Apple har mer pengar än USA

Medlem
Medlem

Haters Gonna Hate.

Medlem

Wankers gonna wank.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Apples gonna fall....

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Hehe... ursäkta mitt hångarv, men det beror på Apples/Jobs "affärsmetoder" (speciellt tidigare, eller om det bara är att de är subtilare nu) där de köpt/hotat/stämt/stulit sig till primärt mjukvara/patent och förhalat medelst advokater rättegång tills uppfinnaren/patentsinnehavarens firma/bolag konkat/gett upp/begått självmord etc etc....

Hångarvet ? Jo, Jobs är väl döende nu ?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12589212.ab

Melodi : Du kan inget ta med dit du går.
http://www.youtube.com/watch?v=BOqfxn1sBik

Vet inte hur sanningen är, men att kunna köpa ett par bananländer och stå maktlös inför döden ändå ?

Varför göra något här i livet över huvudtaget i så fall? Alla står väl maktlösa inför döden?

Medlem

Haha, aftonfabeln länkar till en artikel skriven av National Enquirer som är en lika seriös tidskrift som en ding ding värld.
Dessutom publicerad i februari och då ska Jobs bara ha 6 veckor kvar i livet, trots det så stod han på scen under WWDC i juni i år och presenterade nya produkter.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

zsm
Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av zsm:
Skrivet av MFC:

Det är många företag som har mer kontanta medel än USA. Men ...

Skrivet av Ben Bernanke:

The U.S. government has a technology, called a printing press (or today, its electronic equivalent), that allows it to produce as many U.S. dollars as it wishes at no cost.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Bernanke

Tur att det inte är sant. Det är Federal Reserve (ej statligt) som sitter på den förmågan. Visst, Bernanke har USA runt sitt lillfinger, men det är ändå ett felaktigt uttalande (samt wikipedia är ju sådär pålitligt).

Inte sant? Det är taget från Ben Bernankes tal 2002...

Skrivet av Federal Reserve:

What has this got to do with monetary policy? Like gold, U.S. dollars have value only to the extent that they are strictly limited in supply. But the U.S. government has a technology, called a printing press (or, today, its electronic equivalent), that allows it to produce as many U.S. dollars as it wishes at essentially no cost. By increasing the number of U.S. dollars in circulation, or even by credibly threatening to do so, the U.S. government can also reduce the value of a dollar in terms of goods and services, which is equivalent to raising the prices in dollars of those goods and services. We conclude that, under a paper-money system, a determined government can always generate higher spending and hence positive inflation.

Källa:
http://www.federalreserve.gov/boarddocs/speeches/2002/2002112...

Ja och det är retorik, inget annat.

Medlem

DING-DONG CYCKELSTÅNG! Det är är en riktigt jävla sur aftonbladet skit rubrik. Alla vet nästan att USA har ont om pengar nu och kan snart inte betala sin skulder längre. MS har la mycket mer pengar än apple elller?

Medlem
Skrivet av Lazaroth:
Skrivet av walter_iego:

Hjälpa det egna landet?

Vad är detta för kommunistiskt snack om kapitalismens högborg?

Se upp så inte Fargo kommer och tar er i örat.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Förstår inte riktigt vad denna artikel har med spel att göra. Om du som artikelförfattare ska få detta till något slags "tänk OM apple köper ett spelföretag" kan du lika gärna göra samma sak med diverse andra stora företag. Artikeln känns bara som ett dåligt försök till att starta krig mellan fanboys. Vill jag läsa sånna här nyheter söker jag mig till kvällspressen. Skärpning nu FZ!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag har råd med rysk kaviar... Men tycker det är ganska onödigt när det finns bättre och godare och kanske t.om billigare kaviar här hemma....

Kaviar tillhör inte ämnet för denna tråd.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Tybalt:

“I have said it already, I am convinced that the way to build a new and better world is not capitalism. Capitalism leads us straight to hell.” - Chavez

Ska vi börja citera fascister och diktatorer nu också?
Venzuela för övrigt är ju inget paradis direkt.
(Förutsatt att du pratade om Hugo Chavez)

Lås oss hålla ute ideologier här. Det tillhör inte ämnet huruvida kapitalism är bra eller dåligt.

Ja, tänk om vi skulle börja citera Chavez på FZ:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100119/chavez-playstation...

Är det inte en ideologi som möjliggjort Apples Framgångar eller USAs ekonomiska motgångar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Tybalt:

“I have said it already, I am convinced that the way to build a new and better world is not capitalism. Capitalism leads us straight to hell.” - Chavez

Ska vi börja citera fascister och diktatorer nu också?
Venzuela för övrigt är ju inget paradis direkt.
(Förutsatt att du pratade om Hugo Chavez)

Lås oss hålla ute ideologier här. Det tillhör inte ämnet huruvida kapitalism är bra eller dåligt.

Ja, tänk om vi skulle börja citera Chavez på FZ:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100119/chavez-playstation...

Är det inte en ideologi som möjliggjort Apples Framgångar eller USAs ekonomiska motgångar?

Så det är ett problem att företag kan tjäna pengar?
Är verkligen kommunism där man mer eller mindre tar ifrån folket sin frihet och demokrati en vettig väg att gå?
En idé där staten ska äga alla företag?
Nej tack till förtryck och statsmonopol.

Ja tack till frihet och demokrati.

Medlem

Ja man säger suck....Apple men ändå så går de med enorma vinster hela tiden...

Skrivet av Lolflakes:

Skulle inte förvåna mig om diktatorn Steve Jobs tar över hela USA och startar ett nytt världskrig.

Exakt men då skulle väl huvudstaden vara The Big Apple!


signatur

"Today's ally is merely tomorrow's traitor" - Grand Master Agraveld Tor

Medlem

Då kanske Apple skulle ta och sluta fuska med skatten. Alla stora företagen gör ju det, inte konstigt att ekonomin går åt skogen ibland för alla länder.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ja om dem nu säljer sjukt överprisade och Lögn marknadsförda prylar som folk tar till sig som religion så förstår jag.

Jag köpte Windows 7 för sisådär 1700 kr förra sommaren. Häromdagen köpte jag OS X Lion för ca 230 kr.

Man kan köpa en dator MED Windows 7 i, för 1700kr idag. Medans du kan få köpa din 230kr dockning station (som saknar en data kabel) för din Iphone

Redaktör
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ja om dem nu säljer sjukt överprisade och Lögn marknadsförda prylar som folk tar till sig som religion så förstår jag.

Jag köpte Windows 7 för sisådär 1700 kr förra sommaren. Häromdagen köpte jag OS X Lion för ca 230 kr.

Tja, uppgraderingarna brukar kosta en del hos Apple, medan på Windows får man mostvarigheten gratis (Service Pack) ^^
Helversioner kostar mer, men finns långt billigare för den som är intresserad

Det är ju tyvärr hårdvaran de tar överpris på. Varför inte bygga sin egna dator och sen installera OS X istället för att betala dessa överpriser till fapple.

Apple gör många svindyra produkter, inget snack om det. Men de två senaste OS X-versionerna har kostat 200-300 kr styck, vilket vid en rak jämförelse med Windows är väldigt billigt. Om man sen ser OS X-versionerna som service packs är nog upp till var och en, svårt att jämföra rakt av hur många nyheter som ingår i respektive operativsystem och uppgraderingar.

Skrivet av V1per:

Och istället för en iphone för ganska många fler tusenlappar, köpte jag en zte blade för 999kr som klarar allt som en iphone klarar, och lite till då den har ett mycket öppnare OS.

Jag pratar om OS X (till Macar) inte IOS till Iphone. Gillar du din nalle - grattis, du har gjort en kalasaffär. Så länge man är nöjd spelar märket föga roll.


signatur
Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Reize:

Måste ju klargöra att Apple inte HAR dessa pengarna. Företaget är värderat till den summan.

Apples marknadsvärde är något helt annat.

Inte konstigt att dem är värderade så högt då, om dem bara hade haft 1 miljard i kistan så borde väll deras värde ligga på ca 50% av vad det gör nu.. eller har jag fattat nått grovt fel, för värdet på företaget är väll ändå summan av allt det äger inklusive kunskap och goodwill?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Apple gör många svindyra produkter, inget snack om det. Men de två senaste OS X-versionerna har kostat 200-300 kr styck, vilket vid en rak jämförelse med Windows är väldigt billigt. Om man sen ser OS X-versionerna som service packs är nog upp till var och en, svårt att jämföra rakt av hur många nyheter som ingår i respektive operativsystem och uppgraderingar.

Om man räknar på det så kostar en dator från Apple inte särskilt mkt mer än motsvarande hos konkurrenterna, bygger du ihop en dator som motsvarar en iMac 27" så får man inte glömma att panelen som sitter i den även sitter (suttit) i en Dellskärm som kostar 8k.
Asus har även de rapporterat att de inte kan komma under Apples prissättning på macbook air.

Visst, sitter man och checkar av siffror och säger att man kan jämföra en 256 GB SSD med en 640 GB disk med plattor bara för att 640 är en högre summa än 256 så kommer en mac alltid att vara överprissatt, jag tycker inte att man kan åsidosätta den oerhörda prestandaökning man får med SSD.

Det som jag tycker är negativt med Apples datorer är inte själva specen utan att de använder mobila komponenter istället för stationära i sina datorer, en iMac 21" skulle vara prisvärd om det inte suttit ett 6770m i den utan ha haft en vanlig GPU i den, men det för ju med sig andra nackdelar.

Men folk vill ju inte acceptera att en datortillverkare tar ut en premiumpris när de själva kan bygga en kickassdator för spel för hälften av summan, men då måste man bygga ihop den också, vilket alla inte vill göra.
Men att en person vill köpa en dator i en låda, packa upp den och vara igång på 5 minuter utan problem är tydligen inte viktigt, problemet enligt mig är att de som är intresserade av teknik omöjligt kan förstå att de flesta i världen faktiskt inte vill mecka eller konfigurera själva, men eftersom de för det mesta hänger med människor på nätet och i verkligheten som har liknande hobby som de så blir deras omvärldsbild skev.

Men som sagt, kolla runt på vad en "all in one"dator kostar hos PC-tillverkarna så ser man att Apple faktiskt inte tar ut inhumana överpriser, det är snarare så att hemmabyggen är det som sticker ut och förändrar perspektivet.
T ex en All in one hos Dell med betydligt sämre spec än en iMac 21"
http://www.dell.com/se/p/inspiron-one-2310-intel/pd

Men som sagt, räkna med en VÄLDIGT bra skärm till valfri dator så är inte 11k för en dator med allt inbyggt så oerhört dyrt längre, men nej, de kommer inte att ge samma prestanda i spel idag.
Men spel är inte heller ett lika vanligt användningsområde som det var för ett par år sen.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

De köper USA

Redaktör
Skrivet av simulacra:

Massa kloka synpunkter.

Just skärmarna är löjligt bra på vissa Macar. En layoutare på jobbet med en 27-tums Imac sa att hon tyckte skärmen var för bra, tidningstrycket kommer inte upp i samma kvalitet som det hon ser när hon skapar den. Själv är jag mest svag för användarvänligheten i OS X (och IOS), även om jag gillar Windows 7 skarpt har det i mitt tycke inte en chans.

Nå, poängen med mitt första inlägg var att visa att allt från Apple inte är svindyrt, de två senaste OS X-versionerna har snarare varit väldigt billiga (och prisvärda i mitt tycke). Samtidigt kostar vissa Apple-prylar väldigt mycket. Som Iphone: enligt Prisjakt får man i dag ge minst 5350 kr för en 32-gigs Iphone 4, och lastgamla 3G/3GS kostar från 3800 kr.


signatur
Medlem

"Mysigt" med företag med så mycket makt..........................

Medlem

Blandar man in skulder i leken ligger USA ganska långt efter de flesta


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av simulacra:

Massa kloka synpunkter.

Just skärmarna är löjligt bra på vissa Macar. En layoutare på jobbet med en 27-tums Imac sa att hon tyckte skärmen var för bra, tidningstrycket kommer inte upp i samma kvalitet som det hon ser när hon skapar den. Själv är jag mest svag för användarvänligheten i OS X (och IOS), även om jag gillar Windows 7 skarpt har det i mitt tycke inte en chans.

Nå, poängen med mitt första inlägg var att visa att allt från Apple inte är svindyrt, de två senaste OS X-versionerna har snarare varit väldigt billiga (och prisvärda i mitt tycke). Samtidigt kostar vissa Apple-prylar väldigt mycket. Som Iphone: enligt Prisjakt får man i dag ge minst 5350 kr för en 32-gigs Iphone 4, och lastgamla 3G/3GS kostar från 3800 kr.

har du nån aning om vem som tillverkar apple's skärmar? har för mgi att det är samsung eller LG? eller är jag ute o cyklar?

Redaktör
Skrivet av makedonii:

har du nån aning om vem som tillverkar apple's skärmar? har för mgi att det är samsung eller LG? eller är jag ute o cyklar?

Vet ej, tyvärr.


signatur
Medlem
Skrivet av makedonii:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av simulacra:

Massa kloka synpunkter.

Just skärmarna är löjligt bra på vissa Macar. En layoutare på jobbet med en 27-tums Imac sa att hon tyckte skärmen var för bra, tidningstrycket kommer inte upp i samma kvalitet som det hon ser när hon skapar den. Själv är jag mest svag för användarvänligheten i OS X (och IOS), även om jag gillar Windows 7 skarpt har det i mitt tycke inte en chans.

Nå, poängen med mitt första inlägg var att visa att allt från Apple inte är svindyrt, de två senaste OS X-versionerna har snarare varit väldigt billiga (och prisvärda i mitt tycke). Samtidigt kostar vissa Apple-prylar väldigt mycket. Som Iphone: enligt Prisjakt får man i dag ge minst 5350 kr för en 32-gigs Iphone 4, och lastgamla 3G/3GS kostar från 3800 kr.

har du nån aning om vem som tillverkar apple's skärmar? har för mgi att det är samsung eller LG? eller är jag ute o cyklar?

De köper paneler från ett flertal tillverkare, de har mer tagit fram deals för att få en viss kvalitetsnivå så 2 st datorer kan ha skärmar från olika tillverkare, men LG och Samsung har använts.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Exakt vilket sorts äpple pratar vi om?

123
Skriv svar