"Xbox One presterar dubbelt så bra med Directx 12"

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Om det otroligt nog skulle finnas något uns av sanning i detta så säger de ju indirekt att de som utvecklat mjukvaran som sitter i Xbox nu är totalt inkompetenta.

Att plötsligt få ut dubbelt så mycket kraft från en konsol bara genom att utveckla en API låter för bra för att vara sant.

Varför blir man inkompetent när någon utvecklar ny teknik. Xboxen kanske är byggd med DX12+skräddarsydda api:er i åtanke, men dx11 fick duga tills de var klara.

De uppdaterar Xboxens api:er hela tiden under tiden de bygger dx12, och Titanfall ska lappas med 1080p, sa Remedy.

Medlem

Till och med jag som har xbox one , förstår att det är mycket sälj snack

Men självklart kan det bli en förbättring men hur mycket ska vara osagt.

Däremot tror jag mer på att uttnyttja azure molnet mera för att inte belasta konsollen lika mycket.

Samt övriga tweaks som sker på en konsoll under dess levnadstid.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:

Om det otroligt nog skulle finnas något uns av sanning i detta så säger de ju indirekt att de som utvecklat mjukvaran som sitter i Xbox nu är totalt inkompetenta.

Att plötsligt få ut dubbelt så mycket kraft från en konsol bara genom att utveckla en API låter för bra för att vara sant.

Varför blir man inkompetent när någon utvecklar ny teknik. Xboxen kanske är byggd med DX12+skräddarsydda api:er i åtanke, men dx11 fick duga tills de var klara.

De uppdaterar Xboxens api:er hela tiden under tiden de bygger dx12, och Titanfall ska lappas med 1080p, sa Remedy.

Om man ger ut en konsol med så dålig mjukvara att prestandan sedan kan fördubblas, då är man nog inkompetent.

Det är ju inte så att mjukvaran måste kunna anpassa sig till mängder av olika hårdvarukonfigurationer utan MS har vetat i minst två år hur hårdvaran skulle se ut. Du menar att de på den tiden bara lyckats skriva mjukvara som utnyttjar hårdvaran "till hälften"?

Visst kan det ske förbättringar men de är nog snarare "några procent här och där". Aningen bättre kod, effektivare OS som ger tillbaka lite CPU, möjlighet att utnyttja lite mer av minnet till spel osv.

...och vad har Remedy med Titanfall att göra? Det har ryktats om många patchar till spel för att höja upplösningen på Xbox One men ännu har jag inte sett någon?

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av stege99:

Känns inte som realistiska siffror utifrån bara ett nytt API.
Med tanke på skillnaden mot PS4 i GPU:ns beräkningsenheter samt betydligt lägre minnesbandbredd, så tror jag inte CPU flaskhalsen som DX12 förbättrar, gör så mycket för Xbox One.
Med tanke på att de nya konsolerna, liksom PC, är x86 plattformar, och att alla dagens nyare grafikkort från Nvidia och AMD ska stödja DX12, så borde det väl inte finnas något teknisk hinder till att även PS4 skulle kunna stödja det framöver?

Det undrar jag också. Kommer inte detta till ps4?

Nej Directx har ju Microsoft pysslat fram så ps4 använder opengl.

Medlem

Haha, fyfan va lata microsoft och nvidia har varit. Tur att AMD visar var skåpet ska stå. Nu fick alla andra tillverkare arslet ur vagnen!

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:

Om det otroligt nog skulle finnas något uns av sanning i detta så säger de ju indirekt att de som utvecklat mjukvaran som sitter i Xbox nu är totalt inkompetenta.

Att plötsligt få ut dubbelt så mycket kraft från en konsol bara genom att utveckla en API låter för bra för att vara sant.

Varför blir man inkompetent när någon utvecklar ny teknik. Xboxen kanske är byggd med DX12+skräddarsydda api:er i åtanke, men dx11 fick duga tills de var klara.

De uppdaterar Xboxens api:er hela tiden under tiden de bygger dx12, och Titanfall ska lappas med 1080p, sa Remedy.

Om man ger ut en konsol med så dålig mjukvara att prestandan sedan kan fördubblas, då är man nog inkompetent.

Det är ju inte så att mjukvaran måste kunna anpassa sig till mängder av olika hårdvarukonfigurationer utan MS har vetat i minst två år hur hårdvaran skulle se ut. Du menar att de på den tiden bara lyckats skriva mjukvara som utnyttjar hårdvaran "till hälften"?

Visst kan det ske förbättringar men de är nog snarare "några procent här och där". Aningen bättre kod, effektivare OS som ger tillbaka lite CPU, möjlighet att utnyttja lite mer av minnet till spel osv.

...och vad har Remedy med Titanfall att göra? Det har ryktats om många patchar till spel för att höja upplösningen på Xbox One men ännu har jag inte sett någon?

Om man skapar ny teknologi som använder hårdvaran på ett annat sätt, så gör man sig inte automatiskt inkompetent p g a tidigare bedrifter som inte nådde samma potential. Isåfall är alla i hela världen inkompetenta. Ni använder också ordet inkompetent helt fel, för hade de varit det så hade inte dx11 funkat alls.

De har redan visat mätningar att t ex cpu:n kan utföra vissa uppgifter 4x snabbare i dx12 och t o m snabbare än så. http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/3-564

Jag menade Respawn. Menar du att Respawn ljuger?

Medlem

Nu är det väl så att rent tekniskt sätt så kör PS4 och Xbone samma arkitektur DVS så kan PS4:an också köra DX12.

Inaktiv
Skrivet av brandter:

Nu är det väl så att rent tekniskt sätt så kör PS4 och Xbone samma arkitektur DVS så kan PS4:an också köra DX12.

Jag tvivlar på att MS kommer hjälpa Sony att utveckla sina verktyg.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om man ger ut en konsol med så dålig mjukvara att prestandan sedan kan fördubblas, då är man nog inkompetent.

Då är väl alla mjukvaruutvecklare inkompetenta förutom Satoshi Tajiri som förmodlingen är den enda i världen som gjort sitt spel så nära maskinkod som möjligt och verkligen mjölkade ut prestandan ur Game Boy.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av brandter:

Nu är det väl så att rent tekniskt sätt så kör PS4 och Xbone samma arkitektur DVS så kan PS4:an också köra DX12.

Jag tvivlar på att MS kommer hjälpa Sony att utveckla sina verktyg.

Folk verkar inte ha förstått det där, Ps4an kommer med största sannolikhet aldrig köra DX12 utan kommer ha någon annan liknande API istället.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

I framtiden behöver man inte köpa ny hårdvara - för prestandan kommer alltid dubblas via mjukvara.

Vilken tur att du påminde mig, jag måste ladda ner mera RAM!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av marcus8958:

Dubbelt så snabb som pc.

Beror på helt på vilken pc du menar, min mormor gamla pc från 90 talet eller en polares nyköpta superdator?

Alltid en polares superdator, aldrig ens egna

OT: Yeah, right...


signatur

In a world gone mad only a lunatic is truly insane

Medlem

Om man har dålig prestanda och man fördubblar den då blir det dubbelt så dålig prestanda

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Hipshot:

I framtiden behöver man inte köpa ny hårdvara - för prestandan kommer alltid dubblas via mjukvara.

Vilken tur att du påminde mig, jag måste ladda ner mera RAM!

Ha, Ha! I framtiden kan ju "grisar flyga" och Facebook kommer med Oculus Rift som tar all prestanda från molnet. Så vi inte vet om vi är på jobbet eller sitter hemma och jobbar.

Medlem

Mätningarna gjordes under en sekund då DX11 gav 1 FPS och DX12 gav 2.

Låter löjligt, men det skulle mycket väl kunna vara så.

Inaktiv
Skrivet av Theo B:

Mätningarna gjordes under en sekund då DX11 gav 1 FPS och DX12 gav 2.

Låter löjligt, men det skulle mycket väl kunna vara så.

De körde 3Dmark kontinuerligt under en föreläsning på build och visade skillnaden mellan 11 och 12. Vissa cpu-beräkningar gjorde D3d12 4-5 ggr snabbare, och i det stora hela dubblerade de prestandan; och de är inte ens färdiga än.

Det kanske är dags att släppa taget om partiskheten och inse att MS har jävligt duktiga ingenjörer.

Medlem

Om DX12 verkligen är så pass bra så betyder det att DX11 suger stenhårt. Vilket skräp jag suttit med...

- filosofen

Medlem

Tja, det är ju en PC som kör en specialversion av Windows 8, så, varför skulle det inte gå att optimera rätt bra?

Medlem

Dom borde ju kunna släppa dx12 nu redan om folk tar benchmarks siffrorna på 100% allvar.

Förstår inte varför det ska ta 1-3 år innan dom släpper det i såna fall.

Inaktiv

SNACKA GÅR JU:down:

Medlem

En fördubbling i prestande borde inte vara helt omöjligt om man tar en titt på vad Mantle har lyckats med på många "mid-range"-setups motsvarande X1 och PS4 för BF4.

Den andra nyheten är ju att parterna i Khronos Group gör en liknande overhaul med OpenGL. Så bägge konsollerna får en enorm uppgradering inom ett par år.

Kul att samarbetet mellan AMD och Dice har satt fart i utvecklingen.

Medlem

Så här ligger det till:
Dx 10-11 var ett styrmedel eller ett sätt för Microsoft att se till att pc inte drog iväg för lång från xboxens prestanda, alltså ett sätt för microsoft att styra och strypa grafikprestandan på X-boxens största konkurent pc:n. Detta var inte bara dåligt, det höll också ihop spelbranschen. Hade pc, som vid lanseringen av dx 10 fått visa sina muskler skulle xboxen se ut som något från stenåldern och alla Xbox-kids skulle tycka mindre bra om sin leksak, Amds grafikkort på Xboxen kan göra ungefär 380mflop ett normalt grafikkort till pc på den tiden gjorde ungerfär 1500mflop (flyttalsberäkningar per sekund) dom flesta utveklare insåg nog detta trick från Ms men eftersom den största businessen låg i konsoldelen höll man käft (ville inte fragmentera marknaden) men nu när Valve och Amd inte längre tänker låta sig styras av MS och tänker lansera Linux med open GL och Amd med Mantle som API, Inser MS att deras sätt att hålla tillbaka pc prestandan kommer uppdagas och om dom inte gör något kommer dom stå med brallorna nere med ett api(dx11) som presterar skit gämfört med konkurenterna, Microsofts enda sätt är att helt plötsligt låtsas som dom hittat tonvis med prestanda genom sina gudomliga kodare med nya DX12, anfall är bästa försvar!!!

Tråkigt med en ointresserad journalistkår.. använd hjärnan.. ifrågasätt, bry er!!! det skulle bli bra mycket roligare om vi hadde en Janne Josefsson i speljournalist kåren.

Inaktiv
Skrivet av Ojojojoj:

Så här ligger det till:
Dx 10-11 var ett styrmedel eller ett sätt för Microsoft att se till att pc inte drog iväg för lång från xboxens prestanda, alltså ett sätt för microsoft att styra och strypa grafik prestandan på X-boxens största konkurent pc:n. Nu vad det inte bara dåligt det höll också ihop spel branschen. Hade pc, som vid lanseringen av dx 10 fått visa sina muskler skulle xboxen se ut som något från stenåldern och alla Xbox-kids skulle tycka mindre bra om sin leksak, Amds grafikkortet på Xboxen kan göra ungefär 380mflop ett normalt grafikkort till pc på den tiden gjorde ungerfär 1500mflop (flyttalsberäkningar per sekund) dom flesta utveklare insåg nog detta trick från Ms men eftersom den största businessen låg i console delen höll man käft (ville inte fragmentera marknaden) men nu när Valve och Amd inte längre tänker låta sig styras av Ms och tänker lansera Linux med open Gl och Amd med Mantle som API, Inser MS att deras sätt att hålla tillbaka pc prestandan kommer uppdagas och om dom inte gör något kommer dom stå med brallorna nere med ett api(dx11) som presterar skit gämfört med konkurenterna, Microsofts enda sätt är att helt plötsligt låtsas som dom hittat tonvis med prestanda genom sina gudomliga kodare med nya DX12, anfall är bästa försvar!!!

Jag är väldigt besviken på spel journalistkåren som för mej framstår som ointresserade lallare.. snälla använd hjärnan.. ifrågasätt, bry er!!! det skulle bli bra mycket roligare om vi hadde en Janne Josefsson i speljournalist kåren.

Du rabblar lika mycket skit som Josefsson, så jag förstår att du gillar honom.

Medlem

Jag tänker att detta får man väl lov o ta o tro på, just därför att Wardell arbetar med spel och mjukvara.

Ojojojoj har du glömt att ta på dig foliehatten, din konspirationsteoretiker där?


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Om man skapar ny teknologi som använder hårdvaran på ett annat sätt, så gör man sig inte automatiskt inkompetent p g a tidigare bedrifter som inte nådde samma potential. Isåfall är alla i hela världen inkompetenta. Ni använder också ordet inkompetent helt fel, för hade de varit det så hade inte dx11 funkat alls.

Jag står fast vid att man är inkompetent om man skapar en konsol (utan exotisk hårdvara som Cell eller dylikt) och på ett par år inte klarar av att skapa mjukvara som utnyttjar ens hälften av kraften. Tror du själv att det är möjligt att fördubbla kraften i en konsol med en ny API?

Någonstans har man ju uppenbarligen misslyckats grovt om det är möjligt att fördubbla prestandan drygt ett år (?) efter konsolen släppts.

Skrivet av Rockartisten:

Jag menade Respawn. Menar du att Respawn ljuger?

Jag har bara sett något vagt uttalande före spelet kom ut där man "siktade på" att höja upplösningen efter release. Var kan man läsa om att det är klart med en höjning till 1080p?

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av brandter:

Nu är det väl så att rent tekniskt sätt så kör PS4 och Xbone samma arkitektur DVS så kan PS4:an också köra DX12.

Jag tvivlar på att MS kommer hjälpa Sony att utveckla sina verktyg.

Handlar nog inte om att de kommer hjälpa dem att utveckla, om det är så att de båda har PC artitektur så bör de rent tekniskt sätt kunna köra DX12 out of box. Men PS4:an kan använda sig av OpenGL och då är det en annan sak. Och då behöver den inte direkt DX12 heller för OpenGL har sina fördelar.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Det kanske är dags att släppa taget om partiskheten och inse att MS har jävligt duktiga ingenjörer.

Jag fattar inte hur detta bevisar att MS har "jävligt duktiga ingenjörer"? DX12 är en ripoff på Mantle. Kinect köptes in av ett annat företag (som nu Apple köpt upp). Excel är köpt. MS SQL server är köpt. MS-DOS är köpt. Windows kraschar hela tiden och är ostabilt, inga stora aktiebörser kör Windows (London Stock Exchange försökte i ett år, men efter flera krascher köpte LSE ett Linux/Solaris aktiesystem istället). Allt MS gör är skräp, utom möjligen Excel som köptes in utifrån.

Som nån sa: om man lyckas förbättra DX12 med 100% från DX11 - hur dåligt var inte DX11 då? MS vet sannerligen inte vad de sysslar med.

Inaktiv

@saralivblad

Öhhh, DX var MS research som låg bakom, samma team som gjorde det underbara Allegiance som var en suverän PVP rymdstridssim med RTS element framtagen för att visa vad DX klarade.

DX ÄR och har tillsammans med Open GL varit ledande på grafik apier där DX har det absolut simplare gränssnittet för utvecklare.
"Windows kraschar hela tiden och är ostabilt" hahaha, försök du utveckla ett OS som ska fungera på 100 000 olika hårdvarukombinationer och kom sedan och snacka.

Du har väldigt dålig koll på det hela ser jag. MS ingenjörer är bland de duktigaste (och mest välbetalda därefter) i branschen med stora kunskaper och otroliga resurser. Att DX12 skulle vara en kopia på mantle är det dummaste jag hört idag. De har två helt olika approacher till hur apierna skall hantera anropen där DX12 är mer av en lastfördelare.

DX11 är ett antal år gammalt och en uppdatering har länge varit på G, det de flesta inte visste var att One utvecklade MOT en DX12 release. MS släppte konsolen tidigare med DX11.x stöd för att ha något så att Sony inte fick för stort försprång.

FZ läsare måste vara världens utvecklarelit, så mycket som ni vet om utveckling för konsoler , PC, windowskrascher etc.
Tror jag litar lite mer på Wardell än er dock......

Som tvättbjörn skrev, hade det varit PS4 som han snackade om hade det varit en annan femma i kommentarsfälten. LOL

Medlem

Att ni ens orkar försöka argumentera med dessa bakåtsträvare.

När väl DX12 dimper ner till alla och detta bevisas så kommer de hitta nya löjliga vinklar till att DX12, Windows eller Xboxen suger.

Medlem

Dubbla prestandan?

NEJ!

Men jag tycker det är bra att M4 dumpar priset ytterligare i USA, för maskinen är inte värd mer än 1500 kr

Synd bara att girbukarna i europa inte sällar sig i leden och gör likadant.

5-6000 kr, är de helt från vettet

123
Skriv svar