkligheten synas i media. Dagens Nyheter och deras heliga hashtags är viktigare.

Ditt starka argumenterande har sannerligen vunnit över mig!


signatur
Medlem
Skrivet av Peterboxy:
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Jag menar inte alla såklart, men många gamers har visat en hatisk attityd mot tjejer/kvinnor, kanske samma grupp nu som inte gillar att Notch visar empati.

Den gemensamma nämnaren är lätt att lista ut, jag skriver inte ut det. Men de blir ofta kränkta, näthatar och bär ofta kofta. Ibland beväpnar de sig med järnrör efter att ha kränkt kvinnor och invandrare på stureplan.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av unavailable:

Schyffert är en idiot och den som inte tror att majoriteten av dessa "flyktingar" utnyttjar situationen för att ta sig till välfärdsparadisen i västeuropa är en större idiot.

http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.html

75% vuxna män. Vilken tur att svensk media visar en sådan verklighetstrogen bild då allt vi ser är bilder på just barn och kvinnor.

Lidande blir förstås de som faktiskt är i behov av hjälp, men vi får självfallet inte låta den verkligheten synas i media. Dagens Nyheter och deras heliga hashtags är viktigare.

Frågan är vad du gör för att hjälpa?


signatur

IDKFA

Inaktiv

Det är inte bara en flyktingkris som pågår utan även en massmigration av människor som söker efter ett bättre liv. Långt ifrån alla flyr från krig även om det verkar så i media.
En i princip livslång bidragsförsörjning i länder som Sverige lockar inte bara de som fruktar för sina liv.
Europas dilemma blir ju om man ska öppna gränserna eller stänga folk ute och till vilken grad. Är det okej att vi i Europa stänger folk ute när vi har det bättre än de flesta andra eller ska alla ha det lika bra/dåligt? Det kanske är mest rättvist?
Samma dilemma som i South Park-avsnittet "Goobacks".

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Frågan är vad du gör för att hjälpa?

Inte ett piss.

Medlem
Skrivet av Peterboxy:
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Jag menar inte alla såklart, men många gamers har visat en hatisk attityd mot tjejer/kvinnor, kanske samma grupp nu som inte gillar att Notch visar empati.

"Många gamers" är ungerfär lika generellt som att skriva "många bilister".

Skrivet av mrFluffy:

Sen är det jättetråkigt att sverigedemokraterna och dess anhängare blir kränkta av att folk vill hjälpa. Jag vet av erfarenhet att empati inte är er deras starka sida, men det kanske vore bra för dem att försöka känna något någon gång. (nu är iofs hat också en känsla, men tänkte mer på kärlek).

Du vet att SD har ~ 23.3 % av Sverige bakom sig enligt en ny opinionsmätning nån månad sen? Säger du på allvar att du vet med säkerhet att var fjärde/femte svensk saknar empati och lätt blir kränkt? Det kan inte vara så att det handlar om en högljudd minoritet?

Medlem
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av Peterboxy:
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Jag menar inte alla såklart, men många gamers har visat en hatisk attityd mot tjejer/kvinnor, kanske samma grupp nu som inte gillar att Notch visar empati.

"Många gamers" är ungerfär lika generellt som att skriva "många bilister".

Skrivet av mrFluffy:

Sen är det jättetråkigt att sverigedemokraterna och dess anhängare blir kränkta av att folk vill hjälpa. Jag vet av erfarenhet att empati inte är er deras starka sida, men det kanske vore bra för dem att försöka känna något någon gång. (nu är iofs hat också en känsla, men tänkte mer på kärlek).

Du vet att SD har ~ 23.3 % av Sverige bakom sig enligt en ny opinionsmätning nån månad sen? Säger du på allvar att du vet med säkerhet att var fjärde/femte svensk saknar empati och lätt blir kränkt? Det kan inte vara så att det handlar om en högljudd minoritet?

Du tycker inte att det var många gamers som hatade kvinnor under gamergate-flaggan?

Inte bara att de saknar empati, ett stort lass egoism skulle jag också säga. Sen att det är 23,3% har väl inget med saken att göra Hitler fick 98% utan att bryta en enda lag. Lögner och skrämselpropaganda kommer man långt med.

Medlem

Nja sånt här kan vi vara utan

Medlem
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av Peterboxy:
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Peterboxy:

Jättebra nyhet.
Synd bara att vissa visar att gamers inte bara är kvinnohatare, utan nu också rasister.

och där kom rasistjämförelsen ja. Man blir ju så uppgiven på er.

Jag förstår mig verkligen inte på den där typen av resonemang. Att stämpla "gamers" som en enhetlig kollektivistisk grupp är löjligt. Vi är alla individer med olika världsåskådningar och bakgrunder. Om "Gamer" hade varit en form av organisation med väldefinierat ledarskap och styre så hade jag kanske kunnat köpa det, men nu är det inte så.

Jag menar inte alla såklart, men många gamers har visat en hatisk attityd mot tjejer/kvinnor, kanske samma grupp nu som inte gillar att Notch visar empati.

"Många gamers" är ungerfär lika generellt som att skriva "många bilister".

Skrivet av mrFluffy:

Sen är det jättetråkigt att sverigedemokraterna och dess anhängare blir kränkta av att folk vill hjälpa. Jag vet av erfarenhet att empati inte är er deras starka sida, men det kanske vore bra för dem att försöka känna något någon gång. (nu är iofs hat också en känsla, men tänkte mer på kärlek).

Du vet att SD har ~ 23.3 % av Sverige bakom sig enligt en ny opinionsmätning nån månad sen? Säger du på allvar att du vet med säkerhet att var fjärde/femte svensk saknar empati och lätt blir kränkt? Det kan inte vara så att det handlar om en högljudd minoritet?

Sen när blev partiska opinionsmätningar något att lita på, källkritik är inte sverigedemokraterna starka sida (för du har väl läst hur det gick till)? Rätt ledsamt att de går vad fan som helst som står på avpixlat eller en ding ding värld.

Sverigedemokraterna -det lättlurade folket.

Och ja jag säger att det är så, sverigedemokrater tenderar att vara lättkränkta empatilösa dårar.


signatur

IDKFA

Medlem

Om man nu på allvar tycker problemet är att man skiter i det resten av året så kan man ju donera via lönen varje månad, göra en långsiktig satsning på samma sätt som många gör med fonder och aktier. Det gör jag eftersom jag har cancergener i familjen och finner det jävligt stötande hur vissa uttrycker sig om andras liv och DÖD här.

Om man nu tycker känslor är problematiska, så får man kanske komma ihåg att EMPATI är den enskilt viktigaste ingrediensen i mänsklighet. Saknar man det är man antingen sociopat eller psykopat. Som akademiker är jag "all for" att man håller sig till fakta och inte fabulerar ihop konstiga världsbilder som såväl ett visst parti och också media gör. Mer Hans Rosling till folket! Men till och med Spock insåg att känslor är viktiga. Det viktiga är att de inte övermannar oss.

Men när människor dör, när vi har fakta på att vi är inne i den värsta flyktingkatastrofen sedan "jugoslavienkrigen", är det rätt stor sociopat-varning på att snacka om känslor på det där viset som en del gör.

Det är ungefär som när SD snackar om "skäggbarn" samtidigt som vi dagligen ser bilder på döda småbarn, för det handlar ju inte om ETT barn.

Anyway, back to OP: Tycker ni håller en skön och relevant balans på de här "Hänt i veckan"-nyheterna. Det handlar ju om sköna, kända gamers allihop. Förstår oron att det ska tippa över, men än har det verkligen inte gjort det.

En del bottnar väl också i att folk tycker Notch var/är en sell-out och det kan man väl få tycka. Själv tycker jag att han verkligen inte har något att be om ursäkt för. Han är inte skyldig en jävel ett enda jävla dugg. Trevligt och klädsamt att han ger lite tillbaka till folk som behöver.

Avstängd
Skrivet av Tobblish:

Hoppsan jag som trodde att jag hamnade på en spelsajt.

Du som borde vara flykting inte dom.

Medlem
Skrivet av abominable:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av vetebulle:
Skrivet av WarpGuN:

Skrämmande masspsykos som fortgår i Sverige just nu...det har varit flyktingkris i flera år... men i dom senaste dagarna så har stasi media blåst upp det i episka proportioner och klart alla vill ju vara godhetens riddare o hjälpa till.

Det finns så klart en förklaring till detta men det kan diskuteras på annat håll.

Om du tar ett kliv åt sidan och läser det som du själv skriver, har det aldrig slått dig att du låter exakt lika paranoid som typ varenda konspirationsteoretiker någonsin? Om du inte kan säga ordet media utan att tvångsmässigt slänga in ett beskrivande "stasi" innan är det nog ingen tvekan om vem som har indoktrinerats i sitt tankemönster.

Du ogillar folk som försöker hjälpa flyktingar, och du ogillar gissningsvis även flyktingarna själva. Känner du aldrig att du kanske står på fel sida av historien? Så mycket hat och missunnsamhet, tror du verkligen att du har rätt i det du håller på med?

till skillnad mot många andra så tänker jag logiskt och låter inte känslorna ta över förnuftet.

jag har inga problem att folk hjälper flyktingar men det blir rätt uppenbart att det ligger en helt annan agenda bakom när media pumpa samma nyheter 24/7 och ignorera allt annat.

Och vad är denna agenda? Upplys oss så att vi också kan förfasas över "stasi media".

WarpGuN har en poäng. Dock försvinner all trovärdighet när man använder ord som "stasi media".

Poängen är att miljontals människor är och har varit på flykt i flera år. Det här är ingenting nytt. Det nya i sammanhanget är att den stora flyktingmassan som tidigare funnits i Syriens grannländer nu tagit sig in i Europa. När media försökt rapportera från flyktingläger i Turkiet, Jordanien och Libanon så har svenska folket inte brytt sig. Det är lite för långt bort. Nu har misären spridit sig innanför EU's gränser. Att se människor dö och lida i en storstad som Budapest ser betydligt värre ut än människor som dör och lider i ett tältläger i öknen. För det har vi redan blivit vana att se från Rwanda, Somalia och andra krigshärjade länder i Afrika under 30 års tid.

Så poängen, när människor dör på våran tröskel är det en katastrof. När människor dör "Långtbortistan" så är det tragiskt och sen vänder man blad. Hyckleri..

Klart världen är full av hyckleri. Det om något är ju ingen nyhet. Men visst du har rätt, när Europa stänger sina gränser och låter människor som flyr för sina liv drukna i medelhavet då är det ju kris? Libanon, med en befolkning på 4.5 miljoner drygt invånare har tagit emot mer än 1 miljon flyktingar från Syrien på en yta av 11 335km2 (jämför gärna med Sveriges yta). Över 4 miljoner syrier har flytt Syrien till grannländer. Samtidigt finns det mer än 8 miljoner internflyktingar kvar i Syrien, dvs människor som har flytt sina hem och är i behov av skydd. Vad blir det? Jo nästan varannan syrier befinner sig på flykt. Varje normalt funtad människa borde ju rimligtvis inse orimligheten i att, både att fylla granländerna med fler flyktingar, eller som någon föreslag att "hjälpa flyktingarna på plats" - det om något är förurutom ren rappakalja rent och skärt cyniskt hyckleri. Hur ska jag kunna hjälpa någon på en plats, där den människan varje dag riskerar att bli dödad eller lämlästad?

I relation till vad som faktiskt sker nu kan jag nog säga att jag står ut med lite mediehyckleri. I relation till det kan jag stå ut med att det faktiskt skrivs något relaterat till kriget i Syrien på FZ.se. Det är BRA för det påminner oss om att det som sker i världen inte är bara något som försigår "på nyheterna".

Medlem
Skrivet av zappmeharder:
Skrivet av abominable:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av vetebulle:
Skrivet av WarpGuN:

Skrämmande masspsykos som fortgår i Sverige just nu...det har varit flyktingkris i flera år... men i dom senaste dagarna så har stasi media blåst upp det i episka proportioner och klart alla vill ju vara godhetens riddare o hjälpa till.

Det finns så klart en förklaring till detta men det kan diskuteras på annat håll.

Om du tar ett kliv åt sidan och läser det som du själv skriver, har det aldrig slått dig att du låter exakt lika paranoid som typ varenda konspirationsteoretiker någonsin? Om du inte kan säga ordet media utan att tvångsmässigt slänga in ett beskrivande "stasi" innan är det nog ingen tvekan om vem som har indoktrinerats i sitt tankemönster.

Du ogillar folk som försöker hjälpa flyktingar, och du ogillar gissningsvis även flyktingarna själva. Känner du aldrig att du kanske står på fel sida av historien? Så mycket hat och missunnsamhet, tror du verkligen att du har rätt i det du håller på med?

till skillnad mot många andra så tänker jag logiskt och låter inte känslorna ta över förnuftet.

jag har inga problem att folk hjälper flyktingar men det blir rätt uppenbart att det ligger en helt annan agenda bakom när media pumpa samma nyheter 24/7 och ignorera allt annat.

Och vad är denna agenda? Upplys oss så att vi också kan förfasas över "stasi media".

WarpGuN har en poäng. Dock försvinner all trovärdighet när man använder ord som "stasi media".

Poängen är att miljontals människor är och har varit på flykt i flera år. Det här är ingenting nytt. Det nya i sammanhanget är att den stora flyktingmassan som tidigare funnits i Syriens grannländer nu tagit sig in i Europa. När media försökt rapportera från flyktingläger i Turkiet, Jordanien och Libanon så har svenska folket inte brytt sig. Det är lite för långt bort. Nu har misären spridit sig innanför EU's gränser. Att se människor dö och lida i en storstad som Budapest ser betydligt värre ut än människor som dör och lider i ett tältläger i öknen. För det har vi redan blivit vana att se från Rwanda, Somalia och andra krigshärjade länder i Afrika under 30 års tid.

Så poängen, när människor dör på våran tröskel är det en katastrof. När människor dör "Långtbortistan" så är det tragiskt och sen vänder man blad. Hyckleri..

Klart världen är full av hyckleri. Det om något är ju ingen nyhet. Men visst du har rätt, när Europa stänger sina gränser och låter människor som flyr för sina liv drukna i medelhavet då är det ju kris? Libanon, med en befolkning på 4.5 miljoner drygt invånare har tagit emot mer än 1 miljon flyktingar från Syrien på en yta av 11 335km2 (jämför gärna med Sveriges yta). Över 4 miljoner syrier har flytt Syrien till grannländer. Samtidigt finns det mer än 8 miljoner internflyktingar kvar i Syrien, dvs människor som har flytt sina hem och är i behov av skydd. Vad blir det? Jo nästan varannan syrier befinner sig på flykt. Varje normalt funtad människa borde ju rimligtvis inse orimligheten i att, både att fylla granländerna med fler flyktingar, eller som någon föreslag att "hjälpa flyktingarna på plats" - det om något är förurutom ren rappakalja rent och skärt cyniskt hyckleri. Hur ska jag kunna hjälpa någon på en plats, där den människan varje dag riskerar att bli dödad eller lämlästad?

I relation till vad som faktiskt sker nu kan jag nog säga att jag står ut med lite mediehyckleri. I relation till det kan jag stå ut med att det faktiskt skrivs något relaterat till kriget i Syrien på FZ.se. Det är BRA för det påminner oss om att det som sker i världen inte är bara något som försigår "på nyheterna".

Kloka ord!


signatur

IDKFA

Medlem

Alltså är det ett seriöst bud över 120000:-? Tomtar som innan sålt/köpt nått skit för 49:-

Medlem
Skrivet av zappmeharder:
Skrivet av abominable:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av vetebulle:
Skrivet av WarpGuN:

Skrämmande masspsykos som fortgår i Sverige just nu...det har varit flyktingkris i flera år... men i dom senaste dagarna så har stasi media blåst upp det i episka proportioner och klart alla vill ju vara godhetens riddare o hjälpa till.

Det finns så klart en förklaring till detta men det kan diskuteras på annat håll.

Om du tar ett kliv åt sidan och läser det som du själv skriver, har det aldrig slått dig att du låter exakt lika paranoid som typ varenda konspirationsteoretiker någonsin? Om du inte kan säga ordet media utan att tvångsmässigt slänga in ett beskrivande "stasi" innan är det nog ingen tvekan om vem som har indoktrinerats i sitt tankemönster.

Du ogillar folk som försöker hjälpa flyktingar, och du ogillar gissningsvis även flyktingarna själva. Känner du aldrig att du kanske står på fel sida av historien? Så mycket hat och missunnsamhet, tror du verkligen att du har rätt i det du håller på med?

till skillnad mot många andra så tänker jag logiskt och låter inte känslorna ta över förnuftet.

jag har inga problem att folk hjälper flyktingar men det blir rätt uppenbart att det ligger en helt annan agenda bakom när media pumpa samma nyheter 24/7 och ignorera allt annat.

Och vad är denna agenda? Upplys oss så att vi också kan förfasas över "stasi media".

WarpGuN har en poäng. Dock försvinner all trovärdighet när man använder ord som "stasi media".

Poängen är att miljontals människor är och har varit på flykt i flera år. Det här är ingenting nytt. Det nya i sammanhanget är att den stora flyktingmassan som tidigare funnits i Syriens grannländer nu tagit sig in i Europa. När media försökt rapportera från flyktingläger i Turkiet, Jordanien och Libanon så har svenska folket inte brytt sig. Det är lite för långt bort. Nu har misären spridit sig innanför EU's gränser. Att se människor dö och lida i en storstad som Budapest ser betydligt värre ut än människor som dör och lider i ett tältläger i öknen. För det har vi redan blivit vana att se från Rwanda, Somalia och andra krigshärjade länder i Afrika under 30 års tid.

Så poängen, när människor dör på våran tröskel är det en katastrof. När människor dör "Långtbortistan" så är det tragiskt och sen vänder man blad. Hyckleri..

Klart världen är full av hyckleri. Det om något är ju ingen nyhet. Men visst du har rätt, när Europa stänger sina gränser och låter människor som flyr för sina liv drukna i medelhavet då är det ju kris? Libanon, med en befolkning på 4.5 miljoner drygt invånare har tagit emot mer än 1 miljon flyktingar från Syrien på en yta av 11 335km2 (jämför gärna med Sveriges yta). Över 4 miljoner syrier har flytt Syrien till grannländer. Samtidigt finns det mer än 8 miljoner internflyktingar kvar i Syrien, dvs människor som har flytt sina hem och är i behov av skydd. Vad blir det? Jo nästan varannan syrier befinner sig på flykt. Varje normalt funtad människa borde ju rimligtvis inse orimligheten i att, både att fylla granländerna med fler flyktingar, eller som någon föreslag att "hjälpa flyktingarna på plats" - det om något är förurutom ren rappakalja rent och skärt cyniskt hyckleri. Hur ska jag kunna hjälpa någon på en plats, där den människan varje dag riskerar att bli dödad eller lämlästad?

I relation till vad som faktiskt sker nu kan jag nog säga att jag står ut med lite mediehyckleri. I relation till det kan jag stå ut med att det faktiskt skrivs något relaterat till kriget i Syrien på FZ.se. Det är BRA för det påminner oss om att det som sker i världen inte är bara något som försigår "på nyheterna".

Borde jag känna mig träffad av ditt "raljerande"? Tror vi delar ungefär samma tankegångar. Jag vill bara få till en debatt som är civiliserad, inte stigmatiserad som den lätt blir så fort någon nämner saker som konspirationer, Sverigedemokraterna, rasism osv. Tyvärr så verkar FZ vara fel forum för vuxen argumentation.

Mina egna åsikter är just mina egna och jag har inget behov av att projicera dom på andra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WarpGuN:

Skrämmande masspsykos som fortgår i Sverige just nu...det har varit flyktingkris i flera år... men i dom senaste dagarna så har stasi media blåst upp det i episka proportioner och klart alla vill ju vara godhetens riddare o hjälpa till.

Det finns så klart en förklaring till detta men det kan diskuteras på annat håll.

Haha, att du ens orkar gå in med ord som "masspsykos" och "stasi media" när det i slutändan kommer något gott ur det. Vad är egentligen problemet?

Åk tillbaks hem till södermalm. Blir adblock på och dra ned på FZ användandet, tack vare rapportering likt denna och för att jag bara avskyr just dig. Mer ryggdunknings södermalmshipster blir man inte, du tar priset.

Medlem

Det finns inget som är så komiskt ynkligt som när nån hotar med att dra på adblock eller sluta läsa FZ. "Om ni inte gör som jag säger så tänker jag lipa och gå härifrån!". Varsågod, ingen hindrar dig.

Varför har alla hängt upp sig på södermalm förresten? Och varför ber ni alltid folk att "åka hem" när ni ser nåt ni inte gillar? Det är ju änna hemma man sitter när man skriver på FZ, inte på tunnelbanan eller nån bar på söder liksom... ska man åka hem och skriva mer, eller vadå?

Medlem
Skrivet av unavailable:

Schyffert är en idiot och den som inte tror att majoriteten av dessa "flyktingar" utnyttjar situationen för att ta sig till välfärdsparadisen i västeuropa är en större idiot.

http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.html

75% vuxna män. Vilken tur att svensk media visar en sådan verklighetstrogen bild då allt vi ser är bilder på just barn och kvinnor.

Lidande blir förstås de som faktiskt är i behov av hjälp, men vi får självfallet inte låta den verkligheten synas i media. Dagens Nyheter och deras heliga hashtags är viktigare.

Har du missat vad som händer med kvinnor i Syrien just nu? Kvinnor och barn förslavas, när det sker vet männen att de kommer att dömas till dödsstraff om de inte dödas på fläcken, där har du förklaringen till de 75 procenten.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WarpGuN:

Skrämmande masspsykos som fortgår i Sverige just nu...det har varit flyktingkris i flera år... men i dom senaste dagarna så har stasi media blåst upp det i episka proportioner och klart alla vill ju vara godhetens riddare o hjälpa till.

Det finns så klart en förklaring till detta men det kan diskuteras på annat håll.

Haha, att du ens orkar gå in med ord som "masspsykos" och "stasi media" när det i slutändan kommer något gott ur det. Vad är egentligen problemet?

Problemet är väl främst att man lägger allt fokus på att försöka bota den synliga symptomen (mao den relativt lilla delen av eländet vi ser genom massmedia) istället för att bota den bakomliggande orsaken.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Har du missat vad som händer med kvinnor i Syrien just nu? Kvinnor och barn förslavas, när det sker vet männen att de kommer att dömas till dödsstraff om de inte dödas på fläcken, där har du förklaringen till de 75 procenten.

Du är dummare än Schyffert.

Medlem

signatur

"High life on low budget"

123
Skriv svar