Återbetalningar i Steam – en fara för indieutvecklare?

Robot
Återbetalningar i Steam – en fara för indieutvecklare?
Avstängd
Återbetalningar i Steam – en fara för indieutvecklare?

Låter självklart bra , förhoppningsvis så minskar alla pengak*ta utvecklare som släpper early access spel och hoppar av tåget när kosingen har trillat in, vilket man fått bevittna x antal gånger.

Tror att det är ett större problem för AAA-sektorn. Det är idag väl känt att man säljer färre spel om man släpper ett demo. Återbetalningssystemet är i princip ett påtvingat demosläpp.

Medlem

Vi har inte haft några problem alls, säljer ungefär 50 spel om dagen, väldigt få om ens någon retur än så länge. Kan mycket väl få det i framtiden, men jag gissar att man får se till att spelen är mindre pretto och mer mainstream då...

Hoppas early access minskar av detta och buggar i release, det skulle ju vara väldigt bra. Samtidigt blir ju steam egentligen sämre för utvecklare och trycker ännu mera på att flera plattformar måste till för att sälja spel.

Själv har jag mycket sällan velat lämna tillbaka ett spel, kanske aldrig, men jag har många ggr velat deleta skit i library och aldrig se det igen ( nej, "hide" är inte en lösning).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag skall så klart också säga, en högst personlig åsikt, att jag är glad om FÄRRE mindre spel kommer ut på steam pga detta, det håller på att bli en app-store ju.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Indieutvecklare som försöker tjäna snabba pengar på en smart idé men saknar talangen för att fullfölja har jag ingen sympati för, gör spel som folk vill ha kvar i sin spellista i stället, kan man klara spelet på mindre än två timmar måste det vara ett förbannat bra spel med mycket replay value alternativt väldigt billigt.

En annan positiv effekt är att AAA titlar faktist måste leverera och inte endast sälja på grund av en aggresiv marknadsföring om dom inte vill se en våg av återbetalningar, Jag kan inte vara den enda som stör mig på siffrorna som går till marknadsföring i stället för utveckling.

Företag som Ubisoft har visserligen en egen plattform dom skulle kunna dra sig tillbaka till men jag tror inte försäljningen där går att jämföra med Steam.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vi har inte haft några problem alls, säljer ungefär 50 spel om dagen, väldigt få om ens någon retur än så länge. Kan mycket väl få det i framtiden, men jag gissar att man får se till att spelen är mindre pretto och mer mainstream då...

Hoppas early access minskar av detta och buggar i release, det skulle ju vara väldigt bra. Samtidigt blir ju steam egentligen sämre för utvecklare och trycker ännu mera på att flera plattformar måste till för att sälja spel.

Själv har jag mycket sällan velat lämna tillbaka ett spel, kanske aldrig, men jag har många ggr velat deleta skit i library och aldrig se det igen ( nej, "hide" är inte en lösning).

Funktion att sälja hade varit perfekt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skrev detta på Sweclockers också, han som skapat sajten Steamspy har lagt upp en bild på de senaste dagarna före och efter att Steam annonserat återbetalningfunktionen. Den visar att försäljningen på Steam stigit kraftigt efter det.

http://steamspy.com/

Medlem
Skrivet av Buio:

Skrev detta på Sweclockers också, han som skapat sajten Steamspy har lagt upp en bild på de senaste dagarna före och efter att Steam annonserat återbetalningfunktionen. Den visar att försäljningen på Steam stigit kraftigt efter det.

http://steamspy.com/
http://i.imgur.com/TeFgzwO.png

Det kan också bero på att Ark: Survival Evolved släpptes.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Buio:

Skrev detta på Sweclockers också, han som skapat sajten Steamspy har lagt upp en bild på de senaste dagarna före och efter att Steam annonserat återbetalningfunktionen. Den visar att försäljningen på Steam stigit kraftigt efter det.

http://steamspy.com/
http://i.imgur.com/TeFgzwO.png

Det kan också bero på att Ark: Survival Evolved släpptes.

Nog för att Ark är hypat men 30 miljoner över en vecka? Överhypad smörja som Ark har nog sett en hel del återbetalningar redan.

Medlem

De devs som är oroliga över några dollar bara efter den första veckan är en dålig dev, detta kommer göra så att mindre skit spel släpps, eller så försöker devs göra spelen långa nog att dom kan kringgå detta.

En bra dev, en dev som litar på sina kunder, förtjänar mina pengar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Vi har inte haft några problem alls, säljer ungefär 50 spel om dagen, väldigt få om ens någon retur än så länge. Kan mycket väl få det i framtiden, men jag gissar att man får se till att spelen är mindre pretto och mer mainstream då...

Hoppas early access minskar av detta och buggar i release, det skulle ju vara väldigt bra. Samtidigt blir ju steam egentligen sämre för utvecklare och trycker ännu mera på att flera plattformar måste till för att sälja spel.

Själv har jag mycket sällan velat lämna tillbaka ett spel, kanske aldrig, men jag har många ggr velat deleta skit i library och aldrig se det igen ( nej, "hide" är inte en lösning).

Får man fråga vilka spel ni har gjort?

Medlem

Jag kan förstå att dom blir nervösa men i slutändan kommer det här bara påverka utvecklare som gör skit spel eller släpper ett trasigt spel.

Medlem

Hur går det med rubriksättningen? Rubriken pekar mot att folk skulle ha något emot det men i artikeln skriver ni att de flesta inte har det.

I am confused.

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av Hipshot:

Vi har inte haft några problem alls, säljer ungefär 50 spel om dagen, väldigt få om ens någon retur än så länge. Kan mycket väl få det i framtiden, men jag gissar att man får se till att spelen är mindre pretto och mer mainstream då...

Hoppas early access minskar av detta och buggar i release, det skulle ju vara väldigt bra. Samtidigt blir ju steam egentligen sämre för utvecklare och trycker ännu mera på att flera plattformar måste till för att sälja spel.

Själv har jag mycket sällan velat lämna tillbaka ett spel, kanske aldrig, men jag har många ggr velat deleta skit i library och aldrig se det igen ( nej, "hide" är inte en lösning).

Får man fråga vilka spel ni har gjort?

Har för mig att det är Hammerwatch; http://www.hammerwatch.com/

Medlem

Buhu!

Tidigare hade ni alla chans i världen att lura av pengar från oskyldigt folk tack vare att mjukvarubranschen är en av de med absolut sämst konsumentskydd och nu helt plötsligt gråter ni ut för att folk har rätt att säga "Det här var skit, jag vill ha pengarna tillbaks"

Kan någon göra en fin lättläslig lista över alla dessa devs så jag helt kan hålla mig borta från deras spel i framtiden

Medlem
Skrivet av Cane:

Buhu!

Tidigare hade ni alla chans i världen att lura av pengar från oskyldigt folk tack vare att mjukvarubranschen är en av de med absolut sämst konsumentskydd och nu helt plötsligt gråter ni ut för att folk har rätt att säga "Det här var skit, jag vill ha pengarna tillbaks"

Kan någon göra en fin lättläslig lista över alla dessa devs så jag helt kan hålla mig borta från deras spel i framtiden

Buhu? Vem är det som gråter?

"TotalBiscuit har frågat massor av utvecklare vad de tycker om saken och undersökt frågan grundligt. Åsikterna varierar en smula, men överlag verkar de flesta inte ha några större problem med de nya reglerna för återbetalning."

Inte utvecklarna iallafall.

Medlem
Skrivet av talavis:
Skrivet av neonille:
Skrivet av Hipshot:

Vi har inte haft några problem alls, säljer ungefär 50 spel om dagen, väldigt få om ens någon retur än så länge. Kan mycket väl få det i framtiden, men jag gissar att man får se till att spelen är mindre pretto och mer mainstream då...

Hoppas early access minskar av detta och buggar i release, det skulle ju vara väldigt bra. Samtidigt blir ju steam egentligen sämre för utvecklare och trycker ännu mera på att flera plattformar måste till för att sälja spel.

Själv har jag mycket sällan velat lämna tillbaka ett spel, kanske aldrig, men jag har många ggr velat deleta skit i library och aldrig se det igen ( nej, "hide" är inte en lösning).

Får man fråga vilka spel ni har gjort?

Har för mig att det är Hammerwatch; http://www.hammerwatch.com/

Jo precis.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta är väldigt offtopic men jag är väl antagligen ensam om att tycka att TotalBiscuit har en härlig röst/dialekt.
Sådär typiskt brittiskt med mysiga betoningar.
Nästan så att man kollar på hans videor bara för att höra han prata :>


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv

Köper man ett spel, klarar det på mindre än två timmar och sen lämnar tillbaka det för att få igen pengarna då är man ju ett as ärligt talat.

Inaktiv

Man kan nu alltså testa alla spel i högst 2 timmar helt gratis? Wow, dags att ta fram äggklockan och börja frossa.

Medlem
Skrivet av eatem:

Köper man ett spel, klarar det på mindre än två timmar och sen lämnar tillbaka det för att få igen pengarna då är man ju ett as ärligt talat.

Är ett spel så kort borde man ifrågasätta varför Steam väljer att sälja det överhuvudtaget. Det kan aldrig vara konsumentens ansvar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av eatem:

Köper man ett spel, klarar det på mindre än två timmar och sen lämnar tillbaka det för att få igen pengarna då är man ju ett as ärligt talat.

Jepp dock Tvivlar jag inte på att en del rötägg kommer utnyttja detta. För min del kommer det nog leda till mer spelköp då okända indiespel inte kommer kännas som grisen i säcken längre. Sen kommer man ju slippa bli lurad av AAA spel med flashiga trailers också.

Inaktiv

Om man har flera konton vore det inte möjligt att spela precis under 2 timmar på ena, kopiera över sparfilen till andra kontot, kräva återbetalning och sedan fortsätta i 2 timmar på andra kontot?

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Man kan nu alltså testa alla spel i högst 2 timmar helt gratis? Wow, dags att ta fram äggklockan och börja frossa.

Nope, kan du inte göra, eller visst KAN du, men Valve kommer då blocka ditt konto tillslut för abuse.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Cane:

Buhu!

Tidigare hade ni alla chans i världen att lura av pengar från oskyldigt folk tack vare att mjukvarubranschen är en av de med absolut sämst konsumentskydd och nu helt plötsligt gråter ni ut för att folk har rätt att säga "Det här var skit, jag vill ha pengarna tillbaks"

Kan någon göra en fin lättläslig lista över alla dessa devs så jag helt kan hålla mig borta från deras spel i framtiden

Buhu? Vem är det som gråter?

"TotalBiscuit har frågat massor av utvecklare vad de tycker om saken och undersökt frågan grundligt. Åsikterna varierar en smula, men överlag verkar de flesta inte ha några större problem med de nya reglerna för återbetalning."

Inte utvecklarna iallafall.

Läst igår om två devs från två olika företag som klagade på att folk refundade deras spel så jag antar mitt svar var till dem och alla andra som klagar över refunds

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Tror att det är ett större problem för AAA-sektorn. Det är idag väl känt att man säljer färre spel om man släpper ett demo. Återbetalningssystemet är i princip ett påtvingat demosläpp.

Ja, dock känns ju det här nästan bättre för alla, utvecklarna sparar tid och pengar på att slippa ta fram en demoversion, och kunderna får en chans att testa fullversionen av spelet.

Medlem

personligen gillar jag iden, vet inte hur många titlar jag köpt som jag tror kan vara skoj att spela för att spela dom i 10min och tänka va fan köpte jag skiten för

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av mapamapa:

Man kan nu alltså testa alla spel i högst 2 timmar helt gratis? Wow, dags att ta fram äggklockan och börja frossa.

Nope, kan du inte göra, eller visst KAN du, men Valve kommer då blocka ditt konto tillslut för abuse.

Är du säker? Ska maila Valve och fråga.

edit: Hmm på Steams refundsida står det "You can request a refund for nearly any purchase on Steam—for any reason. Maybe your PC doesn't meet the hardware requirements; maybe you bought a game by mistake; maybe you played the title for an hour and just didn't like it.

It doesn't matter. Valve will, upon request via help.steampowered.com, issue a refund for any reason, if the request is made within fourteen days of purchase, and the title has been played for less than two hours."

Sedan står det dock:
"Abuse
Refunds are designed to remove the risk from purchasing titles on Steam—not as a way to get free games. If it appears to us that you are abusing refunds, we may stop offering them to you. We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price."

Så det värsta som kan hända är att de stänger av ens möjlighet till att göra refunds.

Medlem

De borde utöka refund till hela early access-perioderna också. Då kanske alla moneygrabs försvinner och folk tar sig i kragen och gör klart sina spel.

12
Skriv svar