Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag fick pirata silent hunter 3 då starforce inte fungerade till mitt 64-bitars OS, så mycket tack fick jag för att jag betalade för det.

Sacred 2 funkar inte ens att installera på en modern dator.
Var tvungen att dra hem pirat installationen och aktivera med nyckeln jag betalat för.
Man ska inte behöva pirata för att spel man betalat för ska fungera!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

för det först priset dom har fixat ett bra lätt sätt att köpa online men när spelet sen kostar nästan 200 till 300 spänn mer en när man köper skivan i butik får jag i alla fall lite sur smak för hur det är

och den nya eu lagen hur moms ska betalas är ju borderline helt efterblivet

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Redstar:

Jag fick pirata silent hunter 3 då starforce inte fungerade till mitt 64-bitars OS, så mycket tack fick jag för att jag betalade för det.

Sacred 2 funkar inte ens att installera på en modern dator.
Var tvungen att dra hem pirat installationen och aktivera med nyckeln jag betalat för.
Man ska inte behöva pirata för att spel man betalat för ska fungera!

Lägga in ett knäck på ett spel du äger är inte piratkopiering det är fullkomligt lagligt.

Medlem

Jag piratkopierar inte så mycket spel längre, förutom att jag laddar hem spel för att testa om de är bra. När journalister får provspela spel i kontrollerade miljöer hos utvecklarna, inte får recensionsex förrän efter release, alltid ger alla AAA-spel minst 8 i betyg (hallå IGN), drar av poäng av ideologiska skäl (hej FZ) osv. så litar jag inte på några recensioner.

Jag drar hem spelet, spelar ett tag, och är det bra så köper jag det, annars tar jag bort det från hårddisken. Jag har inget emot att betala för bra spel, Dark Souls köpte jag t.ex. fyra exemplar av - till PS3, till PC och två PS3-ex som jag gav bort till vänner som jag tyckte skulle spela det (GTA V har jag redan till PS3, men kommer att köpa till PC också), men jag vill inte slänga 400 spänn i sjön på någon skit som Dragon Age 2.

Det senaste året har det faktiskt blivit mest reaspel på Steam, och gamla spel till PS3 (Final Fantasy X/X-2, Valkyria Chronicles).

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Många rättfärdigar sina nedladdningar med att dom "bara vill testa". EA planerar en betalningsmodell där du spelar gratis till en början, sen om du gillar spelet betalar du och fortsätter spela.
Som gamla hederliga shareware.
Men tror tyvärr inte det är modellen som övertygar piraterna..

Mig övertygar det verkligen inte, då jag i så lång utsträckning som möjligt vill ha en fysisk kopia av spelet.

Skrivet av RolftheBarber:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av RolftheBarber:

Jag har för egen del gott om pengar, men för mig är fildelningen ideologisk, då jag rent tekniskt redan betalat för den. Varje gång jag köper ett usb-minne, extern hårddisk eller brännbara cd-skivor betalar jag till upphovsrättsindustrin. Samma industri som ville använda datalagringsdirektivet, som förra året ogiltigförklarades av EU-domstolen för att bryta mot mänskliga rättigheter, för att jaga pirater. Samma industri som tar 40 % av slutpriset på ett spel (att jämföra med 10 % för spelutvecklaren), där jag tvingas betala för deras marknadsföring, som oftast är falsk (I´m looking at you, Dragon Age Inquistion "valen har enorm betydelse och det finns 40 olika slut").

Om spelindustrin hade betett sig mer som CD Projekt Red har jag svårt att se att piratkopiering och fildelning hade varit ett stort problem. Men beter man sig som as och kontinuerligt släpper undermåliga produkter till överpris som bygger på falsk marknadsföring så är fildelning en ganska uppenbar, och logisk, konsekvens.

Bojkotta "asen" istället?
...om inte PB fanns, skulle du då gå in i en spel butik och plocka med dig spel under armen och förklara dig på detta sätt till butiksägaren och tro att dom skulle släppa ut dig utan att betala?

Detta är ett av de märkligaste resonemangen som finns. Det är en signifikant skillnad på stöld och fildelning. Stöld förutsätter att någonting försvinner. Det gör inte fildelning. Så svårt borde inte det vara att klara av att förstå skillnaden. Låt mig förklara; upphovsrättsindustrin ser varje illegalt nedladdat spel som en direkt förlust. Faktum är att jag, och många med mig, laddar ner spel som vi inte är beredda att betala för. Jag skulle aldrig betala 500 spänn för, säg, Dragon Age 2 efter att ha sett recensionerna. Men jag har inget problem med att ladda hem spelet gratis, spela ett tag och komma fram till att det mycket riktigt är ett skitspel. Det är inte en förlorad försäljning. På samma sätt skulle jag ha kunnat slöttitat igenom 8 säsonger Hells Kitchen. Jag skulle aldrig betala en spänn för att köpa de serieboxarna, även om jag, hypotetiskt, inte hade möjlighet att ladda hem dem gratis. Det faktum att jag, återigen hypotetiskt, laddar hem vissa produkter betyder inte att jag i ett alternativt scenario köpt de produkterna i stället.

Med det resonemanget hade vi här gemensamt kunnat ladda ner valfritt spel (säg DAI) 10 000 gånger var och enligt upphovsrättsindustrin ruinerat EA.

Detta är ett av dom vanligaste Pirat credos som finns, .."eftersom jag bara konsumerar film och spel som jag aldrig skulle köpa för att det är för dyrt eller att jag tycker att det är skit.. så är ingen skada sked..dvs. jag skulle aldrig köpa detta ifrån början och därav är det inte någon förlorad inkomst för någon".

Detta resonemang funkar inte i verkligheten, ..ja det funkar skit bra för dig i din egocentriska värd. Men det det funkar inte i samhället som det ser ut idag.

Du har en producent och du har en konsument.. och så en parasit vid sidan av. Vad händer om konsumenterna inte betalar producenterna? ..vad skall parasiten konsumera då?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ankapaplanka:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Ankapaplanka:

Kopierat material är inte en förlorad intäkt för ägaren.

Det där är ju ett lika trött argument som "du skulle ju inte stjäla en bil" från andra lägret. Om alla skulle kopiera spelet, njuta av av produkten och skaparen inte får något har ju något gått snett. Sen finns det ju massvis av andra variabler som spelar in. Uppmärksamheten, belastning av eventuella loginservrar, osv mm etc.

Kort sagt, problematiken går inte att avfärda med en mening.

Om alla? Där har vi ett trött argument!
Vi diskuterar inte om att lagföra det omoraliska, det vi diskuterar är ifall den nuvarande lösning är skadligt för företagande!
Om du får en upplysning på ett spel av mig, och vi inte haft denna diskussionen, hur går du tillväga för att spela spelet? Troligtvis köper du spelet och företaget tjänar på dig (+mig?).
I något klipp från Rick Falkvinge, Microsoft var rädda när W8 inte blev populärt bland piratkopierare, är det ditt argument i uppmärksamhetssynvinkeln, att piratkopiering medför något?
Egentligen är piratkopiering helt fel och den som inte kan köpa skall inte pirat.. men jag har växt upp med VHS, kassett, cd och dvd inspelare. Dessa produkter med flera är gjorda för ändamålet och på den vägen så kommer det naturligt att fortsätta. Men det är fel.

*edit* http://youtu.be/JttQvBIKpVk?t=36m35s

Touche. Men det belyser ju också att problemet inte går att förklara, än mindre lösa, med ett par argument. Tror vi är eniga där


signatur
Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Redstar:

Jag fick pirata silent hunter 3 då starforce inte fungerade till mitt 64-bitars OS, så mycket tack fick jag för att jag betalade för det.

Sacred 2 funkar inte ens att installera på en modern dator.
Var tvungen att dra hem pirat installationen och aktivera med nyckeln jag betalat för.
Man ska inte behöva pirata för att spel man betalat för ska fungera!

Lägga in ett knäck på ett spel du äger är inte piratkopiering det är fullkomligt lagligt.

Du lägger inte in något. Det går inte att installera spelet från skivorna vilket gör att du måste dra hem en piratkopierad version från nätet för att kunna installera spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag kan ge ett exempel på varför folk pirat-kopierar.

Jag förhandsbokade SimCity 2013. Jag gillade verkligen SimCity 4 och efter alla intervjuer och hype var jag sjukt taggat!

När spelet äntligen släpptes... då gick det däremot inte att spela pga av EA:s alla DRM. Servrarna crashade konstant, dina städer försvann, det gick inte att logga in och spela, samt att hälften av utvecklarnas löften var falska, massor av funktioner fanns inte där och de som fanns det var inte i närheten av vad man utlovat. Detta betalade jag 700 kr för!

De som piratade spelet hade inga av dessa problem. Deras städer försvann inte, de blev inte utslängda pga av att EA:s servrar inte pallade trycket. De fick en bättre produkt - helt gratis!

Om man vill att folk ska sluta ladda ner spel får man ta vara på sina kunder, för om man lurar sina kunder har man snart inga!

Medlem

Personligen har jag helt upphört med piratkopiering av mjukvara. Alla spel, mjukvaror och operativsystem har helt legit. En orsak kan vara att jag är äldre och har ett jobb. En annan kan även vara att man med enkelhet kan köpa licenser och nycklar online nu till "bra" priser. Har till och med lagligt Office och Photoshop paket numera tack vare respektive prenumerationstjänster.

Och testa innan man köper argumentet håller inte längre när vi har Youtube och Twitch.

Sen kommer vi till film och serier. Netflix i all ära (vilket jag har) men det saknas fortfarande vettiga globala tjänster där material släpps samtidigt över flera utgivare. Jag har helt enkelt inte tålamod att vänta. Den dagen dom stora aktörerna slutar låsa in oss i regioner och egna tjänster och tillhandahåller en tjänst där jag kan strömma material samtidigt som det sänts på tv kommer jag gladligen betala en månadsavgift. (Typ Spotify)

Det är dags att vakna upp Sony med flera. Vi lever i en ny värld. Regionslås funka inte på -90 talet och det funkar garanterat inte nu. Man får tag i en Bluray rip i bra kvalitet innan skivan ens finns i handeln.

Inaktiv

Är själva frågeställningen varför piratkopieras det eller vad som skulle stävja tendenserna?

Bättre och mer tillgängliga streaming-tjänster tror jag är en viktig faktor. Större tillgänglighet rent allmänt. Ett exempel: jag älskar en viss diffus jazzgrupp från Holland och diggar en del musik från en schweizisk hiphopgrupp men det går inte att köpa deras skivor som mp3:or någon annanstans ifrån än iTunes. Jag vill inte handla via Apple då jag ogillar dem som företag och har då att välja mellan att strunta i det, piratkopiera eller att bita i det sura äpplet och gå via iTunes. Hittills har jag valt att strunta i bägge skivorna men visst är suget efter att ladda ned dem båda stort.

Gällande spel (och film) så hävdar jag att DRM är vad som kväver mer än något annat. DRM borde, kort och gott, vara förbjudet i mitt tycke. På samma sätt hävdar jag att det juridiska regelverket i såväl Sverige som västvärlden i stort är på tok för klent och konsumentskyddet är oförskämt dåligt.
Bara det faktum att det inte finns några som helst juridiska garantier för att ett datorprogram ens fungerar på din dator är i sig skandalöst, särskilt när du inte utifrån juridiska regler kan kräva pengarna tillbaka.

Lika illa är det faktum att vi inte har fri access till den information som vi köpt på skivor (dvs. medium med begränsad livslängd). Varför har jag exempelvis inte rätt till gratis digitala kopior av bluray-kvalitet av filmer jag köpt på DVD för 10 år sedan?

Är det bara jag som ser det bisarra i att du kan streama filmer från youtube men måste betala extra för att få filmerna i HD-kvalitet? Att ett spel som är identiskt till spelkvalitet och grafik kostar mer på t ex PS4 än PS3?

Den dagen våra ryggradslösa politiker tar parti för konsumenterna och hävdar våra rättigheter gentemot de giriga asen i de transnationella storföretagen kan jag förstå jakten på fildelare, innan dess är det bara sjukt.

Inaktiv

Jag skulle även vilja hävda att vi konsumenter - alla, samtliga som köper eller ladda ner saker - tjänar på fildelning och torrentsidor.

Utan torrentsidor och crackgrupper hade en site som GOG.com aldrig fått ett sådant genomslag. Samma med humble store.
Fildelning tvingar retarderade aphjärnor i storbolagens styrelser (ja, nu är jag upprörd och raljant men det är jag medveten om) att anpassa sig. De kan inte tvinga ur oss pengar med piskor. De måste anpassa sin verksamhet efter en grupp som skaffar sig kulturen gratis om den inte kan erbjudas på ett tillräckligt attraktivt sätt av företagen.

Slutligen tycker jag rent principiellt att upphovsrätten som sådan är helt störd. Regelverket är stört och anpassat för att gynna en liten elit. All upphovsrätt borde för det första vara tidsbestämd och med mycket kortare tider än vad vi har idag. För det andra tycker jag heller inte att du kan hävda att du "äger" en viss idé eller tanke längre när du väl valt att saluföra den för hela världen. Jag tycker exempelvis inte att Bamse-vinjetten tillhör den som kom på den eller att ABBA äger sin musik längre - när du valt att pumpa ut den för hela världen, turnera och tjäna miljoner på att sprida den till allmänheten så tillhör den också allmänheten. Den är en del av vårt gemensamma kulturarv.

Medlem

Sen tror jag problemet är dom stora mediaaktörernas girighet, revirbeteende och bakåtsträvande tänk är en exremt bidragande faktor. Hur många nya prenumeranter tror ni inte Netflix kommer få denna månad bara för att kolla på House of Cards? Som släpps samtidigt till alla oavsett vart man bor.

Medlem

Jag piratkopierade en del i mina yngre dagar. Detta försvann helt när nedladdning av spel blev lika enkelt lagligt som stulet. För mig var det rent en fråga om tillgänglighet. Nu för tiden då man kan ladda ner ett spel direkt via steam (motsv) känner jag absolut inget behov av att stjäla, snarare har jag insett vikten av att stötta industrin genom mina köp.

Inaktiv
Skrivet av Guran:

Sen tror jag problemet är dom stora mediaaktörernas girighet, revirbeteende och bakåtsträvande tänk är en exremt bidragande faktor. Hur många nya prenumeranter tror ni inte Netflix kommer få denna månad bara för att kolla på House of Cards? Som släpps samtidigt till alla oavsett vart man bor.

Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig att skaffa ett Netflix-konto för att se. Dock så är jag arg på netflix också som inte tillåter en att ladda ned sakerna lokalt. Jag har en 100/100-lina i min lägenhet men det hjälper föga då jag bor i en etagevåning och routern kort och gott inte ger tillräcklig täckning trådlöst ut till vardagsrummet. Hade jag enkelt kunna ladda ned sakerna - legalt - så hade jag mycket gärna gjort det för Netflix grejer är väl värda att betala för men som det är nu så har jag faktiskt bara två alternativ:
1: ladda ned serien utan att prenumerera på Netflix
2: köpa ett Netflix-abbonemang och ladda ned serien ändå.

Det här är för övrigt precis det jag menar med att fidelning skapar bra sorts press på större bolag. Netflix kommer kanske införa möjligheten att spara serier lokalt men det kommer ENDAST ske tack vare att de har konkurrens från torrent-nätverken, i annat fall så kommer det aldrig någonsin ske. Varför erbjuda kunder bra service när man lika gärna kan skita i dem? Vill de se House of cards har de inget annat val än att dansa efter vår pipa så varför behandla dem med värdighet och lyssna på deras önskemål när man lika gärna kan se ned på dem och behandla dem som de potentiella tjuvar vi ändå tycker de är i grund och botten?

Medlem
Skrivet av Landvetter:

Jag kan ge ett exempel på varför folk pirat-kopierar.

Jag förhandsbokade SimCity 2013. Jag gillade verkligen SimCity 4 och efter alla intervjuer och hype var jag sjukt taggat!

När spelet äntligen släpptes... då gick det däremot inte att spela pga av EA:s alla DRM. Servrarna crashade konstant, dina städer försvann, det gick inte att logga in och spela, samt att hälften av utvecklarnas löften var falska, massor av funktioner fanns inte där och de som fanns det var inte i närheten av vad man utlovat. Detta betalade jag 700 kr för!

De som piratade spelet hade inga av dessa problem. Deras städer försvann inte, de blev inte utslängda pga av att EA:s servrar inte pallade trycket. De fick en bättre produkt - helt gratis!

Om man vill att folk ska sluta ladda ner spel får man ta vara på sina kunder, för om man lurar sina kunder har man snart inga!

Idioter som förhandsbokar spel ska förlora sin pengar. När de förlorat några tusen spänn så kanske de lär sig att inte köpa grisen i säcken. Ni förstör för oss intelligenta gamers också, eftersom foretagen kommer att fortsätta släppa trasiga spel så länge de kan dra in alla pengar de behöver på förhandsbokningar.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag ska vara ärlig, jag piratkopierade spel när jag var yngre. Mest p.g.a morsan aldrig lät mig att köpa några spel. Men nu när jag själv håller på med spel så köper jag alltid spel då jag förstår hur mycket tid och pengar som måste läggas ner i spel.

Med prisindex inräknat så spel billigare än någonsin. Inte många spel som kostar över 500:- De flesta av mina spel för jag för runt 200.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Guran:

Sen tror jag problemet är dom stora mediaaktörernas girighet, revirbeteende och bakåtsträvande tänk är en exremt bidragande faktor. Hur många nya prenumeranter tror ni inte Netflix kommer få denna månad bara för att kolla på House of Cards? Som släpps samtidigt till alla oavsett vart man bor.

Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig att skaffa ett Netflix-konto för att se. Dock så är jag arg på netflix också som inte tillåter en att ladda ned sakerna lokalt. Jag har en 100/100-lina i min lägenhet men det hjälper föga då jag bor i en etagevåning och routern kort och gott inte ger tillräcklig täckning trådlöst ut till vardagsrummet. Hade jag enkelt kunna ladda ned sakerna - legalt - så hade jag mycket gärna gjort det för Netflix grejer är väl värda att betala för men som det är nu så har jag faktiskt bara två alternativ:
1: ladda ned serien utan att prenumerera på Netflix
2: köpa ett Netflix-abbonemang och ladda ned serien ändå.

Det här är för övrigt precis det jag menar med att fidelning skapar bra sorts press på större bolag. Netflix kommer kanske införa möjligheten att spara serier lokalt men det kommer ENDAST ske tack vare att de har konkurrens från torrent-nätverken, i annat fall så kommer det aldrig någonsin ske. Varför erbjuda kunder bra service när man lika gärna kan skita i dem? Vill de se House of cards har de inget annat val än att dansa efter vår pipa så varför behandla dem med värdighet och lyssna på deras önskemål när man lika gärna kan se ned på dem och behandla dem som de potentiella tjuvar vi ändå tycker de är i grund och botten?

Bra poäng.

Medlem

Räkna på timmar ni lägger ner på ett spel delat på inköpspriset! Tycker det oftast är otroligt billigt å köpa spel! Har man inte råd så blir det inget spel, ganska enkelt tycker jag... Man stjäl ju andras tjänster! Jag som egen företagare vet hur det är att inte få betalt av kunder!

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Naraccas:

.... Piratpartiet handlar inte om att få tanka gratis på The Piratebay...

Woa.. what did just happen?

Jag skulle kunna vara elak men tyvärr är detta en ganska vanlig uppfattning och den stora anledningen till att Piratpartiet inte gör bättre ifrån sig i Sverige (jämfört med t.ex. Island eller Tyskland).

En reformerad upphovsrätt innebär inte ett avskaffande av immateriella rättigheter eller att skapare ska sluta få betalt. Det handlar om att dagens upphovsrätt är drygt 100 år gammal och ändringarna/moderniseringarna är anpassade efter utgivarnas behov. Inte efter varken konsumenternas eller skaparnas behov. Piratkopiering är ett symptom på att upphovsrätten inte fungerar.

Piratpartiet har de senaste åren breddad sig ordentligt:

  • Reformerad upphovsrätt (duh)

  • Reformerad skola med inriktning på kunskap

  • Jämställdhet och könsneutral lagstiftning.

  • Digitalisering av det offentliga (skola, sjukvård, universitet, offentlig service etc.)

  • Integritet - Stopp av massövervakningen från både stat och företag.

  • Ökad möjlighet till arbetskraft- och asylinvandring samt mer resurser för att tillvarata dem som kommer hit.

  • Satsning på innovation och social trygghet för egenföretagare och entreprenörer.

  • Offentliga upphandlingar ska få större fokus på kvalité.

  • Investeringar i infrastruktur (både tåg och Internet).

  • Stärkt försvar och arbete för fred.

  • Och lite till...

Se mer på:
Piratpartiet.se
Piratpartiets valmanifest 2014
En reformerad upphovsrätt

På sidan 81 i din länk om reformerad upphovsrätt står det ju att deras mål är fri icke-kommersiell fildelning vilket ju innebär att det är fritt fram att ladda ner vad som helst så länge du inte tänker tjäna pengar på det. Om jag förstod det rätt så är det ju precis det många förknippar Piratpatiet med, om det nu inte räckte med det självklara namnet.

Jag läste ganska mycket av det som handlar om varför artister vinner på det och det var ju i princip 100% konserter.
Hur ska de som gör spel kunna tjäna tillbaks insatsen om ingen köper? Konserter fungerar ju inte riktigt med spel.

Allt annat du listade var ju vettigt, men att legalisera fildelning håller jag inte med om. Det fungerar ju nu när bara de mest snåla och/eller personer med bristande respekt för de vanliga arbetarna inom branschen (inte företagsledningen, vilket de flesta har som ursäkt), men om alla gjorde det skulle ju företag som bara säljer digitala produkter ha svårt att gå runt. Varför betala när man får det gratis och lagligt.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av Guran:

Och testa innan man köper argumentet håller inte längre när vi har Youtube och Twitch.

En 'Let's play' eller streamat material är inte en ersättning för ett demo av många anledningar. Det säger tex. nada om funktionaliteten på någon annans hårdvarusetup än den som streamar, som i regel använder en monsterdator.

Ska någon presentera en möjlighet att få en inblick i vad man köper så är det för övrigt tillverkaren och inte allmänheten som ska ansvara för det.
500 spänn är mycket för några timmars underhållning, jag tycker att det finns all anledning att få en personlig uppfattning av vad man köper innan man betalar den summan.

Medlem

För att kvaliten på spel blir sämre för varje år, utvecklare tar sig vatten över huvudet och lovar hit och dit, spel kommer aldrig ur beta-stadiet utan man börjar på en uppföljare istället som är samma spel med nya skins och med samma problem som föregående...

Sen att utvecklare vägrar släppa demos bidrar väl en del med.

Medlem

Flera anledningar. Priset är självklart en anledning. Spel är dyrt.
Lyckligtvis sjunker priserna väldigt snabbt. Vänta 2-3 månader så går det köpa dubbelt antal spel för samma summa.

En annan anledning är DRM-skydd. Piratkopierade spel har inget sådant skydd. De som köper ett DRM-skyddat spel får rätt ofta problem. Men de som laddar ner olagligt kan köra igång utan problem.

En tredje anledning är status. Det låter betydligt häftigare skryta på skolgården: "Ööh grabbar, ja' ba' ladda ne' helfett spel i helgen ba'" än att säga: "Jag var till Coop och köpte ett spel."

Medlem

Piratkopiera spel gjorde vi redan -85, så det är inget nytt fenomen, men då visste man inte bättre heller. Jag gjorde, i vuxen ålder, att jag tog ned en film/spel och gilla jag det, så blev det ett köp och radera ful kopian. Läste att det var någon som undra vart demo på spel tagit vägen, det var också ett bra sätt att väcka intresse hos konsumenten..bra fråga. // slut på sändningen ..Moltoy

Medlem

För mycket microtransaktioner, för många DLC och sist men inte minst det finns allt för många spel... hur ska man ha råd med allt då måste man skäva lite warez.

Medlem

Såg att nån skrev nått om att man inte skulle stjäla en bil.
Helt ärligt handen på hjärtat, kunde jag ta grannens feta merca och det ändå helt magiskt stod ett ex kvar till han så skulle jag nog göra det....

Min mening är ju att det är en rätt kass jämförelse.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av RolftheBarber:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av RolftheBarber:

Jag har för egen del gott om pengar, men för mig är fildelningen ideologisk, då jag rent tekniskt redan betalat för den. Varje gång jag köper ett usb-minne, extern hårddisk eller brännbara cd-skivor betalar jag till upphovsrättsindustrin. Samma industri som ville använda datalagringsdirektivet, som förra året ogiltigförklarades av EU-domstolen för att bryta mot mänskliga rättigheter, för att jaga pirater. Samma industri som tar 40 % av slutpriset på ett spel (att jämföra med 10 % för spelutvecklaren), där jag tvingas betala för deras marknadsföring, som oftast är falsk (I´m looking at you, Dragon Age Inquistion "valen har enorm betydelse och det finns 40 olika slut").

Om spelindustrin hade betett sig mer som CD Projekt Red har jag svårt att se att piratkopiering och fildelning hade varit ett stort problem. Men beter man sig som as och kontinuerligt släpper undermåliga produkter till överpris som bygger på falsk marknadsföring så är fildelning en ganska uppenbar, och logisk, konsekvens.

Bojkotta "asen" istället?
...om inte PB fanns, skulle du då gå in i en spel butik och plocka med dig spel under armen och förklara dig på detta sätt till butiksägaren och tro att dom skulle släppa ut dig utan att betala?

Detta är ett av de märkligaste resonemangen som finns. Det är en signifikant skillnad på stöld och fildelning. Stöld förutsätter att någonting försvinner. Det gör inte fildelning. Så svårt borde inte det vara att klara av att förstå skillnaden. Låt mig förklara; upphovsrättsindustrin ser varje illegalt nedladdat spel som en direkt förlust. Faktum är att jag, och många med mig, laddar ner spel som vi inte är beredda att betala för. Jag skulle aldrig betala 500 spänn för, säg, Dragon Age 2 efter att ha sett recensionerna. Men jag har inget problem med att ladda hem spelet gratis, spela ett tag och komma fram till att det mycket riktigt är ett skitspel. Det är inte en förlorad försäljning. På samma sätt skulle jag ha kunnat slöttitat igenom 8 säsonger Hells Kitchen. Jag skulle aldrig betala en spänn för att köpa de serieboxarna, även om jag, hypotetiskt, inte hade möjlighet att ladda hem dem gratis. Det faktum att jag, återigen hypotetiskt, laddar hem vissa produkter betyder inte att jag i ett alternativt scenario köpt de produkterna i stället.

Med det resonemanget hade vi här gemensamt kunnat ladda ner valfritt spel (säg DAI) 10 000 gånger var och enligt upphovsrättsindustrin ruinerat EA.

Detta är ett av dom vanligaste Pirat credos som finns, .."eftersom jag bara konsumerar film och spel som jag aldrig skulle köpa för att det är för dyrt eller att jag tycker att det är skit.. så är ingen skada sked..dvs. jag skulle aldrig köpa detta ifrån början och därav är det inte någon förlorad inkomst för någon".

Detta resonemang funkar inte i verkligheten, ..ja det funkar skit bra för dig i din egocentriska värd. Men det det funkar inte i samhället som det ser ut idag.

Du har en producent och du har en konsument.. och så en parasit vid sidan av. Vad händer om konsumenterna inte betalar producenterna? ..vad skall parasiten konsumera då?

Särskrivningarna till trots ser jag inte riktigt var ditt argument är någonstans.

Medlem
Skrivet av devildenied:

Såg att nån skrev nått om att man inte skulle stjäla en bil.
Helt ärligt handen på hjärtat, kunde jag ta grannens feta merca och det ändå helt magiskt stod ett ex kvar till han så skulle jag nog göra det....

Min mening är ju att det är en rätt kass jämförelse.

Ja det är en dålig jämförelse indeed för det är som du säger, hade man gjort en kopia på bilen i fråga och låtit originalet stå kvar, då hade det blivit "samma sak".


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Jag förstår din poäng men poängen framgår utan att överdriva. Konsolspel går vid släpp för 499-549kr, PC går i regel för 300-400kr.

Du har alltså lagt på 200-300kr för mycket, förutsatt att du inte medvetet går och beställer från en dyrare butik när det finns billigare seriösa alternativ.

Medlem

Det är sant att fildelning inte är detsamma som stöld och att om någon som inte är benägen att betala för en film eller ett spel då nyttjar materialet via en kopierad version försvinner inga intäkter. Men man har ju ändå nyttjat det eller hur? Och då bör ju intresset funnits där, alltså skulle ett lagligt alternativ att testa produkten funnits istället. När detta inte finns, tar man istället till det olagliga och enkla alternativet att använda en olaglig kopia. Simpel situation av utbud och efterfrågan. För det finns väl inget dumhuvud som betalar 500 spänn för grisen i säcken?

Jag har t.e.x ingen tanke på att någonsin se 50 shades of grey så även om jag vet att jag olagligt och fruktansvärt enkelt "kan" se den gratis, kommer jag inte göra det. Det intresserar mig inte.
Skulle det vara ett intressant koncept eller skådisar jag kanske gillar ger jag mig på att se trailern först, då vet jag förhoppningsvis om jag är villig att betala det filmen kostar att ta del av. Vet jag inte det, har jag ju ett val. Men om valet alltid resulterar i en väg av gratis tillhandahållna kopior är jag uppenbarligen inte villig att någonsin betala för det. Men om valet t.ex. alltid handlar om att vänta 6 månader för att ta del av en film, faller det ju naturligt att istället vända sig till ett olagligt val som ändå finns runt hörnet, utan väntetider.

Sedan finns det ju självklart en uppsjö av andra parametrar. Min förhoppning hade ju varit att Hollywood köpte Popcorn Time (som för övrigt hade ett otroligt smidigt gränssnitt), hela konceptet, anställde skaparen och erbjöd sina varor mot en fiffig betalningsmodell men utan väntetider ifall man var benägen att betala för det.
Visst, det hade blivit monopol-skrik utan dess like, men ärligt talat, hur många är verkligen nöjd med Via Play, Netflix eller HBO som erbjuds i Sverige? Ge oss samma utbud som i USA eller ge er av anser jag.

Det borde inte finnas geografiska hinder 2015 av digital media och här är vi nog alla överens.

Varje laglig nyttjare av media som möts av tanken att man behöver vänta ett flertal månader för att ens kunna betala för något dina vänner på andra sidan pölen redan sett samma dag som det premiärsändes är en potential pirat och troligen mycket troligen en pirat innan nästa avsnitt eller uppföljare släpps.

Edit: Spillde en cola på tangentbordet igår kväll, fick editera onaturligt mycket

Skriv svar