Helgdiskussion: hur viktigt är bilduppdatering för dig?

Medlem

Har 60 Hz nu. Men skulle självklart gärna ha mer. När jag köpte så var det minst 1000 kr extra för en bra 144hz. Vilket jag inte hade råd med då. 60 duger gott och väl för mig iaf, trots att jag spelar mycket fps spel.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

allt från 30 o uppåt funkar för mig ,dippar det till 25 så funkar det med men lägre så märker jag det.

Har en skärm som klarar 144hz och tycker jag har hyffsat snabb burk men inte många spel jag har 130 och uppåt i


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

30 eller 60 funka på konsol
på pc vill jag helst köra 60fps


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det är dokc lite roligt de som pratar om 60+ fps som gäller, då ögat inte uppfattar mer än 60 fps, allt över det kan inte ögat registrera

Medlem
Skrivet av Terranzin:

Det är dokc lite roligt de som pratar om 60+ fps som gäller, då ögat inte uppfattar mer än 60 fps, allt över det kan inte ögat registrera

Nej, det stämmer inte.

Om du sitter i ett mörkt rum och en lampa blinkar i 1/61-dels sekund och du inte ser det så är det något väldigt fel med dina ögon. Även om det var 1/300-dels sekund så borde dom flesta se ljuset. Först vid 1/500-dels sekund så kan man vara rätt säker att det inte kommer att kunna ses av någon.

Och för ett antal år sedan gjordes ett expriment av US Air Force, där dom lyckades identifiera olika plan dom bara såg under 1/220-dels sekund.

Citat:

The USAF, in testing their pilots for visual response time, used a simple test to see if the pilots could distinguish small changes in light. In their experiment a picture of an aircraft was flashed on a screen in a dark room at 1/220th of a second. Pilots were consistently able to "see" the afterimage as well as identify the aircraft. This simple and specific situation not only proves the ability to percieve 1 image within 1/220 of a second, but the ability to interpret higher FPS.

Medlem
Skrivet av Terranzin:

Det är dokc lite roligt de som pratar om 60+ fps som gäller, då ögat inte uppfattar mer än 60 fps, allt över det kan inte ögat registrera

Antingen är det du som inte uppfattar videon som förklarar eller så är du ett troll, vilket är det?

Medlem

What can I say, I'm a 144hz man. Nothing will ever change that, love.

Medlem

Ju högre desto bättre.
Sitter inne på en 144hz skärm som jag ägt i ett år ungefär.

Spel som är låsta till valfritt under 60 fps rör jag inte med Hazmat-dräkt och en pinne.
Spelade nyligen Evil Within på PS4 hos en polare. Låst till 30 fps. En av årets större besvikelser, det tar bort så oerhört mycket för att jag ska kunna njuta av det.

Som sagt, 60 är minimumgräns för mig.

Edit: https://frames-per-second.appspot.com/ Kul liten grej att kolla på. Uppenbara skillnader på de olika objekten beroende på hur man ställer in det.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av AxxT:

Förstår dem som spelar turneringar och ligor tex ESL.
Men för oss vanliga? Blir du en bättre spelare? Nej.

Allt handlar inte om att bli "bättre", det är en fråga om kvalité och en förbättrad upplevelse.
Jag spelar Civ 5 i 144hz. Ett turn-baserat strategispel med ytterst lite snabba rörelser.
Ser det bättre ut i 144hz? Ja. Då vill jag ha det i 144hz.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

30 FPS duger utmärkt ja... i de allra flesta spelen.

Medlem

Här har ni en skärm som duger för fps http://www.asus.com/se/Monitors/ROG_SWIFT_PG278Q/


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

mis
Medlem

144hz über alles.


signatur

etqw?

Skriv svar