Dota 2 slår Steam-rekord – flest simultana spelare någonsin

Medlem

Efter jag spelat LoL ett bra tag innan så kändes en hel del design beslut tveksamma med DotA 2, trotts att jag lirade ofantligt mycket DotA back in the days. Men allt eftersom jag började bli mer van med den mycket närmare kameran, cast delay och andra animations tider så är det omöjligt för mig att gå tillbaka till LoL igen.

Det jag verkligen tyckte var så synd med LoL var hur alla matcher blev lika varandra i mångt och mycket, man var alldeles för säker och på tok för mycket tid kändes bara som att man väntade på att något skulle hända.

DotA känns som ett spel med mer extremer, längre stuns, hårdare nukes tidigt, mer aktiva items... känner inte alls av meta game på samma sätt, det enda som håller sig sant är att det är alltid en god tanke att ha CC.

Sedan så är det jävlig nice att slippa bry sig om vilka heroes man har tillgängliga, eftersom alla är upplåsta, även om jag kan tycka att LoL bara massproducerade varianter av samma skit, som ännu en gång jag tycker gjorde det så enformigt.

Men, det är som sagt mycket mer användarvänligt och nybörjar vänligt.

As for HoN, jag har 0 repsekt för s2 games och deras kräk till devs, må dom brinna.

Inaktiv

Att jämföra Lol och Dota är som att jämföra äpplen och päron.

Medlem
Skrivet av Zerofrosty:
Skrivet av jeppz:
Skrivet av Zerofrosty:
Skrivet av markuswaldow:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Zerofrosty:

lol är för barn ! snälla världens segaste spel och så jävla lätt o vinna och döda alla där ! Jag vet att dota 2 kommer att slå LoL med tiden! Nu när dom vågar satsa lite på dota 2 så som dom inte gjorde på dota 1 ! (tack vare de så kom Lol Och Hon)

LoL är otroligt kul när man kör med kompisar och typ äger sönder alla polacker och ryssar ;P För nästan alla chanpions på Lol är OP och inte så balanserad. Finns typ inte Supporter , Carry , Disabler , Nuker , Initiator -, Durable , Pusher och jungler.. som det finns på Dota och Heros Of Newerth och det är de som spelet kommer att förlora på i framtiden när dota 2 släpps ut.

85% av LoL-spelarna var mellan 16-30 år gamla i oktober 2012. Om något så borde spelet gynnas av att det är lättillgängligt och för "barn" eftersom de utgör en enormt stor spelargrupp.

Finns typ inte Supporter , Carry , Disabler , Nuker , Initiator -, Durable , Pusher och jungler.. ?

Då har du klarligen inte spelat LoL

asså.. det finns men de spelar inte rollen som supporter eller någon av dessa roller i spelet.. de var de jag syftade på

Du har verkligen ingen aning vad du pratar om. Finns i princip inga rankade matcher som inte spelas efter 'metan', dvs; fighter top, ap carry mid, fighter jungle, support och ad carry botlane.

Tror Dota2 är fortfarande väldigt långt ifrån LoL, har för mig jag läste att LoL hade ca 10 miljoner spelare per dag och 35 miljoner aktiva account i månaden.

WoW! Lol har varit ute längre än dota 2 ? inte konstigt att de har mera spelare ?? bara för att det har flera spelare betyder inte att spelet är bättre ?

vadå så du säger att när det är en match så pickar alla bara något ... inte konstigt att alla kör lol när man inte behöver picka vad själva lagen behöver för att stoppa dom andra... ingen teamplay at all... Det är bara att tänka på sig själv och vinna..

Har du citerat fel eller bara missat poängen helt?

Medlem

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Zerofrosty:

lol är för barn ! snälla världens segaste spel och så jävla lätt o vinna och döda alla där ! Jag vet att dota 2 kommer att slå LoL med tiden! Nu när dom vågar satsa lite på dota 2 så som dom inte gjorde på dota 1 ! (tack vare de så kom Lol Och Hon)

LoL är otroligt kul när man kör med kompisar och typ äger sönder alla polacker och ryssar ;P För nästan alla chanpions på Lol är OP och inte så balanserad. Finns typ inte Supporter , Carry , Disabler , Nuker , Initiator -, Durable , Pusher och jungler.. som det finns på Dota och Heros Of Newerth och det är de som spelet kommer att förlora på i framtiden när dota 2 släpps ut.

85% av LoL-spelarna var mellan 16-30 år gamla i oktober 2012. Om något så borde spelet gynnas av att det är lättillgängligt och för "barn" eftersom de utgör en enormt stor spelargrupp.

Dessutom finns det progamers i både LoL och Dota 2, esport scenen är också större inom LoL. Bara för att ett spel är "lättare" är det ju också lättare för alla spelare så du får ju inte direkt det lättare om alla får det lättare.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av MirakelMannen:

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Vet inte vem som påstått det, men nu är ju knappast det som gör spelet bättre. Finns massa dåliga sätt att applicera artificiell svårighet, så som dåliga kontroller eller onödigt krånglig spelmekanik.
Men, och andra sidan så går det att gör ett spel som vinner sig självt utan man behöver gör något alls, det är jätte lätt att spela.

Ett bra spel håller länge för att det är näst intill omöjligt att bemästra, men om det även ska vara tillgängligt så kan det lätt bli att antingen det ena eller det andra lider av uppoffringar som kommer med det.
I fallet med LoL så är det mycket mer tillgängligt och tar väldigt kort tid att sätta sig in i, jämfört med DotA, men offrar då upp det djup som DotA istället erbjuder till det som är villiga att sätta sig in i det.

Så är det ju med alla spel genrer. Man kanske börjar med något mer casual, och om det sedan passar en så kanske man ger sig på något mer avancerat.

Medlem

Det bästa med alla Moba-spel är att vi som inte bryr oss kan vara säkra på lite skön fanboyrage att skratta åt.

Tack och bock.

Medlem

LoL är bra på sitt sätt. Dota på sitt. HoN på sitt.

Låt det vara nu.

Personligen är jag bara glad att det finns olika variationer av denna spelgenre att välja på.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

LoL föredrar jag. Dock inte gett Dota 2 en helt ärlig chans. Skall spela det mer sen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Tyvärr är Dota 2 bakåtsträvande och bara en nyversion (lite som HoN). De som försökte med något annorlunda var LoL och de lyckades bra.

Medlem

Håller mig till LoL av den enkla anledningen att jag inte KAN spela DoTA 2 för stunden. Såvida de inte har lagt till det väldigt nyligen så finns det inget färgblindhetsläge vilket gör spelet sjukt svårt att spela för mig. Ser ju inte vilka som är vänner eller fiender.


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Inte så konstigt med tanke på att Dota 2 är gratis och steam ger en massa beta keys hela tiden.... men skyrim kostade 500kr innan.......
EDIT: du kan även köpa dota 2 på steam market för 0.01 euro

Medlem
Skrivet av MirakelMannen:

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Det finns svårt som i ospelbart och så finns det svårt som i utmanande, det senare gillar jag väldigt mycket. Ett bättre exempel än Nalle Puh är Dark Souls.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av purjo:

Bästa mobat my ass, HoN ftw! Men låt oss inte starta ett krig då det är irriterande som fan, alla har sina för och nackdelar och jag vet vilket jag tycker är bäst och det räcker för mig.

Förstår inte varför folk tycker HoN är bättre än DotA då HoN mer eller mindre var en ren remake på DotA1.

Förstår inte ditt argument. Det är som att säga att alla automobiler som skapas nu är remake på den första bilen och kan därför inte sägas vara bättre än föregångarna.

Medlem

LoL = mer Casual
Dota2 = mer Hardcore

Sen är det vad du föredrar.
Och för de som kommer fråga:
Last hitting, du förlorar guld när du dör, ingen gratis teleport mm.

Sen är ju inlärnings kurvan mer brutal på dota2 än lol. pga just det ovan.

Personligen lirar jag Dota2, men vill ha ett mer casual så jag siktar på Blizzard Allstars.


signatur

Bara gör det.

Medlem
Skrivet av Palanor:

Håller mig till LoL av den enkla anledningen att jag inte KAN spela DoTA 2 för stunden. Såvida de inte har lagt till det väldigt nyligen så finns det inget färgblindhetsläge vilket gör spelet sjukt svårt att spela för mig. Ser ju inte vilka som är vänner eller fiender.

Det finns färgblindsläge. Men sen ser man vänner som pilar och fiender som kryss på mini-kartan. Så innan jag ens kollade upp färgblindsläget så gick det att spela.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Tyvärr är Dota 2 bakåtsträvande och bara en nyversion (lite som HoN). De som försökte med något annorlunda var LoL och de lyckades bra.

LoL kopierade DotA och gjorde det sämre/enklare, ungefär som CoD gjorde med CS, på vilket sätt är det nyskapande?

Skrivet av Palanor:

Håller mig till LoL av den enkla anledningen att jag inte KAN spela DoTA 2 för stunden. Såvida de inte har lagt till det väldigt nyligen så finns det inget färgblindhetsläge vilket gör spelet sjukt svårt att spela för mig. Ser ju inte vilka som är vänner eller fiender.

Och som färgblind kan du inte urskilja former heller?

Man behöver inte se färger för att utgöra vilka som är fiender, och vilka som är "vänner".


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Pettson87:
Skrivet av Palanor:

Håller mig till LoL av den enkla anledningen att jag inte KAN spela DoTA 2 för stunden. Såvida de inte har lagt till det väldigt nyligen så finns det inget färgblindhetsläge vilket gör spelet sjukt svårt att spela för mig. Ser ju inte vilka som är vänner eller fiender.

Det finns färgblindsläge. Men sen ser man vänner som pilar och fiender som kryss på mini-kartan. Så innan jag ens kollade upp färgblindsläget så gick det att spela.

Åh fasen, kanske får ge det en chans till då. Vet jag inte hittade det läget sist jag startade spelet.

Skrivet av Dunder:
Skrivet av Kerrai:

Tyvärr är Dota 2 bakåtsträvande och bara en nyversion (lite som HoN). De som försökte med något annorlunda var LoL och de lyckades bra.

LoL kopierade DotA och gjorde det sämre/enklare, ungefär som CoD gjorde med CS, på vilket sätt är det nyskapande?

Skrivet av Palanor:

Håller mig till LoL av den enkla anledningen att jag inte KAN spela DoTA 2 för stunden. Såvida de inte har lagt till det väldigt nyligen så finns det inget färgblindhetsläge vilket gör spelet sjukt svårt att spela för mig. Ser ju inte vilka som är vänner eller fiender.

Och som färgblind kan du inte urskilja former heller?

Man behöver inte se färger för att utgöra vilka som är fiender, och vilka som är "vänner".

Minions har även de former då antar jag?


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Nu har jag visserligen inte spelat LoL och är ingen hardcore gamer i HoN eller Dota1/2 men enligt mina polare som är så har jag förstått att LoL är mest casual medans HoN är mest hardcore och dota lägger sig där emellan någonstans?

Vad jag märkt själv så är det lättare att hänga med på vad som händer i dota2 än det var i HoN, kan även bero på att de jag spelat mot i dota2 varit bra mycket sämre än de som piskat mig konstant i HoN ^^

Medlem
Skrivet av GurraFlesk:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av purjo:

Bästa mobat my ass, HoN ftw! Men låt oss inte starta ett krig då det är irriterande som fan, alla har sina för och nackdelar och jag vet vilket jag tycker är bäst och det räcker för mig.

Förstår inte varför folk tycker HoN är bättre än DotA då HoN mer eller mindre var en ren remake på DotA1.

Förstår inte ditt argument. Det är som att säga att alla automobiler som skapas nu är remake på den första bilen och kan därför inte sägas vara bättre än föregångarna.

Kartan, hjältar och annat mellan spelen.. det är näst intill identiska, skillsen är densamma eller näst intill med en liten twist.

Det är till och med bevisat att det finns hjältar i HoN som är direkta kopior av DotA hjältar, bara att 'temat' på hjälten är annorlunda.

Kartan är näst intill identisk på alla sätt.

LoL har många saker som DotA inte har, men HoN är rena rama 'portningen'

Inaktiv
Skrivet av MirakelMannen:

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Beror väl lite på vad man har för smak, vissa vill ha en utmaning, att hela tiden förbättra sig och känna motståndet, vissa vill bara lulla med o klicka lite.

Själv blir jag otroligt glad om jag blir rapad i ett spel, och sen lär mig hur o varför jag blev det, och sen blir jag själv bättre o vinner. Den känslan är det inte mycket som slår

zsm
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Har aldrig förstått det roliga med någon av dessa två spelen. Någon får gärna förklara. På dota2 kör man ju samma bana hela tiden

Ja, i fotboll är det samma "bana" hela tiden också, ändå är det världens populäraste sport. Go figure

Medlem

Började min karriär i LOL( kom upp i 300 vinster, spelade nog i lite mer än ett halvår) fick sen en invite till DOTA2, vart fast, den mörka stilen/designen och speciellt hur pass strategiskt det var, inget spammanda av spells, att lasthitta(+ DENY) i början var ett h-vete,

Ingen chans att ge upp vilket hände jämt i LoL efter 20 min, Dota2 passar helt enkelt mig mer än LoL.

Medlem

Om nu lol är så lätt som alla säger, kan vi inte få se era summoners names och rating? Verkar som att det är riktigt lätt att bli top5%~


signatur

IDKFA

Medlem

LoL är originella skaparna, de som gjorde första Dota. Så de skall man stödja!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

LoL är originella skaparna, de som gjorde första Dota. Så de skall man stödja!

Gör så. Balansen i DotA var dock ett dåligt skämt innan Icefrog. Om du verkligen föredrar det så är jag glad att du håller dig till LoL.

Medlem
Skrivet av Remus:

LoL är originella skaparna, de som gjorde första Dota. Så de skall man stödja!

Och Icefrog som sköter Dota 2 är inte det menar du? =P

Jag tycker inte om LoL's betala för heroes system... Alla heroes ska vara upplåsta. Skins däremot kan dom ta betalt för det skiter jag i.. Men att farma points i 1 månad för 1 hero är det inte värt.


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av eine_petule:

Började min karriär i LOL( kom upp i 300 vinster, spelade nog i lite mer än ett halvår) fick sen en invite till DOTA2, vart fast, den mörka stilen/designen och speciellt hur pass strategiskt det var, inget spammanda av spells, att lasthitta(+ DENY) i början var ett h-vete,

Ingen chans att ge upp vilket hände jämt i LoL efter 20 min, Dota2 passar helt enkelt mig mer än LoL.

Finns ingen strategi i lol eller? Vad menar du med spammande av spells? Är alla spells i dota på 20 sec+? 300 vinster säger inget om man är duktig eller har någon koll på spelet.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av MirakelMannen:

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Beror väl lite på vad man har för smak, vissa vill ha en utmaning, att hela tiden förbättra sig och känna motståndet, vissa vill bara lulla med o klicka lite.

Själv blir jag otroligt glad om jag blir rapad i ett spel, och sen lär mig hur o varför jag blev det, och sen blir jag själv bättre o vinner. Den känslan är det inte mycket som slår

Har du testat lol rankade matcher? Vilken nivå spelade du på?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av MirakelMannen:

Kan någon förklara varför ett svårare spel skulle vara bättre?
Har aldrig fattat detta. Ser Nalle Puh baseball som ett riktigt skitspel fast det är sjukt svårt.

Vet inte vem som påstått det, men nu är ju knappast det som gör spelet bättre. Finns massa dåliga sätt att applicera artificiell svårighet, så som dåliga kontroller eller onödigt krånglig spelmekanik.
Men, och andra sidan så går det att gör ett spel som vinner sig självt utan man behöver gör något alls, det är jätte lätt att spela.

Ett bra spel håller länge för att det är näst intill omöjligt att bemästra, men om det även ska vara tillgängligt så kan det lätt bli att antingen det ena eller det andra lider av uppoffringar som kommer med det.
I fallet med LoL så är det mycket mer tillgängligt och tar väldigt kort tid att sätta sig in i, jämfört med DotA, men offrar då upp det djup som DotA istället erbjuder till det som är villiga att sätta sig in i det.

Så är det ju med alla spel genrer. Man kanske börjar med något mer casual, och om det sedan passar en så kanske man ger sig på något mer avancerat.

Kan du förklara skillnaden på hur inlärningen är mellan dota och lol? Vad är det som tar längre tid att lära sig i dota än lol?


signatur

IDKFA

Skriv svar