Superhjältetråden

Avstängd
Superhjältetråden

Är du intresserad av superhjältar? Jublar du när du läser att du snart kan sätta en till bock på din "Superhjältar kvar att göra film av"-lista? Hoppar hjärtat upp i halsgropen när du kommer till cliffhangern i slutet av senaste numret av Fantomen? Är du av den åsikten att alla superhjältetidningar borde komma ut oftare än de gör? Brukade ditt vanligaste bihang som barn vara en kappa? Blev dina kompisar i förskolan less på att du bara ville leka superhjälte på luncherna?
Om ja: Oj då, du var mig allt en riktig superhjältefantast. Jag är ingen sådan och det var definitivt inte jag skapade den här tråden, men välkommen in, välkommen in!

Nå, låt oss sätta igång då: vilken superhjälte är din favorit? I omröstningen tog jag med olika mer eller mindre kända superhjältar som jag kunde komma på. Har jag missat någon superhjälte? Synd, för jag kommer inte att lägga in honom/henne. Jag gör inte anspråk på att ha en fullständig lista över superhjältar, men jag antar ändå att tämligen få röster kommer att hamna på "Någon annan" (för er som undrar så har jag tagit det namn under vilket superhjälten har utgetts på svenska och satt originalnamnet inom parentes där jag bedömt det vara lämpligt).

Stopp ett tag! Tryck inte på "Svara" än! Den här tråden har jag inte bara tänkt ska bli en tråd med inlägg korthuggna inlägg i stil med "Batman." eller "Stålmannen!". Nej, nu ska det bli lite mer avancerat vill jag lova!

Först vill jag att ni väljer ut favoriten, eller i alla fall än ni gillar, av alla superhjältar. Därefter skriver ni en motivering.

Därefter väljer ni ut den av alla superhjältar som ni tycker sämst om, eller i alla fall inte gillar av någon anledning, och motiverar ert val. Kanske är du en sådan fantast att det inte finns någon du inte gillar? Ta någon du gillar lite mindre än någon annan? Nähä, du hittar ingen sådan? Okej, ja men då får du väl strunta i det då ... eller nej, du kan ju ta en till som du gillar, vetja!

Efter det ska ni välja ut två superhjältar som ska slåss med varandra, (Eller varför inte låta dem hålla en "Ultimate showdown"?), och sedan säga vem ni tror skulle vinna och varför. Om ni vill och har tid får ni mer än gärna beskriva striden hur detaljerat eller odetaljerat ni vill, dvs. allt från "Stålmannen började med att sopa till Spindelmannen som givetvis säckade ihop och gav sig" till "'Ding ding', striden var igång. Stålmannen såg sin motståndare i ögonen och log. Han visste att Spindelmannen inte skulle kunna stå emot en av hans stjärnsmällar. Läpparna formades till ett leende och svetten pärlades på pannan, när han tog ett steg mot Spindelmannen, samtidigt som han laddade upp för en stjärnsmäll som skulle kunna bryta Darth Vaders största stjärnkryssare på mitten som en tandpetare. Det första steget följdes av ett andra, en tredje och en rejäl snyting som landade på Spindelmannens vänstra haka. Spindelmannen visade upp en underlig min samtidigt som Stålmannen såg honom falla sidledes i ultrarapid. Spindelmannen var nere för räkning och Stålmannen gick vinnande ur striden." Om du vill får du givetvis vara ännu mer korthuggen eller ingående, men nu har du kanske något att gå efter.

Er fjärde uppgift, är att konstruera en egen superhjälte. Ni får göra superhjälten hur detaljerad ni vill, men några grundkrav är:

  • Ett namn, förstås. Ni får gärna även ange vilken typ av kategori h*n tillhör. Ex: Henry Krukmakare (Elev/trollkarl --> Trollkarsstudent).

  • Vilka krafter h*n har. Ex: Trolla.

  • H*ns motivation. Ex: Att klara årskursen och besegra Flygande döden.

  • Typ av dräkt (gärna färger). Ex: En svart fotsid kappa och glasögon.

  • Eventuella attribut. Ex: Ett åskformat ärr i pannan och en kvist som hjälper honom att trolla.

Här kommer då mitt inlägg:

Fantomen är min favorit. Jag tycker mycket om fantomen som superhjälte, för det är en vettig karl, med fina motiv och bra metoder. Det känns bra att han trots allt inte dödar sina fiender (Nej, jag är inte en moraltant). Visst, det kan vara kul med någon antihjälte ibland också, men Fantomen är en hyvens kille.
Fantomenseriernas teckningnsstil tycker jag mycket om, särskilt den i Hans Lindahls serier. Serierna är dessutom oftast spännande och inte allt för överdrivna. De flesta är rätt trovärdiga och sannolika.
Fantomen som serie tycker jag är mycket bra, för den känns ganska mogen och realistisk (Jag har då inte hittat tillräckligt mycket för att sätta en annan etikett). Visst, Fantomen är nog lite väl vältränad och träffsäker (Han lyckas ju ALLTID träffa precis på fiendens vapen så att det flyger ur handen utan att kulan rikoschetterar och skadar fienden), men han är i alla fall ingte osårbar. Hans fiender är oftast helt vanliga människor, vilket jag gillar. Det känns också som en fördel att Fantomen både rör sig i djunglerna och i städerna och att han även kan fara till andra delar av jorden. En av de bästa sakerna med Fantomen är förfäderna. Det är kul att få läsa Fantomen i historisk miljö. Ofta kan man lära sig en del historia genom serierna (nä, visst, inte mycket, men ändå). Detta gör att seriernas miljö kan skilja sig åt väldigt mycket, vilket möjliggör och ger upphov till många fler idéer än superhjältar som är bundna till stadsmiljö.
En nackdel bara är att det alltid blir med Fantomen, precis som andra med andra superhjältar, så att fienderna inte kan göra så mycket åt honom. Alltså, visst är det någon mer än jag som blir less på att fienderna ofta får protagonisten i sitt våld och sedan försöker döda dem, men ALDRIG gör det genom att skjuta dem på fläcken. Alltid ska det vara något som är svårt att klara sig från, men inte omöjligt om man gör på rätt sätt. Borde de inte lära sig att Fantomen helt alltid lyckas ta sig ur fällan för att han är så kung och inte för att han är odödlig?

Mitt förhållande till Stålmannen är lite både och. Jag både gillar honom, för han är ganska skön, och ogillar honom för att han är så löjlig! Eftersom är så otroligt überimba och op så måste även hans fiender vara det, vilket resulterar i att nästan alla kommer från rymden någonstans. Sedan känns det som att serien dras med vissa konstigheter (som att Lois Lane är kär i Stålmannen, men ändå inte känner igen honom bara för att han har bytt till kostym, hatt och glasögon istället för slimmade trikåer och kappa). Underhållningsvärdet är väl okej, men serien känns inte bra.

Min superhjälte ska heta Betvingaren. Han är en helt vanlig människa, förutom att han kan få folk att göra precis vad han vill, fast bara en gång per person ... eller vänta, det var ju upptaget. Nå, hans krafter är att han är osårbar, har teleskopsyn och -hörsel, röntgensyn, superstyrka och en frisyr som alltid lägger sig till rätta väldigt amerikanskt. Sina krafter har han fått för han kommer från Jupiter och eftersom vår gravitation här är annorlunda kan han ... vänta nu. Äsch då.
Okej, nu då: hans krafter är att han, genom att skriva någons namn i ett häfte han har, kan ... nej! Jag gör en helt ny:

Namn: Sykos (Detektiv)
Krafter: Genom sitt vansinniga sätt att tänka lyckas Sykos alltid finna de lösningar som ingen annan lyckas med och på så sätt lösa brottet och finna mördaren.
Motivation: Att lösa alla mord i den kända delen av Universum.
Typ av dräkt: Det varierar från dag till dag. Det utmärkande är att klädesplaggen aldrig passar ihop sinsemellan. Mer än en gång har han synts i påvlig tiara, frack, mysbyxor och arbetsstövlar. I handen har han då haft en snickarhammare.

Ultimate showdown of doom: Läs mitt exempel på strid några hyllmeter längre upp.

Nähä? Är jag lite för tyrannisk nu? Är jag lite för odemokratisk? Borde jag se Braveheart en gång till? Jaha ... nä det kan jag inte säga att jag hade räknat med. Men okej, låt oss kompromissa: du BEHÖVER inte göra alla steg om du inte vill. Du får skriva "Batman." eller "Stålmannen!" om du vill, men skriv gärna ett inlägg efter min mall -- eller ännu hellre: lägg till något eller uppfinn något eget!
Okej, är du nöjd nu? Nå, vad väntar du på? Tryck på "Svara" och snickra ihop ett inlägg!

Står det: "Redigerades senast av EliasN ..." under inlägget? Då kan jag nöja mig med att säga att jag tog bort en ensam smilie i inlägget. Varför? Symmetri. <3

Medlem

Varför översatte du superhjältarna till svenska? Ser otroligt löjligt ut.

Jag röstar i alla fall på Batman.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Avstängd

Tja, jag tog de namn under vilka superhjältarna publicerats på svenska (om de nu gjort det). Det var på intet sätt nödvändigt -- det kan jag hålla med om -- och snarare ett sätt att krångla till det en smula -- det kan jag också hålla med om. Varför gjorde jag då det? Säg det. Mycket av anledningen kom nog av att Stålmannen är "rätt" och Superman är "fel" enligt mig (då det förra är vad jag har vuxit upp och vant mig vid -- precis på samma sätt som Pierce Brosnan är Bond och Bond är Pierce Brosnan för mig). Och när jag inte ville skriva Superman skulle det bli asymmetri och hellre då översätta alla andra namn än att ha med ett Stålmannen mitt i listan över engelska namn.

Och ja, Läderlappen låter ungefär 23,5 gånger fulare än Batman. Vem kom på det namnet?

Medlem

Att kalla Fantomen för "superhjälte" är ju lite att ta i.
Fantomen har inge som helst övernaturliga krafter/mutationer som te.x stålmannen eller spiderman har.

Och det är vid mer än ett tillfälle som Fantomen legat riktigt jävla risigt till.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Min favvo är Spawn, jävulens minion som slåss för "the little guy". Djup karaktär, går inte att ogilla

Tecknad av legenden Todd McFarlane, varje ruta är ett detaljerat mästerverk.

Medlem

Batman, och Bruce Wayne ska de vara och inte nån fjantig Paul Grayson!


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Avstängd
Skrivet av Nestor:

Att kalla Fantomen för "superhjälte" är ju lite att ta i.
Fantomen har inge som helst övernaturliga krafter/mutationer som te.x stålmannen eller spiderman har.

Och det är vid mer än ett tillfälle som Fantomen legat riktigt jävla risigt till.

Han klassas ju trots allt som superhjälte och han är rätt övermänsklig. Frågan är ju var man ska dra gränsen mellan superhjälte och vanlig hjälte. Personligen tycker jag att superhjälte är mer en fråga om stil på serie än själva superhjälten -- och ur det perspektivet är Fantomen utan tvekan en superhjälte.

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Jag röstar i alla fall på Batman.

+1

Medlem

Fantomen får min röst.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag röstade på Batman för han är väl i grund och botten en vanlig människa, eller har jag missat nåt?

Medlem

Nananananana BATMAN!


signatur

Martin "The Sage"

Medlem

Klena argument för Batman. Stålmannen är den enda rätta.

Superstyrka
Superhörsel
Superhastighet
Supersyn
Superlungor
Röntgensyn
+ THE LOOKS!
Säger ALLT.
Vad har Batman?
En jekla maskeradkostym och en basröst.

Avstängd

Det Batman har, som Stålmannen inte har, är en otroligt lyxig villa, riktigt storfeta tillgångar och tekniska underverk till vapen/utrustning. Jag tror dock inte att någon kan komma och påstå att Batman skulle spöa Stålmannen i en strid -- såvida han inte hade kryptonit med sig.

Jag läste en Stålmannenserie nyss där Stålmannen och Batman (de är ju polare) hittade en manick som Batman naturligtvis skulle prova. Batman blev då supersmart och lika ond. Han använde den då på Stålmannen som blev en grottman och helt dum i huvudet. Stålmannenserierna är löjliga, ja. ^^

Inaktiv

Blev en Wolverine! Han var helt enkelt underbart episk innan han blev farbror X-men.


signatur

Gaming News, Rants, Editorials;
http://birchmann.wordpress.com

Medlem

Om han räknas som hjälte så väljer jag Sylar.

Krafter (Engelska):

  • Telekinesis

  • Kinetic energy projection

  • Freezing

  • Eidetic memory

  • Liquification

  • Enhanced hearing

  • Precognition

  • Induced radioactivity

  • Rapid cellular regeneration

  • Alchemic transmutation

  • Psychometry

  • Sound manipulation

  • Electric manipulation

  • Lie detection

  • Thoughtography

  • Shapeshifting

  • Disintegration

  • Flight

  • Empathy

- källa

Han har en tendens att vara lite halvt seriemördare, men följer man serien så ser man att han egentligen inte är så rå-ond.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Bumbibjörnarna.

- Fluffiga som få
- Ser hur att vara helt snälla och rara - det är dom inte!
- Studsar fram som bara bumbibjörnarna kan. Genom sagorna ni vet.

Jag menar, kolla på dom bara! Ryser av obehag varje gång jag ser dom. Fy fan.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Klena argument för Batman. Stålmannen är den enda rätta.

Superstyrka
Superhörsel
Superhastighet
Supersyn
Superlungor
Röntgensyn
+ THE LOOKS!
Säger ALLT.
Vad har Batman?
En jekla maskeradkostym och en basröst.

Årets spel 2009>Smallville


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Venom är grym. Dock inte i spiderman 3, verkligen en besvikelse i den filmen.

Medlem

Också är the Punisher asgrym.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Silvarn:

Venom är grym. Dock inte i spiderman 3, verkligen en besvikelse i den filmen.

Kan Venom verkligen klassas som en superhjälte? jag skulle hellre påstå att han är super ond:P

Och förresten är Carnage mycket grymmare:up:


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:
Skrivet av Silvarn:

Venom är grym. Dock inte i spiderman 3, verkligen en besvikelse i den filmen.

Kan Venom verkligen klassas som en superhjälte? jag skulle hellre påstå att han är super ond:P

Och förresten är Carnage mycket grymmare:up:

För mig är han en superhjälte

Medlem

Tja, det beror väll på hur man ser det?:)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Jag ser Arne Anka som en superhjälte!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jag valde Läderlappen då jag tycker om all bakgrundshistoria som skaparna har hittat på, samt skurkarna i serien (Jokern<3)

Medlem

Lobo, både ond och god (mest ond skulle jag tro) Han dödar ju tomten vid nåt tillfälle, och det är ju rätt awesome.

1
Skriv svar