En fråga om nästa generation

Skägg.
10 Chambers
En fråga om nästa generation

I helgen var det som bekant Gamex, Sveriges största spelmässa och såväl Xbox One som Playstation 4 var på plats. Nästa generations konsoler i all sin prakt. Ändå fick jag intrycket av att intresset för dessa välputsade maskiner inte stod för majoriteten av dragkraften. Då syftar jag inte enbart på den tretimmarskö vi hade för några minuter med Oculus Rift utan den allmänna inställningen hos folk.

Ett flertal jag pratade med menade att "jag kommer ju ändå att köpa en sedan" och det är ju sant, det återstår ju bara några veckor till åtminstone en av dem är ute på marknaden. Samtidigt känner jag själv att detta generationskliv inte är lika lockande som det förra. Framförallt saknar jag allt Microsoft snackade om innan och under E3. Allt de fick backa på.

Det kändes åtminstone som något nytt. En maskin som gjorde mer än bara skalar upp texturer och maxar antalet partikeleffekter. Vågade slopa fysisk media och närma sig smidigheten med distributionskanaler som Steam. En Kinect som kändes relevant och som faktiskt motiverade det högre priset. Hur många utvecklare kommer att bry sig om den när den inte längre är obligatorisk?

Men att ha en uppkopplad maskin och en inkopplad webcam blev för mycket för folk, som dagligen har en kamera i ansiktet via mobiler och bärbara datorer. Maskiner som också är tämligen menlösa utan koppling till vida webben.

Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid.

#blogg


signatur
Medlem
En fråga om nästa generation

"Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid."?? Sarkasm?

Problemet för Microsoft var att de skapade produkter som ingen vill ha. Jag förstår inte hur man kan försvara deras nerknarkade världsbild när de bevisligen är fullständigt frånkopplade från verkligheten. Vi får väll hoppas på att de lärt sig något från Win8 och Xbone-failsen så att de nästa gång är lite mer ödmjuka.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av azynkron:

"Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid."?? Sarkasm?

Problemet för Microsoft var att de skapade produkter som ingen vill ha. Jag förstår inte hur man kan försvara deras nerknarkade världsbild när de bevisligen är fullständigt frånkopplade från verkligheten. Vi får väll hoppas på att de lärt sig något från Win8 och Xbone-failsen så att de nästa gång är lite mer ödmjuka.

Det jag menar är att folks oro över saker vi redan har accepterat, som att ha en kamera i fejan hela tiden via mobiler och integrerade webcams på laptops, blen en väldigt stor grej.


signatur
Medlem

Kan bara hålla med dig Calle

Medlem

Hmm en digital affär som bara en kontrollerar och inga andra aktörer kan konkurrera med känns ju inte som en bra ide hur bra de än menade med det.

Medlem

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Testpilot

Jag förstår det hela eftersom en mobil och en webcam kan du iallafall välja att inte ha påslagen medan hela Kinect grejen som MS propsade för gjorde ju att man hade inget val förutom att ha den påslagen jämt.

Med tanke på både Apples trackrecord och andra historier hur personlig data läcks och missbrukas är det ju bara en bomb som väntar på att brisera om de hade gjort som de tänkt.

Tyvärr är det ju så att den numera som tänker som en foliehatt kommer få rätt förr eller senare.

Medlem

Jag är tveksam till hur mycket förtroende Microsoft egentligen hade till de funktioner de utannonserade om de ändå var beredda att backa relativt snabbt när vinden vände emot dem, istället för att rida ut stormen. Att de dessutom höll de positiva funktionerna (dela spel, cloud-grejer) gisslan bakom allt det usla (logga in online varje dag, Kinect alltid på) hjälper knappast.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av azynkron:

"Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid."?? Sarkasm?

Problemet för Microsoft var att de skapade produkter som ingen vill ha. Jag förstår inte hur man kan försvara deras nerknarkade världsbild när de bevisligen är fullständigt frånkopplade från verkligheten. Vi får väll hoppas på att de lärt sig något från Win8 och Xbone-failsen så att de nästa gång är lite mer ödmjuka.

Det jag menar är att folks oro över saker vi redan har accepterat, som att ha en kamera i fejan hela tiden via mobiler och integrerade webcams på laptops, blen en väldigt stor grej.

Det hela handlar/handlade om att Microsoft inte gav köparna ett val. De var helt övertygade (i alla fall deras marknadsföringsavdelning) att de kunde skruva in vad som helst i produkten och ta betalt för det eftersom deras fans var patriotiskt trogna. Ack så fel de hade. Med detta sagt så har du ju naturligtvis rätt. Jag bor själv i en stad där antalet CCTV bara överträffas av antalet i London. Tänker jag på det? Nää, inte mycket. Bryr jag mig? Nää.. inte mycket heller.
Men trots det så blev jag närmast förbannad på Pyttemjuk när de på amerikanskt maner körde infomercials där de berättade om den ena "userexperience" (fan vad jag hatar det yttrycket) efter den andra. Pedagogiskt och utan utrymme för att jag själv skulle kunna tänka så förklarar de hur mycket jag behöver deras produkt. Tack, jag kan tänka själv. En bra produkt säljer sig själv. Och att sopa under mattan att deras TV-tjänst knappast kommer att fungera i EU samt att många länder i EU inte ens kommer att kunna köpa konsollen på grund av ett monopolistiskt och tvingande koncept gjorde att gallan steg upp i min mun.

Foliehatt eller inte, den här produkten förtjänar inte något som helst positivt betyg. Detta utan att jag på något sätt säger att PS4 är att föredra. PR-idioter som tror att de kan spotta sina kunder i ansiktet förtjänar en stor käftsmäll och det bästa vi kan göra för att få dem att förstå är att inte köpa deras produkt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av azynkron:

"Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid."?? Sarkasm?

Problemet för Microsoft var att de skapade produkter som ingen vill ha. Jag förstår inte hur man kan försvara deras nerknarkade världsbild när de bevisligen är fullständigt frånkopplade från verkligheten. Vi får väll hoppas på att de lärt sig något från Win8 och Xbone-failsen så att de nästa gång är lite mer ödmjuka.

Det jag menar är att folks oro över saker vi redan har accepterat, som att ha en kamera i fejan hela tiden via mobiler och integrerade webcams på laptops, blen en väldigt stor grej.

Så är det ju, men man kan åtminstone använda de maskinerna om man inte är online. Vilket gör att man alltid kan försäkra sig om att det man gör inte når ut på World wide web genom att helt enkelt ej vara uppkopplad.

Att Kinect alltid skulle vara på, även när man inte alls spelade kändes också lite otrevligt.

Tyvärr har du kanske rätt i att både mobiler och laptops har kameror som filmar oss. Det ska de ju inte göra utan ens godkännande eller att man startar de funktionerna, men det görs kanske ändå.

..... .........

Kinect kanske inte behöver vara på längre för att maskinen ska fungera, men den ingår ändå med alla basenheter så man kommer att kunna göra saker med den, använda dess funktioner på många sätt och förutsätta att alla som spelar kan ta del av det. Och sedan kan jag tänka mig att folk blir lite mer vällvilligt inställda till Kinect nu när de märker att den faktiskt är mycket bättre än vad de var till den Kinect som kom 2010 till Xbox 360. Den laggade, var oprecis och kände inte av vissa rörelser. Den hade inte många rätt. Den hade inte några knappar heller, till skillnad från både Sonys Move och Nintendos Wii Remote, vilket gjorde att den kunde användas till ännu färre spel. Mindre mångsidig manick. Och det här med att springa eller hoppa på stället och låtsas att man spelar fotboll eller vad det nu kan vara känns lite...meh. Dansspel och träningsspel (typ aerobics) har ju bättre potential.

Ska man prata om slopade funktioner och missad potential bör man väl snarare nämna alla de speldesignmässiga beslut som man kan ta om man kan förutsätta att alla spelar spelet online. Det fallerar ju nu när konsolen inte behöver vara online. Sim City är ett exempel på vad man kan göra om man kan förutsätta att alla spelar det online. Även Watch Dogs och Black Flag har funktioner där singleplayerläget smälter in i onlinevärlden. Eller Rivals. Ja, det finns säkert många flera. Och visst, man kan designa spel på det sättet även utan onlineincheckningar, men gör man det om man vet att det är en funktion som inte alla kommer att utnyttja eller åtminstone ha möjlighet att utnyttja? Lite som med Kinect där.

Att kunna dela med sig av spel till tio andra konton var också en schysst funktion. Om jag kommer ihåg saken rätt så kunde alla tio spela samma spel samtidigt också?

Medlem

Hela grejjen med Kinect, "always online" och annat som får folk att känna sig spårade påminner lite om signalspaningsdebatten och dylikt. Typ FRA, ACTA osv:

Ena sekunden går folk maskerade i protesttåg med skyltar och skanderar "värna om den personliga integriteten" och i nästa sekund så uppdaterar dom sin Facebook-status med vad dom gör, lägger upp bilder på instagram vad dom har köpt för kläder, twittrar om vad dom nyss såg på TV och i princip har hela sin dagbok online helt öppet för alla att läsa när som helst.

Sammanfattningsvis så vet man inte hur folk tänker. Fattar dom inte själva att dom lägger ut all information om dem själva så att det knappt behövs spanas alls? Allt finns ju redan där, allt som krävs är ett Facebook-konto... eller handlar allt om att det skall vara frivilligt och det är där skon klämmer?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vilken tur att steambox tågar in med sin redan förträffliga klient för att mätta allas behov av smidighet, som dessutom redan verkar ha tänkt steget längre gällande kontroller och hårdvara. Känns mer next-gen.

Både xbone och ps4 är skrämmande lika en pc, men möjligheten att byta komponenter lyser med sin frånvaro.

Förtroendet för microsoft är inte speciellt stort, deras konstiga krav och kappvändning gjorde inte saken bättre.

Medlem

Just i Microsofts fall blev reaktionen negativ just för att deras planer inte kändes som innovation, det kändes som tvång. Om man ska utveckla ett medium kan man aldrig göra det genom att ta fram något och säga: "Så här har vi tänkt, och så här måste ni göra för att det ska funka."

Ordet utveckling i dessa sammanhang bygger ju på att utöka, öppna upp och möjliggöra. När TV:n kom var det ju egentligen bara en radio med tillhörande bild. En utvecklad version av ett kommunikativt verktyg. När bilderna fick färg så var ju även det en utveckling, då grundidén ändå var densamma. TV:n var fortfarande en TV, och det krävde inget mer av köparen än dennes pengar. Mobiltelefoner idag är ju mångt mycket mer avancerade än för bara tio år sedan, men man är inte tvingad till vare sig abonnemang eller internetuppkoppling för att ringa med dem.

Så min teori kring den enorma kritiken som Microsoft har fått utstå kretsar kring idén att de inte lyckades sälja in sina idéer till oss potentiella konsumenter som något utvecklande och underlättande. Utökande, visst, men det överskuggades av de krav som ställdes på oss om vi ville använda oss utav och uppleva denna utökning, och det är något man verkligen inte kan göra som säljare av en produkt: Kräva.

phi
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av azynkron:

"Men visst, på med foliehattarna och njut av en stympad framtid."?? Sarkasm?

Problemet för Microsoft var att de skapade produkter som ingen vill ha. Jag förstår inte hur man kan försvara deras nerknarkade världsbild när de bevisligen är fullständigt frånkopplade från verkligheten. Vi får väll hoppas på att de lärt sig något från Win8 och Xbone-failsen så att de nästa gång är lite mer ödmjuka.

Det jag menar är att folks oro över saker vi redan har accepterat, som att ha en kamera i fejan hela tiden via mobiler och integrerade webcams på laptops, blen en väldigt stor grej.

Med all rätt också, i synnerhet med tanken på PRISM- och NSA-skandalen och det faktum Microsoft samarbetar med NSA. Man behöver inte ens bli konspiratorisk för att tankarna på vad syftet med Microsofts tidigare kinectkrav egentligen handlade om.

Är man naiv så slutar man fundera på saken och säger "ja, men det är för att det ska gynna utvecklarna att utveckla spel för kinect och dess funktioner. Om alla har en kinect så blir det ju jättebra!".

phi
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag förstår det hela eftersom en mobil och en webcam kan du iallafall välja att inte ha påslagen medan hela Kinect grejen som MS propsade för gjorde ju att man hade inget val förutom att ha den påslagen jämt.

Med tanke på både Apples trackrecord och andra historier hur personlig data läcks och missbrukas är det ju bara en bomb som väntar på att brisera om de hade gjort som de tänkt.

Tyvärr är det ju så att den numera som tänker som en foliehatt kommer få rätt förr eller senare.

Nu har ju visserligen Microsoft ett betydligt längre track record än Apple när det kommer till att lagra personlig data m.m och har varit involverad i PRISM långt innan Apple hoppade på tåget.

Det är helt okej att ogilla Apple men att försöka få dem att framstå som den största boven i det hela är ju lite galet i sammanhanget när både Google och Microsoft är många gånger värre.

Moderator | Testpilot
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Äger ingen mobiltelefon och kommer aldrig skaffa en heller, så ingen kamera där, på min laptop har jag tagit bort drivrutinerna för kameran och jag har aldrig haft Facebook, twitter, instagram och allt vad det heter.

Jag kommer inte skaffa en Xbox one heller trots att jag samlar på tv spel och har över 50 stycken från 70-talet och framåt.

Microsoft trodde att dom kunde tvinga på sina kunder vad som helst men tji fick dom. Jag vill ha en konsoll för att spela på, Microsoft vill att jag skall göra allt utom att spela så vi ligger inte på samma våglängd.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot
Skrivet av phi:
Skrivet av Harakiri:

Jag förstår det hela eftersom en mobil och en webcam kan du iallafall välja att inte ha påslagen medan hela Kinect grejen som MS propsade för gjorde ju att man hade inget val förutom att ha den påslagen jämt.

Med tanke på både Apples trackrecord och andra historier hur personlig data läcks och missbrukas är det ju bara en bomb som väntar på att brisera om de hade gjort som de tänkt.

Tyvärr är det ju så att den numera som tänker som en foliehatt kommer få rätt förr eller senare.

Nu har ju visserligen Microsoft ett betydligt längre track record än Apple när det kommer till att lagra personlig data m.m och har varit involverad i PRISM långt innan Apple hoppade på tåget.

Det är helt okej att ogilla Apple men att försöka få dem att framstå som den största boven i det hela är ju lite galet i sammanhanget när både Google och Microsoft är många gånger värre.

Du missförstår mig , jag försöker inte explicit utmåla Apple som nån bov i dramat utan tar dem som ett exempel av flera att storföretag som binder in folk i sina propertiära lösningar också är dem som läcker vår info.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.

Kan du komma på något exempel på hur den kan användas på ett bra sätt?

Moderator | Testpilot
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.

Kan du komma på något exempel på hur den kan användas på ett bra sätt?

"Jag är inte en speldesigner själv" tyckte jag svarade på den frågan själv, men bara för idioter som oss inte klarar av det betyder inte att kontrollen inte har potential. Finns säkert mycket bra saker man kan göra om huvudet används.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ja det känns lite som att man gapade lite väl högt och nu får stå sitt kast. Men jag tröstar mig själv att om några år när min son blir gammal nog att kunna utnyttja kiect så köper vi en xbox one och då kanske de implementerat alla dessa funktioner igen.

Men vi skrek helt klart alldeles för högt, my self included.. detta till trots kändes det faktiskt lite väl ömtåligt, de kan
ske kan hitta en annan fungerande form för liknande koncept, som inte är lika utelämnande.

Medlem
Citat:

Vågade slopa fysisk media och närma sig smidigheten med distributionskanaler som Steam

Ja, visst blir det väl underbart när priset helt ligger i de digitala siternas händer och alla spela yngre än 4 år kostar €69?

Personligen tror jag att intresset var lågt (vilket det uppenbarligen inte var med tanke på de enorma köerna) för att konsolerna visade så pass nära release. En liknande demonstration i Juli eller Augusti hade dragit folk som bananflugor till ättika.

Hade jag bilat 6-timmar enkelväg till årets Gamex hade det varit för att spela BF4 i 64-spelar lan, det såg riktigt intressant ut. Som ett nano-dreamhack utan Joltcola och porr.

Medlem

[quote=kebbe]

Citat:

Hade jag bilat 6-timmar enkelväg till årets Gamex hade det varit för att spela BF4 i 64-spelar lan, det såg riktigt intressant ut. Som ett nano-dreamhack utan Joltcola och porr.

Hahaha, underbar slutkläm, AMEN to that!

EDIT: kan inte ens citera på FZ, *facepalm* IRL på mig.

KoP
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag förstår det hela eftersom en mobil och en webcam kan du iallafall välja att inte ha påslagen medan hela Kinect grejen som MS propsade för gjorde ju att man hade inget val förutom att ha den påslagen jämt.

Med tanke på både Apples trackrecord och andra historier hur personlig data läcks och missbrukas är det ju bara en bomb som väntar på att brisera om de hade gjort som de tänkt.

Tyvärr är det ju så att den numera som tänker som en foliehatt kommer få rätt förr eller senare.

Så hur kan man vara 100% säker att någon inte lagt in en trojan på ens mobil/laptop som i skymundan sänder ut bilder ifrån ens kamera? Går och göra och har hänt.

Testpilot
Skrivet av KoP:
Skrivet av Harakiri:

Jag förstår det hela eftersom en mobil och en webcam kan du iallafall välja att inte ha påslagen medan hela Kinect grejen som MS propsade för gjorde ju att man hade inget val förutom att ha den påslagen jämt.

Med tanke på både Apples trackrecord och andra historier hur personlig data läcks och missbrukas är det ju bara en bomb som väntar på att brisera om de hade gjort som de tänkt.

Tyvärr är det ju så att den numera som tänker som en foliehatt kommer få rätt förr eller senare.

Så hur kan man vara 100% säker att någon inte lagt in en trojan på ens mobil/laptop som i skymundan sänder ut bilder ifrån ens kamera? Går och göra och har hänt.

Det är skillnad på att välja ha påslaget och vara tvungen att ha det påslaget jämt , men jag förstår poängen. Gränserna suddas ut ganska ordentligt på mobiler där man ej vet om kameran används eller inte , på webcams har man ofta en av/på knapp eller en en indikatorlampa som lyser då den är aktiv.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.

Kan du komma på något exempel på hur den kan användas på ett bra sätt?

"Jag är inte en speldesigner själv" tyckte jag svarade på den frågan själv, men bara för idioter som oss inte klarar av det betyder inte att kontrollen inte har potential. Finns säkert mycket bra saker man kan göra om huvudet används.

Så länge ingen kan komma med konkreta exempel på hur Kinect kan bidra till spelupplevelsen så fortsätter jag att vara skeptisk.

Moderator | Testpilot
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.

Kan du komma på något exempel på hur den kan användas på ett bra sätt?

"Jag är inte en speldesigner själv" tyckte jag svarade på den frågan själv, men bara för idioter som oss inte klarar av det betyder inte att kontrollen inte har potential. Finns säkert mycket bra saker man kan göra om huvudet används.

Så länge ingen kan komma med konkreta exempel på hur Kinect kan bidra till spelupplevelsen så fortsätter jag att vara skeptisk.

Helt olika saker att vara skeptisk och att vara negativ. Nästan ingenting i spelvärlden har varit "bra" det första åren. Nintendo Wii's kontroll var inte så mycket den heller, mest bara meningslöst viftande men det kom X antal titlar jag tyckte använde kontrollen bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cm0s:

På vilket sätt känns Kinect relevant?

Rätt använd kan det vara något som förstärker inlevelsen. Jag är övertygad om att speldesigners skulle kunna göra intressanta saker med den om installationsbasen var tillräckligt stor.

Har svårt att tänka mig det, om man bortser från dansspel. Har du något exempel på vad man skulle kunna göra med Kinect som skulle tillföra spelupplevelsen något?

Du måste vara ganska trångsynt om du bara antar man kan göra dansspel med den kameran. Nu är jag inte speldesigner själv, men sätt dig ner i säg en dag, två veckor så skulle du säkert kunna komma på bra sätt att använda den "kontrollen" på.

Kan du komma på något exempel på hur den kan användas på ett bra sätt?

"Jag är inte en speldesigner själv" tyckte jag svarade på den frågan själv, men bara för idioter som oss inte klarar av det betyder inte att kontrollen inte har potential. Finns säkert mycket bra saker man kan göra om huvudet används.

Så länge ingen kan komma med konkreta exempel på hur Kinect kan bidra till spelupplevelsen så fortsätter jag att vara skeptisk.

Helt olika saker att vara skeptisk och att vara negativ. Nästan ingenting i spelvärlden har varit "bra" det första åren. Nintendo Wii's kontroll var inte så mycket den heller, mest bara meningslöst viftande men det kom X antal titlar jag tyckte använde kontrollen bra.

Fast Kinect till 360 har ju funnits på marknaden ett bra tag nu, och det var ju knappast någon höjdare.

Du får tycka att Kinect verkar bra, smaken är som baken.

12
Skriv svar