Minecraft-Markus: Jag halvskojade om Psychonauts 2

Robot
Minecraft-Markus: Jag halvskojade om Psychonauts 2

Strax innan finansieringssuccén av Double Fines nya äventyr visade sig Markus Persson vara intresserad av att finansiera Psychonauts 2. Eller?

#psychonauts


Medlem
Minecraft-Markus: Jag halvskojade om Psychonauts 2

Ni kanske ska ta reda på vad som hänt innan ni börjar dra massor med mytor?

Likasåväl var er förra post om detta fel.

http://notch.tumblr.com/post/17681692985/hype gör om gör rätt.

Medlem
Medlem

Så heter han Notch eller Minecraft-Markus?

Medlem

Han borde lära sig att inte skriva så mycket på internet istället.

Och när man skriver " im serious" efteråt så kan man ju inte annat än tror på honom.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PEEWEE:

Ni kanske ska ta reda på vad som hänt innan ni börjar dra massor med mytor?

Likasåväl var er förra post om detta fel.

http://notch.tumblr.com/post/17681692985/hype gör om gör rätt.

Come again? Det är från just den bloggposten som citatet är taget.


signatur
Medlem
Skrivet av PEEWEE:

Ni kanske ska ta reda på vad som hänt innan ni börjar dra massor med mytor?

Likasåväl var er förra post om detta fel.

http://notch.tumblr.com/post/17681692985/hype gör om gör rätt.

Dra mytor? Du inser att alla kan ha fel, och att information man får utifrån, kan vara fel? Mogna till lite, inse att alla kan göra fel.

Misstänkte att det var såhär, kändes rätt udda att han ville sponsra rätt ut.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Att skriva att man är seriös på Internet kan inte tolkas på något annat sätt än att man är seriös. Att komma efteråt och säga att man "semi-skämtade" funkar inte eftersom ett semi-skämt är inte seriöst (skämt != seriöst). Det känns som han ljuger, kanske för att framstå bättre vilket känns dumt. Nu kanske han börjar tänka först och skriva sen.

"Point is, stop hyping over this, internet! You’re going to scare me into doing things secretly instead of being open and transparent via twitter."
Jasså? Så folk ska sluta tro på vad Markus skriver och istället se allt som skämt? Det är ju inget annat än hans eget fel att folk började hypa. Och sedan "hota" med att sluta twittra på grund av detta känns ju moget med tanke på att hela grejjen är hans eget fel.

Medlem
Skrivet av PEEWEE:

Ni kanske ska ta reda på vad som hänt innan ni börjar dra massor med mytor?

Likasåväl var er förra post om detta fel.

http://notch.tumblr.com/post/17681692985/hype gör om gör rätt.

Dra massor med mytor? Man kan inte annat än att beundra din Svenska


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Halvskojade? Sa han inte att han faktiskt var seriös? Sluta förvirra oss!

Edit: Läst det han skrev nu. Tja, förståeligt. Förväntade inte mig riktigt att det skulle gå igenom från första början, bara att det var en häftig tanke.

Medlem

Värdelöst skriven artikel. Man får snarast känslan av att Notch nu i efterhand sagt att han inte var direkt seriös med sitt stöd. Läser man dock hans bloginlägg så blir bilden en helt annan nämligen att han sa det lite på skoj i början utan att vara beredd på den efterföljande reaktionen, men att han fortfarande är mkt intresserad av att faktiskt finansiera delar av projektet.

Medlem
Skrivet av rysssen:

Värdelöst skriven artikel. Man får snarast känslan av att Notch nu i efterhand sagt att han inte var direkt seriös med sitt stöd. Läser man dock hans bloginlägg så blir bilden en helt annan nämligen att han sa det lite på skoj i början utan att vara beredd på den efterföljande reaktionen, men att han fortfarande är mkt intresserad av att faktiskt finansiera delar av projektet.

Efter ha läst hans eget inlägg håller jag med.

Medlem

Halvskojade, vill han bara betala 50miljoner då eller ? /trollface

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av rysssen:

Värdelöst skriven artikel. Man får snarast känslan av att Notch nu i efterhand sagt att han inte var direkt seriös med sitt stöd. Läser man dock hans bloginlägg så blir bilden en helt annan nämligen att han sa det lite på skoj i början utan att vara beredd på den efterföljande reaktionen, men att han fortfarande är mkt intresserad av att faktiskt finansiera delar av projektet.

Efter ha läst hans eget inlägg håller jag med.

Från början skriver han att han är seriös, och sedan backar han med "jag skojade lite". Det står också i artikeln att han vill, men inte förlora några pengar på det. Vad är oklart?


signatur

Är det nu folk ska börja bli "onda" på Markus, det händer alltid framgångsrika människor...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här är sådant som händer då man använder twitter och liknande som nyhetskälla - det är ju inte speciellt svårt att inse att det finns skillnader på hur formella folk är i olika medier. Bara för att det är skrift betyder ju inte att det inte kan vara ett skämt eller en överdrift, och det är ju sådant man får ha i bakhuvudet som läsare både då man läser källan och citat i annorstädes publikationer.

MFZ
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Är det nu folk ska börja bli "onda" på Markus, det händer alltid framgångsrika människor...

i det här fallet handlar det väl isf inte om huruvida han är framgångsrik utan för att han först ger sken av att göra en sak och sedan när alla har blivit hypade, dra tillbaka allt med ett "jag var halv-seriös".

nu är iof inte jag speciellt upprörd utan jag tror att han fortfarande är intresserad av projektet men, som han skriver, att DF antagligen kommer ha fullt upp ett tag och att andra intressenter dykt upp vilket isf antagligen påverkar hans egen satsning.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av toern:

Det här är sådant som händer då man använder twitter och liknande som nyhetskälla - det är ju inte speciellt svårt att inse att det finns skillnader på hur formella folk är i olika medier. Bara för att det är skrift betyder ju inte att det inte kan vara ett skämt eller en överdrift, och det är ju sådant man får ha i bakhuvudet som läsare både då man läser källan och citat i annorstädes publikationer.

Just i det här fallet går han ju själv in senare och menar att han är seriös, men källkritik är såklart viktigt både för läsare och skribenter.


signatur
Medlem

Intressant diskussion kring källkritik och att bekräfta uppgifter.
Dock känner jag att en organisation som FZ.se kanske inte behöver axla ansvaret inför sina läsare när det gäller en twitter/blogg som jag förväntar mig av exempelvis de stora dagstidningarna eller Sveriges television.

Det är ju dessutom inte så att de ljugit, eller försökt vilseleda oss läsare och användare, så jag anser att vissa bör lugna ner sig några hekto och ta det för vad det var.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

lol, om ja hade så mycke pengar kanske ja me hade skojjat så? Töntigt.

Medlem

"Markus "Minecraft" Persson"

Markus "Notch" Persson, är det väl?

Medlem

Steg 1: köp aktier i double fine för 5 miljoner. Steg 2: Säg i pressen att du ska bidra med massa miljoner. Steg 3: sälj dina aktier. Steg 4: berätta att du kanske bara skojade: steg 5: köp aktier igen och dra igång spelutvecklingen;)

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Är det nu folk ska börja bli "onda" på Markus, det händer alltid framgångsrika människor...

Snarast handlar det väl om att folk ska stå för vad de säger/skriver, speciellt om de är offentliga personer och gör det öppet. Framgångsrik = offentlig = folk bryr sig.
Vore samma sak om ex. Dolf Lundgren går in och säger att han ska sponsra utvecklingen av Homeworld 3, sen när hypen är uppe och folk börjar förvänta sig något, säger han att han bara "skojade" med motiveringen att det kanske skulle gå med förlust och ett par hundra miljoner på fickan inte räcker för hans livsstil
Det är ett fult och omoraliskt beteende, värre än Juholt till och med, och sådant ska inte uppmuntras oavsett om man är framgångsrik eller ej. Snarast är det bra att folk bryr sig, kappvändare och ständiga "ja-sägare" är ju snarast det värsta som finns. Hans ev framgång har inget med folk känslor att göra, men att ens tänka en så absurd tanke måste ju tyda på att man lever i sin egen lilla värld där alla är avundsjuka på en, iaf enligt sin egen fantasi

Medlem

lite väl Aftonblads rubrik över det hela, även som ni får det att låta som här på FZ. Illa

Medlem

Så nu när det blev allvar så backar han alltså... Fegt.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av walter_iego:

Är det nu folk ska börja bli "onda" på Markus, det händer alltid framgångsrika människor...

Snarast handlar det väl om att folk ska stå för vad de säger/skriver, speciellt om de är offentliga personer och gör det öppet. Framgångsrik = offentlig = folk bryr sig.
Vore samma sak om ex. Dolf Lundgren går in och säger att han ska sponsra utvecklingen av Homeworld 3, sen när hypen är uppe och folk börjar förvänta sig något, säger han att han bara "skojade" med motiveringen att det kanske skulle gå med förlust och ett par hundra miljoner på fickan inte räcker för hans livsstil
Det är ett fult och omoraliskt beteende, värre än Juholt till och med, och sådant ska inte uppmuntras oavsett om man är framgångsrik eller ej. Snarast är det bra att folk bryr sig, kappvändare och ständiga "ja-sägare" är ju snarast det värsta som finns. Hans ev framgång har inget med folk känslor att göra, men att ens tänka en så absurd tanke måste ju tyda på att man lever i sin egen lilla värld där alla är avundsjuka på en, iaf enligt sin egen fantasi

Saken är den att denna artikeln är OERHÖRT vinklad.

Har man följt hans tweets så vet man att han bara skojade. Utan istället var entusiastisk över ett nytt Psychonauts.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Så nu när det blev allvar så backar han alltså... Fegt.

Nej det är FZ som skrev det som att han skulle ge pengarna utan problem till skaparna för att göra nr2. Läs vidare på andra game sidor med samma ämne så får du nog en annan bild av hur han menade

Medlem

Jag förstår inte hur hans inlägg kan tolkas som att han backar ur. Det han säger att han skrev på halvskämt var väl det allra första, "Let's make psychonauts 2 happen" eller vad det var. Sen beskriver han hur internet reagerade och jag tolkar det som att han då inser att detta kanske kan hända, när intresset utifrån är så stort.

Sen antar jag att Shafer och Mr "Minecraft" mejlade varandra lite grann. Efter det var det väl kikstarter-projektet som drog igång (Inget som Double Fine kom på på en eftermiddag precis och inget som Notch kunde veta något om när han först twittrade)

Det han säger nu är att han tänker backa ett eventuellt Psychonauts 2 projekt vid rätt omständigheter. Det sista är bara att han vill göra det [planera, investera och allt vad som krävs] i tysthet istället om pressen blir stor (inte att han inte tänker göra det)

Medlem

Mycket oseriöst.


signatur

Meep!

12
Skriv svar