Dice förklarar varför BF4 är buggigt

Medlem

Hur kunde det bli "buggigt" på konsoler där alla enheter är lika då?

Inaktiv
Skrivet av Decubal:

Sammanfattat. Vi hardcode pc spelare som köper det fetaste maskiner för att få den fetaste upplevelsen får det fetaste bakslaget eftersom vi är minoritet bland pc konfigurationerna.

känns ju jäkligt awesome........

Inga nyheter där direkt, du har ju alltid 3dmark om du vill skryta om fet hårdvara. Ingen bygger spel till din hardcore-dator.

Medlem

Tacka EA där har ni hela problemet, snabba pengar och de skiter i vad köparen tycker !

Medlem

Har fullt förtroende för att utvecklarna på dice löser detta.

Medlem
Skrivet av Idono:

Fortfarande ingen ursäkt. Spelet borde ha beta testats betydligt mycket längre. Dvs. Månader istället för 2-3 veckor.

Allt jag hör från DICE är bortförklaringar hit och dit. Ja det tär svårt att utveckla ett spel. Om dom inte klarar det så får dom för fan anpassa sig till vad dom klarar. Mer tid åt att göra klart innehållet och en jävla buffer för att testa spelet i god tid innan release. Typ som vissa utvecklare som har en stängd beta i 2-3 månader och en öppen i en hel månad.

Det är lika lika jävla patetiskt o höra deras undanflykter och gnäll om hur svårt det är. Strukturerar om och gör rätt istället.

Jag tror att spelet är ganska bra testat faktiskt, men som han skrev som hade dom rätt snarlika maskiner till detta. Spelar ingen roll om du testar om och om igen i ett halvår ifall du inte har förutsättningarna att framkalla felet.

Där kanske dom behöver ta sig en funderare, hur hanterar man det problemet i framtiden. Längre öppen beta kanske?

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Medlem

Verkar skilja väldigt från person till person vilka problem man har/haft i spelet.. har upplevt ett tiotal krascher och ljudbuggen i fordon, men förutom det har det funkat hur bra som helst..

De som spelet är helt ospelbart för borde nog få pengarna tillbaka, men det är trixigt med digitalaprodukter där det inte finns något fysiskt att lämna tillbaka och hur många har köpt spelet utan att ha en PC som når upp till minimum rekomendationerna igentligen?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Utan våra erfarenheter och problemlösningar skulle DICE tro att allt är felfritt!
Tackar vet jag dom heliga och trevliga spelarna som lägger ner tid och själ på att göra utförliga rapporter om problem i spel.. som spelutvecklare tar emot och snabbare kan lösa stora problem.

Om nu folk hade haft samma vilja så hade många många problem redan vart lösta... istället för att spotta ut en massa jävla klagomål och skit. Hjälp spelet att komma på fötterna igen!

Sjukt skillnad på Gamers och spelare.. tydligen

Just sayin!


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Nu kommer man säkert få skit och jag har inga egna erfarenheter av bf4 problemen men ofta när det gäller pc spel och problem eller allmänna problem med datorn så beror det på att användaren av datorn inte håller den städad uppdaterad och en massa skit som onödiga program och processer som körs i bakgrunden. Ja vissa tom virus och spyware.

Har hjälpt massor med folk som haft problem och det har alltid varit samma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Bil jämförelsen igen.... Tänk så här då, Du betalar full pris för en tidningprenumeration, 8 av 10 tidningar kom hela och i tid, 2 kom trasiga o du får vänta på att de byts ut, när ska man anse att du fått valuta för dina pengar? Tycker du verkligen att BF4 är som en bil med trasig motor? Jag vet ju att du kört många mil i "denna" bil så den har ju inte samlat damm i garaget precis! Att jämföra fysiska produkter med underhållning blir inte riktigt rätt, jag skulle vilja ha pengar tillbaka av alla de Tv&Radio avgifter jag betalt varje år för det är bara skit som visas och ibland är det sändningsstörningar och elavbrott som hindrar mig att ta del av det jag betalar "fullt" pris för!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

BF spelen har alltid varit buggiga det är inget nytt du kan ha top of the line pc ändå har folk problem med spelet det säger ju nåt...

Medlem

Förstår verkligen inte hur folk kan försvara DICE/EA när det hålls på så här. Spela roll om det är svårt att programmera? Om man tycker att det är så svårt att programmera att man inte klarar av att fixa buggarna innan spelsläppet, så kanske man skulle syssla med något annat?

Alla ni som försvarar DICE i det här läget, tycker ni seriöst inte att det kanske hade varit bra att ha en riktig öppen betatest, som varade i ca 6 månader, istället för en öppen demo-reklam som varade knappt 1 månad? Tycker ni verkligen inte att det kanske hade varit korrekt att skjuta upp spelsläppet när det var så här buggigt, och man inte hade testat det ordentligt på olika konfigurationer?

Folk måste seriöst sluta med den här extremt överdrivna fanboyismen. Företag ska överleva genom att leverera bra produkter, så att folk inte kan kritisera dem. De ska inte överleva genom att ha en hög med fanboys som försvarar dem oavsett snedsteg. Låt företagen klara sig själva eller gå under. De behöver inte din hjälp.

Håller ni på så med politik med? Ni väljer ett favoritparti i er ungdom för att det partiet gjorde någonting bra en gång i tiden, och sen står ni fast vid det och slåss för det med näbbar och klor, även om alla medlemmar är utbytta, och hela planen är utbytt till någonting som inte ens liknar den plan som ni från början gillade?

Låt de stå på egna ben istället.
Sorry för rant, men jag blir så frustrerad över allt... folk... som beter sig så korkat.

Medlem

Som sagt... en STANDARD vore fint när det gäller PC... skulle förenkla utveckligen ENORMT.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Som sagt... en STANDARD vore fint när det gäller PC... skulle förenkla utveckligen ENORMT.

Det har du ju redan: Spelkonsoler.

Inte börja jävlas med våra PC:er nu.

Medlem
Skrivet av jooster:

Förstår verkligen inte hur folk kan försvara DICE/EA när det hålls på så här. Spela roll om det är svårt att programmera? Om man tycker att det är så svårt att programmera att man inte klarar av att fixa buggarna innan spelsläppet, så kanske man skulle syssla med något annat?

Alla ni som försvarar DICE i det här läget, tycker ni seriöst inte att det kanske hade varit bra att ha en riktig öppen betatest, som varade i ca 6 månader, istället för en öppen demo-reklam som varade knappt 1 månad? Tycker ni verkligen inte att det kanske hade varit korrekt att skjuta upp spelsläppet när det var så här buggigt, och man inte hade testat det ordentligt på olika konfigurationer?

Folk måste seriöst sluta med den här extremt överdrivna fanboyismen. Företag ska överleva genom att leverera bra produkter, så att folk inte kan kritisera dem. De ska inte överleva genom att ha en hög med fanboys som försvarar dem oavsett snedsteg. Låt företagen klara sig själva eller gå under. De behöver inte din hjälp.

Håller ni på så med politik med? Ni väljer ett favoritparti i er ungdom för att det partiet gjorde någonting bra en gång i tiden, och sen står ni fast vid det och slåss för det med näbbar och klor, även om alla medlemmar är utbytta, och hela planen är utbytt till någonting som inte ens liknar den plan som ni från början gillade?

Låt de stå på egna ben istället.
Sorry för rant, men jag blir så frustrerad över allt... folk... som beter sig så korkat.

Tror inte det handlar bara om att försvara Dice, tror det handlar mer om svårigheterna i yrket/produkten och så är det är väldigt olika uppfattningar om hur trasigt spelet är.. Som sagt, det flyter på rätt bra på min burk när jag spelar, men för andra verkar det inte fungera alls. Nu har spelet varit igång ett tag så jag vet inte om man kan prata om Launch-problem längre, men för mig är trenden tydlig att nästan varenda större multiplayer-online spel som jag har köpt och spelat de senaste året har haft Stora problem och för många spelare samtidigt, För att nämna några: Diablo3, GuildWars2, Rome Total War2,.. ja jag kan inte komma på något stort MP spelsläpp i år som inte har strulat!? Men det är klart, om det ska vara så svårt så borde Alla programmerare byta jobb och göra nånting annat istället, så slipper vi allt gnäll om buggar och så kan vi andra skaffa nått vettigare att ha som hobby?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).

När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/

Stort tack för ditt inlägg, hade missat det. Skulle vilja understryka, med största möjliga tydlighet, hur viktigt det är med information för oss som sitter och sliter oss i håret av frustration. Tycker det är konstigt att detta verkar vara så totalt underskattat hos många spelutvecklare.
Det finns få saker som är lika frustrerande/irriterande som när man loggar in på sitt favoritspel och märker att man inte kan spela av någon främmande anledning, och man inte hör ett knyst från utvecklaren. Man börjar leta runt på nätet, läsa formtrådar, testar amatörlösningar, lyssnar på vilda gissningar och provar allt man kan medans man väntar på något officiellt livstecken.

Även om det inte finns någon direkt lösning så är det (vågar jag tala för alla?) otroligt viktigt för oss som spelar att få någon information. Att läsa en kommentar i stil med "Vi har uppmärksammat ett problem med spelet, och arbetar på en lösning" efter 18 timmars (teoretiskt exempel) ospelbarhet och sedan "vi arbetar fortfarande med problemet som vissa av er (98%) har, tack för visat tålamod" efter ytterligare 48 timmar är otroligt enerverande.

Tyvärr så fungerar det så att fantasin och spekulationerna flödar fritt när informationen brister eller helt uteblir. Istället sitter man och tuggar fradga och undrar om alla på företaget (alltså inte bara Dice/EA) är på semester för pengarna dom redan dragit in.

Jag blir iallafall mycket mindre otålig av att läsa en sådan här post, där ett egentligt problem faktiskt beskrivs utförligt och i längd. Sen hjälper det ju såklart att spelet fungerar för mig nu också

Medlem

Har själv haft en relativt fel fri BF4 upplevelse. tyckte väldigt många klagade i onödan men sedan igår då så startade jag och ett par polare China Rising. OHHHH helvete va buggigt de var. Helt ospelbart. Så BF4 kommer inte spelas mer fören man kan läsa på forum att allt verkar vara fixat och med EA:s tackt så aldrig typ.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Med andra ord så är större delen av deras projekt ledare/ledning som är inkompetenta. Oavsett vad är detta ingen ursäkt inte ens en förklaring bara en bortförklaring.

Ska väl noteras att jag jobbar själv som Utvecklare, och jobbar på en stor produkt som är multitrådat både i ett system och parallellitet mellan maskiner, samt mot stort antal andra system, så nog vet jag om dessa problem inte är det lätta heller samt att det tar tid att hitta och lösa sådana buggar, MEN jag vet också att man inte _KAN_ släppa en ofärdig produkt, kalla den klar.

Sedan att skylla på att man enbart testat den på ett fåtal olika konfigurationer och ursäkta på det, nej detta är ingen ursäkt detta är snarare bevis på inkompetens inom QA och företagets ledning.

Sedan värt att tillägga är att ni har många av dessa problem på konsolerna också, här har ni mer eller mindre ETT instängt system att testa på, men inte ens detta klarade ni. Ja det är inte exakt en enhet, det finns ett par olika versioner av dom men vi snackar ett så pass fåtal variationer att det är lätt att täcka in alla.

Jag önskar jag fortfarande kan få pengarna tillbaka med tyvärr går det inte vilket är riktigt synd. I alla fall det jag vill ha sagt att detta har skadat erat rykte, för min del kommer jag ha problem att köpa ett DICE spel i framtiden. Betyder det att jag inte kommer köpa ett? Nej det betyder att jag inte kommer köpa det fören de som vågar vara försökskaniner och testa, jag kan inte längre lita på era produkter i alla fall.

Utvecklare till ett AAA spel så som BF4? Undra om du klagade lika mycket när spel som OpFlash, Skyrim, Wow, Diablo 3 släpptes. Minns när jag Beta testade Steam och när de till slut kom ut, var det buggit som fan och gick knappt att starta. Efter någon månad av olika upd. vart det mycket mer stabilt.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Seraium:

Mycket folk som har noll koll här inom spelutveckling.

Köper jag ett spel... förväntar jag mig att det ska fungera. Det har fungerat med tidigare spel som släpptes för några år sedan. Fast då handlade inte allt om pengar.

Eller hur, för du minns säkert hur steam var när det släpptes.

Medlem
Skrivet av rmpyro:
Skrivet av Nelfie:

Jag har personligen inte haft ett endaste problem med Multiplayer delen på Battlefield 4. Ingen krash, inga fps drops, inget direkt gamebreaking överhuvudtaget.

Singleplayer delen oandra sidan hade jag problem med "Visor" då man var tvungen att gå in i options och ha "Click & hold" på aiming för att den skulle fungera.

Men utöver det? Nej, inte ett endaste problem.

Har uppgraderat min dator nu till i7 4930K och gtx 780ti mm uppgraderingspaketet kostade skjortan så jag fick sälja mitt ps4.
Har inte märkt av några större problem förutom ljudbuggen på vissa kartor. Har väl hänt på förra patchen att spelet crashade när den bytte karta.

Jag sitter på en i7-2600K, GTX 580 3GB, 16GB 1600Mhz ram, kör det på ultra med konstant 60 fps. Det är vackert optimerat, påtal om "ljudbugg" om jag/vi upplevt samma så är det enda jag märkt nu när du säger det precis när man kommin in på en bana så kan jag inte höra vehicle sounds de första 4 - 8 sekunderna i matchen, men jag antog bara att de inte laddat färdigt ännu. vilket förövrigt var ganska skönt att slippa lyssna på.

Det händer dock bara ibland.

Medlem

Sluta blanda PC med konsol i samma motor så kommer det inte vara såna här problem.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Det är helt rätt att klaga på en produkt som inte funkar som den ska.
Låt inte företagen ta era sura pengar och ge er halvfärdiga produkter som dom kommer lappa i ett års tid innan det är dags för nästa och då lämnar er helt för att lappa nästa ofärdiga produkt.

Är jäkligt nöjd att jag hoppade BF4 med tanke på alla patchar och plåster som kommer. Det verkar klappkasst gjort.

Medlem
Skrivet av toast:

Alla jävla ........ som jämför en programmeringskod med ett mekaniskt fordon gör mig trött.. (ehh en digital produkt för 600kr är Precis samma som en mekanisk för 600 000kr) Orkar du inte med och vänta på patchar och fixes kan du lika gärna sälja din PC, för varje individuell PC blir allt mer olik sin granne, och det lär bara bli svårare att göra en stabil kod som funkar i multiplayer för tusentals spelare som alla har olika varianter av moderkort, cpuer, ramminnen, nätverkskort och operativsystem som ska felfritt samexistera.. Stå ut med det faktum att det tar tid innan det fungerar som det bör, eller gör nåt helt annat på din fritid! Bara vi slipper höra samma gnäll och verklighetsfrämmande kommentarer om och om igen.. för det hjälper varken er, eller oss. Skulle du bli gladare av att alla bara la ner PCutveckling och bara gjorde spel till konsoll?

Jaha och? vet man inte om detta som utvecklare kanske man ska skita i att utveckla till pc eftersom dom inte ens klarar av det. Satsa på det man klarar av, ne men just det fungerade ju inte till konsol heller. Jag förstår mig fan inte på hur man kan ens försöaka att försvara det när det är era jädra rättigheter vi försöker att försvara. Just nu är ju alla gamers rövknullade av företag och vi har nästan inga rättigheter att ens kräva någon som helst standard och mått av fungerande produkter. Jag köper aldrig ett ea spel igen och det är vad jag har bestämt mig för, jag bojkottar deras produkter även om dom är bra så är det inte värt att stödja skit.

OM NÅT INTE ÄR FÄRDIGT SLÄPP DET INTE DÅ!! att det ska vara så jävla svårt att förstå

Medlem
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Fast nu har väl Origin ångerrätt på alla sina spel som man är missnöjd med? En vecka är gott om tid att bestämma sig... (rätta mig om jag har fel dock)

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Fast nu har väl Origin ångerrätt på alla sina spel som man är missnöjd med? En vecka är gott om tid att bestämma sig... (rätta mig om jag har fel dock)

Nu har ju inte alla köpt via Origin så det funkar inte då.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Hur kunde det bli "buggigt" på konsoler där alla enheter är lika då?

Ha! Bra poäng.

Jag hade haft mer respekt och förståelse om man formulerade sig såhär istället:

"Vi är ledsna, men efter fyra releaser där vi alltid lyckats att bygga en buggig motor så har vi åter igen misslyckats. Vi ska säga upp oss från BICE och starta en egen studio där vi ska göra en remake på Codename Eagle. Förlåt för att vi lurade er och förlåt för att vi mjölkade er på pengar".

Så dem vet att motorn krånglade och endå släppte spelet? Det är ju SÅÅÅÅ PIIINSAMT! Jag skäms åt er dice. Jag skäms lite för att jag köpte BF3 som fortvarande inte är en färdig produkt.

Glöm inte bort en viktig sak, om vi nu ska leka med lite konspirationsteorier. Ett sätt att locka folk från en plattform till en annan, är att påpeka hur dåligt ett spel på en viss plattform, säg PC:n. Om PC-versionen får dåligt omdöme, kommer gamers prova nästa spel i spelserien på en konsol, och då tjänar någon stora pengar på dels nya produkter som ska säljas, och dels nya spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Fast nu har väl Origin ångerrätt på alla sina spel som man är missnöjd med? En vecka är gott om tid att bestämma sig... (rätta mig om jag har fel dock)

Oavsett ångerrätt eller inte så vet man ju att det är ett bra spel, och att majoriteten av problemen kommer fixas kort efter (vill man tro iaf) release. Att man har en vecka på sig att returnera det känns rätt verkningslöst, BF4 har varit buggigt som fan sen release, men inte springer man tillbaka med ett spel bara för att man haft lite problem första veckan?
Innan jag köpte min nya grafikkort (vilket jag enbart gjorde för att mitt GTX 590 dog) så var jag en hårsmån från att kräva pengarna tillbaka då jag inte kunde spela alls.

Medlem

Så för att sammanfatta tråden. EA suger och Dice suger. Sluta köp deras spel.

Medlem
Skrivet av toast:
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Bil jämförelsen igen.... Tänk så här då, Du betalar full pris för en tidningprenumeration, 8 av 10 tidningar kom hela och i tid, 2 kom trasiga o du får vänta på att de byts ut, när ska man anse att du fått valuta för dina pengar? Tycker du verkligen att BF4 är som en bil med trasig motor? Jag vet ju att du kört många mil i "denna" bil så den har ju inte samlat damm i garaget precis! Att jämföra fysiska produkter med underhållning blir inte riktigt rätt, jag skulle vilja ha pengar tillbaka av alla de Tv&Radio avgifter jag betalt varje år för det är bara skit som visas och ibland är det sändningsstörningar och elavbrott som hindrar mig att ta del av det jag betalar "fullt" pris för!

Klagade jag på spelvärdet? NEJ! Jag klagade på att man säljer en ickefärdig produkt till fullpris! Lite som att betala för att spela en alfa-version som många gjort i t.ex. Arma 3. Där vet man om att det ska finnas buggar och man är med och testar och förbättrar produkten fram till släpp. Helt annan sak. Sen tycker jag verkligen DICE anstränger sig än så länge och uppdaterar hela tiden spelet och rensar buggar som i många fall känns onödiga om man hållt igen lite och släppt spelet senare.

Skriv svar