GSC stänger – Stalker 2 läggs ner

Medlem

Så jävla tråkigt, spelen blev ju inte riktigt vad de skulle men fy fan vilken härlig känsla de hade! Bara gå omkring i världen och titta på saker var fruktansvärt spännande!
Kommer ihåg när jag ladda hem en gammal alpha runt 04 och fick köra bilen "Lada" i spelet


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Stalker var sådär härligt oförlåtande, speciellt med Complete Mod. Två skott och sen var man död. Fantastisk atmosfär och klurigt och obehagligt. Älskar Stalker, ett av de allra bästa spelen. Sorgligt att det blev så här, men kanske bättre än att det blev någon mer linjär konsolifierad version som sagt.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

+1

Grumbledock då, du har verkligen blivit en konsolfanboy på riktigt ju!
Pratar du om Spel som CoD, Gears of War och det alldeles fenomenala Halo nu eller? Ja de är verkligen revolutionerande..!
Nya funktioner? Ni har inte tillräckligt med knappar för simpla saker som att kräla ibland ens.
Största titlar på PC-plattformen? Pröva bland de största på hela gamingmarknaden.
Spelen blir ju simplare och simplare på konsol på grund av begränsningar/"ni" inte kan hantera nya funktioner, ni får ju allting gjort åt er i spelen!
Konsolerna har endast vidgat marknaden, den har inte fört med sig något vettigt överhuvudtaget.
Att Halo och de andra spelen är så "bra" har ju inte ett skit med konsolexklusivitet att göra!
Korkat var det ja..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Okej det går rykten att en gren av staten fick företaget att tvingas lägga ner för att dom inte ville betala en viss "avgift".

Med tanke på att Ukraina är en före detta sovjet stat så är det ju mycket möjligt att det ännu finns korruption kvar som kan vara bakom. Fan va sjukt om det är sant.

Medlem

Förbannade världsekonomi!!

Medlem
Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

+1

Grumbledock då, du har verkligen blivit en konsolfanboy på riktigt ju!
Pratar du om Spel som CoD, Gears of War och det alldeles fenomenala Halo nu eller? Ja de är verkligen revolutionerande..!
Nya funktioner? Ni har inte tillräckligt med knappar för simpla saker som att kräla ibland ens.
Största titlar på PC-plattformen? Pröva bland de största på hela gamingmarknaden.
Spelen blir ju simplare och simplare på konsol på grund av begränsningar/"ni" inte kan hantera nya funktioner, ni får ju allting gjort åt er i spelen!
Konsolerna har endast vidgat marknaden, den har inte fört med sig något vettigt överhuvudtaget.
Att Halo och de andra spelen är så "bra" har ju inte ett skit med konsolexklusivitet att göra!
Korkat var det ja..

spelen görs simplare för att nå en större marknad på pc/konsol, att enbart skylla på konsolerna är fel då det finns lika många casual, nubbs som vill ha enkla spel till pc


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

NEJ! Väldigt sorgligt det här, hoppas att någon annan försöker köra vidare på samma koncept.

Medlem

Hemskt


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Hemskt


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej :'(

Inaktiv

Call of pripyat var fan det bästa fps/rpg mashupen jag spelat. Fantastiskt spel!


signatur

a"C"RED -

Medlem

Under utvecklingen av Stalker devalverades spelet om och om igen och alla coola grejjer ströks en efter en.
Till slut släpptes ett otroligt buggigt spel som bara var en skugga av det utlovade och som endast gjorde en ledsen för man påminndes om hur bra spelet kunde ha vart om de inte hade skitit ner det så totalt.
Det har nog aldrig hänt att jag blivit mer besviken vid ett spelsläpp någon gång.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

ZF
Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför har det helt plötsligt blivit så satans dyrt att utveckla spel till pc?
Men det kanske var lika bra att de gick i graven, de klarade ju ändå inte av att släppa spel som inte fick datorn att explodera.

det har det inte blivit dyrare att utveckla PC-spel, det har blivit dyrare att utveckla spel.

vilket är ok om man får tillbaka sin investering. så det är en rad ytterligare faktorer som sammanstrålar, jag tycker det framgår ganska klart i nyheten.

1. det piratas för mycket och man tjänar inte nog med bara PC därför, spelets hemmamarknad är dessutom en av de där det piratas mest.

2. spelet är inte nått som tilltalar den stora FPS-massan.

3. det är från öststaterna, så USA-marknaden sjönk omedelbart till ytterligare 20% inom de 20% det redan var att det inte är amerikanskt.

ZF
Medlem
Skrivet av Oliveeer:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Du kan inte sitta i en tråd om S.T.A.L.K.E.R. och skriva att PC-plattformen saknar "bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.". Herregud, jag är inget fanboy i något av lägrena; men det där, om något var väl trångsynt skrivet?

Snälla, säg vad en utvecklare faktiskt tjänar på att göra ett konsolexklusivt spel i termer av de sakerna du nämde. Varför skulle inte PC-spelen ha rejäl story, "mysigt" återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner? Har du ens spelat (exempelvis) Stalker, som tråden handlar om? Spelet har allt du nämnt, och har sålt över 4 miljoner exemplar. Och senast jag kollade är det inte ett MMO, RTS eller casualspel.

Det enda en utvecklare tjänar på att göra ett konsolexklusivt spel är att marknaden är större och mer pengar kan pumpas in. I det fallet förlorar man dock samtidigt en annan stor marknad, såååå varför så nöjd med konsolexklusiva spel?

edit: grammatikmiss

varför skulle de bry sig om några av de sakerna, att tjäna pengar brukar vara vad ett företag handlar om. vad ska man med en stor specifik marknad till om en annan, eller tom mindre betalar sig bättre? och varför ska man fortsätta om man (som det uppenbarligen är fallet) här inte ens anses generera den dagliga hamburgaren på bordet? X miljoner sålda ex spelar ingen större roll om det inte betalar vad det kostade att sälja de exen.

hade det varit kommunsim fortfarande så kanske de hade utvecklat storslagna och inovativa spel bara för demonstrera röd överlägsenhet.

Medlem

Nästan lika tråkigt att höra som när Looking Glass Studios lades ner.

Inaktiv

wow, skärp er.. Stalker var kasst. Buggigt och sämst AI ..

Medlem

FAAAAAN! Jag som hade sett fram emot att köpa detta! Vi stalker fans får hoppas på att nå annat företag köper upp detta eller fortsätter utvecklingen

Medlem

Väldigt trist att höra
Gillade första spelets stämning och grymma miljöer.

(testade även alphan som någon annan nämnde tidigare)


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem
Medlem

Men neeej! Otroligt sorligt att se ännu en lovande studio gå ner för räkning

Medlem

Usch, det var tråkigt.

Dom rabiata konsol-fanboysen kanske borde begrunda att STALKER 2 var ett multiplattform-spel från början. Det har inte med "piratkopiering" på PC att göra alls, det är ju inte ens i närheten av släppt innan den döda hästen gibbas åter igen... Dom tre tidigare STALKER spelen har ju sålt hyffsat (på PC).

Det var publisherna av spelet det ”krånglade till sig” med, eftersom GSC satsat på multiplattform. Det gick inte av en eller annan anledning att få en deal från konsol-sidan, sen var det väl inte lönt att fortsätta när dom satsat fel.

Trist att dom inte bara utvecklade det på PC enbart från början, så vi hade fått spela det.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Tråkigt att höra! Jag gillade spelen, skön känsla framför allt i det första.


signatur

"Assumption is the mother of all fuckups..."

Medlem

Till er som laddade ner en fuling version på deras förra spel, SKÄMS på er!
Det är till studios som gör spel med riktig själ i sig man ska spendera sina pengar så att de kan fortsätta göra spel med kött på benet så att säga.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av TryNotD:

Usch, det var tråkigt.

Dom rabiata konsol-fanboysen kanske borde begrunda att STALKER 2 var ett multiplattform-spel från början. Det har inte med "piratkopiering" på PC att göra alls, det är ju inte ens i närheten av släppt innan den döda hästen gibbas åter igen... Dom tre tidigare STALKER spelen har ju sålt hyffsat (på PC).

Det var publisherna av spelet det ”krånglade till sig” med, eftersom GSC satsat på multiplattform. Det gick inte av en eller annan anledning att få en deal från konsol-sidan, sen var det väl inte lönt att fortsätta när dom satsat fel.

Trist att dom inte bara utvecklade det på PC enbart från början, så vi hade fått spela det.

Nu är det ju så att PC uppenbarligen inte genererar tillräckligt med stålar för att det skulle vara värt det för dem. De är snarare bara smarta och drar inte på sig mer skulder utan slutar nu istället för om 2-3 år.

Med det sagt så är det ju synd, som inbiten pc spelare som hatar casualiseringen av vår kära it industri kan man bara se på och gråta.

Medlem
Medlem

Jag tycker STALKER var skit. Helt ärligt, jag tycker det var hemskt och förstår varför det inte gått bra.

Medlem

Jag kan inte säga att jag direkt spelade igenom Stalker, fastnade tidigt i spelet och sen dök något annat spel upp om jag inte minns helt fel. Men oavsett så är det ju tråkigt för er som älskade spelet - Men man kan ju hoppas att nån annan utvecklare tar upp det igen och drar in orginalutvecklarna

Sen tycker jag det är intressant hur konsoll vs. pc kriget kan blossa upp överallt, jag är fan säker på att om man gör ett inlägg som endast innehåller bokstaven 'Q' så kommer nån tolka det till att antingen PC eller Konsoll är si eller så. Herregud, det börjar fan bli tröttsamt.


signatur
Medlem

Tråkigt att se.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar