"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Inaktiv
Skrivet av MiLeS:

Kanske dags för företag att göra spel som är värda att köpa och sluta lägga de pengarna på onödiga DRM istället istället.

men det är ju precis det de gjort? Jag undrar om inte Witcher 2 trots kopierande är en stor framgång? Man kanske inte skall räkna de blåbär man missat utan de som faktiskt ligger i korgen. Vet någon hur många W2 som sålts? Sedan så tror jag att det fortfarande är många som kommer att köpa.

AW8
Medlem

Jag tycker det är bra att de förstår att irriterande DRM endast drabbar deras kunder.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

Please die in a fire. Det är sånna som du som är Internets avskum. The Witcher 2 går att få tag i BETYDLIGT billigare än 50€ även vid release. Nu lär du får det billigare än 25€ till och med så då hoppas jag verkligen du har köpt det eftersom spelet var så bra. Stöd spelutvecklare som gör innovativa och BRA spel utan störd DRM. Köp spelen!

Laddar du hem dom försök inte motivera det med sådana fullständigt korkade och patetiska anledningar.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Att piratkopiera ett spel ÄR olagligt... man får INTE ladda ned det ifrån internet.

Men med tanke på hur enkelt det är att ladda hem, och sedan eftersom detta trots allt är så pass accepterat i de flesta personers umgängeskretsar så kommer ju i stort sett ingen att bli anmäld för detta. T.ex. så känner inte jag någon som är EMOT piratkopiering, trots att de förstår precis vad det innebär.

Sedan... ifall någon BLIR anmäld... så är det ju inte så säkert att något händer.

"you wouldn't steal a car" - Minns ni den gamla skräckisen som gick innan filmerna på bio? Ett klockrent exempel som visar hur fel det är att jämföra pirater emot butikstöld & i detta fallet så långt som bilstöld. Piracy is a crime indeed but pretty please, don't push it...

Skillnaden är att samtliga under bilföretaget redan fått sina intäkter för bilen, det är alltså den nuvarande ägaren man stjäl utav. Alla vet ju hur fel det är att stjäla en annan människas kära bil rent moraliskt, för att inte tala om riskerna rent juridiskt & fysiskt vid eventuell biljakt. Detta är ett uppenbart mindtrick & ett pinsamt dåligt sådant som sträcker sig halvvägs till misshandel för att krysta fram sin poäng. Informationsfilmen har jag inte sett på år & dar men resonemanget hänger konstigt nog kvar i folks naiva huvuden.

Då kan kan man vända på steken & påstå "you wouldn't illegaly download a car"...

Nja, om allt med risker & strul tedde sig likadant som piratkopieringen så skulle nog de flesta köra runt i piratkopierade Ferraris, eller vad tror ni?

Medlem

I wouldn't steal a car, but I'd download one if I could.

Nåja, nog sånt. Det finns ett antal undersökning som klargör att pirater spenderar mer pengar på musik än deras motsvarande (i inkomst då antar jag) "laglydiga" medmänniskor. Ser ingen anledning att tro att inte det samma gäller spel. Är så för mig i alla fall. Som jag sagt i mitt tidigare inlägg här uppe, hade jag inte varit, och framförallt min bror inte varit, pirat, så hade jag inte köpt spel idag alls. Eller möjligtvis på en "casual" nivå, men inte i den grad jag faktiskt gör.

Med ökat intresse för ett medium, kommer ett ökat behov av att konsumera det mediumet, vilket i sin tur leder till ytterligare ett ökat intresse för mediumet.
För att dra ett exempel, som egentligen inte betyder någonting, men varför inte:

Har en kompis som haft/har det hyffsat kärvt med pengar. Ändock hade han 50+ Xbox 360-spel. Han är en pirat. En annan polare var hos honom en dag, som inte är pirat, och anmärkte att han hade väldigt många spel. Icke piraten hade 5. De hade köpt konsollen i princip på släppningsdagen bägge två.

Argumentera gärna moraliteten i att pirata, men kom inte och säg att pirater inte uppskattar industrin eller köper spel, för det är inte sant.

Inaktiv
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

Ok om inte W2 är värd mer än 250 kronor vilket spel skulle enligt dig vara det? Inget? Kanske dags att byta till en hobby där du inte behöver snylta?

Medlem

Köpte det på GOG.com men har tyvärr inte hunnit spela det

Medlem

Minst 95% av spelen jag har laddat hem hade jag inte köpt. Nej, jag har inget jobb, jag är studerande, men hade jag ett jobb hade jag ändå inte gått iväg och köpt en massa spel som jag inte fått prova rejält först. Men jag är kräsen.
The WItcher tankade jag och det spelade jag i 1h.

ro
Medlem

Återigen, ett bra spel säljer..

..Och kommer tankas desto mer. Att det ska behöva bli ett sånt jävla tjöt för det. Nerladdade spel är inte lika med förlorad inkomst. Hur svårt kan det va.

Medlem
Skrivet av Grön:

...

Jag läste inte genom hela ditt inlägg eftersom du uppenbart läste fram till detta och inte de följande. Läs hela tråden innan du hoppar in.

Medlem

Tycker det är löjligt att försöka komma med en sådan beräkning. Visst har spelet tankats ner olovligt, men det har ingen någon aning om hur många gånger det skett. Dock stödjer jag CD project med tanke på deras inställning till drm.

Medlem

En märklig syn som ständigt kommer fram är bristen på pengar. "Det släpps så många spel, jag har inte råd att köpa alla, därför FÅR jag ladda ner dem." och "Man kanske inte har råd att köpa spelen". Vad har människor här på FZ för skev uppfattning om hur världen fungerar?
Helt seriöst, sen när blev spel, eller vilken annan media som helst någon slags mänsklig rättighet?
"Det släpps så många spel, jag har inte råd att köpa alla, därför FÅR jag ladda ner dem."
Och därmed har man, vilken poäng? Ingen, har ni någonsin hört talas om prioritering? Man kan inte få allt som släpps tror man det är man bara en bortskämd snorunge.
Försök inte rättfärdiga nedladdning, för det finns inget rätt i det, lika lite som stöld och andra brott... Ni framstår bara som om ni saknar all slags uppfattning om ekonomi och hur företag fungerar.

Medlem
Skrivet av Scitalis:

En märklig syn som ständigt kommer fram är bristen på pengar. "Det släpps så många spel, jag har inte råd att köpa alla, därför FÅR jag ladda ner dem." och "Man kanske inte har råd att köpa spelen". Vad har människor här på FZ för skev uppfattning om hur världen fungerar?
Helt seriöst, sen när blev spel, eller vilken annan media som helst någon slags mänsklig rättighet?
"Det släpps så många spel, jag har inte råd att köpa alla, därför FÅR jag ladda ner dem."
Och därmed har man, vilken poäng? Ingen, har ni någonsin hört talas om prioritering? Man kan inte få allt som släpps tror man det är man bara en bortskämd snorunge.
Försök inte rättfärdiga nedladdning, för det finns inget rätt i det, lika lite som stöld och andra brott... Ni framstår bara som om ni saknar all slags uppfattning om ekonomi och hur företag fungerar.

Håller med till viss del (anser fortfarande det finns anledningar till att ladda hem olovligt, även om jag personligen inte gör det)
har man inte råd med alla spel som släpps, viket är förståeligt med tanke på mängden spel och priserna, så får man helt enkelt prioritera de spelen man förmodligen kommer att gilla bäst och sedan införskaffa de andra vid ett senare tillfälle.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Detta är fullt logiskt för en kille i kostym som tjänar några mijoner om året.
Sedan om det inte gick att tanka så skulle ju inte dessa personer gå och köpa spelet men det är ju omöjligt att förstå för ovan nämnda kostymkille.

argument?

Skrivet av vampyrer_suger:

OMg, internet har laddats ned!

Folk köper inte produkter de inte vill ha, så enkelt är det bara. Det görs ingen förlust, och inga intäkter försvinner med nedladdning, tvärt om så visar nästan alla rapporter att piratkopiering ökar försäljningen av spel till pc.

vilka rapporter

Medlem

Riktigt synd faktiskt, detta var ett spel som verkligen var värt varenda öre jämn fört med annat som verkligen är skräp!

Medlem

Siffror hämtade från tomma intet? Nja, detta ska tas med en nypa salt. Jag anser dock att CD Projekt ligger steget före alla andra som skippar DRM. Spel crackas hur bra skyddat de än är, och varför då ens ha ett DRM som bara är en fet käftsmäll på folk som faktiskt betalar för spelen? Ubisoft är ett extremt exempel. Jag köper inte spel av längre för deras DRM är helt enkelt för mycket.

Medlem

@Tybalt, Tompa (m.fl.)

Ni är ack så viktiga ljusglimtar i detta mörka och vidrigt klibbiga piratträsk.

Det är smått ångestframkallande att läsa den uppsjö av sjuka ursäkter som folk kommer dragandes med för att rättfärdiga sitt patetiska beteende. Både i denna och andra piratkopieringstrådar.

Varde ljus..


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Redaktör
Skrivet av schill:

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Minska priset och få mer som köper.
Jag personligen hade köpt långt mycket mer spel om dem kostat 250-300 kr.

Visst dem fått mindre vinst kortsiktigt, men i det långa loppet hade dem haft långt fler köpare och mindre nerladdningar.

Pc-spel har kostat lika mycket i minst 15 års tid. De har alltså duckat en årlig inflation på uppskattningsvis 3 procent, samtidigt som spelen utvecklats oerhört mycket. Det känns som att det inte riktigt finns utrymme för krav på lägre inköpspris utan att göra avkall på kvalitet eller innehåll.


signatur
Medlem

Jag har en liten undran till er som gnäller om att en stor del av de som piratar spel skulle ha köpt det om det ej gick att ladda ner spelet.

Som alla bör veta så är Xbox 360 knäckt och det släpps regelbundet piratkopior som man kan ladda ner till sin krysslåda. Detta har man även lyckats med på PS3 men det är extremt begränsat och väldigt svårt. Du måste bland annat patcha ner din PS3a till en väldigt gammal patch då de direkt när detta hände täppte till denna exploit. Detta gör att piratscenen till PS3 är i stort sett helt död. X360's piratscen är dock fortfarande alive and prospering.

Vi börjar med att titta på hur många konsoler som sålts hittills. (Source WP):

Skrivet av Wikipedia:

Worldwide sales figures

Wii – 89.36 million as of 30 September 2011[9]
Xbox 360 – 57.6 million as of 4 November 2011[38]
PlayStation 3 – 56 million as of 2 November 2011[39]

Som vi kan se har det sålts ungefär lika många PS3 och X360.

Nu ska vi titta på ett spel som släppts till båda konsolerna och som även funnits som piratversion att ladda ner till X360. Assassins Creed - Revelations.

Revelations är just nu det näst mest seedade och leechade spelet till X360 på de stora, öppna torrentsidorna.
När det gäller lagliga exemplar har Revelations sålt (source [http://gamrreview.vgchartz.com/sales-data/51023/assassins-cre...]):

Skrivet av vgchartz:

PS3: ca 1,000,000 ex
X360: ca 1,165,000 ex

Denna fördelning stämmer VÄLDIGT bra med hur många konsoler som sålts.
Det säljs alltså nästan exakt lika många exemplar per konsol på båda platformarna, detta trots att spelet går att ladda ner till X360.

Kom för fan nu inte och skrik att det beror på att folk inte vill vara utan MP'n i AssCreed. Jag valde just detta spel för att MP'n är en så extremt oväsentlig del av AssCreed serien.

-------------------------------

Nu siar jag att det kommer vara en del viktigpettrar som påstår att allt jag skrivit ovan inte spelar någon roll för det är PC vi pratar om bla bla bla... Jag skiter i vilket. Det här visar att piratandet har liten om ens någon verkan på försäljningen. Ungefär lika liten inverkan som folk som olovligen smyger in på biografer har på antalet sålda biobiljetter för en given film.

Om det sen är moraliskt försvarbart att ladda ner spel eller inte tänker jag inte gå in på eller lägga mig i. Det intresserar mig inte och jag laddar inte ner spel själv för tillfället då jag helt och hållet gått över till en av de få helt piratfria platformarna, PS3.

Nu till min fråga; jag har här visat siffror som visar hur lite piratandet påverkar försäljning till Xbox 360. Vad baserar ni era antaganden om att utvecklare går miste om intäkter från PC spel p.g.a. piraterna?

EDIT: Piffade till posten för bättre överblick och mindre WoT känsla.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Intressanta siffror "Mellanare". Skall nog spara dom någonstans.

Medlem

så puttinuttigt...MEN DE E FEL!

Medlem

CDPR matte:

Avstängd

Erkänner att jag laddat ner en del spel men om det är nya (dyrare) spel så finns inte en chans att jag köper innan man testat spelet.

Har köpt en del när det är rea på steam och då blir det en hel del skräp (nästan alla) som aldrig spelas

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Jag har en liten undran till er som gnäller om att en stor del av de som piratar spel skulle ha köpt det om det ej gick att ladda ner spelet.

Som alla bör veta så är Xbox 360 knäckt och det släpps regelbundet piratkopior som man kan ladda ner till sin krysslåda. Detta har man även lyckats med på PS3 men det är extremt begränsat och väldigt svårt. Du måste bland annat patcha ner din PS3a till en väldigt gammal patch då de direkt när detta hände täppte till denna exploit. Detta gör att piratscenen till PS3 är i stort sett helt död. X360's piratscen är dock fortfarande alive and prospering.

Vi börjar med att titta på hur många konsoler som sålts hittills. (Source WP):

Skrivet av Wikipedia:

Worldwide sales figures

Wii – 89.36 million as of 30 September 2011[9]
Xbox 360 – 57.6 million as of 4 November 2011[38]
PlayStation 3 – 56 million as of 2 November 2011[39]

Som vi kan se har det sålts ungefär lika många PS3 och X360.

Nu ska vi titta på ett spel som släppts till båda konsolerna och som även funnits som piratversion att ladda ner till X360. Assassins Creed - Revelations.

Revelations är just nu det näst mest seedade och leechade spelet till X360 på de stora, öppna torrentsidorna.
När det gäller lagliga exemplar har Revelations sålt (source [http://gamrreview.vgchartz.com/sales-data/51023/assassins-cre...]):

Skrivet av vgchartz:

PS3: ca 1,000,000 ex
X360: ca 1,165,000 ex

Denna fördelning stämmer VÄLDIGT bra med hur många konsoler som sålts.
Det säljs alltså nästan exakt lika många exemplar per konsol på båda platformarna, detta trots att spelet går att ladda ner till X360.

Kom för fan nu inte och skrik att det beror på att folk inte vill vara utan MP'n i AssCreed. Jag valde just detta spel för att MP'n är en så extremt oväsentlig del av AssCreed serien.

-------------------------------

Nu siar jag att det kommer vara en del viktigpettrar som påstår att allt jag skrivit ovan inte spelar någon roll för det är PC vi pratar om bla bla bla... Jag skiter i vilket. Det här visar att piratandet har liten om ens någon verkan på försäljningen. Ungefär lika liten inverkan som folk som olovligen smyger in på biografer har på antalet sålda biobiljetter för en given film.

Om det sen är moraliskt försvarbart att ladda ner spel eller inte tänker jag inte gå in på eller lägga mig i. Det intresserar mig inte och jag laddar inte ner spel själv för tillfället då jag helt och hållet gått över till en av de få helt piratfria platformarna, PS3.

Nu till min fråga; jag har här visat siffror som visar hur lite piratandet påverkar försäljning till Xbox 360. Vad baserar ni era antaganden om att utvecklare går miste om intäkter från PC spel p.g.a. piraterna?

EDIT: Piffade till posten för bättre överblick och mindre WoT känsla.

Jag skulle även vilja tillägga att jag älskar CD Projects anda. De har förstått hur man bedriver utveckling och sköter säkerhet osv. till PC på ett vettigt sätt. Det är därför jag blir så himla besviken när de går ut med något så urbota korkat som detta uttalande. Det är som en upprörd fjortonåring som skriker på sina föräldrar:

Skrivet av fjortonåring:

Azså!!! Jag har ztädat mitt rum i tyypz FLERA ÅR nu!!

Det finns ingen substans i uttalandet. Det är bara överdrifter ryckta ur luften utan någon som helst grund.

Jag förstår inte varför det finns så många här som bara äter upp det som diverse företag matar dem med utan någon som helst eftertanke, källkritik, kritiskt tänkande, egen åsikt eller någon som helst hjärnaktivitet. (menar inte alla, ni som kan tänka själva och tänka kritiskt vet vilka ni är)
Har de slutat lära ut källkritik och kritiskt tänkande på gymnasiet eller? Min förra post ovan var inget jag hade färdigt i huvudet.

När jag läste den här nyheten så var det första jag tänkte; "Nej det här kan inte stämma någonstans, även om det är estimeringar". Ni alla hade säkert olika första tankar. Men skillnaden är att det första jag gjorde var inte att gråta i kommentarstråden om hur synd det är om utvecklarna och mångmiljonföretagen som är utgivarna eller hur fittigt det är att ladda ner eller hur äcklig man var om man hade en annan syn på hur världen ska fungera. Nej, det första jag gjorde var att leta upp egna källor och referenser och bilda mig en egen uppfattning baserad på fakta, inte uttalanden som är vridna till en parts fördel.

Jag skulle lika gärna kunna säga;

"Vi har sålt 9,000 mobiltelefoner av modell XYZ i Stockholm. I Stockholm finns det 900,000 invånare Jag stod varje dag i 6 timmar vid Norrmalms Torg och räknade antalet människor med en XYZ telefon.

Jag kommer att anta endast 1% av alla stockholmare passerar mig varje dag vilket jag då kommer att anse är väldigt optimistiskt räknat. Varje dag gick det förbi 110 människor med en XYZ. Eftersom jag endast ser 1% av alla invånare kan jag då anta att det finns 11,000 personer med en XYZ i Stockholm under dessa 6 timmar, men de resterande 18 timmarna av dygnet då? Jo då tar vi 11,000 gånger 4 så vi får 44,000.

Alltså är det 35,000 invånare i Stockholm som har köpt stulna XYZ telefoner alternativt baxat själva och det är optimistiskt räknat. Sanningen är att verkligheten är antagligen bra mycket värre, /cry".

Hade ni trott på det? Hade ni ens trott på att det fanns någon verklighetsförankring i det uttalandet? Inte?! För ni är minst lika korkade om ni tror på CD Projects uttalande som ifall ni hade trott på mitt.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av anon_98854:

För det första så bör det anges i rubriken att det rör sig om en gissning, för det andra bör man inte skriva att spelet stulits även fast att jag håller med om att den som inte köper The Witcher 2 är en riktig f*tta och för det tredje tror jag verkligen inte att 14 gb dras ned på 6 timmar i genomsnitt.

Piratkopiering är en form av stöld, end of story.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mjauv:

För det första så bör det anges i rubriken att det rör sig om en gissning, för det andra bör man inte skriva att spelet stulits även fast att jag håller med om att den som inte köper The Witcher 2 är en riktig f*tta och för det tredje tror jag verkligen inte att 14 gb dras ned på 6 timmar i genomsnitt.

Piratkopiering är en form av stöld, end of story.

Varför har aldrig någon som piratkopierat dömts för stöld i sådana fall?

Medlem

Moralpanik råder på FZ...

För inte allt för länge sedan var det inte olagligt att ladda hem saker i svergie. Var det fortfarande fel och omoralisk då?, eller har vad som är moralisk ändrats med denna lagändring?

Ingen har lyckats bevisa på någotsätt i denna tråd att nedladdning av spel skadar spelföretagen, så varför denna moralpanik?

Medlem

Det har sagts förr men jag säger det igen: spel är ingen mänsklig rättighet. Det verkar glömmas bort hela tiden av propirater här.

Om det fanns någon politisk tanke bakom, fine. Men nu handlar det bara om egoism utan ansvar.

Sen är jag nyfiken på en annan grej. Många argumenterar också att spelen är "skräp" nuförtiden. Sen när då? Vilka spel syftar ni på? På vilket sätt var spel bättre förr?

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det har sagts förr men jag säger det igen: spel är ingen mänsklig rättighet. Det verkar glömmas bort hela tiden av propirater här.

Om det fanns någon politisk tanke bakom, fine. Men nu handlar det bara om egoism utan ansvar.

Sen är jag nyfiken på en annan grej. Många argumenterar också att spelen är "skräp" nuförtiden. Sen när då? Vilka spel syftar ni på? På vilket sätt var spel bättre förr?

Hmmm, kan inte säga att jag håller med att många propirater här argumenterar att det är en mänsklig rättighet att spela spel. Snarare ligger väl argumentationen i att industrin/företagen inte förlorar på piratkopiering, att det är ett "Victimless crime" så att säga. Som att gå mot röd gubbe.

Den politiska tanken bakom, iaf för mig, är att upphovsrätten har spelat ut sin roll, den har blivit för stor, för djupt ingående i våra liv. Nu har vi ju ett förslag ifrån usa, SOPA (Stop Online Piracy Act) som i princip gör att dom kan stänga ner vilka sidor dom vill, när dom vill, utan någon rättegång eller liknande. Och ett av sätten att stoppa den utvecklingen är att får folk i allmänhet, och politiker i synnerhet, att förstå vilken liten påverkan som piratkopiering faktiskt har på industrin. Om det inte finns en ekonomisk tanke bakom, så skulle vi nog slippa en hel del av dessa lagar.

Spel var inte bättre förr, det gjordes bara färre av dom. Det görs lika många klockrena spel idag som det gjordes för 15-20 år sedan, men idag görs det också så sjukt mycket skit. Nu skall vi se vilka såna spel jag kan komma ihåg... Heroes 4, Kane and lynch 1 o 2 (okej, ettan var hygglig)... Hmmm, behöver få i mig min frukost innan jag fortsätter tror jag. Sen har vi ju spel som var så dåligt optimerade när de släpptes att det var sjukt, typ Rage. Jag rage quittade efter 20 minuter, för det höll inte. Testat det igen på senare dar, inget o hänga i julgranen precis.

Skriv svar