Robot
Diablo III

De senaste patcharna till betan av Diablo III har förenklat spelet och samtidigt inneburit förseningar. FZ provspelar Beta Patch 13 för att se om spelet håller på att anpassas till konsoler och om ändringarna är värda framskjutet releasedatum.

#blizzard-entertainment, #diablo-iii, #world-of-warcraft


Medlem
Diablo III

Spelet anpassas inte till konsoler. Blizzard har ett eget utvecklingsteam för just det ändamålet. Däremot har mottot i Diablo-serien alltid varit att det ska vara så enkelt att "din mormor kan spela det".

Och hur kan förändringar i ett spel som saknar releasedatum betraktas som en försening? Tycker ni har valt en överlag tråkig och inkorrekt vinkling i den här artikeln. Trevlig film dock!

Medlem

det hade varit najs att slippa achievements / combo-flasharen som dyker upp, extremt stämningsdräpande! kanske går att stänga av?


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

diablo kommer aldrig releasas. och det kommer knappast ha samma nivå av replayability som diablo 2.

Medlem

Perfection destroyed! Varför ändra på något som fungerade så bra i 2:an. Tänker på potions kontra "Healt Globes."

Medlem

Har spelat sönder både D1 och D2 sen barnsben, längtat efter D3 sen 2008s blizzcon och varit med i betan sen start, jag tycker att UI'n har blivit sämmre nu i denna patchen, men gameplayet är och har varit sedan start helt fantastiskt, där finns det absolut inget att klaga på, det är som en perfect blandning mellan D1 och D2s gameplay med en modernare tappning med hotkeys (imo F1 - F12 och spamma 1-2-3-4 känns helt värdelöst efter att ha spelat D3) Så alla gammla diablo rävar där ute som inte testat än behöver inte vara oroliga (om ni inte tillhör den gruppen av folk som tycker att spelet inte är *hurr durr grimdag enuff, för att det inte bara är brunt och grått..)

Medlem

Ärligt talat - vem "förstår inte" Diablo? Vad finns det att förstå egentligen? Klicka för att döda monster.

Medlem

FZ skulle ju kunna förklara lite vad som gjorde 2:an så speciellt svår och hardcore, att använda 3 skills/klass? eller att scroll of identify inte längre finns med?. Jag antar att högerklicka på en scroll är complex så att det tar plats i inventoryn.

Skulle inte skada att läsa på vad blizzard säger om sina ändringar och jag håller med, man har betydlig mera cusomization än man hade förr.

Exempelvis i DIablo 2, alltingen va man en sorceress med fireball + meteor eller en med blizzard+frozen orb + cold mastery. Väldigt djupt.

Alla som spelar betan tycker att det är bättre nu vad jag har sett och jag hänger mycket på diablofans, incgamers diablo mm. Det gamla rune systemet innebar att de droppar men högre rang av rune droppar på nightmare eller hell. Självklart kommer alla att ta den högsta rangen av en rune men man behöver inte söka efter det. Bara att ta upp AH och köpa det. Sen med det nya systemet har man lyckats att röja levlande mellan 30 och 60 och gjort det mera spännande.

Medlem

Det som jag ogillar mest nu är att alla kommer via dom värdelösa runorna ha exakt samma skills vad lvl osv.. det kommer knappast hålla i så många år som D2 höll det tror jag inte en sekund på.

Medlem

Jag tänker nog att Diablo 2 inte var så galet avancerat som minnet ibland vill göra sken av att det var. Exempelvis statsen, vilket när man lärt sig spelet handlade om att lägga minimum str/dex för att hantera sina prylar, varefter allt i vitality.

Sen var det inte precis så att man växlade särskilt mycket mellan skills.

Jag hoppas att det kommer vapensets med speciella skills och förmågoboostar, liksom i tvåan, vilket skulle göra att man kan leka med builds osv rätt rejält. Jag diggar faktiskt skarpt att man kan använda allt man plockar upp, så länge det är mycket variation på det man plockar upp, och att det finns nån anledning att vilja ha nya prylar, länge och ofta.

Jag tycker att hetsen mot den påstådda förenklingen är lite överdriven, än så länge. Ofta är som sagt minnet kring hur saker var starkare än hur det egentligen var.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Ärligt talat - vem "förstår inte" Diablo? Vad finns det att förstå egentligen? Klicka för att döda monster.

Spela valfritt free to play så ser du snabbt att spelen måste förenklas. Det är ett under att stor del av världens befolkning kan ligga på golvet utan att ramla och slå sig fördärvade.
Och nu när fler och fler spelar (inte som för 15 år sen) så måste nog spelen anpassas för att kunna njutas av så många som möjligt. På gott och ont.

Medlem

tycker dom flesta saker dom ändrat på är helt dugliga, kan inte klaga tror fortfarande spelet kommer vara så skönt svårt som vi vill ha det när det väl kommer till kritan och jag tycker också att hur dom gör diablo 3 är 2012 och det känns inte år 2000 som D2,, sure när D2 kom så var det inge fel på det systemen dom hade DÅ, men jag tycker att så dom ändrar och gör om till passar bättre.. Som jag brukar säga till mina polare när dom är fast i att en sak ska vara si eller så, för så var det förut.. "Välkomna till 2012"

Medlem

Tycker att Diablo 3 börjar verka mer och mer ointressant efter varje ny uppdatering. Får väl hoppas på beta key eller demo - tänker knappast stå och hoppa på detta vid release utan att testa det hela.


signatur

A badly drawn wolf

Inaktiv

Att dem tar bort runor gör inget i sig. Visst är det roligt om man kan få en jävligt rare drop man letat länge efter som gör att man äntligen kan använda en skill som man vill. Å andra sidan. Jävligt bull att inte kunna använda en build för att man saknar en runa.

Bara det finns andra saker i spelet som är jävligt rare som droppar man går runt och dreglar efter. Det är ju det som är huvudsaken.

Sen ja scroll of indentify kan dem ju faktiskt ta bort. Finns ingen poäng i att samla på sådana och ha i sitt inventory i ett spel som diablo tycker jag.

Stort plus för att dem gör staden mer viktig igen.

Sen är detta en beta patch. Vem vet dem kanske tar tillbaks ändringar igen. Dem kanske bara vill ha respons på spelet i denna skepnad.

Hoppas detta inte kommer innan sommaren får då kommer jag fucka upp mitt jobb.

Medlem

I slutet får jag uppfattningen som att du anser att det är långt ifrån färdigt?
Det kan jag inte hålla med om efter att ha läst Game Directorys Jay Wilsons uttalande i forumet på battle.net.
Där han pratar om det faktum att folk antyder att Blizzard är osäkra på var de står med spelet.
Vilket han kraftigt dementerar.

Utdrag:
"We always know a Blizzard game is almost ready when we have to ask members of the team to stop playing so they can get their work done. That’s definitely been the case around here. [...] We think you're going to love Diablo III when it's released, and speaking of release plans, you can seriously expect a launch-date announcement from us in the near future. See, I didn’t say “soon,” so I’m not taunting you. You’ll know as soon as I know for sure the exact date."

Källa: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4079872821

Så det låter väldigt lovande.

Medlem
Skrivet av Xaitra:

I slutet får jag uppfattningen som att du anser att det är långt ifrån färdigt?
Det kan jag inte hålla med om efter att ha läst Game Directorys Jay Wilsons uttalande i forumet på battle.net.
Där han pratar om det faktum att folk antyder att Blizzard är osäkra på var de står med spelet.
Vilket han kraftigt dementerar.

Utdrag:
"We always know a Blizzard game is almost ready when we have to ask members of the team to stop playing so they can get their work done. That’s definitely been the case around here. [...] We think you're going to love Diablo III when it's released, and speaking of release plans, you can seriously expect a launch-date announcement from us in the near future. See, I didn’t say “soon,” so I’m not taunting you. You’ll know as soon as I know for sure the exact date."

Källa: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4079872821

Så det låter väldigt lovande.

Det är Blizzard vi pratar om. Jag lärde mig för ungefär tio år sedan att inte förvänta mig någonting när det gäller releasedatum från det företaget – bara när det gäller kvalitet.

Medlem

Just ordet "förenklar" har en rätt negativ klang, vilket många gärna översätter till casualisering. Själv tyckar jag att det används lite för frikostigt. Det finns säkert en del saker som kanske blivit lättare, men ta tex scroll of identification, bara för att den försvinner så har knappast spelet blivit "enklare". Ett mer passande ord är isåfall "smidigare", eller var det någon som tyckte det var komplicerat att köpa en stack med scrolls innan dom ämnade staden?
Har också svårt att se hur liknande förändringar skulle vara någon slags "konsollifiering". Vad gäller gameplay så klarar väl dagens konsoller av allt som D3 kan göra på en PC?

Nåja, jag är som sagt inte orolig, bara otålig. Är övertygad om att de förändringar som sker är för att spelet ska vara i bästa möjliga skick när det släpps, vilket vi borde vara tacksamma över med tanke på hur få utveklare som har den lyxen, vilket i sin tur ofta syns på resultaten.

Medlem

Orkar inte ens bry mig längre, det känns liksom som att detta spel redan är föråldrat och otroligt trist. Man sitter bara å klickar, klickar å klickar för att ha ihjäl nästa våg av monster. Sen ska man samla massa skitsaker, det är det spelet går ut på. Enligt mig, jävligt trist...

Inaktiv
Skrivet av Stephan:

Ärligt talat - vem "förstår inte" Diablo? Vad finns det att förstå egentligen? Klicka för att döda monster.

Jag förstår inte, men då har jag bara spelat Diablo i tio minuter. Det handlade om att slå monster i en kyrka? Det är väl som att stirra på sin skrivbordsbakgrund?

Men, naturligtvis är jag solidarisk med er. Om det nu fanns något i spelet lär det ju inte bli bättre av att konsolanpassas.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av Floffe:

Jag förstår inte, men då har jag bara spelat Diablo i tio minuter. Det handlade om att slå monster i en kyrka? Det är väl som att stirra på sin skrivbordsbakgrund?

Då HAR du förstått Diablo. Man klickar för att döda monster och för att plocka upp föremål. Det är hela spelet. Oavsett om man uppskattar sånt eller inte känns det löjligt att försöka göra det enklare, när hela konceptet redan är bland det enklaste man kan tänka sig.

Medlem
Skrivet av moondragon:

Exempelvis i DIablo 2, alltingen va man en sorceress med fireball + meteor eller en med blizzard+frozen orb + cold mastery. Väldigt djupt.

Det var väl knappast särskilt ofta det valdes att köra med bara ett element i de senare patcharna, förutom de snuskigt rika som körde lightning med en infinity eller två. Att klara hell i diablo 2 med bara cold eller fire är inte så enkelt om man inte har ett väldigt specifikt mål och blir rushad fram dit. (Mephisto eller ancient tunnels eller nå't.)

Vanligare var väl meteorb (meteor + frozen orb) eller blizzballer (blizzard + fireball) for sorceress. Men det fanns ju en hel del andra med även om frozen orb ofta var inblandad. Så att säga att det inte finns något djup alls är ju att ignorera att inte alla körde cookie cutters. Samma med stats förresten, ofta var det minimalt med str & dex och resten i vit men det finns ju undantag till det med: bara dex amazon, titan barb (massa strength), mana shield sorc (energy), valet om man skule blocka med skölden för vissa klasser (dex) osv osv. Så är man bara beredd att släppa kakmåttet finns det djup om man vill ha det.

Kommer säkert bli samma med diablo 3, en eller ett par cookie cutter builds till varje klass och så andra varianter för de som tycker det är roligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Fyfan, nu ser man ännu mer att det här kommer bli djupare än Diablo 2, usch va trött man är på det spelet. Alla blir boostade och kör samma spec. Det här kan leda till lite variation när man kan "re-specca" innan en bossfight


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

ush ! för spel som håller folk i handen, den kommentaren i sig blir en rejäl sågning av spelet.

Inaktiv

Man behöver inte vara orolig över att D3 är allt för konsolskadat. Däremot finns ju risken att Blizzard släpper D3 till konsol och det säljer som smör, vilket innebär att de i framtiden gör konsol till huvudplattform.

Medlem
Skrivet av Buio:

Man behöver inte vara orolig över att D3 är allt för konsolskadat. Däremot finns ju risken att Blizzard släpper D3 till konsol och det säljer som smör, vilket innebär att de i framtiden gör konsol till huvudplattform.

Fz bekräftar i princip det som jag är mest orolig för, att det kommer kännas som att någon håller mig i handen när jag spelar. Jag vet att Blizzard försöker anpassa spelet till en så stor publik som möjligt, men blir besviken om spelet blir för lätt. Vill ha utmaning. Se bara hur dungeon siege 3 blev förstörd pga stor förenkling. Hade man hållit sig till hur dungeon siege I var, hade jag och många andra garanterat köpt det. Skulle vilja se hur många av dagens generation som skulle sätta sig ner och köra igenom System Shock 2, divine divinity eller Icewind dale utan att börja klaga om att spelet är för svårt.
Inom konsolmarknaden finns mycket pengar att tjäna, så jag skulle inte vara förvånad.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nu vill jag inte låta trist och mesig: men jag skulle faktiskt föredra att kunna köra ett nytt Diablospel sm inte är FÖR svårt, utan att behöva irritera mig på att jag inte kan besegra en boss, som tydligen inte ska vara så svår att besegra. Det hände mig i Diablo 2. Körde som Assassin, den klassen jag VILLE kunna köra som. Kom till akt två. Inga som helst problem...fram till den där skalbaggedjävulen, vad det var nu han hette. Dog och respawnade. Dog och respawnade. Och vips! Jag har ingen chans att kunna skaffa tillbaka mina grejer, för en sketen "skalbagge" hugger ner mig när jag försöker komma in i kammaren. Där fick jag nog av Diablo 2. Jag menar, ska man behöva vara tvungen att köra en annan klass, som Barberaren tex, bara för att kunna besegra en boss på bara akt 2?? Där forlorade jag intresset helt för spelet. Kan ju ha varit att jag inte var så bra på det, eller så var det för hardcore. Rätta mig om jag har fel.

Ser ut att bli bra men förbannat jävla förenklat. Men Blizzard litar jag på Förutom att dem låst ut mig från mitt konto för att jag tappa bort Authenticator-nyckeln, och då måste jag ha nå jävla "ID-Kort" som bevisar att jag är riktiga ägaren... men... jag har inte ett enda ID-bevis. Så det är kört för min del. 4 spel borta värda 650Kr. Jag som heller knappt har nå pengar.

Medlem

Diablo 3 slutboss: "WTF!? I have been nerfed!"


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror inte vi behöver oroa oss för att det blir för lätt, finns flera svårighetsgrader så det ser jag inte som något problem. I början är det troligtvis som med så många andra spel, mesigt lätt utan utmaning men som sedan kommer senare i spelet, alternativt på en högre svårighetsgrad.

Vad som oroar mig är att de skalar av vad som gjorde de förra spelen charmiga.
Att plocka bort scrolls, runor och sättet att placera sina stats känns enligt mig bara dumt och onödigt då det var en trevlig aspekt av spelet.

Att detta är pga konsol låter jag vara osagt, klart att det är smidigare om man slipper småpill osv när man sitter med handkontroll.

Medlem

Jag tycker D3 är extremt lätt. Man behöver inte alls använda potions, när jag lirade D2 fick man spamma 1,2,3 hela tiden.

Skriv svar