Begagnade Heavy Rain-spel kostar miljoner

Medlem

Jag kan tänka mig att otroligt många av dessa spel som inte är sålda i affär helt enkelt är utlånade till och spelade av kompisar och liknande, en del kanske sålda begagnat för en billig peng och de skulle med stor sannolikhet ändå inte säljas till fullpris. Om bara en fjärdedel av köparna lånar ut sitt ex till 1-2 vänner så blir det helt plötsligt väldigt många som inte köpt det. Undrar när spelutvecklarna kommer försöka låsa spelen till en unik spelare? Lär ju komma snart.

Ish
Medlem

Bara för att man köper det begagnat betyder det inte att man skulle ha köpt det nytt om man inte kunde köpa begagnat pga av aktiveringkod or what have you. Samma sak med folk som laddar ner. Det är inga svartvita siffror direkt.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Mang:

Jag kan tänka mig att otroligt många av dessa spel som inte är sålda i affär helt enkelt är utlånade till och spelade av kompisar och liknande, en del kanske sålda begagnat för en billig peng och de skulle med stor sannolikhet ändå inte säljas till fullpris. Om bara en fjärdedel av köparna lånar ut sitt ex till 1-2 vänner så blir det helt plötsligt väldigt många som inte köpt det. Undrar när spelutvecklarna kommer försöka låsa spelen till en unik spelare? Lär ju komma snart.

Men om den som har köpt spelet väljer att låna ut det är det han/hennes val, han har trots allt köpt det. Även om det är synd att de förlorar pengar på det sättet, så har de ingen rätt att ta betalt för begagnat spel som inte är deras längre....


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ja, sänk priset. Få en att vilja köpa spelet nytt, och ha råd med det, istället för begagnat. Med 'få en att vilja' menar jag inte heller med tvång.

Medlem

det här är lika idiotiskt som när utvecklarna jämställer varje nerladdad piratkopia som ett mindre sålt spel


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Blossar inte den här debatten upp sådär en gång varannan vecka? Varför jämförs spelbranchen jämt med bilindustrin eller möbelindustri och liknande? Spel tappar inte i värde på samma sätt som bilar och livslängden på ett spel är kanske ett eller två år.

Det handlar inte om värde, det handlar om vad som står i lagen, enligt svensk lag har jag full rätt att sälja något jag köpt vidare. Varför ska alltid media vara ett undantag?

Skrivet av Mang:

Undrar när spelutvecklarna kommer försöka låsa spelen till en unik spelare? Lär ju komma snart.

Dom försöker redan. Finns det något spel med ett EULA släppta av de stora förläggarna som erkänner att kunden har KÖPT spelet? Se bara vad som står i början på "kontraktet" till SC2:

"THIS SOFTWARE IS LICENSED, NOT SOLD."

Du kan altså aldrig äga spelet. Däremot kan du köpa en licens att använda spelet. Denna licens kan ha vilka begränsningar som helst. Att du ska kunna säjla licensen vidare utan förläggarens medgivande är absolut inte självklart. Kan man säjla sitt körkort eller sin dykarlicens?

Om framtiden nu innebär mer tyngpunkt på digitalt sålda spel, så kommer detta garanterat innebära att förläggarna tar kontroll över andrahandsmarknaden.

Skrivet av PcGamer:

Det handlar inte om värde, det handlar om vad som står i lagen, enligt svensk lag har jag full rätt att sälja något jag köpt vidare. Varför ska alltid media vara ett undantag?

Men äger du spelen? Kolla vad det står i köpkontraktet som du godkänner när du installerar.

rav
Medlem

Vad förväntade han sig när han gjorde ett single player only spel? Och dessutom släpper endast ett litet DLC paket.
Klart folk kommer sälja det vidare när dom är klara med det.

Medlem

Kan inte förlora pengar man inte har. Punkt


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Enklast är ju att inte sponsra sådana här idioter. Jag köper varken spel film eller musik så länge brancherna ser ut som de gör. Med undantag för indie utvecklare och alla andra inom brancherna som står emot pengagiriga utgivare, skivbolag och allt annat löst pack som tror att pengar är allt...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

köper alltid nytt, Vill fortsätta ha bra spel och inte bara ha cod spel bara för man är en snål jävel. Tycker det är jävligt tråkigt varje gång man går in på gamestop så ser man folk köpa begagnat. Vad känner man på det 50?100kr?

Medlem

Fy fan för dagens spelindustri. Förr i tiden handlade det inte om pengar, utan att göra bra spel som aldrig glöms bort, nu handlar det BARA om pengar.....

Varför känner man ingen Doc Brown?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av kivi:

köper alltid nytt, Vill fortsätta ha bra spel och inte bara ha cod spel bara för man är en snål jävel. Tycker det är jävligt tråkigt varje gång man går in på gamestop så ser man folk köpa begagnat. Vad känner man på det 50?100kr?

ja köpa nytt är bra... nytt, nytt, nytt. Jättebra, både för miljön och framtiden... Iphone 78 kommer nog nästa år. call of duty 43 kan vi nog förvänta oss inom några år och battlefield spelen har jag tappat räkningen på för länge sedan... vilken kvalite, vilken inovation... vilka nyskapande spel. Men nytt är bra.... bra för framtiden....

OCH om nu 50-100 kr inte spelar någon roll för dig så skänk dom till AFRIKA eller någon som kanske behöver dom...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Fan vad löjligt, förväntar sig speltillverkarna att du skall få ut fullpris på deras lir efter ett gäng år.. won't happen. Då kommer folk röra sig mot andra möjligheter istället.

Medlem

Jag har nog aldrig köpt ett begagnat spel.

Medlem

Företagen förlorar inte pengar de blir bara av med en inkomst.

Medlem

Som vanligt så snackas det om att det kostar bolagen pengar. Trots att inga pengar dragits från någons konto mer än kundernas- och läsarnas förtroende för utgivaren.

Medlem

Köper nästan aldrig begagnade spel (undantagen är i stort sett bara när jag vill ha ett gammalt spel som inte säljs i butik längre och bara hittas på EBay). När det gäller Heavy Rain så är det varken eller, då jag spelade min fars exemplar (som han köpte nytt).

Medlem

Jag har varken köpt det eller laddat ner det på något sätt, så man kan ju säga att de har förlorat pengar på mig med. Tycker det hela är lite konstigt resonerat, att beräkna en förlust på en potentiell inkomstkälla som aldrig varit aktuell förut. Som att säga att man förlorar pengar på att inte kunna tanka bilen med vanligt vatten istället för bensin.

Medlem

Gnäll gnäll gnäll. Spelutvecklare och utgivare gnäller värre än feminister idag.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:

Gnäll gnäll gnäll. Spelutvecklare och utgivare gnäller värre än feminister idag.

Amen.

Medlem

Måste ju tänka på miljön oxå, en miljon skivor med tillhörande plastförpackning + distribution skräpar ju ner nåt väldans. en loss för dej, a gain for the miljö, gläds över det istället.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Föreslår att Quantic Dream byter bransch och tillverkar engångshyvlar och näsdukar istället så slipper de traumat med om och men kring egensnickrade beräkningar gällande andrahandsförsäljning.

Medlem

Argumentet att folk köper begagnat för att de har ont om pengar håller ju inte då ett begagnat spel på gamestop kostar i princip lika mycket som ett nytt spel.

Samt att säljer du dina spel på gamestop så köper du antagligen dina spel där också, vilket innebär att det fortfarande inte ger någon inkomst till utvecklarna.

Privatmarknaden är väl bättre isf men jag ser inga problem med att folk betalar en tjuga för att låsa upp multiplayer då de köpt ett spel i andrahand. Du betalar för reservdelar till bilen men än så länge är det gratis att patcha spel.

Du spelar igenom ett spel på ett par timmar, en bil har du i flera år. Men spelutvecklare kan ju kanske lösa detta genom att de låter spelet krascha var 10e minut och så få man köpa en patch för en 10a så att man kan spela vidare.

Och problemet är antagligen mycket större i USA där man ofta har kampanjer för att byta in 2 eller 3 spel och få ett nytt gratis.

Medlem

Svarade "Flest nya spel", men när jag tänker efter, är det helt fel, "Flest begagnade spel" är vad jag köper, för jag har ALDRIG ALDRIG köpt ett fabriksinplastat spel i en spelbutik, ALLA är ALLTID öppnade och därmed begagnade.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Men äger du spelen? Kolla vad det står i köpkontraktet som du godkänner när du installerar.

Nej enligt deras sätt och se på det så gör jag inte det, jag äger rätten att spela deras spel. Men det där bryter som sagt var mot lagen, i lagen så står det att om man köpt något har man också rätten att sälja det vidare. Varför tror du de vill att man köper spel digitalt? Jo för då har man inte heller köpt en fysisk produkt, men om jag köper ett spel i butik så har jag alltså också laglig rätt att sälja det vidare. Jag köper inget digitalt och detta är en av anledningarna till det. Mer eller mindre alla spel jag äger, kan jag när jag vill spela utan att först "få lov" från utgivarna att spela dom. Detta är också en väldigt stor anledning till att jag är emot "drakonisk" DRM.

Men säg att de har laglig rätt att göra så här, säg också att folk bestämmer sig för att helt enkelt inte köpa dessa spel. Tror du de kommer fortsätta kräva sin "rätt" eller anpassa sig till deras köpare?

Medlem

Pyttsan. Hade dom skapat ett bättre spel hade dom haft 1 miljon fler köpare. Nu skapade dom ett sämre spel som inte var värt ett köp i spelares ögon.

Skapa bra spel och frodas! borde vara varje spelutvecklares motto.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

En del folk byter in sina gamla spel å får ett nytt och företaget säljer vidare de inbytta spelen. Andra säljer sina spel privat å finansierar på så sätt inköp av nya spel.

Köp spelen begagnat tex på amazon, mkt billigare än svenska begagnat butiker.

Medlem

Tänk om Volvo, VW, Audi etc resonerade samma sak om deras begagnatmarknad...sen att man lockar till sig nya kunder som kanske köper nästa spel (vågade inte chansa) eller lär känna att det varumärket är bra är tydligen värt mindre än 50 miljoner.

Vilka idioter

123
Skriv svar