Så skapades AI:n i Hearthstone
Programmeraren Brian Schwab förklar utmaningarna med att skapa ett balanserat och smart kortspel.
#hearthstone-heroes-of-warcraft
AI:n i heartstone är kass. Dessutom i kortspel där man bygger sin deck är det ju en del att skapa decken själv och det antar jag att den inte gör? (kör väl samma hela tiden, i nax tänkte jag i alla fall).
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Mja, att ha gjort den där AI:n är nog inget jag skulle velat ha i mitt CV. Den enda anledningen till att AI-motståndaren skulle vara en utmaning är för att den ges mer HP, bättre kort, och i flera fall kort redan ute på brädan vid början av matchen. En vinst beror mer på tur och att utnyttja de misstag som AI:n gör än på faktisk skicklighet. Artificell utmaning kallar jag det för, inte artificiell intelligens.
Mja, att ha gjort den där AI:n är nog inget jag skulle velat ha i mitt CV. Den enda anledningen till att AI-motståndaren skulle vara en utmaning är för att den ges mer HP, bättre kort, och i flera fall kort redan ute på brädan vid början av matchen. En vinst beror mer på tur och att utnyttja de misstag som AI:n gör än på faktisk skicklighet. Artificell utmaning kallar jag det för, inte artificiell intelligens.
Instämmer, AI-n gör inga smarta drag, så för att göra det utmanande så lägger de in extra kraftfulla kort/hero powers osv istället...