Medlem

Det är ett problem med folk som bara rör sig i bättre områden och har en arbetsplats med få (och skötsamma) invandrare - dom stöter aldrig på alla gängen, dom möter aldrig alla som beter sig som svin. Dom baserar hela sin bild av invandrare på de få skötsamma som finns i deras närhet och har noll förståelse för hur dom som bor i ett område med många invandrare har det, som därmed får stå ut med all skit och vet hur det är.

(Innan ni säger något: nej, jag menade inte att alla är svin. Det finns många skötsamma också.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av IceMan:

och de där om att mer brott begås av invandrare ?? haha begårs väll lika mycket av oss vita ?

läs på lite igen och kom tillbaka kram!

säg mig ?? va gör en invandrare annorlunda från oss för utom hub färg och språk ?? att en person är färgad är som att vissa har olika hår färger ??

Medlem
Skrivet av albin_s:
Skrivet av IceMan:

och de där om att mer brott begås av invandrare ?? haha begårs väll lika mycket av oss vita ?

läs på lite igen och kom tillbaka kram!

säg mig ?? va gör en invandrare annorlunda från oss för utom hub färg och språk ?? att en person är färgad är som att vissa har olika hår färger ??

Han menade nog att om man tar en titt på brottsstatistiken så talar det sitt tydliga språk. Områden med större invandrartäthet har högre brottsfrekvens och invandrare begår rent procentuellt sett fler brott än sverigesvenskar.

Den som genast tänker "han måste vara rasse" kan ju tagga ned lite, läsa på och kanske förstå att det inte var något rasistiskt, utan att det är ett faktum.

Vad det sedan beror på, ja, det vet jag inte. Det är nog många faktorer som ligger bakom. Kanske man stjäl mer om man är uppvuxen i fattigdom och fått lära sig att man måste ta det man kan för att överleva. (?)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

första raden e ett citat.

snubben är rätt rolig när han säger "och de där om att mer brott begås av invandrare ?? haha begårs väll lika mycket av oss vita ?" OSS VITA

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.


signatur

R.I.P The_maxx

KoP
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av albin_s:
Skrivet av IceMan:

och de där om att mer brott begås av invandrare ?? haha begårs väll lika mycket av oss vita ?

läs på lite igen och kom tillbaka kram!

säg mig ?? va gör en invandrare annorlunda från oss för utom hub färg och språk ?? att en person är färgad är som att vissa har olika hår färger ??

Han menade nog att om man tar en titt på brottsstatistiken så talar det sitt tydliga språk. Områden med större invandrartäthet har högre brottsfrekvens och invandrare begår rent procentuellt sett fler brott än sverigesvenskar.

Den som genast tänker "han måste vara rasse" kan ju tagga ned lite, läsa på och kanske förstå att det inte var något rasistiskt, utan att det är ett faktum.

Vad det sedan beror på, ja, det vet jag inte. Det är nog många faktorer som ligger bakom. Kanske man stjäl mer om man är uppvuxen i fattigdom och fått lära sig att man måste ta det man kan för att överleva. (?)

Utanförskap kan driva en människa till att glida in på brottets bana. Vilket nog en del invandrare kan känna igen sig i.

Det som gått åt helvete? Sveriges misslyckade integrerings politik.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.

Jamen så praktiskt. Där har vi det.
Vita= snälla.
Icke-vita = elaka.

Vad lätt och praktiskt vi alla fick det nu
Nu slipper vi ju tänka på trivialiteter som socioekonomiska faktorer och annat mähä. Svaret verkar ju trots att finnas nerärvt i genetiken.

Nu ska vi vara ge oss på att hitta motsvarande genetiska faktorer för alkoholister, bikers, knarkare, hustrumisshandlare och annat slödder.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.

Jamen så praktiskt. Där har vi det.
Vita= snälla.
Icke-vita = elaka.

Vad lätt och praktiskt vi alla fick det nu
Nu slipper vi ju tänka på trivialiteter som socioekonomiska faktorer och annat mähä. Svaret verkar ju trots att finnas nerärvt i genetiken.

Nu ska vi vara ge oss på att hitta motsvarande genetiska faktorer för alkoholister, bikers, knarkare, hustrumisshandlare och annat slödder.

Fina slutatser du drar, de får dock stå för DIG, emedan det var DU som drog dom.

För att parafrasera ditt modi operandi, så spelar ett brotts värde roll om man kommer söderifrån eller från grannländer, dvs Pekka skall straffas men Achmed få stöd.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.

Jamen så praktiskt. Där har vi det.
Vita= snälla.
Icke-vita = elaka.

Vad lätt och praktiskt vi alla fick det nu
Nu slipper vi ju tänka på trivialiteter som socioekonomiska faktorer och annat mähä. Svaret verkar ju trots att finnas nerärvt i genetiken.

Nu ska vi vara ge oss på att hitta motsvarande genetiska faktorer för alkoholister, bikers, knarkare, hustrumisshandlare och annat slödder.

Nåja, social-ekonomiska faktorer förklarar inte hela överrepresentationen.
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-b....

Citat:

invandrarnas överrepresentation i registrerad brottslighet kan inte förklaras med en enkel hänvisning till socioekonomiska faktorer eller, som det står att läsa i rapporten från 1996: "Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort (&) Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status."

Men det är heller ingen som tror att det beror på gener eller "hudfärg". Åtminstone inte jag. Men att enbart skylla på social-ekonomiska faktorer hela tiden håller helt enkelt inte.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.

Jamen så praktiskt. Där har vi det.
Vita= snälla.
Icke-vita = elaka.

Vad lätt och praktiskt vi alla fick det nu
Nu slipper vi ju tänka på trivialiteter som socioekonomiska faktorer och annat mähä. Svaret verkar ju trots att finnas nerärvt i genetiken.

Nu ska vi vara ge oss på att hitta motsvarande genetiska faktorer för alkoholister, bikers, knarkare, hustrumisshandlare och annat slödder.

Fina slutatser du drar, de får dock stå för DIG, emedan det var DU som drog dom.

För att parafrasera ditt modi operandi, så spelar ett brotts värde roll om man kommer söderifrån eller från grannländer, dvs Pekka skall straffas men Achmed få stöd.

De absolut grövsta våldsbrotten har så vitt jag vet begåtts av infödda.
Jag vidhåller min ståndpunkt att leta förklaring i etnicitet är att grovt underskatta och förenkla problemet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av IceMan:

Sist jag kollade så har väll hudfärgen inget å göra med invadrare? man kan ha exakt vilken färg som helst.

Visst, men det är inte normänn o finnar som du läser om i rubrikerna ang gangrape på flyktinförläggningar och gammla gubbar som blir nedsparkade utav fjortisgäng när de rastar hunden.

Jamen så praktiskt. Där har vi det.
Vita= snälla.
Icke-vita = elaka.

Vad lätt och praktiskt vi alla fick det nu
Nu slipper vi ju tänka på trivialiteter som socioekonomiska faktorer och annat mähä. Svaret verkar ju trots att finnas nerärvt i genetiken.

Nu ska vi vara ge oss på att hitta motsvarande genetiska faktorer för alkoholister, bikers, knarkare, hustrumisshandlare och annat slödder.

Nåja, social-ekonomiska faktorer förklarar inte hela överrepresentationen.
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-b....

Citat:

invandrarnas överrepresentation i registrerad brottslighet kan inte förklaras med en enkel hänvisning till socioekonomiska faktorer eller, som det står att läsa i rapporten från 1996: "Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort (&) Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status."

Men det är heller ingen som tror att det beror på gener eller "hudfärg". Åtminstone inte jag. Men att enbart skylla på social-ekonomiska faktorer hela tiden håller helt enkelt inte.

Nope. Problematiken är djupare än så.
Men det är att förenkla problemet lite för mycket genom att sätta likhetstecken mellan etnicitet och kriminalitetsfrekvens.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Möjligtvis, men läs gärna artikeln jag länkade till. Den tar upp helt andra anledningar som få vågar diskutera.

Medlem

Jag försöker förhålla mig neutral i denna fråga då det är ett mångfacetterat problem.

Jag är stolt över Sverige och vår förmåga att kunna ge människor i nöd hjälp och skydd. Vi är ett välmående, högteknologiskt I-land med möjlighet att husera många flyktingar under vårat tak. Samtidigt måste man förhålla sig kritiskt mot hur vår invandringspolitik har förts. Allt för många lever i utanförskap och i arbetslöshet och detta är verkligen kärnan i problemet. Självklart ska människor få komma hit i hopp om ett bättre liv, och då måste vi kunna hjälpa dem att få det. Vi måste integrera dem bättre in i det svenska samhället och in i arbete.

Vi i Sverige är exceptionellt dåliga på att ta till vara på de färdigheter och det kunnande många invandrare har. Det är skamligt. I detta avseende är USA och England stora föregångsländer. Att minska invandringen råder inget bot på vårat problem eftersom det är strukturellt. Det krävs kraftansträngningar inom många områden för att vi ska kunna komma till rätta med problemen. Det krävs samarbete och det krävs att politiker vågar diskutera och erkänna att vi inte tar till vara på kunskaper många invandrare besitter. Vidare krävs det förändring i synen på invandrare, flyktingar etc. Vi måste bekämpa synen på vi-och-dem. Vi måste bekämpa stigmatiseringen och generaliseringen.

I övrigt tycker jag att alla i egenskap av svensk medborgare ska behandlas lika och ha samma förutsättningar. Krav på särbehandling pga sin religiösa övertygelse och dylikt skall inte tillmötesgås. Men detta är OT och kräver en egen tråd


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

12
Skriv svar