Tysk konsumenträttsgrupp rasar mot Diablo 3

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

http://eu.blizzard.com/en-gb/company/legal/

Ser man på, finns tillgängligt utan att ens behöva logga in någonstanns.

Medlem
Skrivet av chewiie88:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

Om jag inte har helt fel så har du möjlighet att kunna få läsa den i butiken om du bara frågar.

Men det är ju så med oss svenskar. Vi håller käften sen klagar vi som fan när det inte passar...

Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

http://eu.blizzard.com/en-gb/company/legal/

Ser man på, finns tillgängligt utan att ens behöva logga in någonstanns.

Hur många tror ni känner till denna? Vad jag menar är att kunden ska upplysas om detta vid köp. Jag menar för övrigt inte köp via nätet utan köp i butik.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Det står det visst, ialla fall på min. På fodralets framsida tillvänster om blizzard loggan lägst nere till höger. "INTERNET CONNECTION REQUIRED.//"

Det är dock en luddig term. Behövs för vad? Behövs hur ofta? Borde stå "Constant Internet Connection Required" eller något i den stilen. Det där kan jag som konsument tolka hur jag vill, och sedan anmäla.

Rikta det då mot vartenda online krävande spel så ska vi se hur lång du kommer med tanke på att samma term används på alla spelboxarna som har det kravet.

Står det att en internet uppkoppling krävs så är det ett krav fär att kunna spela spelet (dvs hela tiden). Står det att minst ett Nvidia geforce 460 kort eller bättre krävs så krävs det hela tiden inte bara vid enstaka tillfällen.

Krävs en enstaka internet uppkoppling för aktivering eller liknande så står det något liknande detta: "Internet activtation required" eller "Internet connection required for activiation".

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Det står det visst, ialla fall på min. På fodralets framsida tillvänster om blizzard loggan lägst nere till höger. "INTERNET CONNECTION REQUIRED.//"

Det är dock en luddig term. Behövs för vad? Behövs hur ofta? Borde stå "Constant Internet Connection Required" eller något i den stilen. Det där kan jag som konsument tolka hur jag vill, och sedan anmäla.

Rikta det då mot vartenda online krävande spel så ska vi se hur lång du kommer med tanke på att samma term används på alla spelboxarna som har det kravet.

Står det att en internet uppkoppling krävs så är det ett krav fär att kunna spela spelet (dvs hela tiden). Står det att minst ett Nvidia geforce 460 kort eller bättre krävs så krävs det hela tiden inte bara vid enstaka tillfällen.

Krävs en enstaka internet uppkoppling för aktivering eller liknande så står det något liknande detta: "Internet activtation required" eller "Internet connection required for activiation".

Står det att Internet krävs så kan man tolka det som att de kräver att man har internet för att kunna aktivera sitt spel. De är för fega för att skriva att Internet krävs konstant för annars så hade de gjort det för länge sedan.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av chewiie88:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

Om jag inte har helt fel så har du möjlighet att kunna få läsa den i butiken om du bara frågar.

Men det är ju så med oss svenskar. Vi håller käften sen klagar vi som fan när det inte passar...

Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

http://eu.blizzard.com/en-gb/company/legal/

Ser man på, finns tillgängligt utan att ens behöva logga in någonstanns.

Hur många tror ni känner till denna? Vad jag menar är att kunden ska upplysas om detta vid köp. Jag menar för övrigt inte köp via nätet utan köp i butik.

Andras okunskap är deras sak. Informationen finns fullt tillgänglig för den som är intresserad. Sen om du läser EULAn (vilket du får framför dig innan du börjar spela) så står det att du kan få pengarna tillbaka om du INTE loggar in. Loggar du in så har du inte längre den rätten.

Visserligen har säljaren vissa skyldigheter som måste upprätthållas men även komsumenten måste ta sitt ansvar.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

http://www.pegi.info/sv/index/img/descriptors/online.gif

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/

Tror du verkligen att den symoblen är välkänd och alla vet vad den betyder när de står ute i butiken och köper spelet? En sådan symbol är inte att vara tydlig, skriva de i klartext är att vara tydlig.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Neatherblade:

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

http://www.pegi.info/sv/index/img/descriptors/online.gif

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/

Tror du verkligen att den symoblen är välkänd och alla vet vad den betyder när de står ute i butiken och köper spelet? En sådan symbol är inte att vara tydlig, skriva de i klartext är att vara tydlig.

Står även i text att internet anslutning krävs.
Sen om man inte vet vad den betyder tar man väll reda på det t.ex i kassan?

Medlem

Jao, idioten som kom på det systemet skulle strypas...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Det står det visst, ialla fall på min. På fodralets framsida tillvänster om blizzard loggan lägst nere till höger. "INTERNET CONNECTION REQUIRED.//"

Det är dock en luddig term. Behövs för vad? Behövs hur ofta? Borde stå "Constant Internet Connection Required" eller något i den stilen. Det där kan jag som konsument tolka hur jag vill, och sedan anmäla.

Rikta det då mot vartenda online krävande spel så ska vi se hur lång du kommer med tanke på att samma term används på alla spelboxarna som har det kravet.

Står det att en internet uppkoppling krävs så är det ett krav fär att kunna spela spelet (dvs hela tiden). Står det att minst ett Nvidia geforce 460 kort eller bättre krävs så krävs det hela tiden inte bara vid enstaka tillfällen.

Krävs en enstaka internet uppkoppling för aktivering eller liknande så står det något liknande detta: "Internet activtation required" eller "Internet connection required for activiation".

Står det att Internet krävs så kan man tolka det som att de kräver att man har internet för att kunna aktivera sitt spel. De är för fega för att skriva att Internet krävs konstant för annars så hade de gjort det för länge sedan.

PCGamer har så klart helt rätt i detta, är det ett avtal som följer med ett spel måste butiken informera om vad det är som gäller. Gör inte butiken det är avtalet helt ogiltigt. Du som kund behöver inte söka information angående produkten.

Sedan skall informationen vara tydligm att skriv att internet uppkoppling krävs är inte tydligt nog, Man skall skriva att de behövs hela tiden för att vara övertydlig vilket man skall vara i dessa fall.

Sedan om att man måste vara online hela tiden är helt värdelöst, förstör helt och hållet spelen, alla har inte tillgång till internet hela tiden kanske har det hemma men när man vill spela på bärbara på buss, tåg, hotell, eller när man tältar var har man då anslutningen?

Medlem

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av chewiie88:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

Om jag inte har helt fel så har du möjlighet att kunna få läsa den i butiken om du bara frågar.

Men det är ju så med oss svenskar. Vi håller käften sen klagar vi som fan när det inte passar...

Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

http://eu.blizzard.com/en-gb/company/legal/

Ser man på, finns tillgängligt utan att ens behöva logga in någonstanns.

Hur många tror ni känner till denna? Vad jag menar är att kunden ska upplysas om detta vid köp. Jag menar för övrigt inte köp via nätet utan köp i butik.

Andras okunskap är deras sak. Informationen finns fullt tillgänglig för den som är intresserad. Sen om du läser EULAn (vilket du får framför dig innan du börjar spela) så står det att du kan få pengarna tillbaka om du INTE loggar in. Loggar du in så har du inte längre den rätten.

Visserligen har säljaren vissa skyldigheter som måste upprätthållas men även komsumenten måste ta sitt ansvar.

Det enda som är av värde är vad lagen säger och den säger att avtal som sluts över nätet eller per butik (eller vad det nu må vara) så ska den som skriver på vara fullt medveten om vad denne går med på, det är vad lagen säger.

Medlem

Gällande ditt argument om att spelen är värdelösa med online krav så får du nog allt ta och förklara dig lite bättre. Har inte varit på ett enda hotell de senaste 4 åren som inte haft internet uppkoppling tillgänglig. De flesta lång distans tågen och bussarna har haft tillgängligt wifi. Tält? Går du ut i skogen för att tälta ska du nog lämna datorn hemma...

Slutligen, finns tillgängliga USB modem som fungerar relativt bra utomhus om man nu ska envisas med att sitta och spela dator spel på parkbänken. Visserligen kostar det extra men så är det med livet. Vill man ha sin extra flashiga komfort så får man betala för den också.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Just därför står det i EULAn att du får pengarna tillbaka för din fysiska kopia om du INTE går med på dom. Snälla du.. har du ens läst den?

För att göra det lite lättare för dig så lägger vi in den relevanta biten här:

"The Terms of Use agreement governs all aspects of game play. If you do not agree with the Terms of Use, then (a) you may not register for an Account to play the Game; and (b) you may arrange to return the Game to the place where you purchased it within thirty (30) days of the original purchase or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase. Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund."

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Jo det är butikens ansvar att informera om att spelet har ett avatal som du måste godkänna för att kunna spela det. Om inte butiken informerar om avtalet är du inte bunden till det oavsätt du trycker okej eller inte.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Gällande ditt argument om att spelen är värdelösa med online krav så får du nog allt ta och förklara dig lite bättre. Har inte varit på ett enda hotell de senaste 4 åren som inte haft internet uppkoppling tillgänglig. De flesta lång distans tågen och bussarna har haft tillgängligt wifi. Tält? Går du ut i skogen för att tälta ska du nog lämna datorn hemma...

Slutligen, finns tillgängliga USB modem som fungerar relativt bra utomhus om man nu ska envisas med att sitta och spela dator spel på parkbänken. Visserligen kostar det extra men så är det med livet. Vill man ha sin extra flashiga komfort så får man betala för den också.

Ja visst finns det vissa WWAN anslutningar i delar av landet när du skall spela, vilket för övrigt är samma som tillex tåg och bussar användar dvs mobilt bredband. Men har du provat att bo i norrlands inland? där du inte kan få mera än max 512kbit med en ping på 500-5000 försök att spela något spel online med det du. Om du nu har turen att du har något täckning alls på ditt mobila bredband.

Fungerar jätte bra i stora städer oftast, men ute på landsbyggden fungerar det inte speciellt bra nej.

Sedan finns det massor av hotell som inte har internet fortfarande, Internet är inte så lätt tillgängligt för alla Sverige som du tror.

Medlem

Jag bryr mig inte det minsta om "alltid online", men nog var det värdelöst med inloggningskrånglandet (som jag som tur var inte drabbades särskilt av).

Medlem

Bara bra med alltid online inget pirat skit, rätt håll at gå åt, tycker alla ska gå emot detta hållet i fortsättningen imo(om man vill sälja mer dvs)

Medlem

Jag köpte mitt spel på Battle.net och ingenstans stod det att internet krävs för att lira =/


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Jag köpte mitt spel på Battle.net och ingenstans stod det att internet krävs för att lira =/

Bara för att du inte läste allt så betyder det inte att inget stod skrivet om det.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Cnopt:

Gällande ditt argument om att spelen är värdelösa med online krav så får du nog allt ta och förklara dig lite bättre. Har inte varit på ett enda hotell de senaste 4 åren som inte haft internet uppkoppling tillgänglig. De flesta lång distans tågen och bussarna har haft tillgängligt wifi. Tält? Går du ut i skogen för att tälta ska du nog lämna datorn hemma...

Slutligen, finns tillgängliga USB modem som fungerar relativt bra utomhus om man nu ska envisas med att sitta och spela dator spel på parkbänken. Visserligen kostar det extra men så är det med livet. Vill man ha sin extra flashiga komfort så får man betala för den också.

Ja visst finns det vissa WWAN anslutningar i delar av landet när du skall spela, vilket för övrigt är samma som tillex tåg och bussar användar dvs mobilt bredband. Men har du provat att bo i norrlands inland? där du inte kan få mera än max 512kbit med en ping på 500-5000 försök att spela något spel online med det du. Om du nu har turen att du har något täckning alls på ditt mobila bredband.

Fungerar jätte bra i stora städer oftast, men ute på landsbyggden fungerar det inte speciellt bra nej.

Sedan finns det massor av hotell som inte har internet fortfarande, Internet är inte så lätt tillgängligt för alla Sverige som du tror.

Bor på Irland där unlimited super fast internet betyder en 1mbit lina med 75 GB download limit för 80 euro i månaden. Vet allt om hur dåligt internet kan vara.

Medlem
Skrivet av chewiie88:
Skrivet av purjo:

När D3 släpptes snackade jag med två polare, en hade köpt spelet, den andra väntade på piratversion, gissa vem som kunde börja spela först.

Han som köpt det. För den andra har igentligen inte spelat "Spelet"
Är som att säga vilken spela Starcraft 2 Heart of the swarm först Beta Testare eller Han som köpte spelet vid release?

För piratade D3 vid release var bara beta clienten.
Kollad själv upp det för att se om det gick och om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det ingen som håller på att jobbar med en D3 server just nu.

Edit: Fel av mig. är folk som jobbar på en. Men det som finns just nu är bara Act1.

Så vitt jag vet går det väl att spela hela kampanjen offline? Visst, du får inget coop som de flesta vill köra men ändå.

Medlem

USCH, det står inte att jag måste öppna min Monster Energy dryck för att kunna dricka den.Det står inte heller hur jag i så fall öppnar den. Här står jag med en full burk som jag inte kan dricka.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Just därför står det i EULAn att du får pengarna tillbaka för din fysiska kopia om du INTE går med på dom. Snälla du.. har du ens läst den?

För att göra det lite lättare för dig så lägger vi in den relevanta biten här:

"The Terms of Use agreement governs all aspects of game play. If you do not agree with the Terms of Use, then (a) you may not register for an Account to play the Game; and (b) you may arrange to return the Game to the place where you purchased it within thirty (30) days of the original purchase or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase. Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund."

Har du läst svensk lag någon gång, det som står i tillex blizzards EULA är inget som gäller i svensk handel. Vad Blizzard än skriver har du i Sverige inte den rätten att ta tillbaka spelet till butiken och lämna tillbaka det. Vissa butiker kanske erbjuder 30 dagars öppet köp på spelet så länge du inte har brutit förpackningen.

Finns ingen lag som ger dig öppet köp i Sverige förutsatt att du inte handlar på distans för då har du 14 dagar öppet köp, men även i den lagen finns tillex produkter med licenser så som spel undantagan så på ett spel har du inte den rätten där heller.

I Sverige gäller Svensk lag och många av dessa lagar går inte att avatal bort så vad du än skriver på så gäller inte de klasulerna av avalet så länge lagen inte ger sitt stöd till det.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Red_warning:

Jag köpte mitt spel på Battle.net och ingenstans stod det att internet krävs för att lira =/

Bara för att du inte läste allt så betyder det inte att inget stod skrivet om det.

Och vad vet du om vad jag läst och inte läst?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Just därför står det i EULAn att du får pengarna tillbaka för din fysiska kopia om du INTE går med på dom. Snälla du.. har du ens läst den?

För att göra det lite lättare för dig så lägger vi in den relevanta biten här:

"The Terms of Use agreement governs all aspects of game play. If you do not agree with the Terms of Use, then (a) you may not register for an Account to play the Game; and (b) you may arrange to return the Game to the place where you purchased it within thirty (30) days of the original purchase or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase. Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund."

Har du läst svensk lag någon gång, det som står i tillex blizzards EULA är inget som gäller i svensk handel. Vad Blizzard än skriver har du i Sverige inte den rätten att ta tillbaka spelet till butiken och lämna tillbaka det. Vissa butiker kanske erbjuder 30 dagars öppet köp på spelet så länge du inte har brutit förpackningen.

Finns ingen lag som ger dig öppet köp i Sverige förutsatt att du inte handlar på distans för då har du 14 dagar öppet köp, men även i den lagen finns tillex produkter med licenser så som spel undantagan så på ett spel har du inte den rätten där heller.

I Sverige gäller Svensk lag och många av dessa lagar går inte att avatal bort så vad du än skriver på så gäller inte de klasulerna av avalet så länge lagen inte ger sitt stöd till det.

"or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase."

Ska vi ta och analysera den biten lite? I korta drag så kan du kontakta företaget i sig istället för den butiken så hanterar dom fallet också. Så igen.. antingen går du till butiken eller så mailar du Blizzard, funkar inte den ena så tar vi den andra.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Red_warning:

Jag köpte mitt spel på Battle.net och ingenstans stod det att internet krävs för att lira =/

Bara för att du inte läste allt så betyder det inte att inget stod skrivet om det.

Och vad vet du om vad jag läst och inte läst?

Med tanke på att du säger att det inte stod något om det där och jag har själv köpt det på samma sida som du gjort det och jag såg det klart och tydligt så vet jag med all säkerhet vad du har INTE har läst.

Medlem

Då Diablo 3 riktar sig till casuals som så många andra spel, måste även märkningen vara anpassad för dem. Om man inför nymodigheter som ständiga online-krav ska det vara tydligt, föräldrar som ber om ett ex. av D3 på game vet ju inget om spelet, de köper bara ett spel som ska vara populärt till en någorlunda ny dator som borde klara det.
Sen kan man knappast påstå att det är standard med liknande krav heller, varken historiskt (Diablo 1/2) eller generellt så är "alltid online" ett standardiserat krav på ICKE MMO spel, inte ens på PC.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Red_warning:

Jag köpte mitt spel på Battle.net och ingenstans stod det att internet krävs för att lira =/

Bara för att du inte läste allt så betyder det inte att inget stod skrivet om det.

Och vad vet du om vad jag läst och inte läst?

Med tanke på att du säger att det inte stod något om det där och jag har själv köpt det på samma sida som du gjort det och jag såg det klart och tydligt så vet jag med all säkerhet vad du har INTE har läst.

Det var ett skämt, du vet, jag köpt spelet på internet. Var inte så vred. För övrigt betyder PEGI-ikonen som visas när man köper spelet att det går att spela på internet, inte att man måste spela på internet.


signatur

Metal is best served heavy.

Skrivet av Cnopt:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Skrivet av Aresz:

Står det inte på kartongen är det ju en miss av Blizzard.

Jag chansar också på att för just Diablo 3 är det en helvetes massa människor som köpt spelet just för att det är Diablo 3 och dom har inte lirat något spel alls sedan Diablo 2.

Meningen är ju att det ska framgå tydligt för alla.

Men always on drm är ju ett jävla skit, drabbar oss som betalar.

Läs systemkraven.

Känns som allmän vett att läsa dom innan man införskaffar ett PC spel för 500:- för att just vara säker på att datorn man har klarar av spelet.

Tror det nämns på varje baksida av spelboxen under "DVD" logon att internet uppkoppling krävs. Själva systemkraven i sig står på undersidan av papperslådan som dvd fodralet kommer i.

Köper man det online får man ta ansvar för att man läser den relevanta informationen på sidan innan man börjar slänga runt sina VISA kort siffror. Finns en länk till system kraven som är rätt tydligt framförd innan man trycker sig vidare för att betala.

Har människor verkligen blivit så pass lata att dom förväntar sig utgivarna att göra allt åt dom? Har ju aldrig varit några systemkrav i stor fet text på framsidan av en spelbox man köpt. Folk får ju för guds skull ta lite ansvar för sina inköp och kolla upp vad de köper innan det betalas gärna. Går ju inte att skylla på att man blivit lurad när informationen finns tillgänglig och man bara ignorerat den kan jag tycka iaf.

Ofta står det att datorn ska vara online är ett måste men jga har knappt alldrig haft problem med andra spel som krävt att man ska vara online(bortsett från en och en annan patch) Däremot så är D3 nästan ospelbart då mitt internet är ganska ostabilt och spelet laggar enormt mycket.

123
Skriv svar