Valve bekräftar – Steam Box blir verklighet!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Allexz:

Men.... vadå bekräftar? Enligt FZ's förra artikel på ämnet så var den redan släppt

Vilken artikel syftar du på då?

Det rådde inledningsvis lite oklarheter om Piston från Xi3 var Valves Steambox men det reddes ut senare.


signatur
Medlem
Skrivet av pAaz:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av Scream112:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Precis som att jorden skulle gå under 21e december 2012?

Tangentbordet och musen kommer alltid att finnas i någon form. Tangentbordet är ännu oslagbart när det kommer till att skriva text (som jag gör nu) samt andra saker. Där är även musen ovärderlig inom mycket olika områden, så som redigering utav video och foto. Den precision du har med musen är svår att få på annat vis.

Så du kan vara lugn.

Så du tror inte att en konsolifierad PC kommer påverka marknaden på precis samma sätt som Xbox 360 och PS3 gjorde?

Jag har svårt att tro att detta kommer sluta lyckligt för oss få PC-spelare som finns kvar.

Vad menar du? PC:n (eller Linux för min del) påverkas av konsollerna - negativt/positivt/hybrid?

Vad gör en konsol som "mörknar" till för PC:n och vice versa?

Det jag tror är att problemet vi ser idag med dåliga PC-portar bara kommer bli värre när SteamBox släpps.
Just för att utvecklare kommer se ännu större anledning att inte anpassa gränssnitt och kontroller för att köras på en vanlig stationär dator med mus och tangentbord. Eftersom även majoriteten av PC-spelen kommer köras via SteamBox med dosa.

Jag hoppas inte det blir så, men det känns väldigt möjligt att PC-gaming slås ihop med konsoll-gaming.

Medlem
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Varför skulle de bli slutet för tengentbord och mus? Du kommer ju kunna surfa på nätet, och dom har ju garanterat usb portar också i daorn/konsollen. Varför gå och oroa sig för något som inte kommer försvinna på flera år?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Allexz:

Men.... vadå bekräftar? Enligt FZ's förra artikel på ämnet så var den redan släppt

Vilken artikel syftar du på då?

Det rådde inledningsvis lite oklarheter om Piston från Xi3 var Valves Steambox men det reddes ut senare.

Valve släpper vardagsrums-pc

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Varför skulle de bli slutet för tengentbord och mus? Du kommer ju kunna surfa på nätet, och dom har ju garanterat usb portar också i daorn/konsollen. Varför gå och oroa sig för något som inte kommer försvinna på flera år?

Jag pratar endast om spel. Och du kan surfa på nätet och göra massor utav andra saker på Xboxen, inte det som är poängen.

Min poäng är att jag tror utvecklare kommer fokusera mer tid på gränsnitt och kontroller som är konsolifierade, eftersom PC nu kommer ha ett fullgott alternativ där konsollkontroll används.

Men den som lever får se, jag hoppas jag har fel.

Inaktiv

Så länge tangentbord mus är det bästa valet kommer det alltid finnas. Förstår inte varför alla "gamers" ska vara så konservativa. För det är ändå teknik det handlar om och det kommer alltid förnyas och bli annorlunda. Jag tycker det låter riktigt schysst att dom försöker utveckla handkontrollen för idag fungerar den inge vidare faktiskt.

Medlem

Lär säkert finnas stöd för mus/tangentbord till apparaten annars vore det väldigt konstigt, att inte PS3/Xbox haft det tycker jag är skandal då de sitter med USB uttag.

Medlem

Spelar roll? Det betyder väl inte direkt att Valve överger mus och tangentbord för det...

De vet att mus+tangentbord är oslagbart vad de än gör så ni kan vara lugna.

Medlem

Helt meningslöst att släppa en konsol för en PC marknad där själva hårdvaran egentligen är en PC men marknadsförs som en konsol. Bara onödigt, bara rörigt. Lansera istället en märkes-PC, så som Alienware, Taurus osv. så att folk vet vad dom får och därefter kan välja att köpa eller avstå. Trams.

Medlem

Gillar att de väljer Linux före windows men är fortfarande rätt skeptisk till det hela, varför skulle jag använda den här istället för min PC?

Medlem

jag hoppas de förstår att fps spel kräver mus och tangentbord.
Vill inte se att stödet för dessa blir dåligt. Annars så håller jag med om att visst det är bekvämare med en handkontroll när man sitter i soffan.

phi
Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Precis som att jorden skulle gå under 21e december 2012?

Tangentbordet och musen kommer alltid att finnas i någon form. Tangentbordet är ännu oslagbart när det kommer till att skriva text (som jag gör nu) samt andra saker. Där är även musen ovärderlig inom mycket olika områden, så som redigering utav video och foto. Den precision du har med musen är svår att få på annat vis.

Så du kan vara lugn.

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Medlem

Jag är seriös och har aldrig behövt tablet. Bara haft och lekt med platta och ritskärm sen sålt för att de inte tillförde mycket

Medlem
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Medlem

Hoppas att man kan välja hur den ska användas. Stöd för både mus, tangentbord, handkontroll. Det skulle i så fall vara en hybrid mellan en PC och en konsoll XD Mycket hybrider nu för tiden


signatur

cags

Medlem

Frågan är om steamboxen bara kan luta sig mot sitt egna Steam-bibliotek eller om den kommer kunna ha andra spel med på den.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Frågan är om steamboxen bara kan luta sig mot sitt egna Steam-bibliotek eller om den kommer kunna ha andra spel med på den.

Eftersom det ska gå att installera Windows så...

Medlem

Får helt enkelt hålla sig till league of legends, SC2 och sådanna spel som verkligen kräver mus och tangentbord

phi
Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Enligt dom som jag känner som jobbar med videoredigering sen 10-15 år tillbaka så säger dom att det går snabbare och att det är betydligt mer ergonomiskt än att jobba med mus och tangentbord.

Men nu snackar vi alltså inte personer som Kalle P12 som sitter och klipper ihop CoD montage och slänger upp dessa på youtube.

Inaktiv

Det är fortfarande en konsol vi talar om = en hjärnlös standardisering av hårdvara som mjukvara.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Enligt dom som jag känner som jobbar med videoredigering sen 10-15 år tillbaka så säger dom att det går snabbare och att det är betydligt mer ergonomiskt än att jobba med mus och tangentbord.

Men nu snackar vi alltså inte personer som Kalle P12 som sitter och klipper ihop CoD montage och slänger upp dessa på youtube.

Hmmm, själv sitter jag mycket i Adobe After Effects och jag skulle nog aldrig vilja sitta med en sådan tablet vid video redigering, när det kommer till bild så ja men inte video. Men smaken är som baken. Jag har i alla fall aldrig sätt Andrew Kramer sitta med något annat än mus och tangentbord XD

Nu är detta sjukt off topic.


signatur

cags

Inaktiv
Skrivet av Zewy:

En strul fri tyst spel dator i mini format som ej kostar allt för mycket är något jag ser framimot. + Att de kommer förbättare en hel del för Linux drivrutiner för grafikkort och mer folk lär sig Linux ser jag som ett stort plus enbart. Lite som förr när man hadde en bootdisket för att trimma ut de sista ur datorn för att kunna köra spelen över huvudtaget...

Tror att du menar en "strulfri och tyst speldator i miniformat". Men jag är inte säker.

Medlem

Som en konsol fast med bättre prestanda. Jag känner smaken av förlust. En liten söt bekväm trådlös mus och tangentbord skulle jag inte tacka nej till. Jag skulle vilja veta vad man får om man skulle köpa det.

Medlem
Medlem
Skrivet av cags91:
Skrivet av phi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Enligt dom som jag känner som jobbar med videoredigering sen 10-15 år tillbaka så säger dom att det går snabbare och att det är betydligt mer ergonomiskt än att jobba med mus och tangentbord.

Men nu snackar vi alltså inte personer som Kalle P12 som sitter och klipper ihop CoD montage och slänger upp dessa på youtube.

Hmmm, själv sitter jag mycket i Adobe After Effects och jag skulle nog aldrig vilja sitta med en sådan tablet vid video redigering, när det kommer till bild så ja men inte video. Men smaken är som baken. Jag har i alla fall aldrig sätt Andrew Kramer sitta med något annat än mus och tangentbord XD

Nu är detta sjukt off topic.

Håll dig borta från Andrew Kramer


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

phi
Medlem
Skrivet av cags91:
Skrivet av phi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Enligt dom som jag känner som jobbar med videoredigering sen 10-15 år tillbaka så säger dom att det går snabbare och att det är betydligt mer ergonomiskt än att jobba med mus och tangentbord.

Men nu snackar vi alltså inte personer som Kalle P12 som sitter och klipper ihop CoD montage och slänger upp dessa på youtube.

Hmmm, själv sitter jag mycket i Adobe After Effects och jag skulle nog aldrig vilja sitta med en sådan tablet vid video redigering, när det kommer till bild så ja men inte video. Men smaken är som baken. Jag har i alla fall aldrig sätt Andrew Kramer sitta med något annat än mus och tangentbord XD

Nu är detta sjukt off topic.

Det är väl en vanesak antar jag. Jag trodde aldrig att jag skulle vilja gå ifrån att använda alla mina hotkeys för allt i photoshop som jag haft de senaste 5-6 åren till att bara använda min Intuos5 men efter att ha lagt in så att jag har alla mina hotkeys som expresskeys, ställt in scrollhjulet på ritplattan samt börjat använda multitouch så har jag inte bara fått ett snabbare work flow utan även fått en bättre sittställning eftersom att jag slipper sitta med vänstra armen utsträckt och handen på tangentbordet hela tiden.

Off topic indeed.

Medlem

Skulle man inte kunna installera windows på den, skulle den inte kunna spela något av alla mina steamspel... skulle vara HL då iofs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skönt att ingen målar fan på väggen...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av cags91:
Skrivet av phi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av phi:

Ingen seriös foto- eller videoredigerare använder mus. Det är Wacom tablets som gäller i den världen.

Va? Vad ska man ha en Wacom tablet till när man redigerar video?

Enligt dom som jag känner som jobbar med videoredigering sen 10-15 år tillbaka så säger dom att det går snabbare och att det är betydligt mer ergonomiskt än att jobba med mus och tangentbord.

Men nu snackar vi alltså inte personer som Kalle P12 som sitter och klipper ihop CoD montage och slänger upp dessa på youtube.

Hmmm, själv sitter jag mycket i Adobe After Effects och jag skulle nog aldrig vilja sitta med en sådan tablet vid video redigering, när det kommer till bild så ja men inte video. Men smaken är som baken. Jag har i alla fall aldrig sätt Andrew Kramer sitta med något annat än mus och tangentbord XD

Nu är detta sjukt off topic.

Håll dig borta från Andrew Kramer

XD


signatur

cags

Medlem
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Varför skulle de bli slutet för tengentbord och mus? Du kommer ju kunna surfa på nätet, och dom har ju garanterat usb portar också i daorn/konsollen. Varför gå och oroa sig för något som inte kommer försvinna på flera år?

Jag pratar endast om spel. Och du kan surfa på nätet och göra massor utav andra saker på Xboxen, inte det som är poängen.

Min poäng är att jag tror utvecklare kommer fokusera mer tid på gränsnitt och kontroller som är konsolifierade, eftersom PC nu kommer ha ett fullgott alternativ där konsollkontroll används.

Men den som lever får se, jag hoppas jag har fel.

Valve är en av få utvecklare som bemödar sig med att ha proper mouse input i sina spel. id är en annan. Alla CoD-spel jag testat har haft det också. Men i övrigt så är det knappt en käft som bryr sig. Förändringen blir alltså minimal från hur det ser ut idag.

Som en fotnot kan jag säga att jag var tvungen att spela Bioshock på PC med en dosa då det helt enkelt hade för dålig mouse input för att ens vara spelbart. Överkänslig sensitivity samt både positiv och negativ acceleration. Det har gjort att jag blivit extremt försiktig när jag köper en FPS-titel på PC.

123
Skriv svar